Citat:
Ursprungligen postat av
larsingvarsfru
Ja du, jag hade grävt ordentligt. Varenda kotte som varit i hennes närhet hade varit under min lupp.
Faktum är att de viktigaste punkterna fortfarande fattas. BP, styckningsplats, mordvapen, ev. förvaring.
Varför saknas de viktigaste bitarna?
Kan det vara så att det inte letats på rätt ställe..än?
Det är mord, en ung tjej är borta för all tid, en kompis är bedömd skyldig, en kompis som knappt kan hålla reda på sig själv har lyckats utplåna allt i bevisväg mm..
Hade detta varit i sagans värld, kunde jag hävdad att en fiskmås sket i KJ:s skuff..
Man förstår dock att polisen sitter i ett ganska ogynsamt läge när det handlar om försvinnanden. Likadant var det i Almfallet och i Marinafallet.
Inga spår som talade för vad som skulle ha kunnat hänt dessa tre kvinnor. I Marinafallet gick man dock så långt så man anhöll sambon och gjorde husrannsakan i deras hem, men utan att finna ett enda spår som kunde tala om vad som hade hänt, vilket ledde till att sambon släpptes efter en dryg vecka.
Det är först när kroppen hittas som man kan börja agera som om det vore mord, förutom i Marinafallet där man gick till åtal efter blodfynd, vilket ledde till att sambon friades i två instanser.
Samtidigt som man ska försöka hitta kvinnan ska man även försöka ha koll på alternativa skeenden till försvinnandet. Ju längre tid som går desto mer sannolikt är det att den försvunne är död samtidigt som mer spår försvinner, naturligt eller städas bort efter den misstänkte.
Jag var en av de som tyckte att man skulle ha plockat in KJ redan 10 dagar innan man hittade kroppen. Det fanns omständigheter kring honom som jag tycker motiverade att han skulle granskas mer noggrant, trots att kroppen inte var funnen och trots att man inte kunde konstatera mord.
När man ser polisens presskonferens den 10:e så ser man att jag inte var ensam om att tycka det, men de låg ändå lågt och hade bevakning på honom istället, och sedan även MB.
Alm fick ju härja ute i den fria i en och en halv månad innan han till slut gjorde bort sig själv.
Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg, det kanske inte förde resonemamanget framåt direkt, men jag tror inte att polisen generellt har det så lätt vid försvinnanden.
Angående det fetmarkerade så är frågan jag ställer mig om de platser som genomsökts verkligen har gåtts igenom så grundligt som de borde ha gjorts, pratar då om lägenhet och värnet. Med studierektorn i färskt minne så hittades blodet först efter att man bröt upp golvet. Förvisso var KJs hem skitigt, men jag anser inte att man borde låta bli att vara grundlig för det.