2013-05-15, 00:02
Medlem
Emm' Hagenl'v har skrivit på T'ss Lindb'rgs tidslinje.
den 23 november 2011 kl. 02:37
T'ss Tussen N'rdqvist!!!! Nu slutar du upp med dumheterna jag har hört att du sysslar med!!!! :@
3

T'ss Lindbrg jag försöker
den 23 november 2011 kl. 01:56
Emm´ Hagenlv Hmm De duger int!!!
den 23 november 2011 kl. 02:03
Tss Lindbrg näe jag vet, men ska verkligen försöka. bara så svårt när alla trampar på en när man redan ligger på backen ;s
den 23 november 2011 kl. 02:0

Kan det därför vara AN är så arg- Att det pågått såpass länge ??
Citera
2013-05-15, 00:03
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Är det så att det är samma 41-åring du skriver om (våldtäkten och huvudskadan) så blir han synnerligen misstänkt i mina ögon. Han kan ju varit nykter lite tidigare på kvällen, kommit i bil, sett henne, erbjudit skjuts och ja resten vill jag inte skriva.

Tänk om vi kunde hitta någon koppling mellan dem? Gemensam vän? Jobb? Studier? Att han finns på MySpace, Badoo.com eller liknande.

Någon i tråden skrev att väldtäktsmannens initialer var D.L - alltså inte H.E. Vet inte vad som är rätt.
Citera
2013-05-15, 00:04
Medlem
Citat:
Är det så att det är samma 41-åring du skriver om (våldtäkten och huvudskadan) så blir han synnerligen misstänkt i mina ögon. Han kan ju varit nykter lite tidigare på kvällen, kommit i bil, sett henne, erbjudit skjuts och ja resten vill jag inte skriva.

Tänk om vi kunde hitta någon koppling mellan dem? Gemensam vän? Jobb? Studier? Att han finns på MySpace, Badoo.com eller liknande.

Är det verkligen samme man du talar om? Namnen stämmer inte överens. Tänkte att det är en detalj värd att upplysa om
Citera
2013-05-15, 00:08
Medlem
Citat:

Det är inte samma individ, våldtäktsmannen heter Danie* Lindro*h och hade Undergroun* Gym i Boden, den andra hette väl nåt på Han*?
* stoopid-edit: namnet var Han* inte K *
Senast redigerad av Just_A_thieF 2013-05-15 kl. 00:26.
Citera
2013-05-15, 00:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuzz
Emm' Hagenl'v har skrivit på T'ss Lindb'rgs tidslinje.
den 23 november 2011 kl. 02:37
T'ss Tussen N'rdqvist!!!! Nu slutar du upp med dumheterna jag har hört att du sysslar med!!!! :@
3

T'ss Lindbrg jag försöker
den 23 november 2011 kl. 01:56
Emm´ Hagenlv Hmm De duger int!!!
den 23 november 2011 kl. 02:03
Tss Lindbrg näe jag vet, men ska verkligen försöka. bara så svårt när alla trampar på en när man redan ligger på backen ;s
den 23 november 2011 kl. 02:0

Kan det därför vara AN är så arg- Att det pågått såpass länge ??

Jag har kanske missat något, men det beror väl på vad de här dumheterna består av?
Citera
2013-05-15, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Någon i tråden skrev att väldtäktsmannens initialer var D.L - alltså inte H.E. Vet inte vad som är rätt.
Finns en tråd om detta på Flashback där du kan hitta information. Den personen som sades ha gjort detta dömdes dock inte för det...han fick 6 mån fängelse se info, vet dock inte om han sitter inne...men förmodligen inte då tiden bör ha löpt ut beroende på hur länge han satt häktad. I annat fall så skakarhan galler

http://www.nyhetspressen.se/2269564.html
http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7311329
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-05-15 kl. 00:19.
Citera
2013-05-15, 00:16
Medlem
wire2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dundernils
Både och skulle jag vilja säga. Vår storlek är vår styrka. Den styrkan kan inte polisen mäta sig med, även om de med mer blygsamma medel kan åstadkomma mer. Men vi är åtminstone hundratals som följer den här tråden och vi jobbar dygnet runt.
haha.....snacka om hybris...!
Många skulle göra mer nytta ute i fält.... vatten, skogsområden, ödehus och källare behöver bockas av. Utrusta er med stövlar, pannlampor, värmekameror och K9!
Senast redigerad av wire2 2013-05-15 kl. 00:23.
Citera
2013-05-15, 00:17
Medlem
Enligt tv4 tidigare idag hade polisen ingen speciell misstänkt. Vid denna tid borde de ha funnit spår via de mobiler de har kollat annars.

Sannolikt har VB forslats bort i en bil eller gått ner mot vattnet självmant? Sen är det mobilen som spökar också. Den måste ha stängts av, av någon vid sambandet att något händer i närheten av gångvägen (om den inte stängdes av pga batteri).

Om man ponerar mobilen var aktiv så måste en ev. gm tänka på två saker. Slå av mobil och dumpa kroppen. Vattnet tar hand båda sakerna, men är inte risken för att bli upptäckt där för stor, speciellt när det är ganska ljust ute?

Hoppar hon in i någon bekants bil längs vägen? Om så är fallet kan man fråga sig om det vore en slump. Vem kan ha vetat var hon var? Väntade man på henne? Hur tar man hand om både VB och ser till att mobilen stängs av direkt på platsen?

Undrar om polisen har kollat med pluggvännen ifall VB hade klagat på att sin mobil var urladdad eller så (vanligt frågar man om en laddare, typ vanlig usb beroende på mobil, när det händer hos någon).
Citera
2013-05-15, 00:17
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeBe
Ni undrar varför vi Bodensare inte kommenterar här så jag kastar mig väl in i diskussionen då.
(***)
Visst pratas det en hel del i stan.
(***)
Precis som här blir visst skvaller plötsligt sanningar, på en och samma dag kan man få höra samma historia i flera versioner och hönor av fjädrar hela tiden.
(***)
Ett tag var VB prostituerad, hur kul tror ni sådant är att läsa för närstående och hur lätt är det att bli av med den stämpeln.
(***)
Skäms egentligen för att jag ens läst tråden men fick höra att folk jag känner är mördare enligt denna tråd och bestämde mig för att kolla vad som egentligen stod här.

Beklagar att det blir så att folk i Boden som inte förstått forumet sprider tankar och idéer som dryftats här ut på stan som sanningar. Här ger och tar vi tankar och idéer och forumet är öppet för all typ av spekulationer.

Det är allvarligt att en så ung person kan försvinna bara hux flux. Ingen på forumet vill att VB ska hittas död. Engagemanget att hitta henne är ett uttryck för detta. Så här många dygn efter försvinnandet sjunker chansen att hitta henne levande om hon inte avvikit frivilligt. Frågan är då vad som hänt. Polisen vet inte. Ingen i Boden vet. De som sist träffat henne i livet vet inte heller.

Nu finns detta forum Flashback där många som skriver försöker hitta ledtrådar. En del av dessa försök kan vara helt felaktiga: som att rovdjur släpat iväg henne eller att hon agerat i en dold verksamhet med att sälja sex och haft ett dubbelliv.

Den sista tanken om prostitution är inte helt gripen ur luften. I Thailand är sexindustrin vardag. I Sverige finns former av denna sexindustri från Thailand, men inte lika utbrett utan mer i det fördolda i form av kontaktannonser. Den försvunna VB hade haft aktiviteter på flera dejtingtjänster och etablerat kontakt med äldre män och handikappade, som inte är det vanliga för en 20-åring. Mycket udda figurer snarare än vanliga ungdomar ingick i hennes kontaktnät. En äldre manlig släkting i Thailand tryckte dessutom på gilla-knappen till allt hon gjorde.

En annan teori lanserades om att VB hade en Aspberger diagnos, vilket skulle förklara att hon tydde sig till äldre män.

Ingen av teorierna var helt gripna ur luften utan de har haft någon form av förankring kring personen VB. Den försvunna VB har inte framstått som urtypen för en teknolog som läser första läsåret till en avancerad civilingenjörsexamen.

Så försvinner denna unga thailändska på 20 år en lördag och anmäls försvunnen först på tisdagen av föräldrarna. Många på Flashback har förundrats över att föräldrarna inte anmälde henne försvunnen förrän på tisdagen. Någon i hennes familj hade också loggat in på hennes Facebook efter försvinnandet och skrivit där som om att de inte saknat henne.

Bilden kring försvinnandet verkade mycket mystisk ganska tidigt.

Sedan framkom det ena efter det andra: den försvunna hade gjort polisanmälningar innan försvinnandet men oklart varför; en person lämnar elaka kommentarer i sociala media kring försvinnandet och mer eller mindre önskar att hon är död; mamman till den försvunna pekar ut den som gjort kommentarerna som ”elak”; den försvunna hade haft en tränarrelation till den utpekade ”elaka människans” man; spekulationer om en affär där tog fart; udda personer kring denna teknolog som försvunnit frammanades ur dunklet; skeenden i Boden dagarna efter försvinnandet sätts i samband med hennes försvinnande; osv. osv.

Alla teorier som framförts här är bara teorier och fria spekulationer.

En dag hoppas vi få veta sanningen om hennes försvinnande och allra helst att VB hittas levande.
Senast redigerad av MossTrums 2013-05-15 kl. 00:22.
Citera
2013-05-15, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bara för att man upprepar en osanning tillräckligt många gånger, av ett stort antal människor, så blir det inte mer sant för det. Det här ständiga tuggandet om att folk kallas mördare, skyldig osv., menar jag är osant i det stora hela. Tråden är inte den köttkvarn vissa menar att den är tycker jag.

Jag ber samtliga kritiker att noga studera hur inläggen är formulerade. Är de ställda som en fråga, åtföljs de av (?), är det ett antagande, teori, hypotes osv. Se inläggen i sin helhet, lösryck inte meningar, och framförallt, se ett flertal inlägg om en viss sakfråga i en kontext. Försök förstå andemeningen och syftet med inlägget.

Personligen tycker jag nog att det med ytterst få undantag är någon som pekar ut någon som brottsling eller klandervärd i sitt beteende utan att ha saklig grund för det. Att diskutera olika teorier är inte det samma som att påstå att någon är kriminell. Och jag har länge undrat, polisen vill ha hjälp av allmänheten, hur får man fram tips om man inte får resonera sig fram till vad som kan vara av intresse för polisen? Och har polisen ensamrätt att spekulera och resonera?

Jag kan tänka mig att tio utredare har mindre kapacitet att fundera och resonera än tiotusen människor. Jag kan också tänka mig att en del av det skvaller som dyker upp här är sådant som faktiskt aldrig hade nått polisen den vanliga vägen. Skvaller kan också vara värdefull information, det kan ge nya uppslag som inte ens polisen hade haft en tanke på.

Vännen är intressant därför att han har en relation till VB, han är man, han var den sista som såg VB i livet.

Tränaren är intressant därför att han är en man, har en relation till VB, har dessutom en partner vars facebookkonto har använts för att skriva nedsättande kommentarer om VB.

AN är intressant därför att dennes facebookkonto har använts för ovanstående.

En häktad 41 åring som är misstänkt för våldtäkt är intressant om det visar sig att det är den 41 åringen som bor strax intill den väg VB kan ha gått på från vännen. En viss påstådd huvudskada aktuell natt gör den här personen intressant också av den anledningen.

Jag tycker inte att det här är att anklaga någon, inte ens är ordet misstänkt med i raderna, så vad är felet. Intressant betyder inte att de har något med försvinnandet att göra, dock vill man kunna utesluta, och det låter sig enbart göras genom att resonera sig fram till att de omöjligt kan ha med saken att göra.

Hade inte AN:s facebookkonto använts som gjordes så hade inte saken tagit den vändning som gjordes oavsett vilken sport man sysslar med inom familjen. Och i det läget tycker jag nog att situationen är självförvållad, var det inte hon som skrev och kontot inte är hackat så får man ta mig fan skylla sig själv om man delar ut sina lösenord till andra människor. Facerape, eller vad vi ska kalla liknande, hon satte sig själv och sina nära och kära i händelsernas centrum.

Vännen har inte så mycket att välja på, han hamnar i fokus oavsett. Han är den klassiska "sista som såg ..." och det är beklagligt, det gör honom iaf inte skyldig per automatik, bara synd att det råkade bli han, det tycker han troligen själv också.

Gubben med eld i håret och rökpuffar ur ögonen var inledningsvis intressant pga av att han är facebookvän med VB samt ett antal yngre tjejer, och nästan ingen annan än det. Samt att hans brinnande frisyr kombinerat med en tunggrimas och stönande ljud kryddat med märkligt svammel på ett okänt blandspråk gjorde att han uppfattades vara totalt blåst i blocket och kapabel till vad som helst. Nu betraktas han troligen av de flesta enbart som ett kul inslag i en annars allvarlig situation.

EDIT;Och det viktigaste av allt, ingen kan vara mördare om ingen har mördats. Ingen kan vara brottsling innan man har kunnat påvisa brott. Vem vet, tjejen har det kanske hur bra som helst på annan ort, hon slapp Norrlands Twin Peaks.

Tack för ytterligare en bra analys.
Kokar man ner tråden
och ser vad som blir kvar, så framträder väl dessa 2-3 personer som mest intressanta.
Citera
2013-05-15, 00:35
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quixote
Visst är det en stereotyp. Men stereotyper bottnar alltid i en allmängiltig sanning. Thailändskor är fruktansvärt lättfotade. Det är bara att söka på "thai" på google, piratebay eller annan media-länknings-sida. Du ser snabbt vartåt det barkar. Eller varför inte besöka Thailand där till och med männen(ladyboys) är som besatta av ett afrodisiakum.

Grabben du är sjuk! Vad gör du på flashback i huvudtaget?
Citera
2013-05-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Beklagar att det blir så att folk i Boden som inte förstått forumet sprider tankar och idéer som dryftats här ut på stan som sanningar. Här ger och tar vi tankar och idéer och forumet är öppet för all typ av spekulationer.

Det är allvarligt att en så ung person kan försvinna bara hux flux. Ingen på forumet vill att VB ska hittas död. Engagemanget att hitta henne är ett uttryck för detta. Så här många dygn efter försvinnandet sjunker chansen att hitta henne levande om hon inte avvikit frivilligt. Frågan är då vad som hänt. Polisen vet inte. Ingen i Boden vet. De som sist träffat henne i livet vet inte heller.

Nu finns detta forum Flashback där många som skriver försöker hitta ledtrådar. En del av dessa försök kan vara helt felaktiga: som att rovdjur släpat iväg henne eller att hon agerat i en dold verksamhet med att sälja sex och haft ett dubbelliv.

Den sista tanken om prostitution är inte helt gripen ur luften. I Thailand är sexindustrin vardag. I Sverige finns former av denna sexindustri från Thailand, men inte lika utbrett utan mer i det fördolda i form av kontaktannonser. Den försvunna VB hade haft aktiviteter på flera dejtingtjänster och etablerat kontakt med äldre män och handikappade, som inte är det vanliga för en 20-åring. Mycket udda figurer snarare än vanliga ungdomar ingick i hennes kontaktnät. En äldre manlig släkting i Thailand tryckte dessutom på gilla-knappen till allt hon gjorde.

En annan teori lanserades om att VB hade en Aspberger diagnos, vilket skulle förklara att hon tydde sig till äldre män.

Ingen av teorierna var helt gripna ur luften utan de har haft någon form av förankring kring personen VB. Den försvunna VB har inte framstått som urtypen för en teknolog som läser första läsåret till en avancerad civilingenjörsexamen.

Så försvinner denna unga thailändska på 20 år en lördag och anmäls försvunnen först på tisdagen av föräldrarna. Många på Flashback har förundrats över att föräldrarna inte anmälde henne försvunnen förrän på tisdagen. Någon i hennes familj hade också loggat in på hennes Facebook efter försvinnandet och skrivit där som om att de inte saknat henne.

Bilden kring försvinnandet verkade mycket mystisk ganska tidigt.

Sedan framkom det ena efter det andra: den försvunna hade gjort polisanmälningar innan försvinnandet men oklart varför; en person lämnar elaka kommentarer i sociala media kring försvinnandet och mer eller mindre önskar att hon är död; mamman till den försvunna pekar ut den som gjort kommentarerna som ”elak”; den försvunna hade haft en tränarrelation till den utpekade ”elaka människans” man; spekulationer om en affär där tog fart; udda personer kring denna teknolog som försvunnit frammanades ur dunklet; skeenden i Boden dagarna efter försvinnandet sätts i samband med hennes försvinnande; osv. osv.

Alla teorier som framförts här är bara teorier och fria spekulationer.

En dag hoppas vi få veta sanningen om hennes försvinnande och allra helst att VB hittas levande.

Det handlar väl mest om visklekeneffekten, någon säger till någon att de läst på Flashback en teori om xxx. Nästa person som berättar missar ordet teori och i nästa led är även Flashback borta och då kvarstår xxx. Den som läste tråden hade nog koll på hur det funkar här.

Det är ju bara att se hur sierskans info plötsligt blev en "sanning" att VB setts med 2 män i stuga eller hur det nu löd i senaste versionen jag läste. Där var det inte end muntlig spridning utan facebook med hopp till FB. Plötsligt vill folk i RL ut och leta i stugor på ett visst ställe för där har hon setts till. Förstår du hur jag menar?

Jag tycker oxå försvinnandet är läskigt, svårt att förstå och att det finns en massa konstiga grejer men jag tror ändå att polisen har större chans att få varför ex det dröjde så lång tid att anmäla försvinnandrt än att FB-tråden listar ut det och får det bekräftat dessutom. Räcker det inte i så fall att lyfta frågan än att spekulera och på så sätt skriva helt grundlösa teorier? För de är de i mina ögon trots ditt försök att rättfärdiga några av dem.

Ni är givetvis fria att skriva vad ni vill men om man inte bor på orten kanske man inte tänker på hur det drabbar människor i närheten.

Jag hoppas innerligt att hon stuckit frivilligt och vågar sig hem snart igen även om det inte kan vara så kul att då bli den konstiga tjejen med alla äldre män i bekantskapskretsen som kanske är prostituerad och har en asbergerdiagnos osv....

Edit: rättstavning
Senast redigerad av BeBeBe 2013-05-15 kl. 00:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in