2013-11-09, 01:09
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrutia
Två saker.
[1] - KJ ändrar tiden VB lämnar hans lägenhet till 20:30. DJ pratade idag om att KJ tog illa vid sig av spekulationer om honom i trådar på nätet (läs flashback). För att få hans historia att bättre stämma med MBs förehavanden från FUP den kvällen, och utmåla honom som misstänkt, har han nu ändrat tiden. I FUP har det konsekvent varit efter 2a avsnittet av Family Guy som hon lämnar lägenheten och han fortsätter kolla på någon film. Vill också tillägga att skriken som två grannar oberoende av varandra hör inträffar runt 21 tiden.

[2] - Behöver lite hjälp med den här listan. Ni som vet bättre, fyll gärna på:

Föremål som har hittats som knyter KJ till mordet:
[x] 2 arbetshandskar med VBs blod på (i KJs bagagelucka)
[x] Blod i bilen samt likdoft
[x] Kirurgtejp med VBs blod på (som någon planterat, men som han hittat i en saab och rullat cig med)

Föremål som saknas hos KJ sen 1a jan 2013:
[] Ryggsäck, 120 el. 150l (benen får garanterat plats där). Vänner har sagt att han har köpt en sådan, men den har inte påträffats.
[] Halva hans dubbelsäng
[] Ett verktyg som KJ haft enligt vänner, men som han slängt sen dess. Skapar D-märken som på VBs rygg.
Konstigt att vissa spår lyckas han sopa undan, medans andra (handskarna) lämnar han bara kvar.

Precis ja, det är en jättetråkig lista för gm, och alla i tråden som vill se konfettiregn landa på dem.

Det här med "tv-skriken" faller helt bort om man ska tro KJs senaste version av när VB lämnade lägenhete, halv nio...

VB slutade kommunicera med omvärlden 18.40, från felringningen till 112 vid 17-tiden fram till 18.40 kämpar hon för sitt liv, då försöker hon påkalla uppmärksamhet. Hon nonchaleras av MB, för då är han faktiskt upptagen, på väg till vänner och till krogen.

De här sms-en skulle kunna ge svar på hur stor fara VB uppfattade att hon befann sig i, men gissningsvis var hon i KJs våld på något sätt. Tänk om MB uppfattat att VB behövt hjälp och begett sig till KJs, tänk om... och tänk om det gått att sms-a 112. Det verkar som om VB inte kunde prata, eftersom hon skriver "svara, svara", och inte "ring".
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-09 kl. 01:16.
Citera
2013-11-09, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikespeak11
jag är osäker vem som mördat hon...dock är det utan snack större sannolikhet att MB gjort det än KJ
Och vad baserar du det på?
Citera
2013-11-09, 01:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag hör vad du säger, men i det här fallet väljer jag att lita helt och fullt på vad som står i Europakonventionens artikel 6: "Rätten till en rättvis rättegång ur ett praktiskt åklagarperspektiv". Där framgår bl a följande:
Det har vad jag vet aldrig förelegat några hinder för åklageriet att i media klargöra sin inställning i svensk praxis, och det har blivit vanligare att så sker i takt med att försvaren har blivit mer aktiva med att prata med media om den tilltalades inställning. Det är möjligt att Europakonventionen inte gillar det, men det är absolut inte fråga om något som bara sker i den här rättegången, utan det sker relativt ofta.
Citera
2013-11-09, 01:13
Medlem
RaffaPancamos avatar
[quote=Remark]Vad gäller KJ skall erkännas att om hans stamträd vet jag inget.

MB:s däremot dom kommer från Lakaträsk. Och där bor många kvar eller har stark anknytning till.

Teknisk bevisning. Refererar man ofta till. Men det finns ju endast en - säger en - person man undersökt. Nämligen KJ.

MB har man inte tagit fingeravtryck på, ej topsat, inte undersökt skosulor, bilar, hus, stugor osv. Man har inget att jämföra med.

Ett simpelt exempel. Den plastpåse man fann i KJ;s bil. Där hittade man ett fingeravtryck som tydde på att KJ burit den i handtaget som när man handlat.

Sedan fanns det flera
Citera
Medlem
Advokat BF

Han kanske inte är världens stjärnadvokat. Det har jag ingen aning om. Men KJ ville ha honom - han fick förtroende för honom.

Så det är läget.

Det kan visa sig att det visa sig vara det bästa. En långsam norrbottning.

Åklagarna har en sådan undermålig förundersökning att luta sig mot, att det är snudd på rättsosäkert.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikespeak11
jag är osäker vem som mördat hon...dock är det utan snack större sannolikhet att MB gjort det än
K.J.

Här håller jag dock inte med dig Hur gärna man än vill ha in ytterliggare en dimension i detta ovanliga fall så känns det väldigt märkligt att påstå en sån sak. Det enda du kan lägga till grund för ditt påstående är din egen magkänsla, för något annat finns det inte att ta av. I KJs fall är det tvärtom. Hade vi börjat om från noll utan några som helst bevis mot någon av dessa utan bara deras bakgrund och förehavanden med VB så hade jag definitivt trott att MB är den sannolika gärningsmannen. Nu är jag säker att KJ är inblandad, ensam eller inte det hat jag ingen aning om men inblandad är han.

Han gör dessutom inte ett särskilt bra jobb med att försöka dölja det i varken polisförhör eller förhör under förhandlingen.
Citera
2013-11-09, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LiddeLidman
Och vad baserar du det på?

motiv... jag utgår från mig själv... vad är jag kapabel till, och i vilka situationer...har jag mycket
att förlora (en fru, en familj, mina barn) då går jag all-in, precis som dom flesta.
Citera
2013-11-09, 01:16
Medlem
Kort och gott...
Enda vagen jag kan bli overtygad om att Kj ar helt oskyldig ar om jag ar saker pa att nagon har planterat blodet i hand bagage pa bilen.
Om det visade sig att det blodet var ditplanterat sa kan jag ganska enkelt overtalas att blodet pa tejprullen ocksa ar ditplanterat.
Men arligt talat,hur stor ar chansen?

Jag vill att nagon ska overtyga mig om att KJ at oskyldig,men ingen ar ens i narheten.
Citera
2013-11-09, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Här håller jag dock inte med dig Hur gärna man än vill ha in ytterliggare en dimension i detta ovanliga fall så känns det väldigt märkligt att påstå en sån sak. Det enda du kan lägga till grund för ditt påstående är din egen magkänsla, för något annat finns det inte att ta av. I KJs fall är det tvärtom. Hade vi börjat om från noll utan några som helst bevis mot någon av dessa utan bara deras bakgrund och förehavanden med VB så hade jag definitivt trott att MB är den sannolika gärningsmannen. Nu är jag säker att KJ är inblandad, ensam eller inte det hat jag ingen aning om men inblandad är han.

Han gör dessutom inte ett särskilt bra jobb med att försöka dölja det i varken polisförhör eller förhör under förhandlingen.

håller inte med dig, finns inget motiv, finns ingen mordscen, finns inga mordvapen...räcker så...det är
detta TR kommer förhålla sig till..
Citera
2013-11-09, 01:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Där tycker jag han har en helt logisk förklaring, och som jag tycker tyder på hans ovetande. Han säger att han inte sett något på sina säten, eftersom de är vita och då borde han ha sett det , som han resonerade idag. Utifrån det jag läst om honom, så är hans förklaring till saker mer direktoch logiskt.
Jag uppfattar det;

I hans värld har han inte sett att det varit blodigt på säten i bilen.
Då måste det vara bakluckan, för där kan han inte se.
Varför kan det inte vara kupégolvet?
Citera
2013-11-09, 01:19
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Advokat BF

Han kanske inte är världens stjärnadvokat. Det har jag ingen aning om. Men KJ ville ha honom - han fick förtroende för honom.

Så det är läget.

Det kan visa sig att det visa sig vara det bästa. En långsam norrbottning.

Åklagarna har en sådan undermålig förundersökning att luta sig mot, att det är snudd på rättsosäkert.

Du ska se att TR ändå fäller, sen hur HR gör är en annan femma.
TR kan trycka dit KJ bara på att man tycker han är konstig och uppträder som en mördare och att vissa indicier talar för honom.

Rent sakligt har man ju inte ett enda bevis som talar för att KJ utfört dödandet och rimligen bör han inte fällas, men vi får se...
Citera
2013-11-09, 01:21
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
På sid 360 syns ett långt svart hårstrå på smörflaskan i badrumsskåpet. Det är inte undersökt i FUP.

Utroligt snyggt hittat, värkligen, bravo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in