2013-10-26, 19:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Och det kan inte vara så att det var KJ som hjälpte den andra killen att bära ut något från denna killes, kompis, flickväns, mammas eller pappas lägenhet?

Är det bara vittnet och KJ som bor på våningen? Har inte tillgång till fup nu så det kan vara så att det bara är från KJs lägenhet som man passerar grannens/vittnets fönster.

Allt är möjligt, fast jag tycker det är lite märkligt att KJ efter 3 veckor bara glömt bort detta totalt och hävdar att han inte burit något. Hursomhelst så har polisen inte följt upp saken, så vi får sväva i ovisshet. Just nu åtminstone...
Citera
2013-10-26, 19:30
Medlem
Namibia1s avatar
FUP s.1276
Kibba berättade någongång under kvällen/natten att den försvunna tjejen varit hemma hos honom under kvällen för försvinnandet, och när hon gående lämnade hans lägenhet hade hon sagt att hon skulle till Sävast för att "uträtta ett ärende". Kibba berättade också att hon bodde inne i centrum.
Patrik sat till Kibba att han tyckte att det var skumt, att hon skulle gå till Sävast så sent på kvällen för att göra ett ärende, när hon bor inne i stan. Kibba höll då med Patrik.
Citera
2013-10-26, 19:30
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Eftersom det faktiskt sker i indiciemål är det inte alldeles, alldeles uteslutet. En geografiskt närliggande tingsrätt friade som sagt Jerry S för mord på Esa R*no - fastän han till och med hade fotograferat sin trofé - den mördade mannen med skotthål i huvudet - med sin mobiltelefon och det fanns betydligt mer som band honom som person till mordet än vad det finns här (en bil). T ex mordplats, nästan hela mordvapnet, vittnen som skjutsade honom från mordplatsen, erkännanden till flera i sin omgivning, innehav av Ranos värdesaker.

Den springande punkten är att kunna utesluta alternativ gärningsman. Det ansåg inte tingsrätten att de kunde göra i Rano-fallet. Vilket inte på något vis innebar att de menade att JS var oskyldig och någon annan istället skyldig till mordet, eller att hans bortförklaringar till den tekniska bevisningen var sannolika. Bara inte totalt osannolika. Utan, om vi ska laborera med fantasisiffror, ansåg tingsrätten att det med bara 93% - och inte 96 - gick att utesluta att det fanns en alternativ gärningsman.

Rano hade också folk runt sig som av olika anledningar kan ha önskat livet ur honom. Jag jämför inte VB med ER på något annat vis, utan konstaterar bara att det går att finna flera stycken med tänkbart motiv i båda förundersökningar. Det är hur åklagare respektive försvarare lägger fram det, inkluderat hur den tekniska bevisningen presenteras av åklagare och de vittnen som har fått fram den, i rätten som avgör.

Den där Jerry fanns inte disponibel i början av maj? Fanns en snubbe i fup som ringt bl a till Finland. Bor den där Jerry i Haparanda?
Citera
2013-10-26, 19:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Och det kan inte vara så att det var KJ som hjälpte den andra killen att bära ut något från denna killes, kompis, flickväns, mammas eller pappas lägenhet?

Är det bara vittnet och KJ som bor på våningen? Har inte tillgång till fup nu så det kan vara så att det bara är från KJs lägenhet som man passerar grannens/vittnets fönster.
Lägenheternas placering och nummer framgår inte av FUP. Men om KJ passerar grannen bör lägenheterna numreras från vänster till höger på loftgången. KJ bor i lägenhet 1104, och grannen i 1106. Det betyder att alla i lägenheterna 1101-1105 passerar grannen. Dock är ingen skriven i 1103 och 1105, enligt Ratsit. I 1101 bor en 24-årig man och en 20-årig kvinna, i 1102 en 23-årig man. Men någon höll på att flytta i samband med att grannen såg KJ och någon annan bära på något stort, så hur många som bodde, och i vilken lägenhet då är svårt att säga.
Citera
2013-10-26, 19:41
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Allt är möjligt, fast jag tycker det är lite märkligt att KJ efter 3 veckor bara glömt bort detta totalt och hävdar att han inte burit något. Hursomhelst så har polisen inte följt upp saken, så vi får sväva i ovisshet. Just nu åtminstone...

Har du gett ett tips till åklagaren? För mig är det viktigast att rätt GM döms, sen vem det är spelar ingen roll. Innan jag läste fup så var jag 99% säker på att KJ var Gm till allt detta hemska. Efter jag läst fup rätt så noga så har jag blivit betydligt mer osäker och tycker att vissa moment inte skötts som jag tänkte mig. Ex spaningen på KJ, analysen av skadorna på VBs kropp, samt lösa tråder kring familj Berg m m.
Citera
2013-10-26, 19:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
FUP s.1276
Kibba berättade någongång under kvällen/natten att den försvunna tjejen varit hemma hos honom under kvällen för försvinnandet, och när hon gående lämnade hans lägenhet hade hon sagt att hon skulle till Sävast för att "uträtta ett ärende". Kibba berättade också att hon bodde inne i centrum.
Patrik sat till Kibba att han tyckte att det var skumt, att hon skulle gå till Sävast så sent på kvällen för att göra ett ärende, när hon bor inne i stan. Kibba höll då med Patrik.
Uppenbarligen har KJ glömt detta vid förhören. PH kommer att vittna, hoppas han kommer ihåg det under rättegången.
Citera
2013-10-26, 19:47
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Lägenheternas placering och nummer framgår inte av FUP. Men om KJ passerar grannen bör lägenheterna numreras från vänster till höger på loftgången. KJ bor i lägenhet 1104, och grannen i 1106. Det betyder att alla i lägenheterna 1101-1105 passerar grannen. Dock är ingen skriven i 1103 och 1105, enligt Ratsit. I 1101 bor en 24-årig man och en 20-årig kvinna, i 1102 en 23-årig man. Men någon höll på att flytta i samband med att grannen såg KJ och någon annan bära på något stort, så hur många som bodde, och i vilken lägenhet då är svårt att säga.

Ingen skriven i två av lägenheterna? Är det ex kommunen som hyrt dem till udda figurer eller beror det på att de står tomma? Någon som vet hur detta kommer sig? Fast detta lär väl polisen iaf ha utrett?
Citera
2013-10-26, 19:47
Medlem
Jag tror KJ dödade hunden, kanske t,om på samma sätt och av samma orsak han dödade VB. Jag tror han blev ursinnig på både VB och hunden och förlorade imulskontrollen, något som väl asbergare har lättare än andra att göra?

Det spelar väl ingen roll att han inte tycks vara känd som en våldsverkade, de flesta våldsamma människor är bara våldsamma inom hemmets fyra väggar. VB var ju beredd att ta livet av sig efter att det var slut med KJ och det berodde sannolikt på att hon var helt jävla knäckt, hon skrev ju själv att han behandlat henne asdåligt, även om hon inte skrev rakt ut att han slagit henne. Men det tror jag han gjort. Jag tror också hunden tuggade på en kabel för mycket, den var understimulerad där hos KJ och KJ blev ursinnig och ströp den eller dyl. Men jag tror inte KJ skickat iväg den i älven i en pulka, det låter ju sjukt. Skulle han förorenat hela även med pulkan alltså istället för att få pengar av pappsen för att kremera den?
Citera
2013-10-26, 19:53
Medlem
En annan fråga man kan ställa sig är hur KJs medicin samverkade med alkohol? Jag har själv en bekant som tar medicin mot ADHD och som i princip blir "galen" och väldigt våldsam när ADHD-medicinen blandas med alkohol. Men AS-medicin kanske funkar annorlunda.
Senast redigerad av Wildis 2013-10-26 kl. 19:56.
Citera
2013-10-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ja, vi är ju många, inklusive KJs mor och bror, som undrar vad VB led av, de tror as, och det tror jag med. Den som har as stalkar, och förstår inte när de blir avvisade. Tyvärr utnyttjade MB detta.

Hon kan ju haft alltifrån borderline (de kan också vara jävligt efterhängsna) till andra diagnoser eller personlighetsstörningar, det är nog omöjligt för oss att sia om. Men om hon hade AS kan man fråga sig hur två personer med AS "brukar" fungera i ett förhållande, brukar det gå bra eller dåligt? Retar man gallfeber på varann eller trivs man oftast ihop?
Citera
2013-10-26, 19:58
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
En annan fråga man kan ställa sig är hur KJs medicin samverkade med alkohol? Jag har själv en bakant som tar medicin mot ADHD och som i princip blir "galen" och väldigt våldsam när ADHD-medicinen blandas med alkohol.

KJ har inte ADHD och slutade medicineras när han gick i skolan. Däremot har han ADD. Var bor din bekant?
Citera
2013-10-26, 20:11
Medlem
Wildis
Citat:
Hon kan ju haft alltifrån borderline (de kan också vara jävligt efterhängsna) till andra diagnoser eller personlighetsstörningar, det är nog omöjligt för oss att sia om. Men om hon hade AS kan man fråga sig hur två personer med AS "brukar" fungera i ett förhållande, brukar det gå bra eller dåligt? Retar man gallfeber på varann eller trivs man oftast ihop?
Kan nog variera avsevärt. Jag har träffat ett ungt par där båda hade diagnosen AS. De verkade trivas ihop och hade så vitt jag fick kännedom om levt som sambor i flera månader. Dock blev det problem utåt (som komplicerade insatserna av behandlare inom vård och socialtjänst) med en massa alkoholdrickande och ett okontrollerat bruk av bensodiazepiner och en bohemare tillvaro än innan förhållandet.
Senast redigerad av Kinuski 2013-10-26 kl. 20:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in