https://www.flashback.org/t2110827
Här har vi en försvunnen kille, numera hittad drunknad, där TS uttryckligen skriver att brodern
inte är självmordsbenägen. Alla möjliga teorier om mord och brott pågick, utifrån att brodern inte ansågs vara benägen att ta livet av sig, trots att jackan hittades i vattnet. Man draggade resulatlöst och först efter ett par månader flöt han upp en bra bit bort.
Samma sak kan ha hänt här. VB kanske inte ville ha skjuts, utan behövde egentid för att tänka igenom sitt liv, eller om hon drabbades av en akut panikattack. Hon kan mycket väl ha hoppat i ån, utan att hittas, och förr eller senare återfinns hon. Det är svårt att dragga efter drunknade, det bevisas gång på gång. De flesta slår ifrån sig tanken på att hoppa i iskallt vatten, men det är trots allt ett snabbt sätt att ta livet av sig, om man nu känner så. För bara tio månader sedan sökte hon på en låt med texten "jag saknar dig" och om studierna gick trögt (plugga en lördag), samtidigt som hon hade ett tungt bagage (någon som retade upp henne,
tidigare upplevelser under uppväxten, jobbig flytt, utanförskap, mobbing med mera, olycklig kärlek och en oengagerad mor) kan hon ha gett upp. Uppenbart identifierade hon sig med texten "jag saknar dig". Det kan ju vara att hon bara saknade sitt gamla liv i Thailand. Hur kul är det att leva i Boden?
Det här med "annorlunda" som ofta kommer på tal kring VB, vad innebär det? Var hon frånvarande stundvis, inne i sig själv? Att hon ger intryck av att vara en aktiv tjej, som tränar, ställer frågor med mera är ändå bara ett skrap på ytan, vi vet inte vad hon egentligen bar på för minnen eller upplevelser.
Om polisen trots förhör inte hittar något, återstår olycka eller självmord, och jag tror att hon mycket väl kan ha valt att hoppa i ån, allra helst om hon inte känt någon större uppbackning hemifrån och fått söka själsligt stöd hos äldre bekanta.
Jag tycker att det där om att hon skickade ut flera meddelanden under kvällen kan tyda på något slags upprop, eller farväl. Det var inget direkt rop på hjälp, i så fall hade polisen berättat det. Detta sägs vara något känsligt, och då tror jag på att hon mådde dåligt, eller lindade in ett avsked.
Finns andra trådar finns på det temat, personer som före självmordet skickar ut flera meddelanden.
Att hon försvann efter 21 kan också vara logiskt, om hon ville hoppa i vattnet osedd och gå dit utan att bli iakttagen. Hon kanske till och med var svartklädd från topp till tå (utom skorna) av en anledning?
Även om vi inte vet vad som hänt tycker jag att alla som mobbar andra, eller försöker göra det, ska tänka efter före. Som jag skrev innan, har VB tagit livet av sig, har alla som medvetet behandlat henne illa en delskuld i tragedin. Det gäller AN, det gäller bloggaren, det gäller mobbande klasskompisar, och den som skickade sms-et (troligast).