2013-11-15, 20:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Hade jag varit försvarsadvokat hade jag tryckt på att min klients DNA på vristen är bara påvisad med SKLs lägsta positiva sannolikhetsgrad +1 och det i kombination med att min klient i otvingat läge har beskrivit ett händelseförlopp där hans DNA mycket väl kunde hamnat där gör att bevisvärdet är noll. Det i någon mån kopplade DNA:t säger ingenting. Noll bevis.
Det är klart som fan att bevisvärdet inte är noll. Det är det bara oseriöst att påstå, opch det blir inte mer seriöst av att upprepa det. Däremot duger ju inte en DNA-träff på +1 till att utgöra huvudbevisning - ens när man vet att det är en lite speciell +1:a, som kan ha bättre träffvärde än vad +1: or normalt har. Men som stödbevisning är träffen långtifrån värdelös.

SKL skulle naturligtvis öht aldrig ha tagit fram något Y-profileringskit om varje försvarsadvokat hade kunnat bemöta en Y-profilträff med repliken "Jag säger som HappySadHarry: Noll bevis, noll bevis!"
Citera
2013-11-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Oavsett vilket så tror jag att KJ i så fall vet att det är AB som är mördaren.

-Ni har inget på mig(KJ), intecknar jag för att så kan vara fallet.

AB, var det han som var med i den där "satanistfilmen" som vissa tyckte var nåt att hänga upp sig på för längesen i tråden? jag själv såg bara ett par lite kufiska nördar och lajvare;folk som snarare är mobbade än gärningsmän. nördar som mördar? jag skulle bli förvånad men har haft fel förr.
med det sagt, var det även denne AB som KJ enligt uppgift tittade på under rättegången i motsats till att sitta och rita eller vara allmänt frånvarande? skulle KJ nu teoretiskt veta att AB varit inblandad
skulle KJ kanske önska att AB sa nåt själv eftersom den löjliga macho hederkodexen att inte skvallra på grabbarna håller KJ tillbaks, och genom att stirra ut AB vill han påverka AB till ett erkännande.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så kan man säga om mycket. Som sagt, styrkan av beviset är en bedömningssak.

Visst kan man det, men jag menar, om man hittar en ryggsäck av samma modell/typ som personer vittnat om att KJ har/haft och med DNA på den som kan kopplas till VB och att fibern kan antas komma från den ryggsäcken så skulle det vara ett starkt bevis och koppla KJ till VB död.
Citera
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 888poker
Jag antar att diarréproblem startar högre upp i tarmsystemet? Jag vet inte. Jag är ingen läkare. Smör är kanske inte laxerande.

Det finns cirka 15 inlägg här om hans diarré men jag skulle vilja poängtera att rent juridiskt har förekomst av diarré inget bevisvärde. Därför har det inte heller något bevisvärde VAR diarrén startar och inte heller huruvida smör är laxerande. Du är ingen läkare, knappast jurist heller om jag får gissa?
Citera
2013-11-15, 20:34
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är klart som fan att bevisvärdet inte är noll. Det är det bara oseriöst att påstå, opch det blir inte mer seriöst av att upprepa det. Däremot duger ju inte en DNA-träff på +1 till att utgöra huvudbevisning - ens när man vet att det är en lite speciell +1:a, som kan ha bättre träffvärde än vad +1: or normalt har. Men som stödbevisning är träffen långtifrån värdelös.

SKL skulle naturligtvis öht aldrig ha tagit fram något Y-profileringskit om varje försvarsadvokat hade kunnat bemöta en Y-profilträff med repliken "Jag säger som HappySadHarry: Noll bevis, noll bevis!"

Att ta ett bevis i taget som försvaret har gjort i dag och bestrida det kan låta enkelt, men i sitt sammanhang blir det en helt annan femma. Det här fallet rör sig helt om bevisvärdering antar jag.
Men räcker inte detta, så tror jag man får se över kraven helt enkelt.
Citera
2013-11-15, 20:35
Medlem
Citat:
Nej, fibern kopplad till samma ryggsäckstyp och vittnen som säger att KJ hade sådan ryggsäck gör att fibern blir bevis. Styrkan av det beviset är naturligtvis en bedömningssak.

Har man frågat KJ om var hans ryggsäck finns?
Citera
2013-11-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
KJ torde i så fall vara den första personen vetenskapen men även vi vanliga dödliga hört talas om som kan få hård diarré.

Kanske blir hårt om man toppar en Norrlands guld med några klickar margarin och stimulerar avgasröret, jag vet inte.

Ärligt talat så tror jag att han sa fel därför att han inte tänkte sig för. Han var mitt inne i att berätta en lögn och tänkte mer på vad han sagt och vad fortsättningen måste bli. Frågan kom plötsligt och vad han skulle svara hade han inte hunnit tänka ut. Så enkelt kan "ränneskit"(skånska) förvandlas till förstoppning.
Jag skulle kunna tänka mig att "hård" ska läsas med betydelsen "kraftig"?
Citera
2013-11-15, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
De kanske kände att det var så pass komplicerat att de ville ha helgen på sig och verkligen fatta rätt beslut.

Hela rättegången, hela FUPen, allt detta vi har bevittnat handlar om just rimligt tvivel. Du kan inte bara komma och påstå att det finns innan de har gått ut med det.
Han är jämt sådär, postjägarn.
Lägg ingen vikt i det.

Att säga att det finns eller inte finns tvivel får ingen ut nånting av (förutom Q som får en till post).
Oavsett dom så kommer den troligtvis överklagas, det gör det oftast i större fall. (kände mig som Q Där pga egna fantasier).

Har läst hela FUPen, den är intressant.
Men polisen borde ha gjort mer kan jag tycka.
Citera
2013-11-15, 20:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Uppenbarligen finns det rimligt tvivel, annars hade domstolen fattat beslut idag.
Så dum brukar du inte vara. Hade det uppenbarligen funnits rimligt tvivel, så hade KJ varit frisläppt nu. Domstolen får inte kvarhålla någon ens en halvtimme om det uppenbarligen finns rimligt tvivel.

Vad du möjligen menar är att det uppenbarligen finns tvivel om huruvida rimligt tvivel föreligger eller ej. Men inte ens det är säkert. Se alla kommentarer om att ingen vettig tingsrätt ruschar igenom ett skuldfrågebeslut i ettt komplext indiciemål en fredag eftermiddag efter så långa slutpläderingar.
Citera
2013-11-15, 20:45
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
HR
....
HR narurligtvis....sorry.
Ok. Ja dit lär det gå oavsett utgång i TR. Det håller jag helt med om.
Citera
2013-11-15, 20:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så dum brukar du inte vara. Hade det uppenbarligen funnits rimligt tvivel, så hade KJ varit frisläppt nu. Domstolen får inte kvarhålla någon ens en halvtimme om det uppenbarligen finns rimligt tvivel.

Vad du möjligen menar är att det uppenbarligen finns tvivel om huruvida rimligt tvivel föreligger eller ej. Men inte ens det är säkert. Se alla kommentarer om att ingen vettig tingsrätt ruschar igenom ett skuldfrågebeslut i ettt komplext indiciemål en fredag eftermiddag efter så långa slutpläderingar.
Men, vänta ett tag nu. Om en person hyser rimligt tvivel så finns det rimligt tvivel. Hos den personen. I slutänden, om nämnden inte kan enas, så blir det omröstning. Anser majoriteten att det inte finns rimligt tvivel så anser domstolen att det inte finns rimligt tvivel. Men rimligt tvivel finns fortfarande kvar hos minoriteten. Men ännu så länge kan man inte säga att domstolen säger si eller så.

Ordföranden sa före överläggningen att det skulle gå fort. Det gjorde det inte. Hon måste ha insett hur lång tid det skulle ta att överlägga och fatta beslut. Det som tog längre tid var troligen en oenighet om tvivel.
Citera
2013-11-15, 20:50
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Att ta ett bevis i taget som försvaret har gjort i dag och bestrida det kan låta enkelt, men i sitt sammanhang blir det en helt annan femma. Det här fallet rör sig helt om bevisvärdering antar jag.
Men räcker inte detta, så tror jag man får se över kraven helt enkelt.

Vilka krav? Vem ska "se över" kraven?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in