2013-10-20, 17:00
Medlem
MossTrumss avatar
citat: De SMS som återskapats handlar om Ms roll i karateklubben och hans arbete.

Eftersom VB anser att MB var en maffiioso i Bodens kommun hade de varit intressant att få läsa innehållet i dessa SMS VB skickade efter larmsamtalet 17.00. I annat fall kvarstår misstanken att MB:s kontaktnät innefattar polisen i Boden.
Citera
2013-10-20, 17:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Han har i mina ögon ett motiv.
[GW]
Asså, ehh, motiv ... det är ett njutningsmedel för överklassen.
[/GW]
Citera
2013-10-20, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
HELT SJUKT ifall det är den enda anledningen att man inte återskapat smsen. Hon kanske stämde en träff med honom efter att hon lämnade KJ. Bad om skjuts. Men tanke på hur lite åklagaren har, så borde de gjort mer för att utesluta andra GM.

Polisen har knappast resurser för att jobba på det viset när det finns så tydliga tekniska spår hos en misstänkt GM som de faktiskt har i det aktuella fallet (tejpen, blodet i bilen). Mats Alm höll ju på precis likadant och broderade ut värsta historien om en maffia som försökte sätta dit honom, det hade varit vansinne att sätta folk på att "utreda" det spåret. Visst, jag kan tycka att de hade kunnat skrapa fram dessa SMS, mest för att det kan visa om VB skrev till Berg något i stil med "Gud vad jobbig KJ är" osv. Enligt mig är det konstigt att dessa sista SMS anses vara helt utan betydelse, men förmodligen litar man på Berg om han säger att hon inte skrev något speciellt till honom och då lägger man inte mer tid på det.

Tror det är oerhört vanligt att grova brottslingar påstår att någon försöker sätta dit dem för något, men det är väl allvarligt talat mest något som pågår i filmens värld?
Citera
2013-10-20, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag tycker det är relevant om hon dog i samband med att hon försökte ringa 112. Nu blir det ju så konstigt. Varför försöka ringa 112 och sedan sitta och messa med någon... tror dock aldrig vi får svaret på denna fundering.
Kan det vara så att hon på sms blev hotad av MB, blev arg och irriterad och tänkte ringa 112 men blev övertalad av KJ att ta det lugnt. Hon faktiskt gick ifrån KJ kl 21:00 och där på vägen mötte MB...??
Citera
2013-10-20, 17:07
Medlem
Citat:
HELT SJUKT ifall det är den enda anledningen att man inte återskapat smsen. Hon kanske stämde en träff med honom efter att hon lämnade KJ. Bad om skjuts. Men tanke på hur lite åklagaren har, så borde de gjort mer för att utesluta andra GM.

Tror ni missuppfattar det där.

De lyckades inte återskapa de SMS'en. De SMS som lyckades återskapas var inte i intresse för utredningen.
Citera
2013-10-20, 17:08
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:

Om du läst fup så har det gjorts omfattande kontroller på MB. Bl.a. tfn och sms-trafik och var hans telefon befunnit sig vid olika dagar tidpunkter. Han har alibi och varit på resande fot stora delar av de dagar som är aktuella.

I övrigt kan jag hålla med om att han har motiv, VB har helt klart "stalkat" honom.

Jag tycker det står helt klart att KJ är GM.
Citera
2013-10-20, 17:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Jag läste också att KJ enligt vittne ale*ander? skall ha haft ett stämjärn i sin lägenhet som var skålformad. Han har bl.a. karvat ut en smiley i vardagsrumsbordet (mordvapnet?).
Det var alltså inte lägenheten som var skålformad. Stämjärn med skålformat skär kallades åtminstone när jag gick i slöjden för fyrtifem år sen för håljärn, och används normalt för att gröpa ut träklumpar med, till exempel för att göra träskålar. Man kan fråga sig var KJ skulle med ett sånt verktyg till från början.
Citera
2013-10-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
Tror ni missuppfattar det där.

De lyckades inte återskapa de SMS'en. De SMS som lyckades återskapas var inte i intresse för utredningen.

Tack, det var det jag menade. Att man inte lyckades med att återskapa dem.
Citera
2013-10-20, 17:14
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Om du läst fup så har det gjorts omfattande kontroller på MB. Bl.a. tfn och sms-trafik och var hans telefon befunnit sig vid olika dagar tidpunkter. Han har alibi och varit på resande fot stora delar av de dagar som är aktuella.

I övrigt kan jag hålla med om att han har motiv, VB har helt klart "stalkat" honom.

Min idé är att KJ har bäddat för GM. Strypsex från KJ gör henne medvetslös. De skador VB har tyder på ett ursinnigt hat mot henne, som kan tillskrivas en annan GM än KJ.
Citera
2013-10-20, 17:14
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det var alltså inte lägenheten som var skålformad. Stämjärn med skålformat skär kallades åtminstone när jag gick i slöjden för fyrtifem år sen för håljärn, och används normalt för att gröpa ut träklumpar med, till exempel för att göra träskålar. Man kan fråga sig var KJ skulle med ett sånt verktyg till från början.
Det där med syftningsfel är inte lätt alltså.

Så länge inget mordvapen återfunnits kan vi spekulera vilt.
Citera
2013-10-20, 17:15
Medlem
Citat:

Frågan är dock inte var hans telefon befunnit sig, utan var han befann sig. AN kanske täcker upp för honom på kvällen den 4.
Inte att jag tror det, men i ett sånt svagt mål så måste man utesluta den näst mest troliga GM.
Citera
2013-10-20, 17:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappii
Någon som reagerat på att han visste att blodet hittats i bagageutrymmet direkt när förhörsledaren lägger fram att blod hittats i hans bil? Dom nämner inget om bagage, KJ börjar prata om bagagelucka först.

Sid. 1760 och framåt.

Ja, jag har gjort ett inlägg om det, och menar att den lilla detaljen talar för att KJ är inblandad, jag tror att KJ är mördaren, möjligtvis finns det fler inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in