2013-11-09, 15:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Okej okej. Ge mig då grund för skälig misstanke som tillåter "utredningshäktning" och husrannsakan mot MB och tala om NÄR det hade varit rätt att göra det. Kom ihåg att jämföra med KJ:

- Han anhölls inte så länge hon var försvunnen och skälet till det var förstås att det inte fanns bevis ens för att det objektiva rekvisitet (misstanken löd Människorov) var uppfyllt, eftersom det i det här läget fortfarande var fullt möjligt och inte orimligt att VB t ex kunde ha tagit livet av sig själv.

- När han häktades så skedde det på den grunden att han var den sista kända person som sett henne i livet, han hade inget alibi för tidpunkten hon försvann och mobilpejlingar hade redan visat att det verkade som att hennes telefon aldrig hade lämnat hans lägenhet. Minns också att dessa häktningsskäl i sig var relativt svaga och att åklagaren aldrig hade fått till någon förlängd häktning utan teknisk bevisning att backa upp med inom 2 veckor. Hur får du till en misstankegrund som är minst lika stark på MB?

Att vrida till en misstankegrund mot MB som är minst lika stark som den som riktades mot KJ är naturligtvis inte helt enkelt. Dock är det ostridigt att MB:s otrohetsrelation med VB, hustrun AN:s kommentarer med anledning av VB:s försvinnande, avsaknaden av alibi (vilket gäller både MB och AN, dvs MB KAN bortom tvivel haft möjlighet att utföra gärningen eller vara delaktig i densamma) borde sammantaget föranleda mordutredarna att lägga mer energi på att syna MB:S förehavanden än vad som tycks vara fallet - att polisen ännu inte funnit något ska inte tas till intäkt att det inte finns någonting. Misstankegrad av rimlig styrka om delaktighet i ett mordfall ger (vad jag minns) utrymme för husrannsakan, det krävs inte presumtion om brott.
Citera
2013-11-09, 15:10
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Om jag ska försöka minnas vad som sas då, så tror jag att folk kom fram till att Sverige var nära att göra mål just dom minuterna.
Och att det spekulerades om skriken som grannarna hörde kunde kopplas till hockeymatchen.

Enligt Q gjorde Sverige till och med mål i det PP som avses. Det kan leda till både skrik och belastning av telenätet, teoretiskt.

Jag vill minnas att någon av Sveriges matcher krockade med något annat evenemang. Om det är denna match så kan det ha varit ännu mer belastning på nätet.
Citera
2013-11-09, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Tack, men det fanns inte där heller och jag hade inte tid alls att föjla med varken media eller
rapporteringar från rättegången igår utan skummade bara igenom tråden idag och reagerade
kraftigt på US:s mindre begåvade uttalande. Förmodligen har fler gjort det eftersom hennes
uttalandet inte längre går att finna.

Är inte helt men nästan säker på att US:s uttalande kom i en paus då hon intervjuades av nån lokal TV-kanal. Kanske kan man hitta klippet hos 24norrbotten, de har iaf ett antal klipp (som jag inte får igång. )
Citera
2013-11-09, 15:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Enligt Q gjorde Sverige till och med mål i det PP som avses. Det kan leda till både skrik och belastning av telenätet, teoretiskt.

Jag vill minnas att någon av Sveriges matcher krockade med något annat evenemang. Om det är denna match så kan det ha varit ännu mer belastning på nätet.
Inget annat evenemang på TV, vad jag kan se. http://www.tv.nu/arkiv/2013-05-04
Citera
2013-11-09, 15:15
Medlem
Citat:

Ja, precis. Sannolikheten är mycket större att telefonen bytte nät pga belastning och inte för att hon faktiskt befann sig någonannanstans under loppet av 6 minuter.
Citera
2013-11-09, 15:16
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Jo jag vet. Han markerar på kadaverin. Det var därför jag undrade hur sannolikt det var att en person ens kommer på att plantera det för att sätta dit nån.

Det räcker med blod från det döda BO. Blod som blod, tänker vi, men för Uno är just detta skillnaden.
"Planteringsspåret" hade varit besvärligare för KJ om blodet i bagaget hade varit färskt från VB och då tänker jag på tidsmarginalen för kadaverinet och tillgången till bilen. "Ruttet blod" kan man plantera i efterhand, när som tills polisen beslagtar den.
Citera
2013-11-09, 15:17
Medlem
Citat:
Man behöver ju inte tänkt så långt. Tar man blodet från en avliden kropp så får man ju kadaverin på köpet, så att säga.

Ja, det är sant.
Jag tänker att blodet fanns på vänster sida i bagageluckan men hunden markerade likdoft på höger sida. Men det kanske inte spelar nån roll på ett så litet utrymme.
Citera
2013-11-09, 15:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag påstår inte att 20:30 MÅSTE vara en riktig uppgift, jag säger att så kan vara. Håll dig till sanningen istället för att lägga ord i min mun. Det är tydligt att KJ, pga sitt funktionshinder, har problem med tidsangivelser.

Det var för mycket som hände kring 20:30 för att man ska kunna blunda för det. MB passerade Bodsvedjan i taxi, KJ påstår att VB lämnade lägenheten och VB:s mobil bytte nät på ett sätt som tyder på att den flyttar på sig.

Eftersom du gör så stort nummer av dessa tider kanske du kan förklara för mig hur det skulle kunna gå ihop sig:

- Om vi antar att KJ talar sanning så lämnar VB nu lägenheten när första Family Guy-avsnittet är slut. Detta innebär INTE före kl 20.30. Taxin är framme senast kl 20.39 på Timjanvägen efter 11 minuters resa från Kungsgatan 20. (Vi kan nog utgå från att klockslaget sätts när taxichauffören stannar taxametern) Jag har nu använt din utmärkta karta som bas för att göra en simulering av hur lång tid det skulle ta att köra taxin denna sträcka. 15 minuter säger Google, varav 9 är ner till korsningen Flottiljvägen/Åbergsleden. Med tanke på att taxin även måste ha stannat för att plocka upp VB så kan vi lugnt utgå från att den måste ha kört rena rallytempot för att klara biffen.

- Om nu VB ändå kommer iväg från lägenheten klockan 20.30 prick så har hon 6 minuters promenad ner till korsningen med Åbergsleden som verkar vara den mest logiska pick-up-pointen. Visst, hon KAN ju ha sprungit. Men VARFÖR skulle hon ha sprungit? Hon kan ju inte rimligen ha fått ett meddelande kl 19.30 från Berg där det står att han ska hämta henne i taxi klockan 20.35? Det finns ingen rimlighet i att han kan sitta på en middag och utgå från att han ska kunna vara klar för avfärd senast om 55 minuter och att det då ska komma en taxi. Hela detta scenario känns extremt konstrurerat. Alla måste väl inse att det rimliga hade varit att Berg meddelar att han avser att plocka upp henne i taxi när han är färdig på restaurangen och att han meddelar detta då.

- Dessutom är det knappast troligt att VB kommer iväg från lägenheten exakt kl 20.30 om nu KJ:s berättelse om att han får en kram etc stämmer?

- Hursomhelst: OM hon nu kommer ner till kl 20.36 så ska taxin nu verkligen köra rally den sista biten; det ska gå på 3 minuter istället för de 6 minuter som Google säger. Jag tror inte ett ögonblick på detta.

- Vad jag kan begripa så kan inte uppkopplingarna förklaras genom detta taxiscenario heller, åtminstone inte den kl 20.32. Vid kl 20.38 borde mobilen dessutom ha kopplat upp sig mot Sävastmasten, eftersom taxin då bara befinner sig en minut från Timjanvägen och alltså rimligen inte kan befinna sig inom Artilleribat-mastens område.

Om vi nu skippar konspirationsteorierna och istället tittar på den enklaste förklaringen: Att taxin körde nonstop den närmaste och snabbaste vägen som är Lulevägen ner till avfarten mot Sävast, vad får vi då? Jo - simsalabim - en beräknad restid på 12 minuter utan stopp. Det kräver bara en taxichaufför som kör med den vanliga "rabatten" på kanske 10-12 km över hastighetsgränsen eller har lite flyt med rödljusen. Inga konstigheter alls.

Men det finns mer: Taxikvittot (FUP 1007) har också en avståndsangivelse: 9,19 km. Och vad är då avståndet om man kör Lulevägen: Jo, kan man tänka sig: 9,1 KM. Om man däremot kör via Åbergsleden och Sävastvägen så är avståndet 8,5 KM. Se där!

Slutsats: Hela "taxispåret" är förutom att det inte stöds av minsta bevisning eller iakttagelser även helt osannolikt när man tittar på tidpunkter och mastpejlingar. Varenda känd faktapunkt säger faktiskt emot det.

Vi kan dessutom avfärda den ännu märkligare idén om att MB skulle ha "hoppat av" taxin och gått vidare någon annanstans med VB. Det framgår nämligen av FUP (1006-1007) att taxiresan är betald med MB:s kreditkort. Ni får smäcka i någon annan att han skulle ha skickat hem sin fru i taxin med sitt kreditkort och hoppat av för att springa iväg till sin älskarinna som han sen mördar för att han är rädd att hans fru ska komma på hennes existens.

Så Q: Kan du ge med dig på åtminstone denna punkt och släppa tanken på att det här kan ha ägt rum teoretiskt. För det kan det banne mig inte ha gjort.
Citera
2013-11-09, 15:18
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Jag har all förståelse för att man kollat in KJ. Det är naturligt.
Att påstå att MB inte ska undersökas för att graden av misstanke inte är hög nog är givetvis nonsens.

Man kunde göra husis hos KJ och hans föräldrar enbart baserat på att han umgåtts med VB under kvällen.
Något annat av värde hade man inte, bortsett från vittnen som hade hört skrik.
Samtidigt hade man vittnen som sett VB ute på gatan senare.
Så i praktiken hade man ingenting på KJ innan den tekniska undersökningen.

Översatt till MB borde det absolut räcka med multipla lögner i förhör, telefontrafik fram tills det att hon antas ha dött och vittnesuppgifter om en likadan bil som han förfogar över för att göra hembesök.
Givetvis kombinerat med att han faktiskt har en relation med offret som han till varje pris vill dölja.

Innan tekniska fynden var både MB och KJ precis lika goda gärningsmän och det rimliga vore att undersöka båda två efter samma premisser.

Lägg till detta:

FUP 997 Förhör med MB:

Den 26 april så skriver Ploy "är det på riktigt att du vill döda mig, hata mig" Micke tror inteatt han har sagt ngt sådant till henne. Han är ganska säker på att han inte har sagt detta till
henne. Han tvivlar starkt på att han sagt detta men han kan ha sagt "att han vill ha bort henne
från sitt liv". Micke har sagt detta till Ploy när de har träffats och han velat göra slut. Han har
aldrig hotat att döda Ploy.

Med tanke på att MB ju raderade bort sina SMS till VB så är det ju omöjligt att veta omm MB talar sant när han påstår att han aldrig hotat VB.
VBs SMS fins ju kvar i allafall och där kan vi ju läsa vad hon skrev nämligen :
"är det på riktigt att du vill döda mig"
Citera
2013-11-09, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Som sagt, Sverige spelade power play, som avslutades med mål. Folk surfade och satsade pengar så att passiva mobiler bytte nät under sex minuter? Hur lång tid tar det att surfa och satsa pengar? Kan man satsa pengar under pågående match?
Jodå det går att live betta under match.

Men dom aktuella sex minuterna är ända gången den kvällen som VBs telefon bytte nät? Om det är så blir det betydligt intressantare. För en hockeymatch eller melodifestival eller vad nu en del vill framföra som orsak till att mobilen byter nät pågår ju under långtid.. Så borde ha hänt flera ggr under tiden då att folk bettar på match, uppdaterar facebook och vilka skäl nu en del vill framföra.

Om ända gången telefonen bytte nät var just den gången så blir min logiska slutsats att telefonen byter nät för att den förflyttas.

Omständigt beskriva men ni förstår vad jag menar?
Citera
2013-11-09, 15:21
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratteboo
Har någonstans hört att det står en säng, sönderbränd, någonstans uppe vid Pagla-området. Kommer dock inte ihåg av vem eller var jag hört det.
Någon som känner igen detta?

Jag känner inte igen detta från tråden, med reservation för att jag missat det, men detta borde absolut kollas upp! Att hitta sängen vore ett enormt genombrott!
Citera
2013-11-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Det räcker med blod från det döda BO. Blod som blod, tänker vi, men för Uno är just detta skillnaden.
"Planteringsspåret" hade varit besvärligare för KJ om blodet i bagaget hade varit färskt från VB och då tänker jag på tidsmarginalen för kadaverinet och tillgången till bilen. "Ruttet blod" kan man plantera i efterhand, när som tills polisen beslagtar den.

Ja, men det är så kort tid som 12 minuter efter döden som det tar för liklukt att kännas av en hund. Det är osannolikt att han fick ut henne så snabbt om hon dog i lägenheten på sängen.
Speciellt om han har styckat henne efter.

Dog hon ute i naturen och låg skadad i bilen till brottsplatsen då hade det varit besvärligt för KJ.

Personligen tror jag att hon fraktades i bagageluckan både död och levande. Och styckad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in