2013-05-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engultomat
Precis. Jag tror att om hon var gravid så är det motivet till styckmord.

Skulle detta vara korrekt så är det ju så sjukt så att tanken svindlar. Då måste det handla om ett drama där VB har haft ett hemligt förhållande med en man som har gjort henne gravid. Mannen har en kvinna som inte accepterar att han är otrogen och när mannen får reda på att hon är gravid så ber han henne att göra abort, men hon vägrar och i det läget så flippar han ur och ser ingen annan utväg än att mörda henne.
Efter mordet så måste han avlägsna alla tecken på att hon var gravid, men det kan man väl få fram i alla fall om man gör hormontest på kroppsdelarna.
Citera
2013-05-21, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedygonza
Har det framkommit i tråden anledningen till varför det varit så svårt att få bodensare att ställa upp i Missing People´s sökningar?

Hur många skall ställa upp i en liten stad för att det skall vara ok?

Dels har SMS:en strulat. Många fick inte kallelse till vissa sök och dels läser inte alla MPS FB varendaste dag/följer dem eller ens har ett FB-konto.

Det är trots allt flera 100 som varit med. Sen så kan inte alla med några timmars varsel. Våren har precis kommit och många fixar i trädgårdens mm. Terrängen är eländig och många som var med första dagen insåg att de inte riktigt pallar med. Söket som var igår var oannonserat. Sen så är inte Boden är byhåla där alla känner alla så jag skulle knappast påstå att folk i allmänhet har vetat något de inte avslöjat. Så klart man är orolig och rädd för vad som hänt. Kanske än mer nu.

Jag har fortfarande svårt att tro att det skulle vara MB men folk har misstagit sig på bekanta förr. Men jag hoppas innerligt tråden har helt fel i det.
Citera
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Åtminstone någon del måste väl ha varit oförpackad eftersom MPS bara tittade in och sedan larmade polisen.

Hade allting varit förpackat hade de väl inte agerat riktigt så och inte behövt psykologhjälp efteråt.

Man måste nog titta i paket för att se vad det innehåller det räcker nog för att få krishjälp.
Kan inte tänka mig att man slänger in kroppsdelar i löst skick, men man vet ju aldrig.
Man måste i alla fall packa delarna för att få ut dom ur tex en lägenhet.
Citera
Medlem
Högst intressanta personer i utredningen bör vara kompisen hon träffade på kvällen. Samtidigt kompisen som fått ett sms, har det smset gått att bevisa? Eller har personen ifråga försökt vilseleda polisen att inte misstänka honom. Var ju ett fall förut där en tjej sa till hennes kille lr ex att hon trodde hon var gravid. Killen mördade henne och tog mobilen och smsade hennes familj. Något liknande kanske?
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Känns som att GM placerat kroppsdelarna i huset för att de ska hittas. Kan inte hitta någon annan orsak till att någon gör sig omaket med att ta sig in i huset, annars.

En crazy motherfucker seriemördare helt enkelt.
Seriemördare? Vem är föregående offer? Vem är nästa?
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engultomat
Precis. Jag tror att om hon var gravid så är det motivet till styckmord.

Finns det bara en bloddroppe eller två kan de nog få fram om hon var gravid, så är det skälet till styckningen så var det nog ett jäkla projekt i onödan.
Citera
2013-05-21, 15:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ah, bra! Frågan jag sökt svar på hela tiden! Det var den punkten som inte rundade klart min teori om aspergers... nu tror jag att hon hade det, tyvärr. Karate är dock bra om man vill öva upp sin motorik... finns personer med aspergers som älskar att dansa, och gör det hyggligt, om än lite yvigt.

– ingen ögonkontakt
– svårt hålla avstånd, förstå social spel
– dålig motorik (ändra om jag har fel)
– sökte vänner bland äldre/andra åldersgrupper, inga jämnåriga kompisar
– begåvad inom smalt område (duktig på kemi, matte, dålig på språk)
– mycket kontaktsökande via nätet
– svårt med planering (plugga en lördag – om det inte var akut tenta på gång)
Jag håller med om att det är troligt att VB:s personlighet låg nånstans inom autismspektrumområdet (själva diagnosen Aspergers syndrom är väl avskaffad) men just begåvningsprofilen är jag osäker på hur bra den stämmer. Å ena sidan beskrivs VB som trespråkig thai-svenska-finska, så hur dålig på språk som helst kan hon knappast ha varit. Å den andra sidan skriver hon att hon har dåliga betyg, och förefaller inte ha varit något kursljus på Teknisk Fysik, så frågan är hurpass duktig på matte hon var. De klaraste bilden av VB som naturvetenskapsnille kommer från poky, som kände henne i högstadiet. För att vara bra på matte på högstadiet räcker det att vara bra på räkning, som är något rätt annorlunda än den mer abstrakta matte som lärs ut på det naturvetenskapliga programmet eller på Teknik Fysik.
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Polisen har även fått tips om korpar utmed E4:an, de som just_a_girl såg mellan Töreboda och Råneå, måndagen efter att VB försvann.

Tar man inte de tipsen på allvar nu, med facit i hand, så är det något fel någonstans.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Står en fronkrockad Mercedes kombi, vit efter E4:an öster om Råneå. Såg ut som den stått där ett tag.
Har du tagit regnumret?

Sen vet jag inte hur sånt funkar - men en människa är väl inte större och hårdare än att de flesta bilar går att köra hjälpligt vidare med även efter att de kört på en människa? Och har man kört på nån och ska stycka kroppen så borde man väl vara väldigt mån om att frakta bort bilen?
Citera
2013-05-21, 15:28
Medlem
Tror att fallet lär klaras upp mycket kvickt nu.

Saker som tyder på att GM var någon i hennes närhet (endast mina teorier):

* Någon visste eller kunde gissa var hon befann sig vid 21 på Lördag. Via SMS eller vad hon hade skrivit på FB.

* Det låter inte som något random rånmord, våldtäkt eller olycka. Då brukar väl kropp hittas direkt på plats. Att någon "råkar" döda och sen har vilja nog att stycka, göra sig av med kropp och hålla detta hemligt så länge är inte sannolikt.

* Att någon (mest sannolikt) har slagit av hennes mobil, på plats. Allt skedde förmodligen mycket snabbt om det skedde utomhus. Inlockad/intvingad i bil t.ex. GM kan då sannolikt vara fler än en, och har då mycket starka band mellan varandra där det krävs 100% tillit.

* Om kroppen blivit styckad så krävdes det stor vilja och samtidigt stor brist på empati för anhöriga hos dessa personer. Det talar ju emot lite att det skulle vara två. Men är det kanske inte omöjligt att en närastående till GM har "tvingats" hjälpa till att skydda GM pga starka band mellan dessa. Kan vara så att trycket hos den personen snart kommer öka så mycket att hen ger sig till känna, ju mer avslöjande detaljer som avslöjas ang fallet.
Citera
2013-05-21, 15:28
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ja, och städning lär inte vara KJs starkaste gren.

Citat:
Ah, bra! Frågan jag sökt svar på hela tiden! Det var den punkten som inte rundade klart min teori om aspergers... nu tror jag att hon hade det, tyvärr. Karate är dock bra om man vill öva upp sin motorik... finns personer med aspergers som älskar att dansa, och gör det hyggligt, om än lite yvigt.

– ingen ögonkontakt
– svårt hålla avstånd, förstå social spel
– dålig motorik (ändra om jag har fel)
– sökte vänner bland äldre/andra åldersgrupper, inga jämnåriga kompisar
– begåvad inom smalt område (duktig på kemi, matte, dålig på språk)
– mycket kontaktsökande via nätet
– svårt med planering (plugga en lördag – om det inte var akut tenta på gång)

Att hon dejtade en kille med det här handikappet är nog inte helt konstigt. Hur de lyckades kommunicera kan man fråga sig, jag blir kanske inte helt förvånad om något har gått galet... men så här?

Kan du inte sluta pådyvla människor diverse diagnoser? Nu när vi med största sannolikhet vet att ett brott ligger bakom är allt du skriver irrelevant!

Dessutom får du det att låta som om du var personlig bekant med VB, och kände till hennes umgängeskrets, varför är diagnoser så viktiga för dig?

Edit: Du vet inget om KJ:s förmåga att städa, inte jag heller!
Senast redigerad av why123 2013-05-21 kl. 15:31. Anledning: .
Citera
2013-05-21, 15:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Finns det bara en bloddroppe eller två kan de nog få fram om hon var gravid, så är det skälet till styckningen så var det nog ett jäkla projekt i onödan.
Lite mer krävs - det är proteiner, inte DNA man letar efter då - men har man hela lemmar borde inte mängden var något problem. Hurpass snabbt alfa-fetoprotein och det andra man tittar efter bryts ner i lik har jag dock dålig koll på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in