2013-11-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Fotomontaget, bild 5 på sid 306, är ett falsarium. Jämför http://img15.imageshack.us/img15/229/bdu2.jpg. Den övre bilden är bild 5, beskuren. Undre bilden visar Bluestar från bild 4 lagd över bagageutrymmets list på bild 3. Den visar att blodets utbredning inte alls är som bild 5 visar, särskilt inte i mängd. Blodet ger intryck av att vara mycket utsmetat och tunt.

Skarpsynt. Kan du noggrannare beskriva vad du ser i bilderna, eller är det som jag tror, dvs. att blodet snarare än dittryckt eller ditduttat snarare än att det runnit...?
Citera
2013-11-19, 18:58
Medlem
Citat:
Nja, inte ens efter ett erkännande kan man vara säker på att rätt person är dömd.

Du fortsätter att multiplicera sannolikheter för att komma bortom rimligt tvivel. Men jag håller inte med dig. Bevisen här är jämförbara i sannolikhet med mannen som nyligen dömdes för dubbelmord på Öland. Men det finns ett spöke som inte passar in i matematiska formler, det spöket heter Alternativ GM. På Öland finns det ingen annan som rimligen hade motiv och tillfälle att utföra dubbelmordet, såvitt känt.

Jag vidhåller att det finns rimligt tvivel just för att det finns en alternativ GM i detta fall. Vid 16-tiden var VB och MB vid Shellmacken. Där kan MB ha fått veta var VB skulle tillbringa kvällen, och en plantering av bevis låg därför nära vid handen. Någon har visat intresse för KJ:s bil tidigare, hans registreringsnummer har sökts fyra gånger på Transportstyrelsen, sid 1475.

Sannolikheten för att någon döms pga planterade bevis är svårt att beräkna. Det uppdagas sannolikt sällan. KJ är ett tacksamt offer att plantera bevis hos, pga hans funktionshinder.

Att de flesta inte har bättre alibi än den de bor ihop med stärker inte MB:s alibi. Tvärtom, att de båda har dålig samstämmighet med vad de gjorde på kvällen försvagar alibit ordentligt. Och att MB på sid 993 säger att han var hemma på förmiddagen och i TR sa att han var i Lakaträsk stärker min tro på att han bör undersökas närmare.
Är det fetade något du har belägg för? Eller ska vi tolka det som om att månen kan vara gjord av grön ost?
Citera
2013-11-19, 18:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Skarpsynt. Kan du noggrannare beskriva vad du ser i bilderna, eller är det som jag tror, dvs. att blodet snarare än dittryckt eller ditduttat snarare än att det runnit...?
Det är inte jag som ska ha äran av att vara skarpsynt. Det var en anonym medmänniska som tipsade och gav det nya fotomontaget.

Jag ville inte ge någon subjektiv bedömning utan låta var och en bestämma själv. En liten droppe på listen, en väska ställs på droppen, grepp byts varvid väskan glider på listen och smetar ut blodet. Väskan hamnar på botten och blodar ner. Kanske hamnade lite blod på kassen också. Handsken blev nedblodad vid översvämningen i bagageutrymmet. Ett dåligt genomtänkt scenario, jag lyssnar gärna på fler.
Citera
2013-11-19, 19:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Är det fetade något du har belägg för? Eller ska vi tolka det som om att månen kan vara gjord av grön ost?
De som läser tråden vet vad jag har för belägg. https://www.flashback.org/sp46148955
Citera
2013-11-19, 19:04
Medlem
Pelleblaous avatar
Det blir intressant när domen kommer
Som lekman förstår jag tinget funnit att man kan utesluta alla förekommande alternativa gärningsmän
Här vill många ifrågasätta detta, trist för tråden....
Jag tycker det skulle vara intressant att spåna med tinget som grund, vad som egentligen hände
-Mordplats
-Vapen/tillhygge, var tog de vägen etc
-KJ:s egentliga förehavande på aktuell lördag och söndag
-KJ:s egen historia som för oss blev hemligt

Luckorna och hemligheter i mordutredningen..
Citera
2013-11-19, 19:05
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Vad hände vid Shellmacken vid 16-tiden 4 maj egentligen?
SMS VB->KJ 15:49: "Jag väntar där nere" FUP sid 631
Var är där nere? Vid Shellmacken? FUP sid 1524:

SMS VB->KJ 15:54: "Är du inte hemma" FUP sid 631
Kl 15:44 betalar MB varor på ICA Kvantum, granne med Shell. Kl 15:57 betalar han varor på COOP, Kungsgatan 42, FUP sid 1006. Vägen från ICA Kvantum till COOP passerar Shell. Han kan knappast ha missat VB, om hon stod ute vid vägen och väntade på KJ. Ändå berättar han inte det i förhör. Pratade han med henne? Var det det som fick henne att skicka det konstiga SMS:et till KJ?

Apropå det, visst var det så att KJ´s mobil endast kopplade upp sig mot hemmamasten hela dagen?
Citera
2013-11-19, 19:07
Medlem
Citat:
Fotomontaget, bild 5 på sid 306, är ett falsarium. Jämför http://img15.imageshack.us/img15/229/bdu2.jpg. Den övre bilden är bild 5, beskuren. Undre bilden visar Bluestar från bild 4 lagd över bagageutrymmets list på bild 3. Den visar att blodets utbredning inte alls är som bild 5 visar, särskilt inte i mängd. Blodet ger intryck av att vara mycket utsmetat och tunt.

listigt!! och apropå listigt så ser det ju ut som att det inte finns nåt blod alls på yttre listen i nedre bilden, medans i övre syns det rikligt med blod på även yttre, smala listen.
Senast redigerad av gileas 2013-11-19 kl. 19:10.
Citera
2013-11-19, 19:12
Medlem
Citat:
De som läser tråden vet vad jag har för belägg. https://www.flashback.org/sp46148955
Ditt belägg är en egen hoppsnickrad teori/spekulation utan någon som helst förankring i verkligheten. Belägg mötet VB MB med något med substans i?
Citera
2013-11-19, 19:14
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Finns nog en del riktighet i det du skriver, läser man konversationen (VB-MB) efter torsdagens träning 2 maj som är en hel del, så kan man se att hon känner sig dissad av MB och hon formligen dränker honom med diverse meddelanden med underton av stark besvikelse.

Hon kontaktar KJ natt mot lördag att hon ämnar komma till honom för studier och sådant kommer man på mitt i natten ?? Hennes status uppdateringar på fejjan (2 st) tycker jag talar för att avsikten var att MB skulle läsa dem, hon tror sig i hennes "stalking" värld att göra MB svartsjuk.

Sen väl hos KJ går något snett, precis som du skriver, KJ har velat annat men inte VB därav startar en konflikt, han ser och förstår att han är inte no1 som han hoppats och trott, han får ett "tuppjuck" som får enorma konsekvenser.

Ja precis. Kanske skrev hon till MB att nu går jag hem till dig. Han avslutade middagen lite väl snabbt och arg/stressad satte han/de sig i taxin och åkte hem. Eventuellt säger han bara att han inte minns vad som stod i smsen för att inte sätta idéer i huvudet på polisen att han kanske var den siste som såg henne livet.
Alt 1: hon säger till KJ att hon nu ska gå hem till MB. Hans förhoppningar krasas. Kanske uppstår bråk. Antingen har han ihjäl henne hemma eller kör han ikapp henne. Han står inte ut med tanken att hon skulle till honom. Eller säger hon att nu slipper hon gå så långt när hon går från honom och inte hemifrån. Han känner sig utnyttjad. Hon känns som en tjej som sa vad hon tänkte.
Alt 2: MB skyndar hem, häller i frugan sprit och när hon somnat drar han iväg och möter upp VB. Ursinnig att hon inte kan respektera att lämna honom ifred när han ska ut med frugan. Han dödar henne. Lägger kroppen i ett värn eller bunker. Så fort spanet släpps på honom så åker han och placerar benen på fp1.
Jag gillar generellt inte planteringsteorin men OM det gått till som alt2 kan han ju bara tagit hennes blodiga kläder i en påse, åkt till KJ för han visste att hon kom därifrån, och smetat lite. Kanske hade han tänkt att smeta på handtaget eller liknande men jackpot, bilen var olåst.
Citera
2013-11-19, 19:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Ditt belägg är en egen hoppsnickrad teori/spekulation utan någon som helst förankring i verkligheten. Belägg mötet VB MB med något med substans i?
Jag tänker inte belägga något möte som jag aldrig har påstått har ägt rum.
Citera
2013-11-19, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Det blir intressant när domen kommer
Som lekman förstår jag tinget funnit att man kan utesluta alla förekommande alternativa gärningsmän
Här vill många ifrågasätta detta, trist för tråden....
Det är inte konstigt. Rätten behöver "bara" ta ställning till om det är utom rimligt tvivel.
Det finns bara en sanning, och den kan inrymmas i det orimliga tvivlet.

Mao. så sitter det en och annan oskyldigt dömd på våra anstalter i Sverige även om de är få.

Ingen här kan säga till 100% att KJ är skyldig, eller till vad.
Förutom MB som inte har 100% alibi, så kan det vara fråga om nödvärn, självmord och gud vet vad.
Det orimliga tvivlet.

Problemet med fallet KJ är att ingen hade trott han iaf. om han sagt att det var nödvärn, han hade åkt på mord.

Nu är KJ dömd mot sitt nekande. Men sanningen vet bara en person.

I framtiden hoppas jag på en fungerande lögndetektor.
Vem vet, våra barn kanske skrattar åt oss när de "appar" fast brottslingar som försöker ljuga med sina mobiler ?
Citera
2013-11-19, 20:23
Medlem
[quote=Popcorn76|46216318]Ja precis. Kanske skrev hon till MB att nu går jag hem till dig. Han avslutade middagen lite väl snabbt och arg/stressad satte han/de sig i taxin och åkte hem. Eventuellt säger han bara att han inte minns vad som stod i smsen för att inte sätta idéer i huvudet på polisen att han kanske var den siste som såg henne livet.
Alt 1: hon säger till KJ att hon nu ska gå hem till MB. Hans förhoppningar krasas. Kanske uppstår bråk. Antingen har han ihjäl henne hemma eller kör han ikapp henne. Han står inte ut med tanken att hon skulle till honom. Eller säger hon att nu slipper hon gå så långt när hon går från honom och inte hemifrån. Han känner sig utnyttjad. Hon känns som en tjej som sa vad hon tänkte.
Alt 2: MB skyndar hem, häller i frugan sprit och när hon somnat drar han iväg och möter upp VB. Ursinnig att hon inte kan respektera att lämna honom ifred när han ska ut med frugan. Han dödar henne. Lägger kroppen i ett värn eller bunker. Så fort spanet släpps på honom så åker han och placerar benen på fp1.
Jag gillar generellt inte planteringsteorin men OM det gått till som alt2 kan han ju bara tagit hennes blodiga kläder i en påse, åkt till KJ för han visste att hon kom därifrån, och smetat lite. Kanske hade han tänkt att smeta på handtaget eller liknande men jackpot, bilen var olåst.[/. Men hur är det med tejpen? Tror du han varit uppe och lagt blod på tejpen el blodet har varit där sen innan? Jag har långt ifrån läst allt men känns konstig och många frågetecken som behöver lösas innan någon blir dömd. Jag tror att kJ är den skyldiga men vill verkligen ha svar på massa frågor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in