2013-11-22, 14:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therezze
Hur lång tid tar det för fluglarver att ge sig på en död kropp?
Jag förstår att det har med värme och sånt att göra så blir nöjd med ett ca svar

Läs vad experten skriver i FUP! Jag har inte FUP just nu men ur minnet tror jag att han sa ungefär att det är en komplicerad fråga att besvara som beror bl a på årstiden, yttertemperaturen och omgivande natur (vilka arter som finns/inte finns)
Citera
2013-11-22, 14:48
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Var det där ett lamt försök att få tyst på mig? Har DU kontaktat rättsmedicin med DINA synpunkter?

Jag undrar bara vad som fått dig att tro/misstänka att gärningsperson(-erna) medvetet har plågat VB.

Om det var så:
Varför då de två relativt djupa skadorna i bröstkorgen? Det känns långsökt att med mening försöka orsaka en så liten skada på hjärtat med ett så brett verktyg.
Skadorna på ryggen är relativt väl grupperade. Var hon ens vid medvetande och kunde röra på sig när dom kom till?

Jag säger inte (rakt ut) att du har fel, bara undrar hur du kommit fram till det.

KJ knuffas sakta men säkert i riktning mot en fällande dom. I tingsrätten och slutligen i en lagakraftvunnen dom i hovrätten, därom råder det knappast något tvivel. Men dit är vägen kantad med möjligheter för KJ att lägga alla kort på bordet och berätta vilka förutom honom som var delaktiga i detta. Jag påstår inte att det MÅSTE ligga till på det sättet, men min övertygelse är rätt stark att så var fallet.

KJ har såvitt jag förstår en historia med inslag av djurplågeri sedan barnsben och han har uttryckligen gjort klart att han önskade döda en människa, åtminstone en gång i sitt liv. Det gör honom inte till en befarad potentiell seriemördare, det kan mycket väl räcka med en gång, och när drömtillfället uppenbarade sig och stjärnorna stod rätt i förhållande till planeterna, dvs när föräldrarna var bortresta och VB 01:07 natten mot lördagen 4 maj messade att hon hade för avsikt att plugga hemma hos honom gissar jag att KJ tänkte att bättre chans än så här kommer jag nog aldrig att få. Jag misstänker att KJ under natten/morgonen vidtalade personer som han visste hade samma önskemål och intresse av att leva ut en dröm av samma slag som KJ haft under lång tid och att VB plockades på vägen mot KJ och fördes bort. Teorin att VB mördades och eventuellt styckades i KJ:s bostad förutsätter att hon övermannades och därefter utsattes för det som slutade med att hon avled. Men att detta skulle ha skett i KJ:s bostad har kriminalteknikernas undersökningen av bostaden landat i slutsasen att ingenting tyder på att så är fallet, och slutsatsen blir då att detta har skett någon annanstans, och jag tror att mord/styckplats ligger utanför det sökområde som hittills betats av. Det här är min huvudteori, KJ är centralfigur, men han är inte ensam. Jag har dock svårt att frigöra mig helt från misstanken att MB kan ha haft någonting med detta att göra. Den felande länken kanske finns nånstans ..

Edit: Jag tror att VB var vid medvetande /halvt medvetande intill sticken i bröstet gjorde slut på henne.
Citera
2013-11-22, 14:57
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Tänk om de hade hittat bevis hos MB samtidigt, parallellt.
Det får vi aldrig reda på.

Var ska man dra gränsen för vilka som ska tas in för ett "tänk om"? Alla som kan misstänkas i omgivningen? I Boden? Sverige?
Citera
2013-11-22, 15:04
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therezze
Hur lång tid tar det för fluglarver att ge sig på en död kropp?
Jag förstår att det har med värme och sånt att göra så blir nöjd med ett ca svar

Det sker vad jag förstått tämligen omgående, det handlar mer om vilka arter som kommit dit (jag kan absolut inget om det här).

http://polistidningen.se/2007/08/larver-avslojar-hur-lange-lik-varit-liggande/
Citera
2013-11-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Blir förvånad över att Kuriren släpper igenom den här meningen i artikeln "Släpp inte ut honom"

Tycker det är stötande, inte bara för 22-åringens och hans familjs del utan även för andra. Mycket märkligt att dom tog med den åsikten, att en människa skulle ha förbrukat sin rätt att leva.

Om Kuriren skulle vilja ha en artikelserie om dödsstraffet så man man väl lyfta in sådana åsikter, men i så fall helst inte om utpekade personer.

Att peka ut 22-åringen på det här viset är osmakligt

Att människor tycker så, är en sak. Det går att förstå att dom som stått VB nära är arga och ledsna, med all rätt. Men när Kuriren publicerar detta på webben och kanske även trycker det i morgon tycker jag inte att tidningen har gjort någon bra pressetisk bedömning. Det är en svår dag idag för 22-åringens närstående, att dessutom få läsa detta.

Hoppas att 22-åringens närstående orkar göra en anmälan till Pressombudsmannen.
Håller med!!! Tycker det är förjävligt av kuriren att publicera detta! Och denna där yngve som ville ha VB....ska nog inte uttala sej på det sättet!!!
Citera
2013-11-22, 15:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fimpen-68
Håller med!!! Tycker det är förjävligt av kuriren att publicera detta! Och denna där yngve som ville ha VB....ska nog inte uttala sej på det sättet!!!

Nu får du nog skärpa dig med skvaller repertoaren om den gamle mannen. Det är absolut inte sant och han har all rätt att uttala sig bäst han vill. Det va hans vän så han är väl förbannad helt enkelt.
Nej, han hade nog inget annat än ren vänskap med VB så ditt insinuerande är osmakligt.

– Straffen är för låga i Sverige. Har man mördat en gång så kan man mörda igen. Han har förstört en hel familj.

Att stunden är svår för honom märks. Det är med brusten röst som han famlar efter orden.

– Jag fattar inte. Hon var en så fin person, alltid glad. Det är så ofattbart alltihopa.

http://www.kuriren.nu/nknyheter/slapp-inte-ut-honom-7116772.aspx
Citera
2013-11-22, 15:12
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tycker du att det faktum att man hittade VB:s blod och likdoft i KJ:s baklucka ökar eller minskar sannolikheten för att man skulle ha hittat avgörande bevis hos MB, och i så fall hur mycket?

Men det visste man inte då. Jag pratar om beslut som skulle fattats den 20 maj, när människorov blev mord. Polisen skulle hämtat in båda och under tiden hade husrannsakan gjorts. Inte ens KJ anhölls detta datum. Lite stake om jag får be. Det är ju inte ett 50-tal människor jag talar om, utan 2.
Brottet är mord och det ser jag allvarligt på. Båda var lika lite misstänkta, men hade direkt koppling till VB. Rättstänk och rättssäkerhet.
Det är selektiva beslut som fattas. Någon annanstans hade både plockats in. Så är det.
Citera
2013-11-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nu får du nog skärpa dig med skvaller repertoaren om den gamle mannen. Det är absolut inte sant och han har all rätt att uttala sig bäst han vill. Det va hans vän så han är väl förbannad helt enkelt.
Nej, han hade nog inget annat än ren vänskap med VB så ditt insinuerande är osmakligt.

– Straffen är för låga i Sverige. Har man mördat en gång så kan man mörda igen. Han har förstört en hel familj.

Att stunden är svår för honom märks. Det är med brusten röst som han famlar efter orden.

– Jag fattar inte. Hon var en så fin person, alltid glad. Det är så ofattbart alltihopa.

Vet inte vad du har för koppling till B**g o gänget,men försvarar dom allihop har du gjort hela tiden!! KJ har inte gjort detta o absolut INTE ENSAM!!!
Citera
2013-11-22, 15:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men det visste man inte då. Jag pratar om beslut som skulle fattats den 20 maj, när människorov blev mord. Polisen skulle hämtat in båda och under tiden hade husrannsakan gjorts. Inte ens KJ anhölls detta datum. Lite stake om jag får be. Det är ju inte ett 50-tal människor jag talar om, utan 2.
Brottet är mord och det ser jag allvarligt på. Båda var lika lite misstänkta, men hade direkt koppling till VB. Rättstänk och rättssäkerhet.
Det är selektiva beslut som fattas. Någon annanstans hade både plockats in. Så är det.

Som jag skrev tidigare så har utredningar också sabbats därför att man har haft för bråttom att plocka in misstänkta. Det är inte så jävla lätt det här som du försöker göra gällande.

Då har vi inte ens gått in på de juridiska svårigheterna, men dem vägrar du ju diskutera. En fullständigt juridiskt okunnig lekman sitter och kastar skit på åklagarna för bedömningar och beslut hon saknar all kompetens att bedöma om de var riktiga eller inte. Löjeväckande.
Citera
2013-11-22, 15:31
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Mannen har alltså uttryckt detta och Kuriren lät publicera det. Man till och med lät citatet om "förtjänar inte att leva" bli en underrubrik för det stycket. Behövs skärmdump för att styrka citatet så har jag.

Det var tråkigt att dom släppte igenom det, men bra att Kuriren dagen efter så strök meningen, skrev om det igår: https://www.flashback.org/sp46240132

Vad en privatperson som sörjer tycker i frågan är en sak. Min kritik riktar sig mot Kuriren.
Citera
2013-11-22, 15:39
Medlem
highfives avatar
Citat:
Vet inte vad du har för koppling till B**g o gänget,men försvarar dom allihop har du gjort hela tiden!! KJ har inte gjort detta o absolut INTE ENSAM!!!

Något som stör mig väldigt mycket är att det inte finns några spår inne i bilen (Sonatan) av besudlingar eller annat. När jag skriver i bilen så menar jag på säten, dörrsidor, solskydd, reglage, golvmattor, pedaler, handtag och liknande. Ingenting! Läser man vad bilen innehållit i Fup så förstår man att den var mer eller mindre var belamrad som en värsta sopbil med skräp och annat.

Sen när det gäller bagaget så är det besudlingar på mattan, på en gammal påse, på en handske, samt lite gammalt blod på kanten till själva luckan.

Visst, KJ han ha städat bilen och sedan lagt tillbaka alla gamla kvitton, burkar och annat, men varför då inte även i bagaget? Varför slängde han inte påsen och handsken all världens väg? Ett annat alternativ är att han lånat en bil vid något moment. I så fall av vem? Ytterligare ett alternativ är att han bara vid ett tillfälle och vid en transport haft en död och nedstucken VB i bilens bagage. Oavsett vilket händelseförlopp man väljer i sin hypotes så är detta med frånvaron av spår i bilens kupé, men flera spår i bagaget ett stort frågetecken.

Samtidigt har vi en annan person som avvecklar två av sina bilar under sommaren. Jag har tidigare varit inne på att KJ fått VBs kropp som present av den egentliga GM. Kanske till och med att KJ fann kroppen i bakluckan och sedan är det han som placerat kroppsdelarna vid fp 1 och fp 2. Kanske fick/hittade han kroppen på kvällen den 18/5?

En annan mindre sak som också stör mig är att någon redan i april hade gjort slagningar på reg nr i bilregistret direkt efter varandra på KJs pappas bil och KJs Sonata. Vem och varför?

Har inte Fup tillgängligt så jag kan inte hänvisa till sidorna, men det står i Fup.
Senast redigerad av highfive 2013-11-22 kl. 15:42. Anledning: Tillägg transportstyrelsen - bilregistret
Citera
2013-11-22, 15:42
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
KJ knuffas sakta men säkert i riktning mot en fällande dom. I tingsrätten och slutligen i en lagakraftvunnen dom i hovrätten, därom råder det knappast något tvivel. Men dit är vägen kantad med möjligheter för KJ att lägga alla kort på bordet och berätta vilka förutom honom som var delaktiga i detta. Jag påstår inte att det MÅSTE ligga till på det sättet, men min övertygelse är rätt stark att så var fallet.

KJ har såvitt jag förstår en historia med inslag av djurplågeri sedan barnsben och han har uttryckligen gjort klart att han önskade döda en människa, åtminstone en gång i sitt liv. Det gör honom inte till en befarad potentiell seriemördare, det kan mycket väl räcka med en gång, och när drömtillfället uppenbarade sig och stjärnorna stod rätt i förhållande till planeterna, dvs när föräldrarna var bortresta och VB 01:07 natten mot lördagen 4 maj messade att hon hade för avsikt att plugga hemma hos honom gissar jag att KJ tänkte att bättre chans än så här kommer jag nog aldrig att få. Jag misstänker att KJ under natten/morgonen vidtalade personer som han visste hade samma önskemål och intresse av att leva ut en dröm av samma slag som KJ haft under lång tid och att VB plockades på vägen mot KJ och fördes bort. Teorin att VB mördades och eventuellt styckades i KJ:s bostad förutsätter att hon övermannades och därefter utsattes för det som slutade med att hon avled. Men att detta skulle ha skett i KJ:s bostad har kriminalteknikernas undersökningen av bostaden landat i slutsasen att ingenting tyder på att så är fallet, och slutsatsen blir då att detta har skett någon annanstans, och jag tror att mord/styckplats ligger utanför det sökområde som hittills betats av. Det här är min huvudteori, KJ är centralfigur, men han är inte ensam. Jag har dock svårt att frigöra mig helt från misstanken att MB kan ha haft någonting med detta att göra. Den felande länken kanske finns nånstans ..

Edit: Jag tror att VB var vid medvetande /halvt medvetande intill sticken i bröstet gjorde slut på henne.
Tack, nu finns det något att diskutera.

Intressant tanke om en dröm om att döda och att det kanske var planerat. Det kan man spåna vidare på. Däremot så har jag svårt att få ihop att han skulle fått med sig andra. Saknas spår av någon kommunikation för att samla ihop folk och det skulle betyda att tillfället passade övriga inblandade också.

Brottsplats är också intressant. Lägenheten hade känts som självklar (för varför transportstyckar man annars?) men eftersom teknikerna inte hittade något som pekar på det så börjar man fundera.

MBs roll tror jag inte kan vara mer än ovetande katalysator, möjligtvis något som KJ blev avundsjuk/arg på, inget mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in