Citat:
Ursprungligen postat av
highfive
Jag har tidigare skrivit om något jag kallar "bergskula". Jag ska förtydliga mig lite. Finns ett ex som den som är i närheten av Boden kan studera vid högra sidan längst in vid Aldersjön. Är som en kulle cirka 10x10 meter i diameter och cirka 5 meter hög. På toppen finns en rund gjutjärnslucka.
Liknande "kulor" finns lite överallt och många är låsta med ett skapligt hänglås. Det är en liknande "kula" som jag kan tänka mig är "KJs hemliga kula". Han har med säkert antingen bytt lås eller låst en tidigare olåst lucka med ett eget hänglås.
När sedan söken varit så har man inte brutit upp dessa lås, särskilt om låset varit märkt med tre kronor eller liknande. Alla har tagit för givet att det varit låst i x antal år och inget som varit aktuellt för en tänkbar gm.
FUP, s 22 PM angående "Genomsök av Norra Fronten("PDF s36)
Citat:
Hemvärnet delades in i 4 grupper och fick fördelat objekt enligt Fortifikationsverkets listor.
Dessa är inte kompletta då försvaret byggt värn, skyddsrum, befästningar mm från 1900 och
framåt. Grupperna fick koordinater till de objekt i förteckningen och även att söka av
närområdet. Terräng och tillgängligheten till objekten varierade mycket, från att vara helt
begravda i jord och sten till att vara öppna. Många av de öppna visar spår på att människor
vistas i dessa och spåren variera i ålder. De objekt som av försvaret bedömts som farliga sökte
med stor försiktighet och objekt har också inte genomsökt p g a att de bedömts farliga eller
otillgängliga ( se förteckning). Vi gjorde även ett sök längs en mindre grusväg mittemot
värmeverket i Boden, (se karta) där vi hittade en beige jacka med troliga blodfläckar. Jackan
togs i beslag för teknisk undersökning.
Min feting - vore intressant att se den förteckningen...
FUP, s 1231 förhör med Al*xander B*ström(PDF s1245)
Citat:
A och K har varit tillsammans och utforskat ett fort. A minns inte vilket men han uppger att
det inte är Rödbergsfortet. Enligt K används fortet fortfarande vid övningar som
sambandscentral. A uppger att det kan ha varit Åbergsfortet. Detta var förra sommaren och de
två var inte inne länge, det var litet mörkt och fuktigt. Det fanns ingen dörr kvar till aktuellt
utrymme. Man gick rakt in och gick i motsatt riktning mot den delen som används.
FUP, s 1231 förhör med Al*xander B*ström(PDF s1245)
Citat:
K har pratat om något som A inte ens vet om det existerar, hemliga vapenförråd som är
aningen nergrävda och ombesörjs av hemvärnet. K har då sagt: "i händelse av krig" skulle
man ta sig till en sådan plats långt bort och hämta vapen. A vet inte var dessa platser skulle
kunna vara, säger han.
FUP, s s1952 förhör med KJ(PDF s1966)
Citat:
H: Ja, Leråkersfästningen. Ehh…och där…det är öppet och det är…vad heter det…det…det
finns bara en dörr som är öppen och den är typ uppbruten och där i är det typ rostigt och
skitigt och jävligt och sånt…och jättefuktigt så jag skulle inte råda folk att sova över där.
F: Mmm. Men…men vad vi förstår du…du har rört dig i…du har ju inte bara rört dig där
uppe, utan du…du har ju…
H: Jag har i princip rört mig i alla fort
F: …du har ganska god kännedom i alla fall?
H: Ja, jag har in princip rört mig i alla forten i Boden. Jag upptäckte faktiskt ett nytt när vi var
på…spelade i…spelade airsoft och det var på…eller jag upptäckte några nya. Så här…vi
upptäckte att militären hade använt några gamla bunkrar som såna här måltavlor, så…och det
var uppe på Väderkvarnshöjden så…