2013-10-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Vad är innehållet i dessa SMS?

Det vet vi inte, MB läser för det mesta inte VBs sms. Han var ute med frun och raderat dem. Han har en gammaldags mobil och måste radera sms för att få plats med nya.

MB skummade genom smsen och uppfattar att VB klagar på sin mamma. Säger att "någon är knäpp". Han uppfattar att hon menar morsan. MB har synfel och har svårt att skilja på Ö/O Ä/A osv. Han smsar till henne att han jobbar, för att få henne att sluta skicka SMS.

Inga av dessa sms har kunnat återskapas och allt detta är bara enligt MB.
Citera
2013-10-20, 15:19
Medlem
Ninaxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Länk till FUP :-D Varsegoda mina kära Flashbackvänner ^^

http://minfil.org/bd1ed7bdb0/FUP-2500-K8041-13_exkl_personalia_.pdf

Går det att få den i annat format jag kan inte ladda ner denna
Citera
2013-10-20, 15:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Järv tanke: KJ och lillebror Daniel som medgärningsman? Granngubben till KJ hade sett något ca 150 x 70 cm stort bäras ut ur fastigheten någon av dagarna efter VB:s förmodade försvinnande; KJ var en av de två bärarna av detta kolli.

Vittnesmål, speciellt om de levereras efter mediauppmärksamhet, kan förstås vara präglade av nyhetsflödet, erfarenhetsmässigt, och bli ett mischmasch.

I förhören med KJ:s far och andra anhöriga står det att KJ:s lillebror blivit som en storebror för KJ i att hålla lite reda, liksom den riktige storebrodern gjort. Man kanske ska vara försiktig med att kasta misstankar hur som helst, men på detta forum är det tillåtet. KJ och Daniel fixade detta?
Jag tror att vi kan utesluta medgärningsmannaskap i själva gärningen. Sånt händer praktiskt taget aldrig. Däremot är det inte helt orimligt att någon med stark lojalitet till gm skulle kunna vara behjälplig när det gäller undanskaffandet av kroppen. Men i och med att kroppen är hanterat på ett sätt som inte är självklart enbart defensivt, är jag osäker på om det kan vara fallet här. Det finns gränser för vad människor gör på ren lojalitet.
Citera
2013-10-20, 15:22
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag har tidigare skrivit om något jag kallar "bergskula". Jag ska förtydliga mig lite. Finns ett ex som den som är i närheten av Boden kan studera vid högra sidan längst in vid Aldersjön. Är som en kulle cirka 10x10 meter i diameter och cirka 5 meter hög. På toppen finns en rund gjutjärnslucka.

Liknande "kulor" finns lite överallt och många är låsta med ett skapligt hänglås. Det är en liknande "kula" som jag kan tänka mig är "KJs hemliga kula". Han har med säkert antingen bytt lås eller låst en tidigare olåst lucka med ett eget hänglås.

När sedan söken varit så har man inte brutit upp dessa lås, särskilt om låset varit märkt med tre kronor eller liknande. Alla har tagit för givet att det varit låst i x antal år och inget som varit aktuellt för en tänkbar gm.

FUP, s 22 PM angående "Genomsök av Norra Fronten("PDF s36)
Citat:
Hemvärnet delades in i 4 grupper och fick fördelat objekt enligt Fortifikationsverkets listor.
Dessa är inte kompletta då försvaret byggt värn, skyddsrum, befästningar mm från 1900 och
framåt. Grupperna fick koordinater till de objekt i förteckningen och även att söka av
närområdet. Terräng och tillgängligheten till objekten varierade mycket, från att vara helt
begravda i jord och sten till att vara öppna. Många av de öppna visar spår på att människor
vistas i dessa och spåren variera i ålder. De objekt som av försvaret bedömts som farliga sökte
med stor försiktighet och objekt har också inte genomsökt p g a att de bedömts farliga eller
otillgängliga ( se förteckning)
. Vi gjorde även ett sök längs en mindre grusväg mittemot
värmeverket i Boden, (se karta) där vi hittade en beige jacka med troliga blodfläckar. Jackan
togs i beslag för teknisk undersökning.

Min feting - vore intressant att se den förteckningen...

FUP, s 1231 förhör med Al*xander B*ström(PDF s1245)
Citat:
A och K har varit tillsammans och utforskat ett fort. A minns inte vilket men han uppger att
det inte är Rödbergsfortet. Enligt K används fortet fortfarande vid övningar som
sambandscentral. A uppger att det kan ha varit Åbergsfortet. Detta var förra sommaren och de
två var inte inne länge, det var litet mörkt och fuktigt. Det fanns ingen dörr kvar till aktuellt
utrymme. Man gick rakt in och gick i motsatt riktning mot den delen som används.

FUP, s 1231 förhör med Al*xander B*ström(PDF s1245)
Citat:
K har pratat om något som A inte ens vet om det existerar, hemliga vapenförråd som är
aningen nergrävda och ombesörjs av hemvärnet. K har då sagt: "i händelse av krig" skulle
man ta sig till en sådan plats långt bort och hämta vapen. A vet inte var dessa platser skulle
kunna vara, säger han.

FUP, s s1952 förhör med KJ(PDF s1966)
Citat:
H: Ja, Leråkersfästningen. Ehh…och där…det är öppet och det är…vad heter det…det…det
finns bara en dörr som är öppen och den är typ uppbruten och där i är det typ rostigt och
skitigt och jävligt och sånt…och jättefuktigt så jag skulle inte råda folk att sova över där.
F: Mmm. Men…men vad vi förstår du…du har rört dig i…du har ju inte bara rört dig där
uppe, utan du…du har ju…
H: Jag har i princip rört mig i alla fort
F: …du har ganska god kännedom i alla fall?
H: Ja, jag har in princip rört mig i alla forten i Boden. Jag upptäckte faktiskt ett nytt när vi var
på…spelade i…spelade airsoft och det var på…eller jag upptäckte några nya. Så här…vi
upptäckte att militären hade använt några gamla bunkrar som såna här måltavlor, så…och det
var uppe på Väderkvarnshöjden så…
Citera
2013-10-20, 15:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vittnar väl om låg självkänsla ..?
Eller om en avvikande personlighet. Eller bådadera.
Citera
2013-10-20, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Att ifrågasätta VBs trovärdighet? -- eh vaddå? Det vore ju ett direkt självmål om försvaret ens nämnde en mening om det. Då har man ju indirekt sagt att KJ hade en viss anledning att vara stygg...
Eller har jag helt missuppfattat inlägget?
Det här blir ju en rättegång med hård teknisk bevisning som huvudrätt. Inte mycket annat (indicier) kommer att ältas. Man har avsatt endast 4 dagar, vilket innebär att åklagarna anser sig ha dynamit i bagaget.

Du har missförstått men jag valde också fel ord i mitt svar, trovärdighet.

Ja det kommer från åklagarens sida att i stort sett endast bli att gå på den tekniska bevisningen,
jag utelämnar ordet hård i den tekniska bevisningen.
Försvaret skall också komma till tals och självklart finns här en massa kryphål som dom kommer
att dra nytta av.
Citera
2013-10-20, 15:27
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tror att vi kan utesluta medgärningsmannaskap i själva gärningen. Sånt händer praktiskt taget aldrig. Däremot är det inte helt orimligt att någon med stark lojalitet till gm skulle kunna vara behjälplig när det gäller undanskaffandet av kroppen. Men i och med att kroppen är hanterat på ett sätt som inte är självklart enbart defensivt, är jag osäker på om det kan vara fallet här. Det finns gränser för vad människor gör på ren lojalitet.
Framförallt finns det ju inget som helst i utredningen som talar för en medgärningsman i själva dödandet. Givet att åklagarnas linje är riktig och KJ är GM.
Citera
2013-10-20, 15:28
Medlem
Jisses, vad KJ bygger på med sitt alkoholintag den 4/5 (FUP s 1555-6): 5-6 stöl, "halvt flak Xide", Vodka Explorer och Smirnoff... Killen måste ha blivit rejält blagad. Men hur stämmer det med den initiala uppgiften att han knoppade in redan kl 22?

Tillägg (s 1560):
"H: Okej, jag gjorde inte som…jaa…som jag sa tidigare, jag gick inte och la mig. Jag
gick…jag åkte till min lillebrorsa stup i fyllan och titt…skulle kolla på vad han gjorde och
han var hemma själv."
Senast redigerad av Kinuski 2013-10-20 kl. 15:31.
Citera
2013-10-20, 15:28
Medlem
highfives avatar
Inför rättegången.

Tydligen ska Al*xander B*ström vittna.

"En av 22-åringens bästa kamrater som också ska vittna på åklagarsidan under rättegången har även sagt att de några månader innan Vatchareeya dödades diskuterade hur ett mord kan ske och hur man kan komma undan med det."

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7943310
Citera
2013-10-20, 15:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Det intrycket skall du nog försöka få stopp för. Hon är måhända lite egen - ungefär som de flesta som sitter här och spekulererar. Hon är ett offer för att hon släpades hit från Thailand och hamnade i en stad med en hel del mystiska figurer som gillar att springa i skogen och låtsas döda folk. Hon råkade hamna i ett gäng av slödder, och med en familj som knappt brydde sig om att hon fanns.
Ditt resonemang är ganska typiskt. När killar beter sig knäppt och egendomligt är det för att de är sådana, de är aspies eller psykopater eller nåt. Men när tjejer beter sig lika knäppt, är det för att de är offer, och att de beter sig konstigt måste vara någons eller några andras fel.

Så stor skillnad är det knappast på könen i verkligheten.
Citera
2013-10-20, 15:32
Medlem
På de censurerade bilderna föreställande fynden står det "sekretess, se separat fotobilaga"
Går den fotobilagan att få tag på?
Citera
2013-10-20, 15:32
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
KJ: Jag har en annan fråga till er. Om hon har legat i min bil, för att det är en massa blod där.
Hur kommer det sig att fibrerna som hittades på hennes kropp inte matchar min bil matta?
Fh1: Ja, vad tror du själv?
KJ: Att den har legat i en annans bil.
Fh1: Du menar att den har legat i en annans bil. Hur tänker du då alltså?
KJ: Att det inte är jag som har gjort det. Det är ju ett av de första bevisen som ni har lyckats
ta fram som inte pekar på mig.
Fh1: Men Kristoffer det är ju inte så att, att en sådan sak utesluter någonting annat.
KJ: Jag vet inte hur ohörbart, pratas i mun på varandra
Fh1: Att man inte hittar en sak. Däremot att man hittar saker, det styrker ju någonting.
KJ: Ja, men att ni liksom lyckades hitta en sak men den liksom inte matchar någonting som ni
har hittat tidigare. Eller som
Fh1: Ja så kan det ju vara.
KJ: Å, det som, ni, ni säger hela tiden, hon har legat i min bil, hon har, hennes blod är i min
bil. Hundarna har hittat saker, ditt och datt. Men då är det ju bara, ja men hur kommer det sig
att fibrerna som finns på hennes kropp inte matchar min bil.
Fh1: Vilka fibrer är det du tänker på?
KJ: Som åklagaren tog upp på senaste.
Fh2: Jo det stämmer, det är ett, det är ett, något slags fiber kallar man det.
KJ: Någon nylonfiber.
Fh2: Ja, i en viss färg som man har träffat som inte matchar ditt bagage.

KJ: Jo
Fh2: Det stämmer. Det du säger stämmer alltså. Det är inget som motsäger det.
Fh1: Men hur tänker du att det här utesluter att hon kan ha legat i din bil?
KJ: Att hon har legat i en annan bil som det där fibern stämmer med.
Fh1: Men fibern kan, kan fibern ha kommit från något annat?
KJ: Jag har ingen aning.
Fh1: Än den här bilen?
KJ: Jag har ingen aning. Men det låter ju mest logiskt.

1969 och 1970 i FUP. Någon som vet vad för fiber man påträffat på kroppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in