2013-11-16, 17:40
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej det gör jag inte. Jag säger bara att advokater är människor som alla andra. Och människor påverkas i sitt tänkande av olika saker. T ex vilket perspektiv man anlägger när man betraktar något. Den som letar fel och svagheter i något kommer självklart vara mindre benägen att tro på det.

Jag känner för övrigt flertalet synnerligen kloka och omdömesgilla jurister. Och några stockdumma. Jurister är varken bättre eller sämre än folk i allmänhet. I snitt alltså
Självklart finns det dumma jurister, men de allra flesta försvarsadvokater arbetar utifrån en arbetshypotes. Vilken denna är har jag redan skrivit om.
Citera
2013-11-16, 17:45
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vad jag beskrev handlar om det fall advokaten tycker sig få en misstanke om att klienten är skyldig förstärkt i och med att han/hon tycker sig uppfatta en antydan från klienten att denne faktiskt KAN vara skyldig till gärningen såsom denna beskrivs av åklagaren. Advokaten har ingen skyldighet att utreda huruvida klienten har begått brottet men det är ju en samvetsfråga om han/hon vill kvarstå som försvarare - eller frånträda uppdraget om advokaten bibringats en stark misstanke om att klienten är skyldig och fått denna misstanke förstärkt genom ett yttrande som advokaten uppfattar som en antydan från klienten om detta.
Du famlar i mörkret eftersom du inte förstår, eller vill förstå, försvarsadvokatens roll. Du, som många andra, lägger dina egna personliga och moraliska värderingar i en tänkt hypotetisk situation som i princip inte förekommer i realiteten. Utifrån detta ifrågasätter du sedan hur en försvarsadvokat ska agera i en given situation, som i realiteten nästan aldrig förekommer.

En försvarare är skyldig att frånträda uppdraget om han vet att klienten är skyldig men klienten vill att advokaten ska hävda hans oskuld. Hur ofta tror du det händer?
Citera
2013-11-16, 18:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Givetvis är det ovanligt att hovrätten avvisar ny bevisning, likväl kan det ske och detta särskilt om det är åklagaren som åberopar ny bevisning till den tilltalades nackdel. En central lokution i sammanhanget är dock "om bevisningen hade kunnat åberopas i tingsrätten." Är detta uppfyllt så sker det att hovrätten avvisar bevisning. Däremot sker givetvis en samlad bedömning från fall till fall. Sedan EMR så har detta krav på att föra bevisning i tingsrätten de facto ökat och inte minskat.
För att vara ärlig hittar jag inte den lokution du åberopar någonstans i propositionstexten till SFS 2004/05:131, alltså den proposition som behandlar En modernare rättegång. Varifrån kommer den?
Citera
2013-11-16, 18:03
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Det är inte en alltför lätt uppgift att döma KJ för mord, styckning, etc.
Jag anser att han kanske kan dömas för grifterfridsbrott, då det inte finns tillräckligt med teknisk bevisning eller en tillräckligt väl uppbyggd gärningsmannabeskrivning. Det finns fortfarande stora luckor i denna utredning som vi inte fått svar på.

Nog för att KJ har både sociala- och psykologiska problem i den vardagliga tillvaron och i synnerhet i sitt känsloliv kan man inte anta att han är si eller så (i brist på empati). Tvärtom tror jag att han visst kan ha en stark anknytning till personer och djur, han kan bara inte förklara sina innersta känslor.

Jag är inte helt övertygad om att KJ är ensam GM, jag är också osäker på händelseförlopp och motiv. Jag vet att många i tråden nonchalerar motivet och dess inverkan på brottet.

Faktum är att vet/förstår du motivet hittar du också mördaren.

Vem/vilka har ett starkt motiv och hur ser den ut?
Mordplats samt mordvapen?
Styckningsplats samt orsak?

Viktiga frågor som i min bok behövs för att döma någon för mord (bortom rimlig tvivel), det finns inte tillräckligt med teknisk bevisning, det finns dock starka indicier.

Nej, jag anser att det DNA man hittat i hem, bil inte räcker för en fällande morddom, möjligtvis griftefrid.

Du pratar om brottet som om det gäller en livsstilskriminell som blivit mördad. Det är en 20-årig student, en ung tjej som fallit offer. Det kan knappast finna starka motiv för att mörda en sådan tjej! Hon var inte kriminell, även om någon i efterhand talar om utpressning. Så varför gick inte killen till polisen då? Det kan nog hända att killen våldtagit VB, och att de därefter gjort upp. Hon tycks ha slagit sig i slang med killar och män som inte ville henne väl...
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-16 kl. 18:12.
Citera
2013-11-16, 18:03
Medlem
chrissie67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
"När jag lämnade Piteå tingsrätt i underkylt regn och mörker tänkte jag på de stackare som inom kort ska avkunna domen. Jag avundas dem icket för ett ögonblick. De befinner sig i en mycket jobbig situation.
För säg att rätten är 90 procent säker på att 22-åringen är en till livsfarlig styckmördare. Det ska inte räcka till en fällande dom – men skulle du vilja släppa ut den personen i frihet?
Jag hade inte velat ha det ansvaret på mina axlar.
" (Johan Håkansson, nsd)

http://www.nsd.se/nyheter/fallet-blir-ett-sar-som-aldrig-laker-8022153.aspx

Eller som förälder, skulle man vilja ha hem sitt barn till vilket pris som helst? Inte jag i alla fall. Jag skulle ständigt ha dessa tankar "tänk om".. i huvudet.
Citera
2013-11-16, 18:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Du famlar i mörkret eftersom du inte förstår, eller vill förstå, försvarsadvokatens roll. Du, som många andra, lägger dina egna personliga och moraliska värderingar i en tänkt hypotetisk situation som i princip inte förekommer i realiteten. Utifrån detta ifrågasätter du sedan hur en försvarsadvokat ska agera i en given situation, som i realiteten nästan aldrig förekommer.

En försvarare är skyldig att frånträda uppdraget om han vet att klienten är skyldig men klienten vill att advokaten ska hävda hans oskuld. Hur ofta tror du det händer?

I mitt exempel VET inte advokaten ett skit om hans klient är skyldig till brottet eller inte men börjar misstänka detta av någon anledning och får misstanken förstärkt genom en antydan från klienten att så kan vara fallet. Det är i det läget samvetet kan göra sig påmint och advokaten kan överväga alternativen: att släppa misstanken och kvarstå som försvarare - eller avsäga sig uppdraget. Detta tror jag inte alls är ett unikt scenario om än ganska sällsynt.
Citera
2013-11-16, 18:13
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrissie67
Eller som förälder, skulle man vilja ha hem sitt barn till vilket pris som helst? Inte jag i alla fall. Jag skulle ständigt ha dessa tankar "tänk om".. i huvudet.

Nej, och ingen av föräldrarna har enligt Nsd närvarat på rättegången. Jag tror att de är rädda för sin son nu, och att det inte är en ny känsla, tyvärr. En kille som armbågsstryper sina tjejer har garanterat gått till attack även därhemma, känner tyvärr till en person som misshandlat både sina föräldrar och sin tjej. KJ är urtypen för en funktionshandikappad som har svårt att uttrycka sina känslor och vid frustration, ilska med mera har ett stämningsläge "gå och häng dig!". Det blir inte djupare argumentation än så i allvarliga spörsmål. I rättssalen kunde han inte komplettera med en knuff eller liknande.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-16 kl. 18:17.
Citera
2013-11-16, 18:15
Medlem
chrissie67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nej, och ingen av föräldrarna har enligt Nsd närvarat på rättegången. Jag tror att de är rädda för sin son nu, och att det inte är en ny känsla, tyvärr.

Ja dom har tyvärr en anledning till det också. Sedan är det även så att föräldrar kommer nog alltid att vara mer eller mindre blåögd och naiv när det kommer till sina barn.
Citera
2013-11-16, 18:18
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Kanske.

Men jag tror att jag har rört ihop det. När jag googlade runt så hamnade jag hela tiden på tillverkaren bergans.no och fick för mig att det var en av Bergans ryggsäckar. Men det finns ju en modell som heter Military Bergan, tillverkad av Highlander Pro-Force. Den ryggsäcken liknar ryggsäcken som visas på bild i gårdagens NSD:
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/kom-traden-fran-22-aringens-ryggsack-8017192.aspx
NSD:s bild: http://www.nsd.se/public/img/8019713/1115141444/ryggsack-jpg?w=790&mode=crop&scale=both

Det verkar kunna vara modellen 'Military Bergan' det handlar om. I så fall blir det lite andra mått eftersom den ser ut att vara fördelad en huvudsäck och två mindre sidosäckar.

En Military Bergan är kanske bara 60 cm hög. En annan av 22-åringens kompisar sa dock i polisförhör att han hade sett en cirka 1 m hög ryggsäck hemma hos 22-åringen.
Men även om det vore en Military Bergan, endast 60 cm hög, så kan man nog få ner torson (ca 87 cm) där och så sticker 30 cm av huvudet upp, emballerad med en plastpåse. Kanske skyddas en uppstickande del även av t ex en handduk eller något annat diskret skyddsmaterial som är lätt att göra sig av med sen.

Fler bilder Military Bergan:
http://i.imgur.com/vtZXxX4.png

Närbild Military Bergan:
http://i.imgur.com/JwDTkpQ.png

Montage Military Bergan och fiber:
http://i.imgur.com/9rVUThV.png
Jag vet inte, ser verkligen den där tråden ut att kunna komma från det ryggsäckstyget?
Eller är det en annan ryggsäck, annat kamouflagetyg?
Svårt att veta hur tråden är spunnen.

Tror du hittat rätt
Förklarar varför benen är kapade
Fast ryggsäcken kan säkert bli hög i maximalt läge
Som jämförelse är en köksbänk 90 cm hög
Citera
2013-11-16, 18:19
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För att vara ärlig hittar jag inte den lokution du åberopar någonstans i propositionstexten till SFS 2004/05:131, alltså den proposition som behandlar En modernare rättegång. Varifrån kommer den?
Lokutionen kommer ifrån flera olika ställen och är domstolspraxis.

En av källorna är denna

Det är samtidigt viktigt att understryka att lagstiftarens utgångspunkt är
att ny bevisupptagning normalt inte ska ske i hovrätten. Den som vill
ställa ytterligare frågo
r måste således ge domstolen ett fullständigt unde
r-
lag för prövningen av om frågorna ska tillåtas. Detta underlag måste i
n-
nehålla uppgifter om varför förnyat förhör bör hållas, inklusive angiva
n-
de av bevistema. Såsom anges i propositionen (s. 204) kan okla
ra uppgi
f-
ter i detta avseende vara skäl att säga nej till ny bevisupptagning.

http://www.svea.se/Domstolar/sveahovratt/EMR-promemoria_101201.pdf

Det står även skrivet på instruktionen för överklagande som TR skickar med till varje dom.

Nu blev det något knas i copy paste här, men hoppas det är läsbart ändå
Citera
2013-11-16, 18:25
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrissie67
Ja dom har tyvärr en anledning till det också. Sedan är det även så att föräldrar kommer nog alltid att vara mer eller mindre blåögd och naiv när det kommer till sina barn.

Ja, och vid rättegången har KJ varit starkt medicinerad, undrar hur han reagerat på rättens frågor om han inte varit det? Man måste ju fundera på varför KJ gått runt i militärklädsel, något jag tidigt var inne på, är att klädseln varit hans pansar/hans enda identitet. Om någon försökt bryta sig in under locket, har KJ hamnat i obalans, och starka känslor kan för alla innebära ett visst svajande.

Jag tror att KJ efter avslaget från Pliktverket långsamt varit på väg mot katastrofen.
Citera
2013-11-16, 18:30
Medlem
chrissie67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ja, och vid rättegången har KJ varit starkt medicinerad, undrar hur han reagerat på rättens frågor om han inte varit det? Man måste ju fundera på varför KJ gått runt i militärklädsel, något jag tidigt var inne på, är att klädseln varit hans pansar/hans enda identitet. Om någon försökt bryta sig in under locket, har KJ hamnat i obalans, och starka känslor kan för alla innebära ett visst svajande.

Jag tror att KJ efter avslaget från Pliktverket långsamt varit på väg mot katastrofen.

Det har jag också varit frågande till. Mycket kommer ju fram genom hur den åtalade beter sig också. Man bör ju ska kunna läsa av personen tycker jag. Med lugnande finns risken att det inte syns ett skvatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in