2013-10-20, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Är det verkligen karaktäristiskt och exklusivt för AS + ADHD att inte kunna sova med påslakan (WTF?), och att ofta somna med kläderna på i soffan (det senare gör jag ofta, inte minst om man är lite berusad och kollar på TV...)?

Jag försöker nu alltså i första hand inte raljera, utan förstå bättre vad allt detta handlar om. KJ verkar ju grundligare utredd än V. i alla fall.
Inte nödvändigtvis i den mixen av yttringar, men typiskt för ADHD är fördröjd sömnfas, med tendens att nattuggla och ha det tungt att komma upp på morgnarna. Det brukar gälla även AS, som även kan vända på dygnet av det skälet att det blir mindre ångestfyllt på nätterna, med mindre stim och människor som stressar, de vanliga människorna har ju gått och lagt sig redan. AS-personen kan då få ro att utveckla sina egna tankar. Melatonin i tablettform funkar inte så bra på vanliga personer, men det kan hända. Om någon grupp svarar hyggligt eller rent av bra på melatoninbehandling så är det just det neuropsykiatriska klientelet. Tyvärr så haltar ofta de pedagogiska interventionerna och grundläggande kunskaper kring sömn, med vettiga rutiner dagtid och kväll, matvanor osv. Inte konstigt om sömnen havererar om man inte har koll på mat och blodsocker, koffein, ljus från lampor och datorskärmar osv osv.

På tal om vettiga tider så slår det mig nu att klockan närmar sig 05...
Senast redigerad av Kinuski 2013-10-20 kl. 04:42.
Citera
2013-10-20, 04:42
Medlem
CarolSeavers avatar
Finns det bilder på alla andra knäppgökar i detta ärende i tråden? Vore kul att se hur de ser ut. I FUP är ju förhören helt textbaserade.
Citera
2013-10-20, 04:49
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Inte nödvändigtvis i den mixen av yttringar, men typiskt för ADHD är fördröjd sömnfas, med tendens att nattuggla och ha det tungt att komma upp på morgnarna.

Man talar ju ibland om A- respektive B-människor (där de senare har en annan dygnsrytm, inte anpassad till det industriella 9–5-samhället). Är det ungefär så, eller mer extremt?
Citera
2013-10-20, 05:01
Medlem
CarolSeavers avatar
"Gällande Facebookkonton uppger Cattaliya att Vatchareeya hade två stycken, varav ena har
Cattaliya själv lyckats logga in på genom att ha provat olika lösenord. Både Cattaliya och
Jan-Erik lämnar sitt medgivande till att polisen får ta del av dessa och på så sätt kunna logga
in på kontot i utredningssyfte. Cattaliya skriver själv ner användarnamnet
vatchareeya.bangsuan@live.se och lösenordet 920801 i förhörsledarens anteckningsbok.

Cattaliya berättar att hon själv har fyra eller fem konton på Facebook. Hon har så många då
hon spelar spel där."

Varför ha fler än ett konto på Facebook? Vad vinner man man på det -- även om man spelar spel där?
(Sida 998 (984 i den interna numreringen) i PDF-dokumentet.)
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-10-20 kl. 05:03.
Citera
2013-10-20, 05:06
Medlem
Citat:
Är det verkligen karaktäristiskt och exklusivt för AS + ADHD att inte kunna sova med påslakan (WTF?), och att ofta somna med kläderna på i soffan (det senare gör jag ofta, inte minst om man är lite berusad och kollar på TV...)?

Jag försöker nu alltså i första hand inte raljera, utan förstå bättre vad allt detta handlar om. KJ verkar ju grundligare utredd än V. i alla fall.

Har inte kommit så långt i fupen; har inte sett (än) något om att KJ inte kunde sova med påslakan. Men kom i sammanhanget att tänka på en detalj; från undersökningen av hans lgh fanns en bild på en garderob och på den låg det ett täcke med "insydda tyngder" i dess kanaler..?
Finns såna på marknaden eller är det en ("störd") innovation av KJ?
Varför ett sådant arrangemang, för att kunna sova tungt

edit: såg nu att du svarat på ett inlägg där uppgiften om påslakansstörningar inte avsåg KJ utan hörde till ett mer allmänt resonemang, ber om ursäkt
Senast redigerad av Rubar 2013-10-20 kl. 05:13.
Citera
2013-10-20, 05:07
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Den där Y-gubben fick jag dåliga vibbar av redan när han framträdde i media vid dramats begynnelse. Gubbslem i välvillig gubbeförklädnad.

Intressant! Finns den videon kvar? Annars är det man kan grunda bedömningen på, ett ynka förhör plus användaren Spindelfridas smått irrationella utbrott.
Citera
2013-10-20, 05:09
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har inte kommit så långt i fupen; har inte sett (än) något om att KJ inte kunde sova med påslakan. Men kom i sammanhanget att tänka på en detalj; från undersökningen av hans lgh fanns en bild på en garderob och på den låg det ett täcke med "insydda tyngder" i dess kanaler..?
Finns såna på marknaden eller är det en ("störd") innovation av KJ?
Varför ett sådant arrangemang, för att kunna sova tungt

Kommer också ihåg det från min läsning, och minns att jag upplevde det som bisarrt. Användaren Kinuski kanske vet mer, ety hen verkar ha rätt bra koll på sömnstörningar och deras behandling.
Citera
2013-10-20, 06:04
Medlem
Citat:
"Gällande Facebookkonton uppger Cattaliya att Vatchareeya hade två stycken, varav ena har
Varför ha fler än ett konto på Facebook? Vad vinner man man på det -- även om man spelar spel där?
(Sida 998 (984 i den interna numreringen) i PDF-dokumentet.)

Därför att ett konto talar man thai med till sina vänner i Thailand.
Citera
2013-10-20, 06:07
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Därför att ett konto talar man thai med till sina vänner i Thailand.

Syftade mest på detta: "Cattaliya berättar att hon själv har fyra eller fem konton på Facebook. Hon har så många då hon spelar spel där."
Citera
2013-10-20, 07:02
Medlem
Lalajlajs avatar
Här ger KJ en förklaring till vad han gjorde hos sin bror på kvällen efter att VB "gått hem".

Citat:
F: Den här kvällen när du var hos…hos din brorsa, den 4:e här…

H: Mmm.

F: …jag har inte riktigt fått klart för mig vad du gjorde där?

H: Nej, men jag var där och snackade med dem ett tag och så gick jag ut ett tag och in och snackade med dem ett tag och så gick jag ut ett tag och så in och snackade ett tag.

F: Vad gjorde du när du var ute?

H: Jag elda. För att vi har en sån här…ehh…vad heter det…en torktumlartunna så här, en sån som man kan elda i och där eldade jag upp…men det var alldeles för surt för att elda.

F: Varför eldade du?

H: För att jag hade lust för att jag var putt för att jag hade missat majbrasan. Men veden var ju alldeles för sur för att jag skulle kunna få fjutt i den så jag gick in och jag pratade med brorsan samtidigt som jag snodde papper ur en sån hära..

Citera
2013-10-20, 07:14
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Här ger KJ en förklaring till vad han gjorde hos sin bror på kvällen efter att VB "gått hem".

Vad i hela friden är en "torktumlartunna", som man dessutom brukar elda i? När jag läste den passagen som hastigast igår kväll, tänkte jag att han ville göra upp eld -- försöka få upp värmen -- i föräldrahemmet.

Varför ställer poliserna inga följdfrågor om detta?
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-10-20 kl. 07:19.
Citera
2013-10-20, 07:20
Medlem
Vet ej, men min kvalificerade gissning är vad som kallas pannmur,
som tex användes till att värma vatten till slakt.
googla så ser du bilder

Citat:
Vad i hela friden är en "torktumlartunna"? När jag läste den passagen som hastigast igår kväll, tänkte jag att han ville göra upp eld -- försöka få upp värmen -- i föräldrahemmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in