2013-09-06, 18:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Vi kan nog vara ganska säkra att när det blev allmänt känt att VB försvunnit och polisen sade vilket sökområde som var intressant (Åberget/Sävast - mobilsignaler) så kvittrade säkerligen ett antal fåglar för de visste om mtGM, VB, tidigare förhållande etc. Jag tror t.o.m. att de som kände honom från "airsoft" hade aningar om att mtGM var på något sätt inblandad i bortförandet som det var inledningsvis.

Såpass, då lär de känna varandra ganska bra, kanske umgicks KJ med någon av dem den lördagkvällen, för inte satt väl KJ själv med VB en hel lördag efter att ha handlat på Systembolaget? Kanske tänkte han supa sig kåt, kanske var det vanligt socialt drickande med någon vän samt VB. Äh, vet inte vad jag mer ska säga, vi låter det ligga så iaf.
Citera
2013-09-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hahahaha, ja, bara en sån sak! Har han inte rätt att välja precis vem som helst att försvara honom, eller är det ett byte som kan nekas?

Hur många fortifikationer det finns kring Boden tror jag inte ens att Försvarsmakten kan upplysa om, troligen finns det ytterst få personer i livet som har ett helhetsgrepp om omfattningen, om det ens funnits sådana personer. Vill man ha ett någorlunda vettigt svar är det troligen Fortifikationsverket man bör vända sig till, de har förteckningar över det som iaf är i drift, bör kunna rota i sina arkiv för att hitta vad som varit aktivt, rivet, nedlagt eller sålt, dock lär det vara ett grannlaga arbete att hitta precis varenda byggnadsverk kring Boden som gjorts av mänsklig hand till rikets försvar.

Som jag sa tidigt i tråden och som visade sig stämma, hitta de platser som KJ har en anknytning till, där kan det vara värt att leta. Nu menar jag inte platser som han har besökt någon enstaka gång, utan mer platser som han brukat, som han vistats mycket på, har en känslomässig anknytning till eller på annat sätt kan knytas till, t ex vid airsoftspelande.

Lite trafik med människor och fordon, enkelt att ta sig nära med bil, och där man kan ta sig med bil utan att väcka uppmärksamhet, bilen kan ställas lite undanskymt ifall det skulle passera en bil eller människa. På en sådan plats tror jag att KJ grävt ner händer, mobiltelefon samt de hjälpmedel han gagnat vid styckning och transport.

Meningslöst att leta i varenda fortifikation, kommer ju att ta många många år att träffa rätt om det är en sådan plats det saknande gömts på, om man inte har tur, men det har man sällan.

Någon har berättat om umgänget med KJ för några år sedan, platser de besökt osv., sant eller inte, men sådan information är värdefull om det ligger någon sanning i det, tror jag.

Om man förutsätter att det ej var planerat utan ett mord i hastigt mod och total kortslutning hos GM så är just väl kända platser/områden det mest sannolika, går lite på robot-instinkt och då blir det oftast platser som GM väl känner till och känner sig bekväm med liten/ingen insyn mm.
Hittar som hand i handsken men till skillnad från många GM så har denna mtGM stor kännedom om ett jäkligt stort område i och runt Bodens fästning, ytterligt få i hans ålder har privat den kännedomen kan jag tänka mig om de inte är geo-catchare eller airsoftare t.ex.

Huvudparten av boende i Boden har mycket liten kännedom om alla försvarsverk för de var så hemliga att det knappt fanns dokument att "hemligstämpla".. lite överdrift men endast militär och speciellt kontrollerade personer kände till omfattningen och fick utföra reparationer/ombyggnader.
Citera
2013-09-06, 19:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Om man förutsätter att det ej var planerat utan ett mord i hastigt mod och total kortslutning hos GM så är just väl kända platser/områden det mest sannolika, går lite på robot-instinkt och då blir det oftast platser som GM väl känner till och känner sig bekväm med liten/ingen insyn mm.
Hittar som hand i handsken men till skillnad från många GM så har denna mtGM stor kännedom om ett jäkligt stort område i och runt Bodens fästning, ytterligt få i hans ålder har privat den kännedomen kan jag tänka mig om de inte är geo-catchare eller airsoftare t.ex.

Huvudparten av boende i Boden har mycket liten kännedom om alla försvarsverk för de var så hemliga att det knappt fanns dokument att "hemligstämpla".. lite överdrift men endast militär och speciellt kontrollerade personer kände till omfattningen och fick utföra reparationer/ombyggnader.

Håller med i allt. Om det stämmer som KJ berättat, att han geocachade så är även sådana platser intressanta tycker jag, sådana där KJ kan tänkas ha gömt eller hittat skatter.

Som ni förstår så är den hobbyn inte mitt specialområde, men jag har en hum om vad det går ut på, någonstans har han ju varit i ett sådant ärende om hans berättelse stämmer, men jag är skeptisk.
Citera
2013-09-06, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Nähä det blir inget byte av advokat trots allt.
"För andra gången kom begäran från anhöriga till den styckmordmisstänkte 22-åringen: komplettera försvaret med advokat Jan Kyrö eller byt ut Bo Forssberg.
Ett krav som Luleå tingsrätt avslog."

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6932422

Edit: Artikeln ändrades ytterligare gång nyss, och den sista versionen säger att det bara är ansökan om komplettering av advokat som tingsrätten avslagit. Ett byte av advokat verkar fortfarande möjligt.

Jag har nyss fått lite info som i sig är icke relevant men kan spegla försvaret i fallet.
BF ser sliten ut och detta är nog ett fall som övergår möjligen hans kompetens utan därför veta men att det blir ett komplicerat fall om inte åklagaren lägger fram bevis direkt som säger, utom rimligt tvivel.
BF har säkerligen mycket god kompetens men ett brottsfall i denna dignitet är inget man fixar på en förmiddag som försvarare. Om dock önskade "extra" advokat eller byte mr Kyrö skulle förändra finns nog bara i FUP'en och slasken och därom vet vi inte hur omfattande den är.
Sen brukar inte önskemål om s.k. kändisadvokater nämnvärt förändra bilden men det finns undantag även i det avseendet.

Önskemålet kommer inte från mtGM för det fattar inte han utan det kommer från omgivning (nära) om förstärkning/byte men har solen en fläck så kan man inte sudda bort den hur mycket man skulle önska det.

Tycker trådstartaren Q prickade rätt..

"Det låter som ett bra val. AE fick livstid" gällande byte av advokat till Kyrö.
Citera
2013-09-06, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det får han med största säkerhet:
Det var ju också ett uttalat önskemål från den gode mannens, tillika faderns, sida. Två advokater, däremot, vore att slösa med skattebetalarnas medel.

någon här som har bild på den sjukes pappa?
Citera
2013-09-06, 22:09
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Håller med i allt. Om det stämmer som KJ berättat, att han geocachade så är även sådana platser intressanta tycker jag, sådana där KJ kan tänkas ha gömt eller hittat skatter.

Som ni förstår så är den hobbyn inte mitt specialområde, men jag har en hum om vad det går ut på, någonstans har han ju varit i ett sådant ärende om hans berättelse stämmer, men jag är skeptisk.

__________________________________________________ _________

Har KJ medgett att han geocachade? ..intressant i så fall!
Någon som vet om det i så fall var en specifik plats / tidpunkt han gjorde det, eller var det bara en hobby han sysslade med ibland.
Jag tror många intressen och tillfälligheter avgjorde vad som hände.
Men jag har svårt att tro att han skulle ha kapasitet att "ro ihop" allt ensam.
Fast å andra sidan verkar nog mkt. ganska orationellt och ologiskt.
Hade han några riktiga vänner. (Med samma intressen?)
Citera
2013-09-06, 22:11
Medlem
Quarrels avatar
Har någon undersökt bunkern vi pratade om igår kväll?
Citera
2013-09-06, 22:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spelrulle
någon här som har bild på den sjukes pappa?
https://anonfiles.com/file/6dfa86f2036ee214fcb6b570741c0c5f
Citera
2013-09-06, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har någon undersökt bunkern vi pratade om igår kväll?
Ja, inget av intresse...
Citera
2013-09-07, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
__________________________________________________ _________

Har KJ medgett att han geocachade? ..intressant i så fall!
Någon som vet om det i så fall var en specifik plats / tidpunkt han gjorde det, eller var det bara en hobby han sysslade med ibland.
Jag tror många intressen och tillfälligheter avgjorde vad som hände.
Men jag har svårt att tro att han skulle ha kapasitet att "ro ihop" allt ensam.
Fast å andra sidan verkar nog mkt. ganska orationellt och ologiskt.
Hade han några riktiga vänner. (Med samma intressen?)
Om jag kommer ihåg rätt skrev tidning från en poliskälla att KJ har erkänt att han varit vid ödehuset några dagar innan han blev anhållen och sagt att han var där för att geocacha.
Citera
2013-09-07, 10:58
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Om jag kommer ihåg rätt skrev tidning från en poliskälla att KJ har erkänt att han varit vid ödehuset några dagar innan han blev anhållen och sagt att han var där för att geocacha.

Oj, då kanske det stämmer att han verkligen var där och att han blev sedd i området = rätt kompromenterande kan tyckas.
Vet någon om han verkligen sysslade med geocaching?

Men det är väl ganska lätt för spanarna att kolla om han hade ett geokonto.
Kan man se och registreras aktiviteter där?
(Ska bli intressant att se om Geocachingen kommer att ha någon betydelse i förundersökningen, jag tro det)

Kommer åklagarnas utredning att bli helt offentlig?
De blev många frågor, men jag har inte följt tråden så länge.
Citera
2013-09-07, 17:44
Medlem
Citat:
Korrekt, det var uppgift i tråden om typ 21-22 tiden men mer än så tror jag inte det var preciserat, sen vet vi inte om uppgiften stämmer med verkligheten men mtGM lär ha uppgivit att efter VB lämnat lgh ca 21 så begav han sig till iväg för att "spela spel" (??) om jag inte minns fel i denna gigantiska tråd.
2. KJ:- Hmmm... jag stänger av VB.s telefon vid 21-tiden och drar iväg och skaffar mej ett alibi! jag drar till brorsan, hmmm... det räcker säkert inte med brorsan, dom tror säkert att han vittnar falskt för mej! så då ser vi till att det kommer en annan killkompis till brorsan, då håller alibit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in