Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Men att öht planera att ha en överläggning och avsluta den så fort, det innebar att det enda de gjorde var en koll om det fanns enighet. Iom att det inte fanns det var det lika bra att ajournera överläggningarna till måndag. Vad var det annars för mening med att ha en överläggning idag?
Jag tycker du tolkar in för mycket när du skriver om olika inlägg om oenighet.
Det kan precis lika gärna handla om att rätten faktiskt vill att det första beslutet ska vara baserat på en överläggning som har genomförts med hög kvalitet, något man bedömde att man inte skulle hinna denna fredagseftermiddagen, efter två veckors förhandling i ett knepigt mål.
Det kan också finnas praktiska frågor som behöver lösas, som jag redan har nämnt. Jag vet inte om måndagen den 18 november var en reservdag och om nämndemännen i så fall redan hade löst alla sådana frågor som handlar om att söka ledigt från jobbet mm.
En klok rådman hastar inte igenom beslutet om skuldfrågan, även om rätten redan vid tidigare överläggningar skulle ha pratat om att man t ex är ganska eniga i att vilja fälla eller fria. Att ge tid för rätten att reflektera över dagens pläderingar behöver inte handla om oenighet.
Finns det någon stark oenighet kan detta komma att visa sig i senare skiljaktighet. Jag utesluter såklart inte detta, det jag försöker säga är att proceduren idag lika gärna kan handla om att rådmannen ville föreslå rätten en rimlig arbetsordning.