2013-10-18, 10:32
Medlem
Om sommarstugan har en vattenslang så kan ju avtvättningen av blod ha skett utomhus. Där har det ju också kunnat ske diskret och utan vittnen.

http://www.expressen.se/tv/nyheter/inrikes/atal-vackt-mot-misstankt-22-aring/

Verkar som att benen var placerade i ett kryss i alla fall? Ser väl ut att vara en vittnesskiss? Får också intrycket av att det är ytterligare ett föremål i anknytning till benen.
Citera
2013-10-18, 10:38
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Om sommarstugan har en vattenslang så kan ju avtvättningen av blod ha skett utomhus. Där har det ju också kunnat ske diskret och utan vittnen.

http://www.expressen.se/tv/nyheter/inrikes/atal-vackt-mot-misstankt-22-aring/

Verkar som att benen var placerade i ett kryss i alla fall? Ser väl ut att vara en vittnesskiss? Får också intrycket av att det är ytterligare ett föremål i anknytning till benen.

Bra observerat. Stanna filmen vid cirka 1,39.
Citera
2013-10-18, 10:39
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Inte vad jag har sett.

Det finns en bild på en tejpbit från ett maskat foto, men jag hittar det dock inte nu. Där såg det ut att röra sig om en ganska kort bit, mindre än en decimeter.

Den tejp som finns fotad i badrummet ser ut att vara i två dimensioner: en med 1 centimeters bredd och en som är lite bredare.

Det fetade tar jag tillbaka!

Nu hittade jag bilden, lyckades förstora den rejält och nu ser man att tejpbiten är betydligt längre än vad jag trodde eftersom den ligger i ligger vikt som i en slinga.

http://img401.imageshack.us/img401/7991/6igo.png
Citera
2013-10-18, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det här kanske är ett långskott och jag minns inte heller var jag fick informationen ifrån men hans far hade tydligen tillgång till någon hangar eller militärförråd genom sitt yrke.

Att KJ känner till var detta/dessa ligger är nog sannolikt. Kan KJ lånat nyckeln, hans far var ju på semester, och dragit iväg till ett sådan plats och där styckat och tvättat. Det skulle kunna förklara varför han besökte föräldrahemmet på kvällen, för att hämta nyckeln.

Kanske ska tillägga att platsen hade tvättmöjligheter.

Boden uppstod tack vare att det valdes ut som en viktig Militärutpost. Området därom kryllar av skyddsrum och andra mer avancerade anläggningar.

När jag åkte tåg från Kiruna söderut kom konduktörer och drog ner gardinerna när vi passerade Boden. I min ungdom förstås, var det väldigt hemligt.

Hur vet du att dessa nedlagda militära skyddsrum har rinnande vatten?
Citera
2013-10-18, 10:50
Medlem
highfives avatar
Citat:
Det här kanske är ett långskott och jag minns inte heller var jag fick informationen ifrån men hans far hade tydligen tillgång till någon hangar eller militärförråd genom sitt yrke.

Att KJ känner till var detta/dessa ligger är nog sannolikt. Kan KJ lånat nyckeln, hans far var ju på semester, och dragit iväg till ett sådan plats och där styckat och tvättat. Det skulle kunna förklara varför han besökte föräldrahemmet på kvällen, för att hämta nyckeln.

Kanske ska tillägga att platsen hade tvättmöjligheter.

Undrar om du inte syftar på KJs mor som jobbade på Erikslunds VC. Var någon som beskrev de olika lokalerna som fanns i denna byggnad och att KJ kunde ha hämtat hennes nyckel medan de var på semester.
Citera
2013-10-18, 10:56
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Det står faktiskt "bör" och inte "ska".

Precis. Det händer ibland att vittnen måste höras först, av olika praktiska skäl som att de är upptagna med andra rättegångar, utomlands etc. Parterna i målet kan höras senare, de sitter där alla dagar. Det beslutar rätten. Det är alltså inget unikt, oavsett hur det ligger till i detta mål (som för övrigt krockar med höstlovet då många har planerat att resa iväg med familjen).

F ö tycker jag att det är skumt att folk kan ta lokaltidningarna på orden, efter flera dagars onödig diskussion kring deras påstående "400 sidor" mm.
Citera
Medlem
Buddisch13s avatar
Hoppas att någon som bor uppe i skogarna kan hämta ut slasken (kan man det?) en FUP på 400 sidor när detta utredningsarbetet varit det mest omfattande i norrlands historia då är slasken mycket mer intressant kan jag tycka & få läsa vad åklagarna inte tycker passar in i åtalet tex allt som talar mot KJ som GM. ANs förhör hade jag velat läsa & få klarhet i om VB & MB hade nåt ihop eller att AN bara är psykiskt sjuk.
Citera
Medlem
highfives avatar
Kan inte riktigt släppa airsoftkillen som i ett tidigt skede pm:ade mig om att KJ fått hybris och utgett sig för att vara commander innan Fallen Angel och som beskrev en plats med röd sörja på SNÖN när eventet skulle börja den 11/5. Platsen har vi lokaliserat tidigare i tråden, den är i området kring Väderkvarnshöjden. Han trodde att det var någon form av militärt stridsfordon som prickat ett djur av något slag. Snö/is skulle faktiskt kunna fungera som underlag vid en styckning. Jag kanske ska släppa detta med träunderlag. Hmmm.
Citera
2013-10-18, 10:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Försvaret uttrycker det hela så här-

– Jag tycker inte det räcker för att fälla någon för mord. Det ska vara ställt utom varje rimligt tvivel. Här finns det rimligt tvivel, sånt som talar emot. Det som talar emot, menar jag, är indicier.
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=7003295

Man kan säga så här att kan man utesluta annan gärningsman så räcker det och mer behövs inte.
Nja. Den misstänkte ska också ha haft möjlighet att begå brottet, och vara kopplad till brottsplatsen eller dess närhet vid tiden för brottet. Det senare kan bli ett problem. Det fall som man närmast kommer en i tankarna är mordet på Juliet Kavinga, där det fanns en betydande mängd indicer som tydde på att den före detta pojkvännen hade haft ihjäl henne, men där brottstid och brottsplats var så odefinierade att domstolen valde att fria.

Citat:
Psykologiska experter kommer att kallas till rättegången för att berätta om hans personlighet. Är också mycket slarvig, både med sitt yttre och med städning av lägenhet, bil och liknande. Fler spår borde rimligen ha hittats.

Bra, och det kan ju då åklagaren säkert ha annan expertis som redogör om det motsatta så det kan ju bli livat i domstolen. Tröttsamt försvar faktiskt och inte trovärdigt.
Argumentet min huvudman är oförmögen till att utföra det brott han anklagas för kan möjligen fungera om försvaret kan belägga fysisk oförmåga, men argument av typen min huvudman är för snäll/dum/slarvig etc för att kunna begå brottet brukar domstolar lyssna mycket förstrött på. Jag tror att försvaret ska koncentrera sig på att belysa luckorna i åklagarens framställning i stället. Hurpass bra det går, beror på hurpass många, starka och oberoende indicier som finns.
Citera
2013-10-18, 11:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
Hoppas att någon som bor uppe i skogarna kan hämta ut slasken (kan man det?) en FUP på 400 sidor när detta utredningsarbetet varit det mest omfattande i norrlands historia då är slasken mycket mer intressant kan jag tycka & få läsa vad åklagarna inte tycker passar in i åtalet tex allt som talar mot KJ som GM. ANs förhör hade jag velat läsa & få klarhet i om VB & MB hade nåt ihop eller att AN bara är psykiskt sjuk.
FUP är på 2000 sidor. Slasken kan sannolikt bara fås på papper på TR för ca två kronor per sida.
Citera
2013-10-18, 11:02
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Boden uppstod tack vare att det valdes ut som en viktig Militärutpost. Området därom kryllar av skyddsrum och andra mer avancerade anläggningar.

När jag åkte tåg från Kiruna söderut kom konduktörer och drog ner gardinerna när vi passerade Boden. I min ungdom förstås, var det väldigt hemligt.

Hur vet du att dessa nedlagda militära skyddsrum har rinnande vatten?

Det information jag fick var att hans far hade tillgång till utrymmen med tvättmöjligheter. Jag minns inte om det var en hangar eller något annan byggnad, men han hade nycklar till utrymmet genom hans yrke.

Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Undrar om du inte syftar på KJs mor som jobbade på Erikslunds VC. Var någon som beskrev de olika lokalerna som fanns i denna byggnad och att KJ kunde ha hämtat hennes nyckel medan de var på semester.

Det visste jag inte, angående modern, men, nej, de som gav mig information var tydlig med att det var fadern som hade tillgång till dessa utrymmen.
Citera
2013-10-18, 11:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, jag skrev bör. Men försvaret kan opponera sig mot att en annan ordning följs. Det blir rätten som avgör.
Fast jag vet inte riktigt om försvaret har någon anledning att opponera sig. Försvaret har ju lättare att snacka bort teknisk bevisning om de vet exakt hur den har framställts i rätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in