2013-05-17, 19:35
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, vad de säger är att hon försvann kl 15-16 och anmäldes försvunnen på tisdagen. I Efterlyst försvann hon kl 16 och efterlystes på söndagen.
Jag håller mig till Skö*d.
Kanske svajar de mellan 15 och 16 p.g.a facebookinläggen, som nån påstod gjordes från en dator.
Visst, familjen lämnar en tidsuppgift, men hur ofta kollar man på klockan när nån kommer eller går.

Och jag tror att även om nån anhörig saknade VB och kanske t.o.m kontaktade polisen på söndagen, upprättades nog ingen anmälan förrän på tisdagen.
Citera
2013-05-17, 19:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Najs ton, min vän.

I Marinas (den försvunna kvinnan som senare hittades död av MPS) hus använde de hundar och konstaterade att hundarna inte fick upp något spår, vilket gjorde att man drog slutsatsen att hon antingen inte dog där eller att hon forslades ut inom 20 minuter. Möjligt att det inte heter likhundar dock.
Det heter likhundar i dagligt tal, annars kriminalsökhundar. Wikipedia
Citera
2013-05-17, 19:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
Så du har tränat hund i år och dar på döda människokroppar?
Då borde du rimligtvis veta att bara för en kropp legat en kvart på ett golv innebär det inte en markering.
fringis skrev helt rätt. 20 minuter är mer än en kvart. Alltså ingen markering på en kvart. Det krävs 20 minuter.
Citera
2013-05-17, 19:42
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
fringis skrev helt rätt. 20 minuter är mer än en kvart. Alltså ingen markering på en kvart. Det krävs 20 minuter.

Jo för det var verkligen det som var det väsentliga i svaret.
Citera
2013-05-17, 19:52
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Najs ton, min vän.

I Marinas (den försvunna kvinnan som senare hittades död av MPS) hus använde de hundar och konstaterade att hundarna inte fick upp något spår, vilket gjorde att man drog slutsatsen att hon antingen inte dog där eller att hon forslades ut inom 20 minuter. Möjligt att det inte heter likhundar dock.

1, jag är inte din vän. Och ditt inlägg är lika passivt aggressivt som mitt så stfu.
2, verkar finnas en extrem övertro på hundar i det här forumet. Hunden är en sensor precis som ex. en övervakningskamera. Dvs beroende av en mängd parametrar för att leverera ett tillförlitligt resultat. Om en kropp ligger 15min, 20min eller fyra år på ett ställe innebär det per automatik inte att en krim.hund markerar. I bästa fall kan en hund ge en fingervisning. Det ökar troligheten för ett visst scenario men att förlita sig till 100% på en hund är naivt och korkat.
Citera
2013-05-17, 20:00
Medlem
Citat:
Är det klarlagt om Sävastmasten täcker pluggkompisens lägenhet eller inte? Det är ju helt avgörande när det gäller vad man ska tro om de sista timmarna innan hon försvann.

Täcker den inte lägenheten, finns det ingen anledning att tro på något kompisen säger. (Det får mig för övrigt att tro att Sävastmasten faktiskt täcker hans lägenhet, annars hade väl polisen haft en misstänkt vid det här laget...)

Sävastmasten täcker inte Bodsvedjan, åberget med fortet ligger mitt emellan så från den är det radioskugga om man använder det utrycket. Masten åberget är den som täcker Bodsvedjan och den går att se på google map, sen finns en mast till vid korsningen slipvägen och åbergsleden. Vet inte i vilken mast telia har sina prylar, kanske båda som täcker Bodsvedjan.
Citera
2013-05-17, 20:22
Medlem
doejanes avatar
GUL ICA-PÅSE???

Ica har väl inga gula påsar. Deras logga är röd och vit även så påsarna.
Citera
2013-05-17, 20:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
GUL ICA-PÅSE???

Ica har väl inga gula påsar. Deras logga är röd och vit även så påsarna.
Halva tråden har gått åt till att diskutera färgen på ICA-påsar, och hela regnbågen har nämnts. Men nu har uppgiftslämnaren ändrat sig. Det var en sportväska av okänd färg.
Citera
2013-05-17, 20:27
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
/.../ 2, verkar finnas en extrem övertro på hundar i det här forumet. Hunden är en sensor precis som ex. en övervakningskamera. Dvs beroende av en mängd parametrar för att leverera ett tillförlitligt resultat. Om en kropp ligger 15min, 20min eller fyra år på ett ställe innebär det per automatik inte att en krim.hund markerar. I bästa fall kan en hund ge en fingervisning. Det ökar troligheten för ett visst scenario men att förlita sig till 100% på en hund är naivt och korkat.
Dessutom är det så att likmolekylerna måste fastna på underlaget där hundarna ska söka. En matta som ligger på ett golv kan påverka, om personen har kläder på sig, osv. Annat som påverkar är om kroppen är intakt eller skadad, värme, kyla mm. – Att en likhund inte markerar innebär inte att en kropp inte har legat på en viss plats.
Citera
2013-05-17, 20:30
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Sägs att det finns ett thailändskt "pokernätverk" i Boden och Luleå och att VB:s föräldrar eventuellt var insyltade i det. Tydligen lite skum familj.

Intressant, då har väl VB gjort någon hemsida för dem, så aktiv som hon verkar vara på nätet, kanske denna?

http://bodenpoker.se/login.php

Mr Fold kan säkert infiltrera pokernätverken i Boden.

Apropå teorin har jag varit inne på den, att försvinner någon till synes spårlöst är det ofta pengar inblandade. Skulder, som sagt, hade hennes föräldrar det? Kanske inte officiellt, men? Eller kände sig några blåsta? Kanske skulle en eventuell kidnappning inte spridas till polisen, och nu går allt fel?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-17 kl. 20:41.
Citera
2013-05-17, 20:31
Medlem
Kan man hoppas att VB's försvinnande får ett lika bra slut som detta..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16794535.ab

Finns det något som talar för att självmant försvunnit, väldigt lite för att inte säga, ingenting.
Citera
2013-05-17, 20:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Halva tråden har gått åt till att diskutera färgen på ICA-påsar, och hela regnbågen har nämnts. Men nu har uppgiftslämnaren ändrat sig. Det var en sportväska av okänd färg.
Du sprider desinformation i tråden. - En sak är vad uppgiftslämnaren fått höra att VB fått; en annan sak är vad VB de facto haft eller fått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in