2013-11-21, 23:50
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
Läste du det jag skrev så hade du sett vem källan va, Det är https://www.facebook.com/j*nnike.s*ndstrom.98 (a) som skrivit det på MP sida

J*nnike N*rdberg Det en som har sett henne i en stuga vid luleå älven med 2 killar
Gilla · Svara · för 20 timmar sedan via mobil

Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Ja en tjej på missing peoples hemsida som har gått särskola och leker med krigsgubbar i plast med sin kille. Och det säger en del om nivån på denna tråd...

Nu tror jag att fallet är löst, men eftersom flera maler på om flera gm, får ni något att jobba med. Vilken stuga kan ni tänka er? Den ska ligga vid älven. Är uppgiftslämnaren vidtalad, finns uppgiften med i fup?

Tvärtemot vad bubblan säger, kan faktumet att uppgiften kommer från en person med särskolebakgrund göra tipset relevant. KJs vänner kommer från den miljön, och det tror jag inte var allmänt känt då, därav att tipset bedömdes ha lågt värde.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-21 kl. 23:53.
Citera
2013-11-21, 23:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det kallas för att backa upp sin teori som gick åt helvete, så då låter det så att hade inte KJ mördat VB hade MB häktats.

En fråga om att man ska få tro vad man vill? Nja, faktan säger mer än vad andra tror.
Man ska inte blanda ihop faktaunderlag med åsikter det blir åt helvete fel.

Hade inte KJ varit intressant för utredarna så hade MB varit precis så intressant som KJ var, misstänkt nummer 1. Vi är många som förstår det budskapet från Q, men uppenbarligen inte du.

Lite märkligt faktiskt eftersom att du rider på dina förträffliga kunskaper och smarta skalle, åtminstone tror du att du gör det, titta neråt, finns mest luft där skulle jag tro.
Citera
2013-11-21, 23:51
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det stämmer, förhör 11 maj framgår på sid 129:

Men är det anledning till att misstänka honom? Eller går det under knäppskalle?
"Tommy Persson", det missade jag, räcker inte det
Citera
2013-11-21, 23:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nu tror jag att fallet är löst, men eftersom flera maler på om flera gm, får ni något att jobba med. Vilken stuga kan ni tänka er? Den ska ligga vid älven. Är uppgiftslämnaren vidtalad, finns uppgiften med i fup?

Jahapp, då var fallet löst, KJ och MB tillsammans med VB i en stuga vid älven i höjd med Lakaträsk.

Tänk bara på att stugan skulle vara gul med flagnande färg.
Citera
2013-11-21, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Här måste du, för att det du skriver ska hänga ihop, antyda att åklagaren skulle kunna dra ner ribban för vad h*n anser vara skälig misstanke på en nivå under domstolens ribba för samma misstanke. Det är inte så rättegångsbalken ser saken, och en åklagare som gör detta medvetet gör sig skyldig till tjänstefel. Det är möjligt att det finns skrupelfria åklagare som gör sånt - det finns åklagare som gör en hel del som de inte får eller bör göra - men det är isåfall ett jävla rättsosäkert oskick.

Nej, men det hjälper inte upp det till skälig misstanke. Åklagaren fick uppenbarligen kämpa en del för att få KJ häktad på sitt - väsentligt starkare - underlag. Det är då inte rimligt att hävda att en klart svagare misstanke skulle räcka till skälig misstanke.

1. Domstolen har inte prövat saken alls. Men domstolarna är väldigt tydliga avseende reglerna för husrannsakan. De kriterier som du tidigare räknade upp, utgör inte skälig misstanke. För att vara lite tråkig i ordets äldre bemärkelse, med en sådan definition så skulle alla kriminaljournalister leva i farozonen för husrannsakan eftersom de i sitt jobb ofta skulle uppfylla kriteriet underligt beteende i närheten av blåbanden.

2. Där har du alldeles rätt!

3. Alltså är det lite svårt att få ihop det första stycket med andra stycket. Men ifall det var kuriren eller nsd som skrev det så, ska det vara dina kriterier+hundnosen vid mtgm KJ:s bostad eller bil som låg till grund för husrannsakan om jag inte missminner mig. Där någonstans finns den skäliga misstanke liksom de två planteringsteorierna. Får man tag på åklagarens beslutsunderlag så kan man säkert hitta en massa annat också, typ mystiska tips mm.
Citera
2013-11-22, 00:08
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det vet jag inte, men om KJ är oskyldig och hade gått in till en granne och druckit sina öl efter att VB hade gått är jag tämligen säker på att MB hade häktats.

Håller helt och fast med.
Hade KJ också förställt under söken och betett sig som "vanligt folk", lutar det ånyo åt MB:s nackdel.
Det har tagits fasta på det udda, annorlunda när misstanken riktades. Får lov att kalla det fördomar.
Ett blodigt bagagerum senare står vi likadant som i somras, men ägaren till bagagerummet är dömd i TR.
Som US sa tidigare: - Vår samlade bedömning..
En annan påspanad avförs trots raderade sms och vagt alibi.

Mic*e B!
Jag undrar vad du och VB skrev om 3 maj. Ni hade en intensiv kontakt den dagen också.
Kommer du ihåg temat på det ofantliga sms-spammandet?
Citera
2013-11-22, 00:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Jag tycker att den "synska" människans uppgifter är lite kusliga då dom stämmer på så många punkter, även om "hållits sövd" inte tycks stämma.
Eller kan VB åtminstone i period varit sövd/medvetslös vid transport?

Hon hade ju skallskador men rättsläkarna kan tydligen inte bedöma konsekvensen av detta liksom de inte kan avgöra om mordvapnet var ett holkjärn eller splitsnål eller något annat.
Citera
2013-11-22, 00:14
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Håller helt och fast med.
Hade KJ också förställt under söken och betett sig som "vanligt folk", lutar det ånyo åt MB:s nackdel.
Det har tagits fasta på det udda, annorlunda när misstanken riktades. Får lov att kalla det fördomar.
Ett blodigt bagagerum senare står vi likadant som i somras, men ägaren till bagagerummet är dömd i TR.
Som US sa tidigare: - Vår samlade bedömning..
En annan påspanad avförs trots raderade sms och vagt alibi.

Mic*e B!
Jag undrar vad du och VB skrev om 3 maj. Ni hade en intensiv kontakt den dagen också.
Kommer du ihåg temat på det ofantliga sms-spammandet?
Jo jag har oxo fördomar mot de som ljuger:
- om vem de är(läs heter)
- rent allmänt som en mytoman(mot sina kompisar)
Citera
2013-11-22, 00:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Kan tänka mig att det felringda 112# hemifrån KJ påverkade beslutet också.

Men i sak håller jag med dig. Hade inte KJ funnits eller haft alibi, så nog fan hade MB suttit i häktet. Länge.
Eller hur Hamilkar ?
Så det där om skälig misstanke och rätt beslut är väldigt subjektivt
Det är möjligt att åklagaren hade försökt få MB häktad. Men det är en betydande risk, också i avsaknad av annan sannskyldig misstänkt, att tingsrätten inte skulle ha köpt den häktningen. Och det hade aldrig blivit mer än en veckas utredningshäktning - det var ju vad man fick på KJ. Hade man inte hittat blod i KJ:s skuff under den veckan, hade domstolen inte ansett att misstanken hade stärkts tillräckligt mycket, och då hade man fått släppa honom.
Citera
2013-11-22, 00:17
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jahapp, då var fallet löst, KJ och MB tillsammans med VB i en stuga vid älven i höjd med Lakaträsk.

Tänk bara på att stugan skulle vara gul med flagnande färg.

Nu var ju inte min tanke att du skulle tramsa och komma med genomtjatade uppgifter, utan att de som seriöst faktiskt funderar på detta skulle få något att gräva vidare i och tillföra, för övriga, nya tankar. Utan nya tankar spårar tråden ur och blir meningslös.
Citera
2013-11-22, 00:18
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är möjligt att åklagaren hade försökt få MB häktad. Men det är en betydande risk, också i avsaknad av annan sannskyldig misstänkt, att tingsrätten inte skulle ha köpt den häktningen. Och det hade aldrig blivit mer än en veckas utredningshäktning - det var ju vad man fick på KJ. Hade man inte hittat blod i KJ:s skuff under den veckan, hade domstolen inte ansett att misstanken hade stärkts tillräckligt mycket, och då hade man fått släppa honom.

Tänk om de hade hittat bevis hos MB samtidigt, parallellt.
Det får vi aldrig reda på.
Citera
2013-11-22, 00:20
Medlem
Grandiosos avatar
Mordet sker i lägenheten. KJ dödar VB. VB med sin oansenliga kroppsstorlek blir ingen
direkt oöverkomlig uppgift för hennes 22-årige baneman att forsla ut utan hjälp från lägenheten.
Han förblir osedd medan detta föga tidsödande moment genomförs.
Bilfärden med den döda kvinnokroppen i bagageutrymmet, hastigt svept i ett duschdraperi
och nertryckt i nån stor ryggsäck eller sportbag, går ut till nåt skogsparti utanför Boden.

Kropp göms. Återvänds till senare troligen då styckningsprocessen vidtar.
Kroppsdelar hamnar lite här och var. Händerna ligger nog nedgrävda nånstans tillsammans
med mordvapen och styckningsredskap.

Mördare fast. Döms. Döms igen. Åker in på psyket för minst 30 år framåt.

VB har inget liv mer. Frågan är om det är mycket till liv att ha att vara KJ. Knappast.

Motivet till mordet?
Vad det än må vara så är det av underordnad betydelse i det stora hela ty en ung kvinna
har på ett mycket grymt sätt förlorat sitt enda liv och den som bar skuld till gärningen
är på ett övertygande sätt bunden till den.
Varför han dristade sig till att göra så här mot en medmänniska vet bara han och han
lär näppeligen tala om det för omvärlden.
Därför lär vi förbli i ovisshet om den saken. Det är aldrig bra att inte få vetskap om
drivkraften till en mordisk handling men inte mycket att göra åt när det inte finns vilja
att berätta sanningen. Allt som därmed återstår blir spekulationer, antaganden om
än det ena och än det andra. Med det får man sig nöja. Tyvärr.
Senast redigerad av Grandioso 2013-11-22 kl. 01:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in