2013-11-21, 14:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vet du vad: Varför JO-anmäler du inte polisen och åklageriet i Norrbotten för det här? Det är ju helt meningslöst att försöka övertyga alla inskränkta människor här i tråden som inte har skådat din och några tills uppenbarade sanning. Samla ihop er vetja och skriv till JO om hur illa det här har skötts pga att man inte häktade en person som hade ett motiv (=han hade ett förhållande med en person som försvunnit under/efter ettt besök hos en annan person) och ett alibi ni anser vara falskt.

Det finns visserligen en risk att JO är drabbad av den rättsröta som yttrar sig i att man inte vill/anser sig kunna anhålla folk på de grunderna, men den risken får ni väl ta.
Varför kan vi inte diskutera det här rättsfallet som vuxna människor, istället för att barnsligt hänvisa till JO? Du vet mycket väl att en JO-anmälan inte leder någon vart.
Citera
2013-11-21, 14:59
Medlem
Redheadwitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det är nog svårt att avskriva detta som ett rykte eftersom i likhet med VB, gick även denna älskarinna under falskt namn i hans kontakter i mobilen. C Carlsson Kalix. Finns att läsa i Fup också.

Många i denna tråd om detta fruktansvärda brott , har en sund teori/spekulation om GM . Men du har bara vilda och otroligt dumma spekulationer och teorier .. Du verkar bara vara ute efter skvaller och direkta lögner som inget har med ämnet att göra , inga som helst fakta utan du bara spinner på med egna slutsatser . Har det med ämnet göra att du spinner på som att MB skulle ha ett "harem" av älskarinnor ... Det hör nog till annat ämne . Och då i bara rena oseriösa / falska spekulationer .

Jag tror alla inblandade i utredningen av detta fall , jobbat på deras bästa sätt för att få reda på vad som verkligen hänt , att spekulera i sådant som ej är relevant för fallet , är bara brist på empati för de som utsätts för de spekulationerna ...
Citera
2013-11-21, 15:00
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Ja du, jag hade grävt ordentligt. Varenda kotte som varit i hennes närhet hade varit under min lupp.
Faktum är att de viktigaste punkterna fortfarande fattas. BP, styckningsplats, mordvapen, ev. förvaring.
Varför saknas de viktigaste bitarna?

Kan det vara så att det inte letats på rätt ställe..än?

Det är mord, en ung tjej är borta för all tid, en kompis är bedömd skyldig, en kompis som knappt kan hålla reda på sig själv har lyckats utplåna allt i bevisväg mm..

Hade detta varit i sagans värld, kunde jag hävdad att en fiskmås sket i KJ:s skuff..

Man förstår dock att polisen sitter i ett ganska ogynsamt läge när det handlar om försvinnanden. Likadant var det i Almfallet och i Marinafallet.

Inga spår som talade för vad som skulle ha kunnat hänt dessa tre kvinnor. I Marinafallet gick man dock så långt så man anhöll sambon och gjorde husrannsakan i deras hem, men utan att finna ett enda spår som kunde tala om vad som hade hänt, vilket ledde till att sambon släpptes efter en dryg vecka.

Det är först när kroppen hittas som man kan börja agera som om det vore mord, förutom i Marinafallet där man gick till åtal efter blodfynd, vilket ledde till att sambon friades i två instanser.

Samtidigt som man ska försöka hitta kvinnan ska man även försöka ha koll på alternativa skeenden till försvinnandet. Ju längre tid som går desto mer sannolikt är det att den försvunne är död samtidigt som mer spår försvinner, naturligt eller städas bort efter den misstänkte.

Jag var en av de som tyckte att man skulle ha plockat in KJ redan 10 dagar innan man hittade kroppen. Det fanns omständigheter kring honom som jag tycker motiverade att han skulle granskas mer noggrant, trots att kroppen inte var funnen och trots att man inte kunde konstatera mord.

När man ser polisens presskonferens den 10:e så ser man att jag inte var ensam om att tycka det, men de låg ändå lågt och hade bevakning på honom istället, och sedan även MB.

Alm fick ju härja ute i den fria i en och en halv månad innan han till slut gjorde bort sig själv.

Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg, det kanske inte förde resonemamanget framåt direkt, men jag tror inte att polisen generellt har det så lätt vid försvinnanden.

Angående det fetmarkerade så är frågan jag ställer mig om de platser som genomsökts verkligen har gåtts igenom så grundligt som de borde ha gjorts, pratar då om lägenhet och värnet. Med studierektorn i färskt minne så hittades blodet först efter att man bröt upp golvet. Förvisso var KJs hem skitigt, men jag anser inte att man borde låta bli att vara grundlig för det.
Citera
2013-11-21, 15:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Det skrevs väl också en del i tråden om civila polisbilar i Sävast. Jag skulle gissa att MB hade ganska bra koll på när det var span på honom och inte.

Edit: 12/5 var den dag då det började skrivas enormt mycket om MB/AN i tråden (MB och hans vänner läste tråden). Han kunde ändå säkert räkna ut med lillfingret att de kollade honom...
Span på MB började den 13:e. Eftersom han bor i ett villaområde såg han säkert en malplacerat parkerad främmande bil som stod utanför bostaden dag ut och dag in.
Citera
2013-11-21, 15:03
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Du för ett legalt resonemang där du påstår att man tar mobilen för att han är misstänkt och hävdar att man då borde ha kunnat göra resten också. Jag förklarar för dig att du totalt missförstått den legala grunden till beslaget. Lagrummet kan bara användas för att göra beslag, inte för husrannsakan i hus, bilar eller annorstädes. Huruvida personen man tar sakerna av är misstänkt eller inte är helt irrelevant. Man plockade med sig flera saker från VB:s föräldrar på samma grund.

Jag vet inte vad det spelar för roll nu varför man tog mobilen? Jag tror det primära var att man letade efter en försvunnen person och ville göra allt som var möjligt för att kartlägga hennes kontakter runt försvinnandet. Misstankar hade man säkert mot MB vid detta tillfälle också och kanske hoppades man hitta något i mobilen som skulle peka mot honom, liksom man antagligen hoppades samma när man sög KJ:s mobil. Men det har ingen betydelse för ditt resonemang.

Enligt RB 27:1 kan föremål som skäligen antas ha betydelse för utredningen beslagtas. Skäligt antagande om husrannsakans betydelse för utredningen kan såvitt jag minns beslutas av undersökningsledare eller åklagare även utan delgivande om brottsmisstanke ? Gränssnittet här är väl påföljden; =/> två års fängelse ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-11-21 kl. 15:06.
Citera
2013-11-21, 15:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ja du, jag hade grävt ordentligt. Varenda kotte som varit i hennes närhet hade varit under min lupp.
Faktum är att de viktigaste punkterna fortfarande fattas. BP, styckningsplats, mordvapen, ev. förvaring.

Det är mord, en ung tjej är borta för all tid, en kompis är bedömd skyldig, en kompis som knappt kan hålla reda på sig själv har lyckats utplåna allt i bevisväg mm..

Hade detta varit i sagans värld, kunde jag hävdad att en fiskmås sket i KJ:s skuff..

Har du läst FUP?

- Detta är den största utredningen i norrbottenpolisens historia
- Man har hållt förhör med i princip varenda person som haft någon form av känd, närmare relation till offret
- Man har hållit förhör med en lång rad personer med relation till den åtalade
- Man har hållit förhör med ett antal personer med koppling till "karatetränaren"
- Man har genomfört omfattande sökinsatser i terrängen runt Boden för att göra mer fynd och hitta mord- och eller styckningsplats.

Så vad i helvete gnäller du på - vilka konkreta underlåtenheter menar du att polisen gjort förutom att inte anhålla och göra husrannsakan mot en person bara för att vederbörande har dålig moral och tros kunna ha ett motiv ("mördade älskarinnan för att hon var jobbig")?

Sen skriker jag snart rakt ut av frustration över alla som upprepar trådsanningen "lyckats utplåna allt i bevisväg". Det är ju precis det han inte lyckast med. Han är för hjälplös och ostrukturerad för att begå det perfekta brottet heter det. Ja, just precis! Han lämnade kvar blodspår i bilen. Han har tagit i kroppen på ett viss som avsatt DNA-spår. Han har högst troligt använt sin tejprulle för att göra någonting med en blödande VB (död eller levande). Han har efter mordet betett sig på ett vis som dragit misstankarna till sig på ett synnerligen klantigt vis. Han har i rättegången och förhör betett sig på sämsta tänkbara vis ur sin egen synvinkel: Lämnat långa detaljerade och minnesgoda beskrivningar av saker som INTE är till nackdel för honom själv och undanglidande svamliga svar på i stort sett alla viktiga frågor där han också skyllt på allvarliga minnesproblem. Han har ändrat sina utsagor under förhör för att anpassa dom till nya uppgifter.

Däremot har han haft tur, kanske i viss kombination med hyggliga kunskaper om terrängen och hur man rör sig i densamma när det gäller frågan om mord- och styckningsplats som inte hittats. Inget av detta gör honom på något vis osannolik som gärningsman. Annat än i din skruvade fantasi förstås.
Citera
2013-11-21, 15:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna.Q
Åklagaren sa i TR att det fanns inga fingeravtryck på tejprullen, endast ett "knappnåls" stort blodfynd med Dna från VB!

Mycket konstigt att det inte fanns några fingeravtryck från KJ eller VB på tejpen, och dna från KJ bör finnas eftersom han berättar att han använt rullen en hel del!
Men okej! Om benen från VB har "tvättats av", så kanske även tejprullen tvättades. Blod är svårt att bli av med helt, särskilt i den rut-mönstrade frorm som tejpen hade. Intressant att det var en nära identisk avrivning av tejprullen som tejpbiten i VBs hår!
Kan någon månad i sol och vind förändra tejpens bredd med någon millimeter?
Hur stämmer det fetstilta med sid 299?
Citat:
I två besudlingar (på rullens pappersdel som tejpen är lindad på) påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Bangsuan (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
Citera
2013-11-21, 15:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Enligt RB 27:1 kan föremål som skäligen antas ha betydelse för utredningen beslagtas. Skäligt antagande om husrannsakans betydelse för utredningen kan såvitt jag minns beslutas av undersökningsledare eller åklagare även utan delgivande om brottsmisstanke ? Gränssnittet här är väl påföljden; =/> två års fängelse ?

Vad menar du med "skäligt antagande om husrannsakans betydelse"?

RB 28:1 innehåller bestämmelser för när husrannsakan kan genomföras. Hos annan än den som är skäligen misstänkt för brottet kan man bara göra husrannsakan om:
- brottet har begåtts där
- den misstänkte har gripits där
- det finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen ska anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att annan utredning om brottet (...) kan vinnas.

Observera fetningen! Jag kan inte säga dig exakt vilka tänkbara skäl som kan finnas, men synnerlig innebär att det måste finnas mycket konkreta skäl. Ett exempel kan vi ta direkt från utredningen: Platser som det kan visas att den misstänkte haft inte bara tillgång till utan också vistats i vid nära anslutning till brottet. Det måste ha varit på den grunden som man genomförde husrannsakan i sommarstugan. Andra tänkbara exempel är att man kanske får in trovärdiga vittnesmål på att den misstänkte lämnat in stöldgods nånstans för förvaring (om man nu inte vill lösa den frågan genom att rikta misstanke mot den som förvarar också). Det är absolut inte möjligt att använda för att klampa in hos kreti och pleti på ren chans eller för att man misstänker personen lite lagom så där, men inte så att det kommer upp till skälig misstanke.

Någon annan rättslig grund för att göra husrannsakan inom ramen för en brottsutredning har åtminstone inte jag hittat i det här fallet.
Större insatser som innebär betydande men för den drabbade ska dessutom beslutas av domstolen i första hand (RB 29:4). De åtgärder som efterlysts av flashbackdetektiverna mot MB tror jag personligen definitivt hade nått upp till den nivån: Man skulle ju ha gått igenom i stort sett varenda tillhörighet (precis som hos KJ), snokat igenom alla datorer och papper och tagit en mängd prov för att leta efter spår. Hursomhelst tror jag knappast att någon FU-ledare hade vågat ta ett så kontroversiellt beslut på egen hand - det öppnar liksom upp för både JO-anmälningar och skadestånd när man har så lite att gå på och dessutom en annan misstänkt som sitter anhållen redan på ett bättre underlag.
Citera
2013-11-21, 15:37
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Fel de viktigaste är att bevisen anses vara övertygande och resten påhitt om outredda gärningsmän har man inte nämnt från domstolens håll. Så i verklighetens perspektiv är andra gärningsmän helt uteslutet.
Citera
2013-11-21, 15:38
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag utgår från att spaningen skedde från en bil. MB kan ha sett bilen hemifrån och sett när den försvann, och alltså span upphörde.
Tror du blandar ihop MB och KJ här. Var det inte KJ som beskrevs som paranoid och körde flera varv i rondeller och varierade hastigheten?

Sen spelar det inte så stor roll om så polisen satt parkerad vid MBs brevlåda och vinkade glatt till alla som gick förbi...nu i efterhand så är vi rätt så säkra på att det var KJ som gjorde det, antagligen ensam.

Vad är det för något i utredningen som du tycker saknas? Om vi säger att vi hade haft en osynlig spanararme med supermörkerröntgenkikare, parabolmikrofoner och spionsatelliter. Vad borde man ha hittat hos MB som passar in i de bevis vi redan har och skulle göra honom misstänkt för någon sort inblandning?

Med det man visste vid tidpunkten för span så känns det som att dom kanske borde ha undersökt MB mer men med den information vi har NU så känns det tragiskt att man inte höll sig kvar kring KJ.

Eller tänker jag fel?

EDIT: Förlåt om jag låter upprörd. Jag brukar ofta bli riktigt irriterad på dina inlägg, mest för att du faktist har rätt. Men den här gången håller jag inte med.
Senast redigerad av Flutter 2013-11-21 kl. 15:46.
Citera
2013-11-21, 15:40
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Har du läst FUP?

- Detta är den största utredningen i norrbottenpolisens historia
- Man har hållt förhör med i princip varenda person som haft någon form av känd, närmare relation till offret
- Man har hållit förhör med en lång rad personer med relation till den åtalade
- Man har hållit förhör med ett antal personer med koppling till "karatetränaren"
- Man har genomfört omfattande sökinsatser i terrängen runt Boden för att göra mer fynd och hitta mord- och eller styckningsplats.

Så vad i helvete gnäller du på - vilka konkreta underlåtenheter menar du att polisen gjort förutom att inte anhålla och göra husrannsakan mot en person bara för att vederbörande har dålig moral och tros kunna ha ett motiv ("mördade älskarinnan för att hon var jobbig")?

Sen skriker jag snart rakt ut av frustration över alla som upprepar trådsanningen "lyckats utplåna allt i bevisväg". Det är ju precis det han inte lyckast med. Han är för hjälplös och ostrukturerad för att begå det perfekta brottet heter det. Ja, just precis! Han lämnade kvar blodspår i bilen. Han har tagit i kroppen på ett viss som avsatt DNA-spår. Han har högst troligt använt sin tejprulle för att göra någonting med en blödande VB (död eller levande). Han har efter mordet betett sig på ett vis som dragit misstankarna till sig på ett synnerligen klantigt vis. Han har i rättegången och förhör betett sig på sämsta tänkbara vis ur sin egen synvinkel: Lämnat långa detaljerade och minnesgoda beskrivningar av saker som INTE är till nackdel för honom själv och undanglidande svamliga svar på i stort sett alla viktiga frågor där han också skyllt på allvarliga minnesproblem. Han har ändrat sina utsagor under förhör för att anpassa dom till nya uppgifter.

Däremot har han haft tur, kanske i viss kombination med hyggliga kunskaper om terrängen och hur man rör sig i densamma när det gäller frågan om mord- och styckningsplats som inte hittats. Inget av detta gör honom på något vis osannolik som gärningsman. Annat än i din skruvade fantasi förstås.

Hade alla människor genom tiderna resonerat som du, hade vi inte haft något rättssystem. Det är ifrågasättandet som leder till utveckling och förbättring. Rättvisa för BO och GM. Inte att någon berättar "sanningen" för mig och klappar mig på huvudet samtidigt. Det hör hemma i analfabetismens era. (avser Sverige)

För MB:s skull tror jag att han hade föredragit att blivit grundligt utredd om han är oskyldig.

KJ:s problematik är att se helheten. Han verkar strutta bland detaljer utan att kunna sammankoppla dem. FU pratar i mun på varann om olika saker samtidigt och när KJ ska svara, byter de ämne. De låter heller inte honom få tid att svara.

BP lyser med sin frånvaro, så vad säger att TR har dömt rätt GM.
Citera
2013-11-21, 15:42
Medlem
Spindelfridas avatar
"Till sist kan husrannsakan få genomföras hos en person där misstankegraden inte når upp till 'skäligen misstänkt' om det finns synnerlig anledning att anta att husrannsakan kommer att göra att man kan få material till utredningen av brottet. 'Synnerlig anledning' är ett mycket högt beviskrav. Detta innebär att det i dessa fall måste finnas mycket starka skäl för att genomföra en husrannsakan i dessa fall."

Hämtat från http://www.lag24.se/a/husrannsakan

Till MrFold:

Människorov är ett grovt brott som kan ge upp till 18 års fängelse - till och med livstid! Trots att MB:s misstankegrad inte nådde upp till "skäligen misstänkt" hade åklagarna, vad jag kan förstå, kunnat åberopa "synnerlig anledning" som skäl för att genomföra en husrannsakan hos honom. MB var trots allt "spanad på" och fick sin mobil beslagtagen. De hade även haft möjlighet att topsa honom, men gjorde aldrig det.
Det vore intressant att höra hur du ser på detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in