2013-10-28, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000

Sedan tror jag inte att försvarsadvokatens tal om att KJ har Asperger och därför inte kan ljuga håller. För det stämmer inte. En person med AS kan ljuga, de berättar bara inte sanningen eller håller tyst. Han kan dessutom ha låst sig i sitt eget resonemang

I förhören är det tydligt att KJ många gånger säger att han helt enkelt inte kommer ihåg. Han kan tex. inte utesluta att KJ fick besök under tiden VB var hos honom kvällen för försvinnandet han undviker att ljuga helt enkelt.
Citera
2013-10-28, 21:13
Medlem
Citat:

Sedan tror jag inte att försvarsadvokatens tal om att KJ har Asperger och därför inte kan ljuga håller. För det stämmer inte. En person med AS kan ljuga, de berättar bara inte sanningen eller håller tyst. Han kan dessutom ha låst sig i sitt eget resonemang

I förhören är det tydligt att KJ många gånger säger att han helt enkelt inte kommer ihåg. Han kan tex. inte utesluta att han fick besök under tiden VB var hos honom kvällen för försvinnandet han undviker att ljuga helt enkelt. När han väl ertappas med en lögn så korrigerar han historien och säger att han kom ihåg fel.
Citera
2013-10-28, 21:14
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Gissar att du menar det feta nedan. Jag trodde det var ett syftningsfel, men nu är jag inte alls säker.

Det måste handla om knasig grammatik. Se, så missvisande en felskrivning kan bli! Det får polisutredningen kring tejpen att framstå som otroligt oseriös, om de gör "klipp med sax"-pyssel med vikitigt bevismaterial från en styckad kropp. Det händer trots allt så sanslösa saker, som när kriminaltekniker och polis missade att det satt en kula i bakhuvudet på en hårlös mans skalle i en säng utanför Haparanda, och först inte utredde det som ett mord, att tvivel faktiskt uppstår när folk läser arbetsmaterialet. Jag hajade också till först men avfärdade det som tokformulerat. Vem vet, kanske det var därför som åklagarna inte ville att försvaret skulle få ta del av SKL:s arbetsmaterial, som de nu har rotat fram ur slasken...

VBs mamma är i Thailand nu och planerar inte att närvara under den första förhandlingsdagen.
Citera
2013-10-28, 21:14
Medlem
highfives avatar
Citat:
Gällande tejpen. Händer det ofta att den är avriven så här på längden? Gör ni det själva? Jag frågar eftersom jag personligen tycker att det är väldigt udda och har svårt att ta till mig att det är ett sammanträffande att tejp av samma typ och avriven på samma sätt påträffas både hos den åtalade och på brottsoffret. Men vad vet jag, det kanske är vanligt att man river den på det här sättet.

Om du varit i skogen och skulle tejpa fast en påse över offrets huvud, hade du vid ett sådant tillfälle först rivit tejpen på mitten? Och i så fall varför?
Citera
2013-10-28, 21:17
Medlem
Hör är det jag hittar om tejpen på nätet och bevisen...från Aftonbladet

Beviset: Blodig tejp
De tyngsta bevisen mot mannen är blodspår i bagageutrymmet på hans bil och mindre blodrester på en rulle med kirurgtejp som hittades i hans lägenhet. Samma typ av tejp hittades i Vatchareeyas hår och runt hennes hals och även i 22-åringens bil.
I bilen hittades även spår av hennes blod på ett par handskar och en plastpåse.
22-åringens telefonkontakter med Vatchareeya har återskapats – och åklagare Anna Bergström pekar på en för 22-åringen besvärande omständighet.
– Han försökte inte kontakta henne en enda gång efter den 4 maj, sa hon till Aftonbladet efter att hon väckt åtal mot mannen i förra veckan.

Just att han inte försöker kontakta henne går att härröra till AS. Han vet ju att hon är död så varför ringa?
Citera
2013-10-28, 21:18
Medlem
RaffaPancamos avatar
MB säger att han blev inringd till restaurangbesöket och att man tog fördrink och sen gick till restaurangen.

AN menar att besöket var planerat och att man tog taxi direkt dit.

Även vad som gjordes på kvällen efter besöket skiljer sig åt mellan parternas stories. Hur kan man inte komma ihåg var man varit och vad man gjort?
Citera
2013-10-28, 21:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OxenBrus
Jag är inte alls så påläst som de flesta av er härinne förmodligen är, men efter att ha gått igenom lite mer än halva FUP:en så har ju min bild av VB fått sig en rejäl "törn". Visst hade jag läst om hennes förhållande med MB men det är ju knappast allt...

Ni vet ju bättre än mig vad hon var för typ av person!? Men när jag läser om påstådda!? våldtäkter hon varit utsatt för, frispel när hon delade ut reklam, hot om våldtäktsanmälningar ifall hon inte fick 1000:- m.m... Det finns säkert mer som ni kan tillägga!?....

Fått bilden av en person utan självkänsla med ett stort bekräftelsebehov, Hon blev säkert utnyttjad av främst MB men hon har ju helt klart inte betett sig exemplariskt själv direkt.... Just MB framstår som tänkbar GM om man läser förhörsprotokollen, men jag menar ändå att de tekniska bevisen mot KJ, (Blodet,tejpen och DNA:t på VB:s kvarlevor) slår hål på dem teorierna om MB som gärningsman...
Jag vet inte om det ger så mycket att tänka på VB:s beteende i termer av kategorier som exemplariskt. Det är fullt klart att hon hade en påtagligt avvikande personlighet - om man ska beskriva den som en trolig personlighetsstörning eller ett troligt neuropsykiatriskt funktionshinder är en smaksak lika mycket som nånting annat. Och det är möjligt, kanske till och med troligt, att denna avvikande personlighet på något sätt har bidragit till att det gick som det gick, men det vet vi ju tyvärr inte alls.
Citera
2013-10-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Hela den middagen är knepig...
För det första förstår jag inte varför de skulle "fira" en gång till?
Varför fixade MB inte ledigt den dagen då de gifte sig eller stängde några timmar?
Och, varför var AB inte med på middagen? Märklig familj.
Dessutom, drack de hemma hos brudparet innan middagen eller inte?

Börjar med det jag vet säkert dom tog en "förskål" hos brudparet innan dom for till restaurangen.

Vet inte riktigt när den "riktiga" bröllopet gick av stapeln med det var säkerligen efter att AN via grabben fått reda på att MB var otrogen, kanske efter hon blivit uppringd igen? AN kanske helt enkelt inte ville ha med honom på sin dotters bröllop.

AB hade varit deltagit på det och ansåg detta inte rörde honom.

Tar från minnet orkar inte Fup just nu.
Citera
2013-10-28, 21:22
Medlem
highfives avatar
Citat:
Är pappan inblandad?
Om min son kom och berättade att han hittat ett lik inte skulle jag ve honom alt hjälpa honom att gömma det utan istället ringa till polisen. Och om han kom och berättade att han gömt ett lik så skulle jag givetvis kontakta polisen...är det inte då de flesta skulle reagera? Vad finns att dölja om det inte är så att KJ berättat att han dödat henne och även i det fallet eller om man misstänker det vänder man sig väl till polisen????

Sonen var 18/5 misstänkt för mord och riskerade en livstidsdom. Du kanske följer med för du tror inte att det är sant. Du hamnar i chock och plötsligt har du rört i kroppen. Sen avbryter du sonens förslag och lämnar allt som du fann det. Du har två val. Ringa polisen eller inte ringa. Du är övertygad om att han inte mördat. Ringer du så åker han kanske fast för ett brott sonen inte begått.

Rent hypotetiskt resonemang.
Citera
2013-10-28, 21:24
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Gällande tejpen. Händer det ofta att den är avriven så här på längden? Gör ni det själva? Jag frågar eftersom jag personligen tycker att det är väldigt udda och har svårt att ta till mig att det är ett sammanträffande att tejp av samma typ och avriven på samma sätt påträffas både hos den åtalade och på brottsoffret. Men vad vet jag, det kanske är vanligt att man river den på det här sättet.

Här gör vi det, när den är för bred för ändamålet. Men det handlar om högst legala användningsområden.
Citera
2013-10-28, 21:25
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Om du varit i skogen och skulle tejpa fast en påse över offrets huvud, hade du vid ett sådant tillfälle först rivit tejpen på mitten? Och i så fall varför?

Jag förstår inte riktigt din fråga tyvärr.
Citera
2013-10-28, 21:26
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Man kan riva en kirurgtejp på längden när man ska använda den mellan tårna, därtill kan den upplevas för bred om den inte rivs.

edit: Karatesparkar kan eventuellt ge tåskador?
Senast redigerad av MossTrums 2013-10-28 kl. 21:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in