Bodström verkar bli mer och mer senil för varje dag.
Varför skulle detta tala till KJs fördel?
Det såg likadant ut i rättegången mot Schurrer. Rätten meddelade att de behövde mer tid för överläggning och hon blev kvar i häktet under tiden. Och se hur det gick.
Helt rimligt att rätten tar helgen på sig för att fortsätta pröva skuldfrågan. Som jag redan har påpekat så var Kuriren ute och cyklade i morse när dom skrev att rätten skulle ge besked i skuldfrågan redan idag.
Troligt är att om rätten under sina överläggningar i helgen finner 22-åringen skyldig till mord så meddelas senast på måndag att tingsrätten beställer en rättspsykiatrisk undersökning. Visar det sig att rätten fastnar i riktigt kniviga överläggningar kan det till och med ta ännu längre tid innan någon RPU beställs, men senast inom 14 dagar lär dom i så fall ge besked.
På måndag får vi i alla fall veta mer, det handlar väl framförallt om alternativen:
- 22-åringen släpps ur häktet samt datum för dom meddelas
- 22-åringen kvarstannar i häkte och en RPU beställs
Möjligen även
- 22-åringen kvarstannar i häkte och rätten behöver fortsätta överlägga och meddelar i så fall därför endast ett nytt datum för besked.
Ja detta var vad jag hoppades på och misstänkte - att överläggningarna skulle ta tid, att släppa honom idag alt. besluta om fortsatt häktning och RPU i ett sådant här komplex mål går inte p 10 minuter så det är helt rätt gjort, något annat vore skandal
Det som kanske talar för KJ är att dem inte tycker det är solklart och därför dröjer med beslutet lite.
Men är nog inte så mycket att läsa i det. Rätten vill nog bara gå igenom allt. Är ju en hel del.
Själv tycker jag det känns som 70/30 att KJ fälls. Tycker försvaret gjorde en bra slutplädering.
Dock så känner jag mig 100% säker att KJ är GM. Han är inte så hjälplös som försvaret vill han ska se ut.