Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Alla ni som återger "snack på stan" från Boden (liksom alla som läser) bör tänka på några saker:
- Information förvanskas ofta på vägen när rykten sprids
- "Smaskiga" detaljer förstärks eller dyker t.o.m. upp från ingenstans på vägen
- Det finns alltid människor som tycker om att sprida desinformation av olika skäl. För att få uppmärksamhet. För att de är mytomaner. För att de har svårt att hålla isär verklighet och fantasi.
- Rykten kan t.o.m. starta som rena spekulationer ("Tänk om..." men på vägen förvanskas till att det verkligenär någon som har sett eller hört). En del människor förväxlar också sina egna spekulationer och fantasier med fakta - hur ofta ser vi inte det i såna här trådar?
- Många gör misstaget att bedöma trovärdigheten utifrån den källa som just man själv fått informationen från. Men denna person kan vara i lika god tro och ha gjort samma misstag själv. När information vandrat genom 10, 50 eller 100 munnar/SMS finns det inget som säger att det måste vara minsta korn av sanning i den.
Sammanfattningsvis ska man vara JÄVLIGT FÖRSIKTIG med att tro på rykten. Hur vederhäftig den som lämnar dem än verkar vara. Jag brukar dra exemplet med "33-åringen" från Palme-utredningen som "alla" visste att det var Ted Gärdestad. Så även jag. Jag hade nämligen hört det från flera håll och från vuxna personer jag verkligen litade på som tonåring den gången. Icke desto mindre var det ett rykte utan minsta lilla korn av sanning.
Här läxar Fold upp alla som bidragit i tråden med rykten som visat sig vara
sanna. Nu får Fold vila lite i frid, men det kan löna sig att vara efterklok. Tråden har kommit framåt tack vare alla de som vågat skriva, trots hugg från Fold.
De som tidigt berättade vad KJ sagt och gjort, bidrog till att han kunde ringas in. Ibland kan rykten vara ondsinta, men när det gäller att lösa ett allvarligt brott tror jag ändå att människor har ärligt uppsåt när de berättar saker och ting. Det är när skvaller sprids utan anledning som kan fara ut som Fold gör.
Den här tråden visar att verkligheten döljer mycket mer än vad vi ens kan föreställa oss. Det känns lite obehagligt att få fram en bild av en död person som inte är smickrande. ANs utbrott om "kackerlacka" är givetvis heltokig i sitt sammanhang, men, hon kan ju ha upplevt det så, och hon är inte ensam om att ha haft problem med VB. Har AN blivit misshandlad i samband med otrohetsgräl borde ilskan riktas åt rätt håll, inte mot VB utan mot MB. Man kan bara hoppas att vissa bestämmer sig för att förändra sina liv efter detta. AN borde dumpa MB.
VB gjorde två polisanmälningar ryktades det tidigt om. Kan detta beläggas i fup, vad handlade de om? De skulle inte ha med brottet att göra. Stämmer det?