2013-10-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Har börjat plöja igenom FUP och hittills finns det tre saker som stör mig:

1. Att ett vittne har sett VB eller någon mkt lik henne till fots längs en väg nära KJ:s bostad efter 21 den aktuella kvällen. Om det är hon (oddsen för att det finns en annan thailändsk tjej i Boden med mkt liknande utseende?) sätter det väl en del pinnar i hjulet för åklagarens scenario?

2. KJ:s bil var olåst och nyckeln satt i tändningslåset när teknikerna sökte igenom den. Visst; KJ kanske brydde sig nada om stöldrisk o.s.v. men det ger oändliga möjligheter för någon att "låna den" eller till och med plantera blod o.s.v. i den. Eller var det bara just den gången nyckeln satt i? Eller visste någon att den brukade vara olåst?

3. Detta stör mig mest. Hans lägenhet är sanslöst rörig och i total oordning. Förutom köket som är tämligen välstädat och i mkt god ordning. Vad har hänt där? Varför har KJ brytt sig om att städa väl där och t.ex. inte i badrummet som var vidrigt?

1: Finns många thailändare i boden,även andra typer av utlänningar.

2: Bilen var olåst och nyckeln satt i ja,men visst hämtades KJ och hans bil hos föräldrarna och där var bilen inne i deras stora garage?

3: Kan mycket väl ha hänt något i det mesta städade utrymmet i bostaden,och allt var rejält fördraget i köket också.
Citera
2013-10-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penispung
KJ behövde sannolikt inget speciellt motiv alls. Så är det ju ibland.
Däremot känns "plötsligt raseri av svartsjuka" ganska långsökt.
KJ verkar inte hyst några större känslor för VB, annat än att han gillade att knulla.

Är inte främmande för att han ville leva ut lite fantasier, alternativt att VB låtsats att hon ska ringa 112 och anmäla KJ för våldtäkt efter deras sex-eskapad.
Hon verkar ju haft lite såna drama-tendenser.

En sån handling kan givetvis få en sinnessvag som KJ att agera överilat. Även om det uppenbart var ett skämt så är det ju inte säkert att KJ uppfattat det i sin tokiga gärna.
Han drack ju alkohol den kvällen. Vad jag förstått innan så har han varit emot just alkohol. Lite konstigt. Mediciner, vilket jag antar att han äter pga hans så kallade diagnos, plus alkohol är ingen hit, kan leda till psykos och aggressivt beteende. Hans förhållande till alkohol har varit uppe tidigare i tråden
Citera
2013-10-19, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Om vi leker med tanken att det skett i affekt av KJ, vad tror du har utlöst det då?

Tror inte alls det var en fråga om när utan en fråga om att hon hade kontakt med KJ. Jag tror inte att MB skulle ha mördat henne även om han inte var felfri och skulle ha ett bra motiv.

Om vi nu leker med tanken att MB hade något med detta att göra så är det ytterst konstigt att hans fru skrivit saker som "fäller inte en tår" och andra saker om VB helt öppet, det om något skulle få en misstänkt. Det är uppenbart att hans fru vetat om lite om otroheten efter samtalet med A som berättade.

Motivet för KJ är inget, han är bara en störd individ som länge tänkt utföra ett sånt här brott. VB råkade bli offret eftersom hon var enkel att få dit och han kände inget för henne. Att han var trevlig mot henne kan mycket väl tyda på att han planerat att göra något. Jag tror att han skurat undan blod hemma men tabbat sig på andra håll helt enkelt.

Han säger att han inte skulle vara psykiskt eller fysiskt kapabel till det men samtidigt säger han att det är bra att han är häktad för annars skulle han gör något mot den "riktiga" mördaren och då skulle han aldrig hittas.
Citera
2013-10-19, 13:53
Medlem
highfives avatar
Läste i förhören med vänner att han rökt på ett antal gånger. Att blanda alkohol och ex cannabis kan leda till snedtändningar (finns nog de som kan detta bättre än jag på tråden) särskilt i kombination med diagnoserna ADD och Aspergers. Nu var föräldrarna borta, vilket jag tror har viss betydelse för att KJ släppte på handbromsen (överjaget). Tror hans ego for illa av VBs smsande till MB. Antagligen provocerade hon honom en del också. Kanske tyckte hon att KJ blev obehaglig när han knarkade. Kanske försökte KJ övertala henne att pröva det också. Kanske hon gjorde det, vad vet vi. Kanske därför hon följde med gåendes till bilen senare på kvällen.

Har jag nu uppfattat det hela rätt med hennes mobil så tror jag det varit så här:

17 04 SMS till MB
17 09 112 försöket
17 42 SMS till MB
17 46 MB SMS till VB
17 47 SMS till MB
18 07 SMS till MB
18 13 MB SMS till VB
18 21 SMS till MB
18 40 SMS till MB
19 31 MB SMS till VB

Sen har hennes mobil skickat signaler mellan 20 32-20 38. Samtliga signaler mot närmaste masten i Bodsvedjan. 23 53 upphör alla signaler från mobilen och den har inte slagits av genom att nyttja off-knappen.

Så tiden mellan 18 40 och 20 32 har det hänt något? Kanske då de "pluggade" så blodvite uppstod.Varför skickar hon SMS till MB EFTER hon försökt ringa 112? OM det nu var VB som SMSade?

Grannen hade hört skrik från KJs bostad mellan 20 00-21 00. KJ stängde sovrumsfönstret. Kanske just för att de skulle lämna lägenheten. De hade diskuterat detta med alla SMS hit och dit och båda kom överens om att lämna sina mobiler kvar i lägenheten. VB kollade dock sina inkommande SMS vid 20 32. De skulle ju hur som helst vistas under jord så där fungerar inga mobiler förklarade KJ för VB. Sen åker KJ till sin bror och visar upp sig vid 22 30- tiden. Han åker hem finner mobilen och beslutar sig för att slänga den i ett byggdike vid Bodenarena.

Sen när man läser vissa av förhören med vännerna så inser jag att han nog är en av max fem personer i kommunen som har så goda om forten runt Boden i det skick som de befinner sig i 2013. Även genvägar och dolda passager. Känslan är att han förvarat kroppen på något sådant ställe. Även styckat kroppen lite senare på denna plats. Sedan har han tappat orken för "projektet" och flyttat allt till Mjösjöberget.

Spaningen har ju varit sporadisk och de gånger man följt KJ så verkar han märkt att civilbilar kört bakom.
Citera
2013-10-19, 13:57
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av streetlightz
Tror inte alls det var en fråga om när utan en fråga om att hon hade kontakt med KJ. Jag tror inte att MB skulle ha mördat henne även om han inte var felfri och skulle ha ett bra motiv.

Om vi nu leker med tanken att MB hade något med detta att göra så är det ytterst konstigt att hans fru skrivit saker som "fäller inte en tår" och andra saker om VB helt öppet, det om något skulle få en misstänkt. Det är uppenbart att hans fru vetat om lite om otroheten efter samtalet med A som berättade.

Motivet för KJ är inget, han är bara en störd individ som länge tänkt utföra ett sånt här brott. VB råkade bli offret eftersom hon var enkel att få dit och han kände inget för henne. Att han var trevlig mot henne kan mycket väl tyda på att han planerat att göra något. Jag tror att han skurat undan blod hemma men tabbat sig på andra håll helt enkelt.

Han säger att han inte skulle vara psykiskt eller fysiskt kapabel till det men samtidigt säger han att det är bra att han är häktad för annars skulle han gör något mot den "riktiga" mördaren och då skulle han aldrig hittas.

Det sistnämnda har jag inte läst. Ditt svar är alltså att det är ett mord motiverat av en lust, lust att döda?
Citera
2013-10-19, 13:58
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Absolut ingenting kan fortsätta växa på en avliden. Läs om. Läs rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hår#Efter_d.C3.B6den

Ja ni har rätt såklart, Tror det kan ha varit i nån serie jag såg det när dom grävde upp nåt lik så hade skägget växt, Sorry
Citera
2013-10-19, 13:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Tja, det är kanske olika. Hade jag haft en vän på besök som sedan försvann skulle jag inte ringa. Jag skulle utgå från att de närmast anhöriga ville att den försvunnas linje skulle vara så lite upptagen som möjligt.
Återigen. Vad förväntar man sig ska hända när man ringer en försvunnen? Att denna plötsligt svarar och är förvånad över att hen anses försvunnen? Skulle inte tro det.

Ditt andra stycke har jag inte läst än i FUP. Har inte hunnit så långt. Det du skriver är förstås mysko och lägger ännu en sten till högen angående hans eventuella skuld.

Men, skulle du även som KJ tala om för alla att du har försökt ringa och till och med låtsas att ringa inför en av dina vänner?

Det beteendet är i så fall mer märkligt än de uteblivna samtalen.

Han ljuger ju som en häst travar och sedan säger de att folk med hans diagnos har svårt för att ljuga.
Citera
2013-10-19, 14:01
Medlem
rayraviolis avatar
Mycket information att ta in nu och jag hänger inte riktigt med i diskussionerna. Benen (och resten av kroppen?) ska tydligen vara sköljda i vatten. Det har spekulerats om snö, vattendrag, platser med rinnande vatten m.m. I vittnesuppgifterna från söken med MP (s 125, 134) framgår att den misstänkte hade en slags ryggsäck för att transportera vatten. Är det möjligt att den kan ha använts? En tanke bara.
Citera
2013-10-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive

17 04 SMS till MB
17 09 112 försöket
17 42 SMS till MB
17 46 MB SMS till VB
17 47 SMS till MB
18 07 SMS till MB
18 13 MB SMS till VB
18 21 SMS till MB
18 40 SMS till MB
19 31 MB SMS till VB

Någon som hittat vad som stod i dessa sms eller hör dessa till dom som inte gått att återställa?

Kan tänka mig att det tände till lite grann om dom nu haft sexuell kontakt och VB bara håller på med mobilen...hon kanske t.o.m tog fram mobilen under akten för att det pep och då flippade KJ..
Citera
2013-10-19, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det sistnämnda har jag inte läst. Ditt svar är alltså att det är ett mord motiverat av en lust, lust att döda?

Ja. Det måste inte alltid finnas ett solklart motiv, störda människor existerar. Däremot kan det ha skett saker som gjort KJ arg på VB under kvällen, kanske det faktum att hon pratat mycket om MB eller vägrat ha sex med KJ.

Det framgick ju av förhöret att VB sagt något om att det endast var plugga som gällde och att det kanske skulle bli tråkigt för KJ. Tyder på att hon syftat på att det ej skulle bli något sex som förhörsledaren sa. Hon var ju trots allt fäst vid MB så det är ingen osannolikhet att hon gjort KJ upprörd genom att vägra.

Varför skippade KJ tex att följa med på sin favorit aktivitet dagen efter med ursäkten om att han hade diarre. Något annat han han sysslat med och jag ana att en kropp varit inblandad i detta.
Citera
2013-10-19, 14:03
Medlem
highfives avatar
Vad vore häftigare än bli lovad en middag med tända ljus i ett fort i närheten av Boden? En plats som KJ sa sig ha gjort i ordning. En plats dit han lovade VB att hon skulle få uppleva något fantastiskt. En plats som bara han och hon skulle känna till.

Nu fick hon aldrig någon middag, men det var en bra plats för mord och styckning och annan lusta.
Citera
2013-10-19, 14:06
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsaft
Blir förbannad över det faktum att KJ sitter och blånekar. Det hela blir rätt uppenbart ju mer utav FUP:en som plöjs igenom. Mysiga sökord KJ har använt sig utav.

Shit, är "hund och annatomi" sökorden direkt efter varandra? I så fall har vi motivet klart och tydligt här, det handlar om pervers utforskning. Planerat, stolt, iskallt. Ingen affekt, inget bråk, bara en "mission" som fullföljdes. Önskan vara att döda. Här kan man verkligen tala om ondska i dess renaste form. Psykopati, som dolts under andra diagnoser.

Det som enligt mig var helt onormalt är att om en hund dör, så berättar man om det på en blogg. Man visar inte bara plötsligt upp en hund heller, man presenterar den. Hunden dök upp, utan förklaring, och försvann, på samma sätt. Jag tror inte att KJ knöt an till hunden, eller någon annan.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-19 kl. 14:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in