2013-11-16, 16:42
Medlem
MBoudines avatar
En förhoppning inför måndagens med spänning emotsedda dom är att tingsrätten finner KJ skyldig och fäller honom på samtliga åtalspunkter. Troligtvis skulle detta öppna upp KJ och att han finner för gott att berätta hur det ligger till. Därefter kan han i godan ro tillsammans med någon skrivkunnig ägna sig åt att författa en bok, förslagsvis med titeln: "Hur och varför jag mördade min vän, Vatchareeya Bangsuan". Blir inte det en kioskvältare så undrar jag vad som krävs för att välta en kiosk ..
Citera
2013-11-16, 16:43
Medlem
Fick höra att KJ varit ute på stan dagen efter att Breivik hade mejat ner en massa folk i Norge. Han ska ha gått omkring på stan i kamokläder och haft med sig sitt airsoftvapen, och tydligen ha varit rätt nära att få en kula i sig av poliserna på plats.
Citera
2013-11-16, 16:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Nej! Advokaten har ingen jävla undersökningsplikt avseende klientens skuld.

Det påstår jag inte heller ..
Citera
2013-11-16, 16:46
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrissie67
Undrar om advokaterna även dom som ska ta beslutet sover gott om nätterna i vetskap om att dom ev. släpper en styckmördare fri på måndag? Jag skulle aldrig klara av att vara advokat och ha sånt på mitt samvete.
"När jag lämnade Piteå tingsrätt i underkylt regn och mörker tänkte jag på de stackare som inom kort ska avkunna domen. Jag avundas dem icket för ett ögonblick. De befinner sig i en mycket jobbig situation.
För säg att rätten är 90 procent säker på att 22-åringen är en till livsfarlig styckmördare. Det ska inte räcka till en fällande dom – men skulle du vilja släppa ut den personen i frihet?
Jag hade inte velat ha det ansvaret på mina axlar.
" (Johan Håkansson, nsd)

http://www.nsd.se/nyheter/fallet-blir-ett-sar-som-aldrig-laker-8022153.aspx
Citera
2013-11-16, 16:47
Medlem
zero73s avatar

Det är inte Berghaus som avses? I stort sett identiska med försvarets jägarryggsäckar.
Citera
2013-11-16, 16:47
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det påstår jag inte heller ..
Du skriver ju att advokaten har en skyldighet att utreda ev skuld om klienten antyder detta. Det har advokaten inte.

Först när advokaten får ett erkännande, alltså inte ett subtilt antydande, får advokaten problem, om klienten alltjämt vill hävda oskuld inför rätten.

Men som sagt, detta är en teoretisk diskussion och händer nog bara i Allie McBeal och liknande fiktion.
Citera
2013-11-16, 16:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Är du fullproppad med fördomar? Eller är det ett Svensson-liv du känner igen? Jag har inga sådana Svensson omkring mig som bedrar och misshandlar sina fruar.
Det har inte slagit dig att de Svenssöner som slår frun eller bedrar henne vanligen inte har detta som konversationsämnen, utan tvärtom är synnerligen diskreta med både det ena och det andra?
Citera
2013-11-16, 16:50
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Varför nämns då sju konversationer i FUP?

I min mobil kan jag ha flera trådar med samma kontakt, beroende på om sms:et är ett nytt sms som jag skickar eller om jag svarar på ett sms i en befintlig tråd.

Så funkar det inte i min iphone. Alla sms till och från samma nummer ligger i samma tråd.
Citera
2013-11-16, 17:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En fällande dom lär avkunnas på måndagen.
Nej, någon dom lär inte avkunnas. Men vi får ett besked om huruvida den tilltalade ska RPU:as eller släppas, vilket klargör hur rätten ser på skuldfrågan.

Citat:
Att beskedet inte kom redan under fredagen hänger näppeligen samman med att aktuella
tingsrättsledamöter tvekar i skuldfrågan utan beror nog på något helt annat.

Domen kommer förmodligen inte att avskräcka det kvarvarande antalet anhängare
av planteringsteorin och därmed en annan gärningsman eller flera.
Spekulationer av det slaget lär även fortsättningsvis förekomma och klagosånger om
en oskyldigt dömd stackare lär ljuda frekvent...
Erfarenheter talar sitt tydliga språk därvidlag. Närmast i åtanke har jag då Schurerfallet med
Arbogamorden. Där håller man väl fortfarande, i den tråden på forumet, på med att
tjafsa om att fel person blev dömd.

Men för all del - de som blir missnöjda över utgången i första rättsinstansen har ju förstås
hoppet fortfarande kvar för det stundar ju garanterat nya och avgörande
domstolsförhandlingar inom den närmaste tiden.
Emellertid lär inte mycket hända där, anar jag...
Det tillhör ju standardformulär 1A för användare som är missnöjda med tingsrättens dom att påpeka hur oerhört mycket mer juridiskt kompetenta domarna i hovrätten är, och hur de säkerligen fattar allting mycket bättre än de okunniga outbildade bönder som dömer i tingsrätten. Men jag faktiskt kan inte erinra mig något fall med på forumet kontroversiell utgång där hovrätten har dömt påtagit annorlunda än tingsrätten. Det fall där skillnaden i utfall blev störst bland de mer uppmärksammade fallen här var nog morden i Långared, där hovrätten gjorde en Lindome när det gäller ett av morden, och således fick ner straffen på den tidsbegränsade skalan, men annars har det, vad jag kan minnas, varit rätt marginella justeringar som den lagkloka hovrätten har gjort av tingsrätternas obildade pöbeldomar.

Fast en intressant sak i det här fallet är att lagmannen inte har tagit det - ens när det blev tvådomarmål. I min traditionalistiska uppfattning är en tingsrättschef mer eller mindre tvungen att ta de besvärligaste och mest uppmärksammade fallen själv, men så tänker uppenbarligen inte Graeske. Att det är ett tvådomarmål med en utjävad nämndeman betyder vidare att de lagfarna domarnas rösttyngd är betydligt större än i ett vanligt tingsrättsmål, där rättens lagfarne ordförande omges av tre nämndemän.
Citera
2013-11-16, 17:15
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Nu idiotförklarar du en hel yrkeskår.

Det ligger i uppdraget att granska och ifrågasätta åklagarens bevisning utifrån vad denne påstår i sin gärningsbeskrivning, ingenting annat. Huruvida advokaten tror på klientens utsaga eller inte är helt ointressant för uppdraget. Det är därför som det kallas "huvudman", dvs det är klienten som bestämmer, inte advokaten.

Åklagarens roll i rättssystemet är helt väsensskild från försvararens. En åklagare är en statsanställd som ska väcka åtal om hen kan emotse en fällande dom. Advokaten ska se till att detta inte sker slentrianmässigt och på lösa grunder och då ska advokaten alltså, utifrån vad huvudmannen ger advokaten i uppdrag, nitiskt nagelfara åklagarens bevisning visavi gärningspåståendet och peka på brister i åklagarens bevisning. Det är försvararuppdragets kärna.

Nej det gör jag inte. Jag säger bara att advokater är människor som alla andra. Och människor påverkas i sitt tänkande av olika saker. T ex vilket perspektiv man anlägger när man betraktar något. Den som letar fel och svagheter i något kommer självklart vara mindre benägen att tro på det.

Jag känner för övrigt flertalet synnerligen kloka och omdömesgilla jurister. Och några stockdumma. Jurister är varken bättre eller sämre än folk i allmänhet. I snitt alltså
Citera
2013-11-16, 17:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Du skriver ju att advokaten har en skyldighet att utreda ev skuld om klienten antyder detta. Det har advokaten inte.

Först när advokaten får ett erkännande, alltså inte ett subtilt antydande, får advokaten problem, om klienten alltjämt vill hävda oskuld inför rätten.

Men som sagt, detta är en teoretisk diskussion och händer nog bara i Allie McBeal och liknande fiktion.

Vad jag beskrev handlar om det fall advokaten tycker sig få en misstanke om att klienten är skyldig förstärkt i och med att han/hon tycker sig uppfatta en antydan från klienten att denne faktiskt KAN vara skyldig till gärningen såsom denna beskrivs av åklagaren. Advokaten har ingen skyldighet att utreda huruvida klienten har begått brottet men det är ju en samvetsfråga om han/hon vill kvarstå som försvarare - eller frånträda uppdraget om advokaten bibringats en stark misstanke om att klienten är skyldig och fått denna misstanke förstärkt genom ett yttrande som advokaten uppfattar som en antydan från klienten om detta.
Citera
2013-11-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

Det är inte Berghaus som avses? I stort sett identiska med försvarets jägarryggsäckar.

Kanske.

Men jag tror att jag har rört ihop det. När jag googlade runt så hamnade jag hela tiden på tillverkaren bergans.no och fick för mig att det var en av Bergans ryggsäckar. Men det finns ju en modell som heter Military Bergan, tillverkad av Highlander Pro-Force. Den ryggsäcken liknar ryggsäcken som visas på bild i gårdagens NSD:
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/kom-traden-fran-22-aringens-ryggsack-8017192.aspx
NSD:s bild: http://www.nsd.se/public/img/8019713/1115141444/ryggsack-jpg?w=790&mode=crop&scale=both

Det verkar kunna vara modellen 'Military Bergan' det handlar om. I så fall blir det lite andra mått eftersom den ser ut att vara fördelad en huvudsäck och två mindre sidosäckar.

En Military Bergan är kanske bara 60 cm hög. En annan av 22-åringens kompisar sa dock i polisförhör att han hade sett en cirka 1 m hög ryggsäck hemma hos 22-åringen.
Men även om det vore en Military Bergan, endast 60 cm hög, så kan man nog få ner torson (ca 87 cm) där och så sticker 30 cm av huvudet upp, emballerad med en plastpåse. Kanske skyddas en uppstickande del även av t ex en handduk eller något annat diskret skyddsmaterial som är lätt att göra sig av med sen.

Fler bilder Military Bergan:
http://i.imgur.com/vtZXxX4.png

Närbild Military Bergan:
http://i.imgur.com/JwDTkpQ.png

Montage Military Bergan och fiber:
http://i.imgur.com/AehVwa9.png
Jag vet inte, ser verkligen den där tråden ut att kunna komma från det ryggsäckstyget?
Eller är det en annan ryggsäck, annat kamouflagetyg?
Det finns ju även en liten grönaktig märkeslapp på ryggsäcken, den kanske släpper fibrer lättare?
Eller så är det inte från någon ryggsäck alls.

FUP s 277
Citat:
Från benen har Susan Sprogoe-Jakobsen säkrat fibrer (S043). När dessa granskats i mikroskop konstateras att de mindre fibrerna bestod av växtmaterial. I materialet fanns även ett grönaktigt, vågformat fibermaterial som var ca 5,2 cm långt. Avståndet mellan vågtopparna på materialet var ca 5,5 mm och bedömdes bestå av syntetfibrer. Vågformen talar för att fibermaterialet kommer från någon slags väv med en täthet på ca 2,5 mm.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-16 kl. 18:23. Anledning: fler bilder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in