Fanns det över huvud taget nån av manskön i VB:s närhet som inte betraktade henne som ett villigt sexobjekt allenast?
Jag trodde i min enfald att åtminstone den gamle mannen YT var annorlunda. Han som beskrev sig som en extrapappa för VB, som övningskörde med henne och som säger i fup att han nog hade bättre kontakt med VB än hennes egen familj.
Vad kläcker då denne pensionär ur sig i slutet av polisförhöret? Jo, detta häpnadsväckande:
"Y sade sedan att han inte skulle ha något emot att äga en sådan där flicka. Förhörsledaren frågade Y vad han menade med detta och då svarade Y att han menar att Y alltid haft lätt att hantera flickor och de är lätt att komma överens med.
Tror inte man skall hårddra "pensionären" så hårt. Det finns en och annan äldre person som ser det som empatiskt att hjälpa en vilsen dam (dotterstatus) utan att ha några andra högre tankar. Det här är nog bara en svensk sexistisk myt som växt sig stark. "Högst 5 år mellan paren, annars är det sjukligt". Så är det inte i t.ex Thailand. Där kan man som 60 åring faktiskt sitta på en parksoffa med en 13 åring och prata utan att det på inget sätt väcker annan uppmärksamhet än att det är normalt.
Inte nödvändigtvis i den mixen av yttringar, men typiskt för ADHD är fördröjd sömnfas, med tendens att nattuggla och ha det tungt att komma upp på morgnarna.
Hm. Isåfall har 80% av alla tonåringar ADHD. I min erfarenhet vänder de allra flesta unga människor som inte är av omständigheterna tvungna att komma upp må morgnarna på dygnet i högre eller lägre grad. Och då står yngre för < 25 år, kanske till och med för < 30 år.
Jisses, vad KJ bygger på med sitt alkoholintag den 4/5 (FUP s 1555-6): 5-6 stöl, "halvt flak Xide", Vodka Explorer och Smirnoff... Killen måste ha blivit rejält blagad. Men hur stämmer det med den initiala uppgiften att han knoppade in redan kl 22?
Tillägg (s 1560):
"H: Okej, jag gjorde inte som…jaa…som jag sa tidigare, jag gick inte och la mig. Jag
gick…jag åkte till min lillebrorsa stup i fyllan och titt…skulle kolla på vad han gjorde och
han var hemma själv."
Detta är ytterligare en sån där sak jag tror att han använder för att resten av hans story ska framstå som trolig. Jag berättar att jag är alkoholist och att jag brukar köra full. Sånt berättar man ju inte för polisen så om jag gör det så tror de säkert att jag berättar ALLT och är ärlig hela tiden.
Jag kan inte komma på en annan möjlig grund för försvaret än att försöka göra troligt i rätten att man inte kan utesluta att det finns en annan gärningsman, säger han.
Måste man vara expert för att räkna ut att om det inte är klienten som är GM så måste det vara någon annan?
Mnja, det är ju en viss skillnad på att om det inte är den tilltalade som har begått ett uppenbart mord, så måste det vara någon annan, och vilket upplägg försvaret ska välja. Ett alternativ till att hävda att annan gärningsman är utesluten skulle ju till exempel vara att man försöker övertyga domstolen om att KJ är så till den grad en mupp att detta är helt bortom hans förmåga - dvs att han inte haft möjlighet att utföra dådet. Några i tråden är ju inne på den linjen. Men i det avseendet anser jag att Alhem har rätt. De kommer att vara mycket svårt att övertyga rätten om att KJ har varit inkapabel till att utföra dådet, och då återstår i praktiken bara att hävda att annan gärningsman inte är utesluten - och försöka förklara bort så mycket teknisk bevisning att rätten köper det resonemanget.
Någon i tråden gjorde en väldigt bra analys av KJ, som den som vill testa gränser och upptäcka saker, med bisarra förtecken. Han sydde en väst till hunden, målade benet blått, testar underliga maträtter, med mera.
Killen kan slutföra saker, han kan även ha projekt för sig. Precis det som brottet handlar om. Det är ett slutfört projekt. Bisarrt, slutfört, något att visa upp. Om han inte velat bli påkommen hade han aldrig fått idén om att placera ut sakerna i ödehuset. Han kunde kommit undan med detta. Vem i helskotta vill turista i Boden nu?
Detta är ett spel för honom, han lever sig in i detta "projekt" och tror sig vara väldigt påläst om mord mm, han t.o.m. nämner LGW då det gäller sin klenhet mm.
Ett spel och att han kan ljuga står utom allt rimligt tvivel, han ljuger som en häst travar.
Han sitter och säger upprepat att han kan inte gjort detta p.g.a. diverse omständigheter i hans person, klenhet, slarvig mm. mm. Han är väl medveten vad han gjort och hur men istället för ge rimliga förklaringar så säger han att just han kan inte ha gjort det av nu nämnda exempel.
[quote=zero73|45758451]FUP, s 22 PM angående "Genomsök av Norra Fronten("PDF s36)
Min feting - vore intressant att se den förteckningen...
Kan mycket väl vara en fullträff. Troligtvis inte alltför långt från en körbar väg. Jag känner rent instinktivt på mig att man missat något. Troligtvis i detta område, men det kan lika väl vara vid något annat berg/område också.
Där kommer man säkert hitta både ett och annat.
Edit: Klantande mig när jag skulle citera zero73
Senast redigerad av highfive 2013-10-20 kl. 15:50.
Anledning: Tillägg
Detta är ytterligare en sån där sak jag tror att han använder för att resten av hans story ska framstå som trolig. Jag berättar att jag är alkoholist och att jag brukar köra full. Sånt berättar man ju inte för polisen så om jag gör det så tror de säkert att jag berättar ALLT och är ärlig hela tiden.
Om inte annat förklarar det påstådda alkoholintaget (!) varför han glömde att att med sig mobilen när han drog till brorsan sin efter kl 21.
Det är ju ganska troligt att han inte alls drack några öl, möjligtvis den första vilket han uppger tidigt i förhöret. Det blir ju också ganska löjligt när han börjar dilla om att dom borde kontrollera kemiska sammansättningar i flaskorna osv, och när han säger "ni kan ju kolla i mitt skafferi så ser ni ju att det står 5 flaskor där". Vad tänkte han? Så puckat.
Tror inte man skall hårddra "pensionären" så hårt. Det finns en och annan äldre person som ser det som empatiskt att hjälpa en vilsen dam (dotterstatus) utan att ha några andra högre tankar.---
Ordspråket säger: ´"Flickor får man, pojkar gör man."
Det hade blivit mindre jobb med en flicka för en gubbe som Yngve
Blir bara mer och mer irriterad när jag läser förhören med K.J. Han säger emot sig själv flera gånger, vilket förhörsledaren påpekar vid ett tillfälle, ena sekunden är han klen och klarar inte av att mörda, och nästa sekund är han ett geni som skulle kunna utföra det perfekta brottet. Slänger in lite delar från olika förhör under en spoiler då det blev rätt mycket.
H: …varför hade jag då lämnat en blodpöl i min bil istället för att typ ta blekmedel,
koncentrerat blekmedel eller någon annan fettlösande syra eller någonting och bara spruta ner
hela bagageutrymmet och förstöra alla bevis och halva min bil eller bara bränna upp bilen.
H: Nä, om jag skulle göra nått så skulle jag inte göra misstag. Jag har sett på alldeles för
mycket kriminalarserier så om jag skulle göra ett mord, så skulle jag inte göra ett sånt
misstag. Inte såna där misstag. Lämna bevis i öppet och blodpölar i bilen. Alla som har sett
på typ CSI New York vet att oavsett hur mycket mattor och skit du lägger i bilen så..ehh..det
kommer alltid läka någonstans och det…det krävs ju att man sanerar till exempel ett
bagageutrymme. Det vet alla som har sett typ NCIS. Eller ett ex antal maffiafilmer eller…ja.
H: Om jag skulle vara en kompis mördare och göra saker utan att folk drar misstanke till mig,
då skulle jag…jag gardera mig i att man inte känner dem. Inte från början och sen så..gör
man det inte heller i sitt…sin egen stad. Man gör det kanske i två, tre städer bort.. Så är det ju
ganska lätt att ta sig fram i och med E4:an och allt sånt där. Ja, och städa bort.
H:Ni kan inte fråga mig hur jag tänker det genom att jag tänker att allting man gör i hela livet
är en risk. Det är därför jag håller på med extremsport för att jag kan lika väl dö av cancer när
jag är 40 år. Jag har åldersdiabetes i släkten, så att jag kommer att få diabetes. Det är nästan
100 % att jag får diabetes innan jag är 40, så…
H: Ja, eller bara vet hur jag tänk…hur jag tänker eller hur jag har det hemma eller någonting.
Ni har ju själv sett bilder på hur jag har det hemma. Ser det…ser det ut som att jag är duktig
på att städa eller göra rent eller någonting sånt?
H: Så det är liksom…jag har förklarat för dem liksom titta på mig. Titta på min
kroppsbyggnad för skulle ni kunna tro att ens polisen anklagar mig om ni bara tittat på
hur…hur mycket jag ser ut…ehh…att…att jag liksom skulle kunnat strypa någon och hugga
någon och bära dem 200 meter upp i s….upp i skogen.
H: Hur sannolikt är det att en person som då…jag ska bara för…ni har frågat mig så väl…så
många gånger tidigare…jag tänker fråga er en annan sak. Hur sannolikt är det att en person
som knappt kan bänka 20 kilo kan lyfta en person som väger mer än vad jag gör i kuperad
terräng i uppförsbacke 200 meter? Jag har aldrig….jag, när jag tvungen att begrava min hund
och var…jag var tvungen att bära han…han nerför trappen. Det var det längsta jag kunde
bära han och han vägde inte ens tjugo. Förklara det då. Hur sannolikt låter det att den
personen kan göra det`?
H: Ja, men jag…i…ni har ju uppenbarligen inte hittat rätt person. Snubben som har gjort det,
han sitter bara hemma på ser på tv och väntar tills jag blir fälld och sen så…………………… F: Är det så det känns? H: Ja. Sen så gö…sen så kommer han alltid…det finns en…en…ehh…ganska känd general
inom den amerikanska armen som sa en gång i tiden…efter man har jagat en människa så kan
man inte upp…så kan man inte slå den och så tydligen så ska adrenalinruschen vara helt
gudomlig i och med det att jaga en människa och jag har tror de har refererat till CSI i ett
sånt…
H: Om ni hade känt mig personligen så hade ni trott på det. Om ni inte hade känt mig så blir
det naturligt i och med att män…människan dömer folk så vida de inte känner dem och vet
vad de är kapabla till. Jag personligen jag har aldrig varit i ett slagsmål sedan jag gick i
högstadiet och sist jag var i ett slagsmål, det har hänt bara två gånger i he…under hela
mitt…nej, tre gånger under hela mitt…ehh…har…under hela högstadiet, att jag har varit i
slagsmål. Två gånger med samma person och båda gångerna var det den där samma personen
som förlorade stort!
F2: Du är ganska motsägelsefull, Kristoffer. Å…å ena sidan säger du om jag hade mördat
henne, då hade ni hittat spår överallt, spår överallt.
Fan vad han snackar om CSI hela tiden också, det nämns flera gånger under förhören. Blir mer och mer övertygad om att K.J lever i sin egna lilla bubbla.
Senast redigerad av FilMedKattsand 2013-10-20 kl. 16:09.