2013-11-11, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosens
En person med Asperger brukar inte ljuga... han spelar på ett handikapp! Han ljuger ju som en tvättäkta psykopat?!
Om man googlar på psykopat så stämmer det in mer, ljuger, manipulerar, saknar empati mm....
Det där har diskuterats tidigare på tråden. Det är i och för sig vanligt med empatistörning vid AS, utan att för den skull vara en antisocial personlighetsstörning. Empatistörning vid AS får nog snarast ses som en bristande förmåga till att sätta sig in i den andres behov och att se samband mellan orsak och verkan, dvs theory of mind och central koherens. En psykopat däremot, kan vara fullständigt medveten om andras behov men ändå inte respektera det, dessutom kallt utnyttja andras sårbarhet för egen vinning; det är skillnad mellan känslokylan och beräkningen i en psykopats egoism, sadism och narcissim mot den som en aspie dras med.
Citera
2013-11-11, 10:58
Medlem
"Polisens kartläggning ska avslöja 22-åringen
BODEN. Polisen har spanat på den misstänkte 22-åringen sedan Vatchareeya Bangsuan försvann."
Publicerad 26 maj 2013 05:32
Källa: http://www.expressen.se/nyheter/polisens-kartlaggning-ska-avsloja-22-aringen/

Sven-Erik Alhem framhåller att svårigheten är att knyta ihop säcken. Man kan säga att otroligt många indicier talar ju för att det är rätt gärningsman, men det finns väldigt många osäkra kort; Hans olåsta bil, hans olåsta lägenhet, vem kan ha använt bilen, vem kan ha fått tag i den här tejprullen och placerat den i lägenheten. Alltså det är två otroligt avgörande frågor. Jag tycker själv att det är väldigt långsökt att tänka sig att det skulle kunna finnas en annan gärningsman, men om rätten inte kan anse det uteslutet att det finns en annan gärningsman, då faller åtalet som ett korthus.
http://www.kuriren.nu/24norrbotten/#category=0&date=playlist&clip=0&startTime=0m0s

Ett exempel på när Vatchareeya blöder i samband med sin karateträning;

Jävla MB (Vatchareeya karatelärare) hans fel jag höll på tvätta dräkten för jag blödde blod på tröjan och han brukar ropa är nån kvar nu låser men den här gången han ropade inget så jag hör inget när jag kom ut från rummet mörkt kom inte ut 5 46761472255 SMS 2013-01-09 00:26 0 Inkommande
Men de duger ju 11 46705705684 SMS 2012-10-12 13:59 1 Utgående
Bearbetade SMS rapport B, 2013-08-27 12:56 diarienr: 2500-K8041-13
FUP s 664

Raderade SMS i Micael Bergs mobiltelefon.
Uppgift
Jag har läst igenom de SMS som återskapats. Slutrapporten överenstämmer med
förhandsbeskedet.
De SMS som återskapats handlar om Micaels roll i karateklubben och hans arbete.
Det finns SMS som handlar om vilken typ av kniv som är bäst när man filèar fisk.
Det har inte återskapapts något SMS mellan Micael Berg och Vatchareeya Bangsuan.
FUP s 954

Förhör 2013-05-21 med M-L L (administrativ chef för Missing People Norrbotten) ; Uppgifter finns också att både MB den försvunnas karatelärare men
även dennes son skall ha haft förhållande med den sökta (Vatchareeya).
MB:s fru AN har gått ut i Media och sagt att kvinnan är död och
att detta ej tär på en kackelacka. Uppgiftslämnaren menar att det är möjligt att
AN kan ha fått kännedom om förhållanden och därmed hamnat i chock
och därför yttrar sig så nedlåtande. M-L L känner också till att MB har ett gult hus i L***träsk, vilket hon lämnat till kom Inge Barsk. Huruvida denna fastighet är kontrollerad känner den hörda inte
FUP s 59

M-L L, som är huvudansvarig för Missing People i Norrbotten, kontaktade polisen
med anledning av att hon ville berätta lite mer ingående om händelsen då hon och ytterligare
fem personer fann kroppsdelar i det gula ödehuset. Därav aktuellt förhör.
Biträdande förhörsledare är Bo Hedlund.(...)FUP s 60

Den sökta har ju också haft ett förhållande med MB, vilken i sin tur är
tillsammans med en kvinna vid namn AN. På sociala media har
AN uttryckt " hon tror inte att flickan kommer att hittas vid liv"
" Ingen kommer att sakna den kackelackan"
Det är också känt att MB satt ut en liten röd skåpbil av fabrikat Ford
modell eventuellt Cori till försäljning på Blocket. På ena sidan av bilen stod det
Suchi och Te.
FUP s 78

Förhör med MB; 2013-05-24 08:10
Caddyn är firma /privatbil. Nu kör han mest med Opeln.
T och A har lånat Caddyn, morbrodern har även lånat den vid ett tillfälle. Det är
ingen annan som använder bilarna.
RB heter morbrodern.
FUP s 995

Allt sex skedde utanför bilen.
Vid två tillfällen hade MB caddyn och vid ett tillfälle Terranon. MB kan inte förklara
varför han kommer ihåg vilken bil han körde men vet att det var dessa två bilar. MB
uppger även att inget "speciellt" hände vid dessa träffar. De pratade och hade sex.
FUP s 991

MB uppger att han och Ploy fortsatte att träffas utanför karaten under hösten. De träffades
och åkte runt i hans bil. MB uppger att de inte hade sex med varandra. MB tillfrågas om
de hånglade med varandra och han uppger att Ploy har sugit av honom och även runkat av
honom inne i bilen. MB uppger att detta har skett i caddyn eftersom han använder den
oftast.
Micke uppger att han kände det som om"Ploy inte förstod vad han sa och att han ville få slut
på allt". MB lät allt fortsätta och han förstår att Ploy kanske inte förstod att han ville
avsluta affären.
FUP s 992

S-E Alhem intervju 2013-11-06:
Svårigheten är att knyta ihop säcken. Man kan säga att otroligt många indicier talar ju för att det är rätt gärningsman, men det finns väldigt många osäkra kort; Hans olåsta bil, hans olåsta lägenhet, vem kan ha använt bilen, vem kan ha fått tag i den här tejprullen och placerat den i lägenheten. Alltså det är två otroligt avgörande frågor. Jag tycker själv att det är väldigt långsökt att tänka sig att det skulle kunna finnas en annan gärningsman, men om rätten inte kan anse det uteslutet att det finns en annan gärningsman, då faller åtalet som ett korthus.
http://www.kuriren.nu/24norrbotten/#category=0&date=playlist&clip=0&startTime=0m0s

Polismans iakttagelser av fyndet
Uppgift
Patrull 11-1160 med poliserna A*nelie Jo*ansson och N*klas Ber*lund beordrades av LKC
till Gammelängsberget med anledning av att Missing People hittat delar av en människa.
När patrullen kommer till platsen står sex personer ur organisationen vid en gul byggnad på
Gammelängsberget. En man vid namn CS säger att det ligger människoben i
byggnaden och visar undertecknad och kollega Jo*ansson till byggnadens baksida där ett
vindskydd står lutat mot ett öppet fönster. Alla övriga fönster och dörrar synes vara
igenbommade och låsta.
Undertecknad hoppar in genom fönstret för att gå in och konstatera om det faktiskt rör sig om
rester av en människa. Direkt till höger, uppskattningsvis två meter från det öppna fönstret,
låg två stycken ben bredvid varandra parallellt med väggen.
Vid en första anblick liknade det benproteser men efter en närmare iakttagelse noterades
blånader kring ena foten och högre upp på låret, strax nedanför ljumsken och där benen till
synes skilts från övriga kroppen, blottades fettvävnad. I det läget framstod det för
undertecknad som uppenbart att den handlade om mänskliga kroppsdelar. Efter detta
konstaterande gick undertecknad ut samma väg från byggnaden som därefter spärrades av.
Vad gäller mina övriga iakttagelser av kroppsdelarna så framstod det för mig som väldigt
raka och "fina" sårkanter där benen skilts från kroppen.
Jag kunde heller inte notera något
blod på golvet där benen låg och det framstod för mig som uppenbart att de placerats där i
efterhand och att byggnaden inte är brottsplatsen. Undertecknads bild av byggnaden är att den
kändes förhållandevis ren och "välstädad" för att vara övergiven. Inget bråte eller
motsvarande fanns på golvet.
PM, 2013-05-21 02:41 diarienr: 2500-K8041-13
FUP s 53

Vittnet/passageraren i bilen som körde sakta, ca 30 km/t kan ju ha sett Vatchareeya vid 21:30 tiden. Jag tycker att vittnet gör ett trovärdigt intryck.
Citera
2013-11-11, 11:00
Medlem
Vatchareeya hotade att avslöja förhållandet mellan henne och MB.
Polisen misstänkte tidigt MB, när Vatchareeya försvann den 4 maj. De hade haft ett förhållande sedan juni förra året som han hade försökt avsluta i mars eftersom han var rädd att det skulle uppdagas.
Mannen erkänner att han kände sig "pressad" av Vatchareeya och att hon drygt fyra veckor innan försvinnandet hotade att avslöja deras förhållande för hans fru.
– Jag har aldrig fått vara i fred från henne, säger han i förhör.
Vatchareeya skrev i sms och på Facebook att hon var förälskad i honom – men samtidigt förtvivlad.
”Menade du på riktigt att du vill döda mig? Hoppas du inte skojade mig. Hatar är starkt ord lika stark som du, om hatar då vill man döda någon.” skrev Vatchareeya den 26 april.
Och den andra maj:
”Jag vet att du hatar mig”.
Mannen nekar till att ha hotat henne. Men flera vittnen berättar i förundersökningen om hans hotfulla sida.
När en ex-pojkvän till Vatchareeya fick reda på förhållandet ringde han mannens fru för att berätta om det. Då ska mannen ha hotat att "skicka Hells Angels" och sagt "slutar du inte så dräper jag dig eller ser till att någon annan dräper dig".
Höljt i dunkel
Samma kväll Vatchareeya försvann hade hon och hennes älskare tät smstrafik. Mannen säger i förhör att han inte minns vad hon skrev. Han raderade smsen och polisen har inte lyckats återskapa dem.
Ett taxikvitto visar att han kom hem klockan 20.39 den kvällen. Vid 23-tiden ska han ha gått och lagt sig.
– Jag menar att Vatchareeya lämnade min klients lägenhet levande vid 21-tiden. En halvtimme senare ska ett vittne ha sett en thailändsk tjej gå i riktning mot området där mannen bodde, säger Bo Forssberg.
– Vad som sedan har hänt vet jag inte men han kan ha planterat bevis mot min klient.
Kuriren har försökt nå mannen.
Publicerad 2013-10-31 16:20
Ändrad 2013-11-06 12:18

Källa: http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=7072500

FUP s 954

Mordvapnet saknas än. Vad kan ha orsakat stickskadorna, och tänkbara styckningsredskap (om jag förstått rätt är styckningen rätt proffsigt utförd?);
Polismans iakttagelser av fyndet:
Vad gäller mina övriga iakttagelser av kroppsdelarna så framstod det för mig som väldigt
raka och "fina" sårkanter där benen skilts från kroppen. Jag kunde heller inte notera något
blod på golvet där benen låg och det framstod för mig som uppenbart att de placerats där i
efterhand och att byggnaden inte är brottsplatsen. Undertecknads bild av byggnaden är att den
kändes förhållandevis ren och "välstädad" för att vara övergiven. Inget bråte eller
motsvarande fanns på golvet.
FUP s 52
Citera
2013-11-11, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Fortfarande ingen klarhet vad det är för tejp. "Micropor", om det är Micropore så är det 3M och inte Scott, men det borde i alla fall på den rulle som påträffades i KJ:s bostad kunna avläsas på den pappersrulle som jag antar att den porösa tejpen var rullad på. I slutet av utdraget ovan står det "Leukopor", men det ser man ju på KJ:s rulle att det inte är.

Jaså GS ovan norpar med sig material från arbetsplatsen? Och låter en gammal avställd bil stå och skräpa på gatan sedan 2012?

Det här fallet är en salig röra. Det enklaste, för att slippa alla konspirationer om plantering av bevis eller medgärningsmän, är att bara gå på de tekniska fynd som gjorts, av VB:s blod i KJ:s bil.
Citera
2013-11-11, 11:08
Medlem
Förundersökningsledaren höll ett förhör med en ML som ej förekommer i FUP.
Inledningsvis hade man intresse för MB.

Därefter dog en närstående till förundersökningsledaren och IB tog över, med resultat att utredningen bara fokuserade på KJ.
Därför åkte bland annat det förhöret i slasken.

IB har alltså inte följt upp hål i storyn på MB som framgick av ursprungliga förundersökningsledares förhör.
Åklagaren tycks inte heller varit så sugen på det.

Jag tror att det är ett misstag som kan förstöra hela utredningen.
Citera
2013-11-11, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Nu bekräftar Forssberg i NSD det jag sagt: inga åtgärder har gjorts gentemot MB.

Artikeln som toppar NSD tror jag ligger rätt nära hur TR resonerar också.

MB kan nog räkna med omtag och att hans gamla Terrano synas.

MB's förehavanden är kontrollerade och man har inte funnit något och därför aldrig delgivit misstanke om brott. Förmodligen finns en hel del i slasken och då kan ju BF påvisa vad som brister och kontroll av MB.

Bara ett jäkla spel av advokaten om plantering och utpekande av en annan person som fanns i början på utredningen men avförts. Finns inte ett uns bevis mot MB men däremot handfasta mot KJ, så enkelt är det.
Citera
2013-11-11, 11:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
MB's förehavanden är kontrollerade och man har inte funnit något och därför aldrig delgivit misstanke om brott. Förmodligen finns en hel del i slasken och då kan ju BF påvisa vad som brister och kontroll av MB.

Bara ett jäkla spel av advokaten om plantering och utpekande av en annan person som fanns i början på utredningen men avförts. Finns inte ett uns bevis mot MB men däremot handfasta mot KJ, så enkelt är det.
Bevis kommer inte som stekta sparvar, de måste sökas. Ingen har sökt bevis hos MB.
Citera
2013-11-11, 11:20
Medlem
H.Ljugholts avatar
Saxat från NSD;

"Åklagare Anna Bergström vill åberopa en polis, med anledning av att försvarsadvokaten hävdar att 22-åringen har ett slags alibi den 18-20 maj."
Citera
2013-11-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Om han dödat henne i lägenheten (i sängen som är borta tex) kan han mycket väl ha rullat in henne i duschdraperiet och använt tejpen i badrummet för att försegla paketet. Därför är hennes blod på rullen och tejpbitar i hennes hår. Jag hittar inget i FUP om att de frågat något vittne när det senast fanns ett duschdraperi där. Ringarna låg ju i badrummet.

* Sängen var mamman och pappan med och tog bort innan den 4/5.
* Halva tejpen sitter ju kvar på rullen, den är delad längs med och matchar inte tejpbitarna i håret. Så den rullen kan det inte vara. Halvorna har dessutom fel bredd för att kunna komma från den rullen.
* Duschdraperiet låter jag vara osagt. Vi lägger den till listan över saker han har gjorts sig av med om han mördat henne.
Citera
2013-11-11, 11:24
Medlem
H.Ljugholts avatar
Jag tycker att det svänger mycket i rättegången. Får liksom inte klarhet i någonting. Jag tror verkligen utifrån de indicier som finns att KJ är mördaren. Men jag är inte övertygad vilket jag inte tror rätten kommer att vara heller.

Men det är uppenbart att han ljuger flertalet gånger under rättegången med uppgifter. Nu hävdade han att han har dåligt ordförråd, men många gånger så ter han sig mycket påläst och smart.

Hans aspberger kommer väl till pass de gånger de passar honom. Vilket är mycket konstigt tycker jag!
Citera
2013-11-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Bevis kommer inte som stekta sparvar, de måste sökas. Ingen har sökt bevis hos MB.

Jag har tittar i slasken och där finns ett förhör med en ML som kanske inte är helt fördelaktigt för MB.
Citera
2013-11-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det där har diskuterats tidigare på tråden. Det är i och för sig vanligt med empatistörning vid AS, utan att för den skull vara en antisocial personlighetsstörning. Empatistörning vid AS får nog snarast ses som en bristande förmåga till att sätta sig in i den andres behov och att se samband mellan orsak och verkan, dvs theory of mind och central koherens. En psykopat däremot, kan vara fullständigt medveten om andras behov men ändå inte respektera det, dessutom kallt utnyttja andras sårbarhet för egen vinning; det är skillnad mellan känslokylan och beräkningen i en psykopats egoism, sadism och narcissim mot den som en aspie dras med.

Ja precis, han var ju medveten om att hundvalpar kräver skötsel och omvåordnad=tid men han skett fullständigt i hunden oavsett vad han var medveten om. Dessutom kunde han själv resonera sig till vad som skedde med valpen om man inte tar hand om den - orsak och verkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in