2013-10-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Att de skulle stämt träff och att han mördat henne och fraktat iväg henne i KJs bil är otroligt långsökt.

KJ påstår att han är ditsatt. Alla spår ska utredas.

Jag tror ju inte på det, men en seriös utredning måste innehålla allt sådant för att utesluta andra alternativ.
Citera
2013-10-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja, självklart du kan ju studera FUP noga, så står det tydligt där att man inte ansåg det va relevant för utredningen. Däremot talar MB om vad han svarar.

Man kunde återskapa det om man velat, så det är fel att påstå att man inte kunnat göra det.,
Det är trots allt i KJs bil man finner hennes blod, och på tejpen i lägenheten, så åklagaren har helt klart uteslutit MB som misstänkt, och dom avgör vad som är viktigt och inte viktigt.

Inte om hans mobil är full. När man raderar något så är det egentligen inte raderat förrän annan info kommer och tar dess plats. Därför kan man ibland återskapa saker och ibland inte.
Citera
2013-10-20, 16:49
Medlem
Citat:
Men det är inte i hans bil man hittat hennes blod och det är inte hans handskar eller påse som har mordoffrets blod. Tejpen med hennes blod fanns i KJs lägenhet inte i MBs ägo.

Så oavsett om andra ser misstänkta ut så är den tekniska bevisning i särklass det viktigaste i det här fallet.

Tejpen var väl inte i samma storlek på bredden som den man hittade på VBs kropp?
Vet att det finns tekniska bevis, men känns ändå som att han inte är kapabel till detta pga olika vittnen som beskriver hur han är och handikappet
Citera
2013-10-20, 16:49
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Inte om hans mobil är full. När man raderar något så är det egentligen inte raderat förrän annan info kommer och tar dess plats. Därför kan man ibland återskapa saker och ibland inte.

953
Citat:
Raderade SMS i MB mobiltelefon.
Uppgift
Jag har läst igenom de SMS som återskapats. Slutrapporten överenstämmer med
förhandsbeskedet.
De SMS som återskapats handlar om Ms roll i karateklubben och hans arbete.
Det finns SMS som handlar om vilken typ av kniv som är bäst när man filèar fisk.
Det har inte återskapapts något SMS mellan MB och Vatchareeya Bangsuan.
De återskapade SMS:en har inget intresse i utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Tejpen var väl inte i samma storlek på bredden som den man hittade på VBs kropp?
Vet att det finns tekniska bevis, men känns ändå som att han inte är kapabel till detta pga olika vittnen som beskriver hur han är och handikappet

Det är +1 på att det är samma tejp på henne som den tejprullen han hade i badrummet.
Utöver det så är hennes blod på den rullen och det är samma fabrikat osv på tejpen på henne och den i badrummet.

Handskarna i KJs bil.
Citat:
Vid LCN DNA-analys har i tre besudlingar DNA påvisats.
Resultaten talar starkt för att DNA:t i en av besudlingarna (vänster ringfinger) kommer
från Bangsuan (Grad +3), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära
släkting.
Resultaten talar för att DNA:t i två av besudlingarna (vänster långfinger och nedanför
vänster pekfinger) kommer från Bangsuan (Grad +2).
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-20 kl. 16:53.
Citera
2013-10-20, 16:52
Medlem
Citat:
953

Det är +1 på att det är samma tejp på henne som den tejprullen han hade i badrummet.
Utöver det så är hennes blod på den rullen och det är samma fabrikat osv på tejpen på henne och den i badrummet.

Tack för svar. +1 räknas det som "starkt"?
Citera
2013-10-20, 16:53
Medlem
Citat:
Finns i Fup i dokumentet där dom kartlägger VBs mobil... Stämmer hon messade på i flera timmar efter 112. Men det framgår inte vad dom messar om. Finns inte med i Fup. Uselt!!!
Kan hon ha känt dig hotad och knappat in 112 i förväg och så blev det ett fel när hon väl skulle använda det, eller en fickringning. Efter detta förefall det som faran var temporärt över.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Könen som sådana är det nog generell skillnad på. Det jag pekar på är att man måste se skillnaden i vad och hur VB kom till Sverige och i vilken miljö hon hamnade i. Att därför lägga något som helst skuld på henne, t.ex hennes beteende menar jag är att göra självmål. Att jämföra henne med en svensk 20 åring likaså. Jag är själv gift med en Thailändska och är väl påläst med vilka kulturkrockar , och inte minst de svenska sexuella myterna som finns om Thailändskor. Än värre om det är barn som förs hit - och där föräldrarna inte är kapabla till att hjälpa till med de svårigheter som blir när dessa sköra varelser möter den svenska vardagen och inte minst den svenska kylan - i dubbel bemärkelse . En del av naiviteten är också att Thai tror att det är så perfekt, mysigt och säkert i Sverige. Klart är i alla fall att i Thailand hade hon inte blivit styckmördad. Man har ett annat sätt att leva där.
Jag är inte helt ovan vid kulturkonflikter själv, men VB:s beteende tycker jag tyder betydligt mer på avvikande personlighet än på kulturkonflikt, även om kulturkonflikten säkerligen inte har hjälpt henne heller. Man skickar t ex inte hundratals SMS till samma person samma dag bara för att man har kommit från en kultur till en helt annan i känslig ålder.

Sen bekräftar du lite mina fördomar när du drar in skuldbeläggande i det hela. Kvinnliga brottsoffer får absolut inte skuldbeläggas, hur långsökt det en är att betrakta det ena eller andra omdömet som just skuldbeläggande. Men VB var som hon var, det kunde hon inte hjälpa i sig. Det finns ingen som helst anledning att skuldbelägga henne för det, och hon kan egentligen inte skuldbeläggas mindre bara av att vi gör hela hon ett offer. Men däremot kan man ju notera att hon av och till betedde sig så att man kan förstå om folk runt omkring henne fick lust att ta livet av henne.
Senast redigerad av Hamilkar 2013-10-20 kl. 16:58.
Citera
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Könen som sådana är det nog generell skillnad på. Det jag pekar på är att man måste se skillnaden i vad och hur VB kom till Sverige och i vilken miljö hon hamnade i. Att därför lägga något som helst skuld på henne, t.ex hennes beteende menar jag är att göra självmål. Att jämföra henne med en svensk 20 åring likaså. Jag är själv gift med en Thailändska och är väl påläst med vilka kulturkrockar , och inte minst de svenska sexuella myterna som finns om Thailändskor. Än värre om det är barn som förs hit - och där föräldrarna inte är kapabla till att hjälpa till med de svårigheter som blir när dessa sköra varelser möter den svenska vardagen och inte minst den svenska kylan - i dubbel bemärkelse . En del av naiviteten är också att Thai tror att det är så perfekt, mysigt och säkert i Sverige. Klart är i alla fall att i Thailand hade hon inte blivit styckmördad. Man har ett annat sätt att leva där.

Dessa sköra varelser? De thailändska kvinnor jag umgåtts med är knappast nåra sköra varelser.
Hårt jobbande, studerande och målinriktade. Det går nog inte att generalisera här.
Däremot har de fått kämpa hårt mot de sexuella myterna om thailändska kvinnor. Handgripligen ibland.
Varför tycker du att nån lägger skuld på offret när man vill förstå varför många tycks tycka illa om detta BO? För mej är det intressant att veta vem och hur VB var som slutade sitt liv på detta groteska vis.
Vad som t ex låg bakom AN:s kackerlackeattack mot henne på Facebook är vi många som undrat.
Vad hade hänt i Thailand om hon stalkat gifta män? Eller utpressat dem?
Citera
2013-10-20, 16:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Tack för svar. +1 räknas det som "starkt"?

Nä, men det är inte så vanligt att ett mordoffers blod finns på tejpen direkt, och nej +1 är den svagaste graderingen man har i en DNA analys. Men då har man hennes blod på rullen vilket jag anser är graverande. Och det andra säger ju att hans iblandning blir svår att bortse ifrån.
Citera
2013-10-20, 16:55
Medlem
Citat:
Raderade SMS i MB mobiltelefon.
Uppgift
Jag har läst igenom de SMS som återskapats. Slutrapporten överenstämmer med
förhandsbeskedet.
De SMS som återskapats handlar om Ms roll i karateklubben och hans arbete.
Det finns SMS som handlar om vilken typ av kniv som är bäst när man filèar fisk.
Det har inte återskapapts något SMS mellan MB och Vatchareeya Bangsuan.
De återskapade SMS:en har inget intresse i utredningen

HELT SJUKT ifall det är den enda anledningen att man inte återskapat smsen. Hon kanske stämde en träff med honom efter att hon lämnade KJ. Bad om skjuts. Men tanke på hur lite åklagaren har, så borde de gjort mer för att utesluta andra GM.
Citera
2013-10-20, 16:57
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
1969 och 1970 i FUP. Någon som vet vad för fiber man påträffat på kroppen?

Jag kan tänka mig att fibrerna kommer från den armeryggsäcken som KJ skall ha haft i sin ägo, vet inte om den blivit hittad? Den skall vara av engelsk kamouflage militärmodell på ca 120 L. Det avtrycket som hittats i gula huset vid benen med en mystiskt "halvmåne" kan komma från denna ryggsäck (min gissning) Vidare kan jag tänka mig att KJ trnps. överkropp i den med påse över VB huvud då det antagligen stack upp ur ryggsäcken.

Jag läste också att KJ enligt vittne ale*ander? skall ha haft ett stämjärn i sin lägenhet som var skålformad. Han har bl.a. karvat ut en smiley i vardagsrumsbordet (mordvapnet?).
Citera
2013-10-20, 16:58
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
KJ påstår att han är ditsatt. Alla spår ska utredas.

Jag tror ju inte på det, men en seriös utredning måste innehålla allt sådant för att utesluta andra alternativ.
Jag tror att en av försvarets linjer kommer att bli brister i utredningen av denna typ vilket leder till slutsatsen att man inte kan utesluta annan GM pga dessa brister. Att vissa spår inte följts upp utan att man har stirrat sig blind på KJ som GM från början. Det kan jag till viss del hålla med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in