2013-11-18, 23:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Eftersom MB varit "häradsbetäckare", finns det kanske ett och annat fruntimmer som gärna skulle vilja se honom bakom lås och bom. De ser paralleller mellan otroheten, sin egen besvikelse/maktkamp och ett mord, eftersom de tycker att de själva drabbats av MB-stajl. Det finns mer än en som velat "kontakta AN", och gjort det. Det kan kosta på att prassla och använda damer som tidsfördriv, särskilt om damerna i fråga tror att snart ska de få första tjing, därför finns det säkert ett koppel som vill se MB som skyldig, trots att ingen utredare kommit fram till det.
Eller tvärtom. Damerna skyddar sin man.
Citera
2013-11-18, 23:09
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Han är väl realistiskt bara till skillnad från MBhatarna som griper efter minsta halmstrå och som blir uppriktigt upprörda när något dyker upp som talar ännu mer mot KJ. Som detta uttalande till exempel.

Ja, jag tänker mig att det finns ett koppel av arga damer… och kanske deras män och killar, som fått sopa ihop resterna av de besvikna damerna. Det kan ta tid att komma över prasselaffärer, för den som själv inte styrt "sporten". Förstår inte varför vänsterprasslande kvinnor inte ger sig in i leken på lika villkor? En gift man, är en gift man liksom. Tråden är antagligen nedlusad av arghet, där tekniska bevis försvinner till förmån för önskningar om att hämnas eller åtminstone, få se MB som en genuint ond person. De ser inte ens sin egen roll i otrohetsaffären… undrar hur många av de här damerna som legat på hos polisen om MB?
Citera
2013-11-18, 23:09
Medlem
Druttentrudeluttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Bra sammanfattat. En person som sitter fast i en narcissistisk bubbla, med grandios uppfattning om sig själv, lite klen nu efter att ha blivit överbevisad om att han inte överlistade alla. Verkligen förvånad är han över hur polisen hittat spår, han som pluggat på ordentligt om hur man rengör efter ett sådant här brott. Han kunde dock inte läsa sig till hur man sköter ett hem, eller damma i lägenheten, för det skötte kanske hans mor om? Nu kanske hon inte varit där på ett tag, han kanske gått in i en bubbla före mordet? Nej, nu orkar jag inte med den här typen mer.

Dom reagerar precis som andra föräldrar till besvärliga barn, typ missbrukare och annat, dom går in i ett medberoende eller en typ av förnekelse med skuldkänslor och annat. Dom rannsakar sig själva och letar efter fel dom gjort och vad dom kunde gjort för att förhindra detta. blir sedan blinda för vad deras barn egentligen gör eller gjort!

Dom vet att han är skyldig, men vill inte tro det! Jag tycker verkligen synd om dem om jag skall vara ärlig! Många offer i denna soppa!
Citera
2013-11-18, 23:11
Medlem
Blir förvånad över att Kuriren släpper igenom den här meningen i artikeln "Släpp inte ut honom"

Citat:
– Straffen är för låga i Sverige. Har man mördat en gång så kan man mörda igen. Han har förstört en hel familj och förtjänar inte att leva, tycker jag.

Tycker det är stötande, inte bara för 22-åringens och hans familjs del utan även för andra. Mycket märkligt att dom tog med den åsikten, att en människa skulle ha förbrukat sin rätt att leva.

Om Kuriren skulle vilja ha en artikelserie om dödsstraffet så man man väl lyfta in sådana åsikter, men i så fall helst inte om utpekade personer.

Att peka ut 22-åringen på det här viset är osmakligt

Att människor tycker så, är en sak. Det går att förstå att dom som stått VB nära är arga och ledsna, med all rätt. Men när Kuriren publicerar detta på webben och kanske även trycker det i morgon tycker jag inte att tidningen har gjort någon bra pressetisk bedömning. Det är en svår dag idag för 22-åringens närstående, att dessutom få läsa detta.

Hoppas att 22-åringens närstående orkar göra en anmälan till Pressombudsmannen.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-18 kl. 23:39. Anledning: länk
Citera
2013-11-18, 23:11
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Varför kan du aldrig skriva rakt ut??? Du säger nu att AN skyddar MB. Got it. Sen om gissningsleken du tvingar fram inte stämmer med din åsikt, så kommer fler utrop från dig. Tröttsamt.
Citera
2013-11-18, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

MB verkar ha tryckt - åtminstone en av dom - mot väggen och hotat "säger du något är det det sista du säger". Betänk att MB är på fri fot och kan införliva sina hot.

Dom - jag är övertygad att det är fler än två - kanske helt enkelt är rädda. Duckar i detta läge.
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med dig, men blodet i bagageutrymmet är svårförklarat precis som BF säger, åtminstone ser inte domstolen några rimliga tvivel om hur det hamnade där. Kanske har de dålig fantasi eller så tänker de nyktert, jag vet inte.

Det verkar rätt rörigt däruppe, lite halvdant. Jag trodde i min enfald att åklagarna krävt topsningar, dna och kontrollerade alibis på alla "inblandade". US väntade hela tiden på nya provsvar och analyser. Så här i efterhand verkar det inte ha varit mycket, hälften fattas. Att kunna avföra sig självt duger inte, utan då går man vidare osv. tills tekniken ger fakta på hand. Styrkt oskuld och därmed avförd.
Dessa jätteglapp och frågetecken mellan försvinnande - fyndplatser - blod i bagage. Någonstans finns svaren och tydligen utanför KJ:s lokaliteter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det bör nog ses som "juridiska" för att han inser att de aldrig kommer att kunna slingra sig ur den delen av åtalet. Såvitt jag minns från rättegången så försökte försvaret egentligen inte heller på allvar gå till angrepp mot kriminalteknikerns slutsatser runt blodet under själva förhöret. Antagligen för att de förstod att det bara skulle ställa dem själva i sämre dager. Istället kom de med tämligen lama invändningar i slutpläderingen.

En vild spekulation är att Forsberg - som uppenbarligen fattat nån slags personligt tycke för sin klient - har byggt upp en förhoppning om att Vatchareeya kan ha dött närmast av misstag (en sexlek som gick fel kanske?) och att allt som hände därefter var hans stackars klients dumdristiga försök att röja undan spåren och få det att se ut som nån slags vansinnesdåd eller nåt. Vi får se om han ev. försöker få honom att hävda något sådant i hovrätten. Jag tror det kan bli svårt och jag är inte säker på att de kan styra sin klient särskilt väl. Jag känner mig t ex ganska skeptisk till att de verkligen ville att KJ skulle ge en ingående skildring av sin påstådda dildosession eller att han skulle peka ut Berg som plantör av blod och likdoft i bakluckan. Men, men... vi lär få se.

1. Ifall KJ är oskyldig så är det ju bara att åberopa de analyser av små blodmängder som redan finns tillgängliga idag och är mer eller mindre vedertagna internationellt. tex. http://www.jstor.org/discover/10.2307/1147182?uid=3738984&uid=2129&uid=2&uid=70&uid=4&si d=21102947560297 känd sedan 1930.
Eller
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15607588 känd sedan 2005.
Eller
http://www.chemistryviews.org/details/ezine/1435459/CSI_The_Age_of_the_Bloodstain.html känd sedan 2012.

Enkelt som en plätt. Bäst är förstås om analysen kan genomföras innan domstolen skrivit domslutet så att de kan tillämpa lagen om självrättning. Trots allt tar den modernaste analysen bara 20minuter och kan i det här fallet nästan uteslutande kontrollera halten av sanning i de olika teorier som framförts och nästan på egen hand avgöra skuldfrågan. Dags för rättssamhället att dra ut dildon ur arschlet och sluta suga på tummen?

2. En intressant teori, avancerade sexlekar, fast lite sent i den här rundan av rättegångar samt inte helt gångbar map. domstolens egentliga syfte.
Citera
2013-11-18, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag tror BUP-utredningen är ganska graverande för KJ. Det som avhandlats bakom stängda dörrar och är censurerat i FU.
Ja det var säkert graverande. Kan också undra om sekritessbelagd bevisning avhandlades unde den sekretessade förhandlingen.
Citera
2013-11-18, 23:16
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Blir förvånad över att Kuriren släpper igenom den här meningen i artikeln "Släpp inte ut honom"

Tycker det är stötande, inte bara för 22-åringens och hans familjs del utan även för andra. Mycket märkligt att dom tog med den åsikten, att en människa skulle ha förbrukat sin rätt att leva.

Om Kuriren skulle vilja ha en artikelserie om dödsstraffet så man man väl lyfta in sådana åsikter, men i så fall helst inte om utpekade personer.

Att peka ut 22-åringen på det här viset är osmakligt

Att människor tycker så, är en sak. Det går att förstå att dom som stått VB nära är arga och ledsna, med all rätt. Men när Kuriren publicerar detta på webben och kanske även trycker det i morgon tycker jag inte att tidningen har gjort någon bra pressetisk bedömning. Det är en svår dag idag för 22-åringens närstående, att dessutom få läsa detta.

Hoppas att 22-åringens närstående orkar göra en anmälan till Pressombudsmannen.

Jag får inte länken att fungera. Men jag håller med om att det är mycket osmakligt. Vem står bakom uttalandet?
Citera
2013-11-18, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Han är väl realistiskt bara till skillnad från MBhatarna som griper efter minsta halmstrå och som blir uppriktigt upprörda när något dyker upp som talar ännu mer mot KJ. Som detta uttalande till exempel.

1. Det enda som verkar existera rent objektivt på MB+AN är följande:
1a. Förhållande till BO:VB
1b. Hatiska inlägg på facebook hhaaahhah plugga hårt, hoopass ho ´n inte e i livet etc. enligt fup.
1c. Potentiella motiv.
1d. RAR
1e. Möjligheten att MB inte varit helt sanningsenlig eller mints fel i samtal med polis och vittnesmål i domstol.
1f. Radering av bevismängden som skulle kunnat fria MB. Kanske oavsiktligt.
1g. MB+AN har inte undersökts av polisen alls utöver vad som framgår av fup.
Citera
2013-11-18, 23:18
Medlem
En sak man måste tänka på när man läser Fup, när man tycker de avfärdar vittnen snabbt, när de inte följer upp vissa saker vi här på forumet tycker de borde är att allt vi ser är i skriftlig form. Ta förhör tex där minspel, gestikulerande osv ofta talar så mycket mer än vad själva orden gör. Det ser inte vi. Men rutinerade förhörsledare gör det så klart. Saker som detta, snack utanför kulisserna och så vidare gör att polisen säkert haft mycket mer att gå på för att både ge full fokus på KJ och släppa fokus på MB. Sånt ser eller förstår inte vi när vi bara läser Fup. Därför är det nog inte så konstigt att KJs advokat kan uttala sig som han gjorde nu i tidningen. Han har varit med på förhören och sett så mycket mer än svamlet vi fått presenterat för oss. Det syns ofta när någon ljuger och då spelar orden mindre roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in