2013-05-17, 13:13
Medlem
Vad är det som gör att polisen så snabbt avfärdade den kille hon vistades hos under lördagskvällen som misstänkt? Rent statisktiskt borde han ju vara högst upp på listan, men det har hela tiden stått att han inte är misstänkt alls. Inte ens "är i nuläget inte misstänkt" utan det lät redan från början som om han avfärdats ur utredningen tämligen definitivt?
Citera
2013-05-17, 13:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Är det bekräftat att mobilen inte använts efter 18:40?
Man sa tidigare att under en period på ett par/några timmar användes den ganska flitigt. Då visste man inte än om det ringts eller sms:ats.
När var isf detta, före 18:40.

Ur gårdagens artikel i NSD:

Citat:
Sista signalen från den försvunna kvinnans telefon sade polisen skulle ha skickats ut vid 16-tiden, en timme efter hon lämnade hemmet samma dag hon försvann. Enligt NSDs uppgifter har 20-åringen skickat flera sms efter den tidpunkten. Något som polisen utelämnade under presskonferensen som hölls i samband med försvinnandet.

Vill du kommentera det?
– Nej, det finns ingen anledning att jag säger något. Vi vill vara fullständigt säker på hur telefontrafiken gått innan jag går ut med något. Jag kan varken bekräfta eller dementera uppgifterna. Innan spaningsledningen lämnar ut uppgifter vill vi ha torrt på fötterna, säger Kenneth Rautio.

Jag tror att detta med det "upprörda" SMS:et just klockan 18.40 är en trådsanning.
Citera
2013-05-17, 13:15
Medlem
Rompetrolls avatar
http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7661529

Den kloke Johansson har gett sitt omdöme. Och avslöjar att han läser på Flashback och inte bara i denna tråd. Tur att han har gratis deckare även om den är i dålig kvalitet rätt ofta (om vi ska vara ärliga och det är vi ju)

Han har förhoppningsvis läst reglerna - kanske medverkar han i tråden här också. (nej jag ska inte försöka avslöja honom - tänker på reglerna)
Jag håller med om att det är en hel del gränsfall och att många oskyldiga har fått det trist. Tyvärr dras det med. Men många kunde tänka på vad dom skriver.

Men med tanke på medlemsantalet 762 890 för ögonblicket så visar det att intresse finns för forumet. Därtill alla som enbart läser. Säkert minst lika många.

Men som Johansson (Sveriges vanligaste efternamn?) själv outat sej så önskar jag honom lycka till och han får gärna dela med sej av kunskaperna han fått via kriminalaren Rebus. Han skulle varit däruppe så hade fallet varit löst. På mindre antal sidor.
Jodå, jag har också läst deckare, många, samt sett TV.

Tack Mr Q för att du uppmärksammade detta jag inte kan låta bli att ta del av!
Mvh
Citera
2013-05-17, 13:20
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
På presskonferensen frågade en journalist om 18:40-uppgiften, Skö*d sa att den var gammal, 21:00 var vad som gällde.

Till den något trötte Mr Fold... bra att ifrågasätta, även om din misstanke inte stämde helt. Då ändrar vi till 21 då... vilken snurrig historia.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-17 kl. 13:23.
Citera
2013-05-17, 13:34
Bannlyst
Hon är med ganska stor säkerhet död eller vad tror polisen?
Citera
2013-05-17, 13:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanHermansen
/.../ Först så var det så att VB gick ut själv.... Sedan kommer det uppgifter att hon fick skjuts. Vem FAN hämtar en tjej men skjutsar sedan inte hem henne?!?!???
VB hade denna dag stigit upp tidigt och borde efter 5 h kvällsstudier ha varit för trött för att vandra den långa, trista vägen hem:
https://www.facebook.com/maebell.nongfanta/posts/365338560237334
https://www.facebook.com/photo.php?v=365090220262168&comment_id=1766050&off set=0&total_comments=3

Betr. tidsmarkeringarna bör observeras att tiden hos vissa mottagare kan noteras i såväl californisk som svensk tid (./. 9 h) + ev. mobilapplikationer:

Tidsnoteringar för VB:
3 maj 03:27
3 maj 20:50 (via mobil)
4 maj 04:26
4 maj 06:30

VB:s tidsnoteringar skulle alternativt kunna vara:
3 maj 12:27
3 maj 05:50 (via mobil) ^^
4 maj 13:26
4 maj 15:30
Citat:
Ursprungligen postat av HermanHermansen
Sen det här med telefonsignlarna där det förekom att sista signalen var runt 16 lr något men för att sedan ändras till efter 21 slaget. WTF.
Det sista livstecknet från VB personligen är ett sms till okänd kompis i vilket hon ger uttryck för att hon är upprörd/uppretad över något/någon. Därefter, eller ett par timmar senare, har man lyckats uppfånga en (vad det låter som: kort och svag) signal från hennes mobil som ännu inte uttolkats men som i väntan på en mer säker diagnos kan betraktas som att mobilen bara talat om var den befann sig.
Citera
2013-05-17, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Men herregud, vad liden den krönikören av? Svar: Inbillad empati...

"Orsakerna kan vi bara sia om. Somliga håller sig frivilligt undan, andra är med om oförklarliga olyckor. Vi vet också, sorgligt nog, att många tar livet av sig, av skäl som kanske bara de själva begriper."

Vidare:
"Ingen blir klokare av att ha läst den uppemot 400 sidor långa kommentarstråden.
Snarare tappar man tron på mänskligheten."

Kan säga, att hans krönika var det sämsta dravlet av allt. Krönikören ligger på en strand, blir upprörd över "internetet", skriver snömos, känner sig nöjd med sig själv, en idiot. Krävs inte mycket för att få jobb på blaskan! Tugga om, tugga ingenting. Ficka han betalt för det där?

Han känner väl någon uthängd, kan tänka. Om man kallar folk för kackerlackor på offentliga medier som AN gjorde på facebook får man tåla att bli granskad. Vad är värst; att en person kallar en försvunnen för en kackerlacka, eller att folk skriver om det på "internetet"?

Att som journalist på NSD gnälla om "uthängning" är ett stort skämt.

Så fort någon med den minsta lilla MC-anknytning får en P-bot så hänger NSD ut denne med namn och bild, helst på alla i hela dennes familj.

Samma sak om någon döms för något med anknytning till narkotika, upp med namn och bild!

Så länge det inte rör sig om en mångkultur-berikare förstås, då är det väldigt lite som skrivs...
Den lokala HA-presidenten dömdes för att ha smugglat diesel (vilket brott!) och det blev en följetong utan dess like.

Såg att han ville att folk skulle skicka in tips till NSD också, det tycker jag är omdömeslöst när AN's man (Karatetränaren) jobbar (eller har jobbat) där.
Citera
2013-05-17, 13:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Tack för den, då hade jag fått det om bakfoten.

Men ändå, detta skapar ett utrymme för att det var X:et som skickade detta SMS i samma syfte som jag beskrev.
Ja, det skapar detta utrymme, men en sådan förslagenhet (som inte bara skulle innebära att X:et känt till VB:s kompis och vetat hur han skulle formulera sig gentemot denne) talar mot den sista signalen som i stället borde ha varit ett sms från VB till någon med innehållet att hon nu var på väg hemåt.
Citera
2013-05-17, 13:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Till den något trötte Mr Fold... bra att ifrågasätta, även om din misstanke inte stämde helt. Då ändrar vi till 21 då... vilken snurrig historia.

Läs en gång till vad polisen sade igår - vilket ju får betraktas som deras "officiella" version. De varken bekräftar eller förnekar någon trafik eller några pejlingar efter klockan 16:00 i nuläget eftersom de uppenbarligen fortfarande håller på med en teknisk analys av aktiviteten till och från hennes telefon.

Däremot misstänker jag fortfarande att "upprört SMS" klockan 18.40 är en trådsanning pga att två påståenden (en pejling av telefonen kl 18.40 enligt polisen i ett tidigare skede och en vittnesutsaga från "kompisen" om att VB varit upprörd över något och skickat ett SMS med anledning av detta) medvetet eller omedvetet slagits ihop någonstans på vägen i tråden. Orkar inte gå bakåt och kolla själv, men ni som förfäktar detta påstående som korrekt borde kanske göra det.
Citera
2013-05-17, 13:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
VB hade denna dag stigit upp tidigt och borde efter 5 h kvällsstudier ha varit för trött för att vandra den långa, trista vägen hem:
Nej, hon hade god kondition, och en promenad hem kan ha varit uppfriskande.
Citera
2013-05-17, 13:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det skapar detta utrymme, men en sådan förslagenhet (som inte bara skulle innebära att X:et känt till VB:s kompis och vetat hur han skulle formulera sig gentemot denne) talar mot den sista signalen som i stället borde ha varit ett sms från VB till någon med innehållet att hon nu var på väg hemåt.

Sant. De personer som låst sin målsökare på "kompisen" som skyldig till VB:s försvinnande har haft för bråttom tycker jag. Det finns fortfarande utrymme för andra förklaringar.

Vi saknar just nu officiella uppgifter från polisen ang. pejlingar och samtals-/SMS-trafik pga att alla tidigare lämnade data togs tillbaka på gårdagens presskonferens. Det är lite märkligt att de har lämnat motstridig information om det här tidigare, men vi har tyvärr upplevt i tidigare fall att polisen gått ut med felaktig information. Skulle det vara så att tidigare uppgift om kl 21 så är det förvisso lite märkligt att mobilen slocknar samtidigt som VB enligt "kompisens" uppgifter lämnar hans lägenhet. Å andra sidan finns en fullt naturlig förklaring till detta som ingen tagit upp vad jag vet: Hon kan ha stängt av telefonen för att hon var upprörd och arg och ville vara i fred och inte störas av samtal/SMS. Det är inget särskilt konstigt beteende, jag får erkänna att jag gjort det flera gånger själv när jag grälat och inte orkat med en störtflod av samtal och SMS.
Citera
2013-05-17, 13:58
Medlem
Ketchas avatar
Först och främst, en väldigt tragisk historia men någonstans där ute finns svaret på gåtan. En människa kan inte bara försvinna utan att det finns några spår alls. Hon kan förvisso ha blivit upphämtad av utomjordingar och bortförd till mars, men den vinklingen känns inte särskilt trolig...

Vad vet man egentligen om familjens vän som medverkade i Efterlyst? Har polisen kollat upp honom? Jag menar inte att han behöver ha något med detta att göra, men enligt honom var han och Vatchareeya väldigt nära varandra och hon berättade alltid om eventuella problem för honom. Kanske att hon berättat något för honom som kan vara viktigt i utredningen? Det kan ju faktiskt vara så att han döljer något. Det är inte ovanligt att bekanta till "offer" vill medverka i media och berätta gott om personen för då försvinner ju misstankarna om att han/hon skulle ha något med det att göra.

Hoppas verkligen att tjejen återfinns snart och är vid liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in