2013-11-15, 20:52
Medlem
Popcorn76s avatar
Om den försvunna sängen var ett frågetecken, varför ställdes inte mer frågor om den till pappan? Var det i vintras/våras ni tog ut den? Eller i Maj? Vart körde ni den? Var det både botten och bäddmadrass?
Citera
2013-11-15, 20:57
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men, vänta ett tag nu. Om en person hyser rimligt tvivel så finns det rimligt tvivel. Hos den personen. I slutänden, om nämnden inte kan enas, så blir det omröstning. Anser majoriteten att det inte finns rimligt tvivel så anser domstolen att det inte finns rimligt tvivel. Men rimligt tvivel finns fortfarande kvar hos minoriteten. Men ännu så länge kan man inte säga att domstolen säger si eller så.

Ordföranden sa före överläggningen att det skulle gå fort. Det gjorde det inte. Hon måste ha insett hur lång tid det skulle ta att överlägga och fatta beslut. Det som tog längre tid var troligen en oenighet om tvivel.
Det där fattade tom jag
Behöver man även besluta om ev skadeståndet/påföljd på samma gång?
Citera
2013-11-15, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så dum brukar du inte vara. Hade det uppenbarligen funnits rimligt tvivel, så hade KJ varit frisläppt nu. Domstolen får inte kvarhålla någon ens en halvtimme om det uppenbarligen finns rimligt tvivel.

Vad du möjligen menar är att det uppenbarligen finns tvivel om huruvida rimligt tvivel föreligger eller ej. Men inte ens det är säkert. Se alla kommentarer om att ingen vettig tingsrätt ruschar igenom ett skuldfrågebeslut i ettt komplext indiciemål en fredag eftermiddag efter så långa slutpläderingar.

Tack, det är PRECIS det jag menar!
Citera
2013-11-15, 21:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Det där fattade tom jag
Behöver man även besluta om ev skadeståndet/påföljd på samma gång?
Nej, nu på måndag beslutar domstolen i skuldfrågan. Om han frias får han gå direkt. Annars så beslutas om RPU eller inte, och det lär bli RPU. Någon vecka eller så efter friandet eller RPU:n är klar kommer domen. Där finns påföljd och skadestånd.
Citera
2013-11-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nej, kan inte se att han fick hjälp. Han vägrade medicinera, och slutade. Han bodde kvar hemma, gick i samma skola. Ingenting ändrades.
Han blev aggressiv av medicineringen, därför avslutades den behandlingen.
Citera
2013-11-15, 21:06
Medlem
Ja nog finns mundiare i fallet, det finns allt av diverse tycka och tyckanden, om de är fel visar sig men många är så helt fel i förskyllan,, alldeles för många.. min uppfattning.

KJ skall dömas för mord för jag är helt övertygad att han bragt VB om livet.. det finns ingen dold gärningsman och ej heller känd via andra utsagor. KJ har mördat VB och styckat henne i sin bubbla, finns inget annat som säger motsatsen.
Citera
2013-11-15, 21:06
Moderator
OYs avatar
Någon som har koll på om det är fler än AB förutom KJ som säger att KJ försökt ringa VB ett antal gånger efter försvinnandet?

Noterar också att KJ sagt till AB att han somnade hemma efter det att VB gick. Till polisen säger han att han drack fem öl(de som han vid ett senare tillfälle använde som sexhjälpmedel antar jag), och därefter körde bil till sin bror.

AB, hur gammal är han? Iaf har hans mamma uppenbarligen koll på sonens machetes. Jo tack, tur att det iaf finns en mamma i airsoftkretsen som har koll på sönernas vassa leksaker.
Citera
2013-11-15, 21:11
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är klart som fan att bevisvärdet inte är noll. Det är det bara oseriöst att påstå, opch det blir inte mer seriöst av att upprepa det. Däremot duger ju inte en DNA-träff på +1 till att utgöra huvudbevisning - ens när man vet att det är en lite speciell +1:a, som kan ha bättre träffvärde än vad +1: or normalt har. Men som stödbevisning är träffen långtifrån värdelös.

SKL skulle naturligtvis öht aldrig ha tagit fram något Y-profileringskit om varje försvarsadvokat hade kunnat bemöta en Y-profilträff med repliken "Jag säger som HappySadHarry: Noll bevis, noll bevis!"
Nu får du tänka efter Hamilkar. Om sannolikheten hamnar på eller under 50% är bevisvärdet noll. Inget konstigt med det. 70% sannolikheten att A är sant, 70% sannolikhet att B är sant ger 49% sannolikhet att A och B är sant. Här måste A och B vara sann. A=det är verkligen KJs DNA. B=det är inte avsatt som KJ beskriver det.

Siffrorna är exempel men du måste väl instämma i principen. På samma sätt som när två omständighet förstärker varandra när det räcker att minst en är sann är två omständigheter inte så starka om båda måste vara sanna för att gälla.
Senast redigerad av HappySadHarry 2013-11-15 kl. 21:37.
Citera
2013-11-15, 21:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ja, detta förbannade curlande måste få ett slut nu, men jag menar att killen verkligen är helt slut när det gäller att ta hand om sig själv. Han kan inte ens sköta om en säng, den luktar surt eftersom snubben inte vet hur man hanterar ett lakan, skyddsöverdrag, påslakan etc, eller är löjligt lat.

Killen är inkapabel att slutföra ett mord ävenså. Han dumpar en kropp till hälften, och han slutför inte ens styckandet. Han slutför ingenting, och är inkapabel, korrekt. Men mörda, det kan han, helt och hållet, det är ganska lätt om man är totalt empatilös, vilket han givetvis är. Han är en fara för samhället och kan aldrig släppas ut.

Han har dödshotat tjejer han stalkat, kunde absolut inte hantera motsatta könet, eller kompisar. Blev mobbad, hade vapen/knivar (?) i skåpet. Föräldrarna borde plockat honom ur den reguljära skolan, och fått in honom på hem. Då hade detta kanske inte hänt.

Är han? Mordet är åtminstone slutfört, VB är död. Kroppen var dumpad, jodå. Och hur ser ett komplett styckat lik ut, det skulle jag faktiskt vilja veta, seriöst.
Citera
2013-11-15, 21:16
Medlem
Så jävla sorgligt, Ploys anhöriga har förlorat en kär anhörig... KJ och hans föräldrar löper gatlopp oavsett om han är skyldig eller ej...MB får ta hur mycket skit som helst, visst han var otrogen och det är inte OK men tycker ändå inte att han borde bli så himla uthängd... Ser med spänning fram mot upplösningen av det här, i hovrätten , så utbildad jurist jag är kan jag inte se utgången.
Citera
2013-11-15, 21:18
Medlem
Citat:
Men, vänta ett tag nu. Om en person hyser rimligt tvivel så finns det rimligt tvivel. Hos den personen. I slutänden, om nämnden inte kan enas, så blir det omröstning. Anser majoriteten att det inte finns rimligt tvivel så anser domstolen att det inte finns rimligt tvivel. Men rimligt tvivel finns fortfarande kvar hos minoriteten. Men ännu så länge kan man inte säga att domstolen säger si eller så.

Ordföranden sa före överläggningen att det skulle gå fort. Det gjorde det inte. Hon måste ha insett hur lång tid det skulle ta att överlägga och fatta beslut. Det som tog längre tid var troligen en oenighet om tvivel.

Det finns många möjliga förklaringar till varför överläggningen idag inte gick så snabbt som vissa anser att en icke långvarlig överläggningen borde ha gått.

Det tog för övrigt 24 min från det att PT rapporterade kl. 15:30
Citat:
"Det blir ingen långvarig överläggning", säger rättens ordförande Katarina Lindgren."
till att rådmannen meddelade kl. 15:54
Citat:
"Vi kommer inte bli klar med någon överläggning idag. Det kommer att ta tid att komma fram till ett beslut".

På cirka 24 minuter har rätten hunnit gå till och från överläggningsrummet, kanske gått på toaletten, haft en diskussion samt kanske även hunnit ringa något samtal för att kontrollera eventuella barnvakts- och jobbfrågor för att kunna fastställa att rätten har realistiska möjligheter att ge besked senast måndag kl. 15. Enligt mig var det ingen långvarig överläggning.

Långvarigt i det här sammanhanget är väl från omkring en timme och uppåt.
Citera
2013-11-15, 21:19
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Nej, nu på måndag beslutar domstolen i skuldfrågan. Om han frias får han gå direkt. Annars så beslutas om RPU eller inte, och det lär bli RPU. Någon vecka eller så efter friandet eller RPU:n är klar kommer domen. Där finns påföljd och skadestånd.
Ok då är jag med
Det är ju klar att det bli svårt att besluta i all hast (minuter), med indicier.
Som yrkesman skulle jag alltid hålla mig till halvsanningar, för delvis verifierbarhet.
Vilket jag nog vill påstå att KJ har gjort, trovärdigheten känns mycket låg, om det räcker för fällande dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in