Citat:
Ursprungligen postat av
MrsMagoo
Försvaret uttrycker det hela så här-
– Jag tycker inte det räcker för att fälla någon för mord. Det ska vara ställt utom varje rimligt tvivel. Här finns det rimligt tvivel, sånt som talar emot. Det som talar emot, menar jag, är indicier.
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=7003295
Man kan säga så här att kan man utesluta annan gärningsman så räcker det och mer behövs inte.
Nja. Den misstänkte ska också ha haft möjlighet att begå brottet, och vara kopplad till brottsplatsen eller dess närhet vid tiden för brottet. Det senare
kan bli ett problem. Det fall som man närmast kommer en i tankarna är mordet på Juliet Kavinga, där det fanns en betydande mängd indicer som tydde på att den före detta pojkvännen hade haft ihjäl henne, men där brottstid och brottsplats var så odefinierade att domstolen valde att fria.
Citat:
Psykologiska experter kommer att kallas till rättegången för att berätta om hans personlighet. Är också mycket slarvig, både med sitt yttre och med städning av lägenhet, bil och liknande. Fler spår borde rimligen ha hittats.
Bra, och det kan ju då åklagaren säkert ha annan expertis som redogör om det motsatta så det kan ju bli livat i domstolen. Tröttsamt försvar faktiskt och inte trovärdigt.
Argumentet
min huvudman är oförmögen till att utföra det brott han anklagas för kan möjligen fungera om försvaret kan belägga fysisk oförmåga, men argument av typen
min huvudman är för snäll/dum/slarvig etc för att kunna begå brottet brukar domstolar lyssna mycket förstrött på. Jag tror att försvaret ska koncentrera sig på att belysa luckorna i åklagarens framställning i stället. Hurpass bra det går, beror på hurpass många, starka och oberoende indicier som finns.