2013-11-09, 22:01
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vi kan ta en titt på MB:s kompisar: http://profileengine.com/people/robert.lundh/robert.lundh#/people/56805907/micke.berg

H*ns L Ol*fsson (ao), skriver på NSD
M*tte B*rgman (ae), utredande polisman, aktiv i denna utredning
R*bert L*ndh (ou), Hells Angels

och det är bara på första sidan. Det finns 12. Så nog tillhör MB etablissemanget i Boden, alltid.

Vet inte var du får din information ifrån, men R*bert L*ndh är lika mycket HA som mig, alltså helt käpprätt fel. MB är varken kändis eller högt respekterad medborgare i Boden.
Citera
2013-11-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Har inte sett programmet, men han är kanske försiktig bara, eller har inte hunnit läsa in sig på fallet ordentligt. Själv tror jag på fällande dom, främst på grund av blodet i bilen, och att påföljden blir rättspsyk.

Han nämnde inte ens det.

Hoppas på en fällande dom. Speciellt för att hans planteringsteori är inte det minsta rimlig. Och rimligt tvivel är vad som krävs. Plus alla indicier, så borde han bli fälld.

Kanske om han fälls och det inte spelar nån roll, så erkänner han till slut.
Skulle vara intressant att göra det man gjorde med Ted Bundy för att få honom att berätta om brotten utan att erkänna.
"Du har inte mördat nån, men OM du hade gjort dom här brotten, hur skulle du ha gått till väga?"
Extremt intressant att läsa. Smart sätt att få reda om brottet utan att den misstänkte behöver erkänna något rent teoretiskt och juridiskt.
Citera
2013-11-09, 22:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
mannen som hittade benen i huset? Har han möjligtvis fått skjuts med KJ under de dagar eftersöken pågick? Tycker att polisen skulle tagit en extra titt på denne man...

Därför att han har tagit reda på var KJ brukade hålla till, planterade lite bevis i bilen och därefter hittade benen? Tja, det är också en teori, eller vart vill du komma?
Citera
2013-11-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hehe, jag undrar direkt vad MrsMagoo har att säga om det här. Fullständigt omöjligt att enskilda poliser kan misstänkas vara opålitliga?

Nu är det så här att riksmord. m.fl. har varit inblandade i utredningen så MB kan absolut inte ha hjälp inifrån. Nu sa jag det så slipper Maggan.

Ja, riksmord har initialt varit behjälpliga främst med sin specialkompetens gällande att systematisera
den stora mängd information som förekommit i fallet.
I övrigt har nog norrbottenpolisen i det stora hela stått på egna ben, vad jag förstår.

Slutsats;
MB har goda kontakter och vänskapsband i alla väsentliga delar av samhället, såväl inom och utom radarns omfång.
Citera
2013-11-09, 22:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Vet inte var du får din information ifrån, men R*bert L*ndh är lika mycket HA som mig, alltså helt käpprätt fel. MB är varken kändis eller högt respekterad medborgare i Boden.
Jag fick informationen från länken. Kolla RL:s profil, medlem i "IN SUPPORT OF HELLS ANGELS".
Citera
2013-11-09, 22:08
Medlem
Jag har följt tråden och fallet från start. Men knappt orkat skriva nåt. Eftersom alla andra gör det så bra. Jag har några frågor som den med svar gärna får ge.

- i samband med fynd och anhållan var det någon i tråden som glatt deklamerade att KJ "var röööökt". Har den användaren hörts av igen? Vad var grejen? Användaren hade typ lovat polisen att inte säga något.
- theforeigner hade hittat den felande länken i FUP och tipsat BF. Tipsat om vad? Eller var det foliehattarnas ärketroll som var i farten?
- KJ hade ju setts vid gula huset... Men tillsammans med någon om jag inte minns fel? Var väl nån tonåring som hävdade det?

Sen säger ryktena på byn att MB och AN håller ihop "tills man vet hur det går med allt". Undrar vad som menas? Tills de vet om de blir misstänkta eller vad?

Jag tror för övrigt inte KJ gjorde det. Inte MB heller. Jag tror på fullaste allvar att hon bara blev random utvald av en "sovande galning" och att det faktiskt kommer hända igen, inom ett par år.

Nu ska jag hålla käft igen. Och låta er fortsätta skriva. Quarrel. Du är grym!
Citera
Bannlyst
Det finns en grej som gör att MB inte kan ha planterat blod i KJ: bil. Nämligen den att bagageluckan går endast öppna inifrån bilen. Och det har KJ berättat i förhör att han alltid hade bilen låst. Det för att han ofta hade dyra soft-airgun och dylikt därbak. Men när polisen konfronterade honom med att de hittat blod från VB i hans bil utan att säga var så ändrade KJ sin berättelse .Att han är slarvig med att låsa plus att han nämnde att blodet i bagageutrymmet måste varit planterat där av någon/några trots att han då ens inte visste att det var i bagageutrymmet man hittat blodet från polisens sida.
Citera
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Jag fick informationen från länken. Kolla RL:s profil, medlem i "IN SUPPORT OF HELLS ANGELS".

Har mer personlig information, bara för någon är medlem i en länk betyder det inte samröre med Hells Angels, kanske någon gemensam vän i R&W Crew men mer, nä tyvärr.
Citera
2013-11-09, 22:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Nej, polishundar tränas med kemikalier som har samma sammansättning som ämnen som finns i blod och kroppar i levande personer och sedan utvecklas mer under förruttnelse. Det går alltså att köpa sådant på burk över internet ifall man vill träna sitt gossedjur till att bli en likhund.
Med tanke på att du har ett visst track record på att förege dig vara synnerligen initierad också med rätt klent kunskapsbagage - har du nån länk till nån internetsajt där man kan köpa likdoft på burk?
Citera
2013-11-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag menar att du kanske kan ge en förklaring till varför KJ har varit noga med en del detaljer men missat andra, varför dumpa kroppsdelar som han har gjort trots att det strider mot vett och sans, han vet bättre osv.
Ska försöka men dessa är mina teorier och ingen absolut sanning.
Han har ju add också som gör att han inte har lika hög motivation och uthållighet som visas kanske främst i slutet av ett projekt.
Då brottet hänt går han kanske på adrenalin kick och är inne i projektet, dvs har som mål att utrota alla bevis liknande i ett krigsspel. Sedan i slutet så faller motivationen och han slarvar ex med blid på handsken, påsen glöms bort...han tänker inte på att blod kan ha kommit i bilen osv...KJ säger själv i förhör att visste han attdet fanns blod skulle han sanitera HELA bilen!
Han har säkert glömt bort påsen som han knölat in och inte tänkt på att VB:s kropp läkt lite...det är detaljer som han glömmer bort.

Beträffande kroppsdelarna som hittats så kanske han skulle dra in hela kroppen i öde huset men tröttnade och därför gömde kroppen så provisoriskt. Att fullgöra ngt är svårt varvid han missar på de detaljerna.

Det var min teori, har fler men nu blev jag trött så det får räcka för idag...
Citera
2013-11-09, 22:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Det finns en grej som gör att MB inte kan ha planterat blod i KJ: bil. Nämligen den att bagageluckan går endast öppna inifrån bilen. Och det har KJ berättat i förhör att han alltid hade bilen låst. Det för att han ofta hade dyra soft-airgun och dylikt därbak. Men när polisen konfronterade honom med att de hittat blod från VB i hans bil utan att säga var så ändrade KJ sin berättelse .Att han är slarvig med att låsa plus att han nämnde att blodet i bagageutrymmet måste varit planterat där av någon/några trots att han då ens inte visste att det var i bagageutrymmet man hittat blodet från polisens sida.

Har han verkligen genomgående sagt alltid? Finns ju vittnesmål som säger annat, dessutom är han glömsk, så vem vet, bilen var kanske inte låst hela tiden när han inte använde den?
Citera
2013-11-09, 22:13
Medlem
highfives avatar
Citat:
I Boden/Luleå är det fler som är med i HAs kvalgrupp Red and white Crew än i HA. De är dessa som är mest aktiva och misshandlar och tar på sig uppdrag för att visa framfötterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in