2013-07-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7761158

1000 förhör och knivar med blod.

Från artikeln: "i dagsläget saknas fortfarande kvinnans händer, mordvapnet och mordplatsen".

Från Expressenartikel (tidigare ikväll länkad av ME077): "vi har inget vapen eller någon mordplats/../men vi har mycket graverande omständigheter.."

Ju mindre fakta, desto mer får man tolka: detta att Pol/Åkl inte nämner något om styckningsplatsen (SP), en i sammanhanget milt uttryckt viktig plats, kan det vara ett implicit sätt att säga att SP har lokaliserats?
OM så är fallet borde väl SP vara i närområdet av fp1 & 2, några andra platser förutom KJ:s lgh och sommarstugan har väl inte varit avspärrade/undersökta under någon längre tid?
Citera
2013-07-19, 23:42
Medlem
Jag har läst en del men inte allt, tråden är ju monsterlång. Jag är själv från Boden men har inte bott där på över 10 år. Jag känner inte KJ alls, jag är för många år äldre.

Folk har undrat om "alla känner alla i Boden". Man känner oftast till alla inom ett par år från en själv i ålder åtminstone till utseendet och många gånger till namnet men man är inte kompis med alla. Utöver det känner man folk som är vänner till ens syskon och föräldrar och det är vanligt att folk när man träffar dem frågar ut en om ens släkt och ens vänner för man vill gärna skapa en koppling. Det är en socialt ganska tät stad skulle jag säga och det är mycket snack och rykten och man bryr sig mycket om vad alla andra tycker som i många småstäder.

Jag har funderat mycket på en medbrottsling till den häktade. Min gissning är någon ur familjen. Man är ofta rätt familjebunden och tyvärr tror jag att det finns föräldrar eller syskon som skulle kunna ställa upp och även dölja ett så pass grovt brott som mord för sin släkts skull. Just för att det är så mycket snack och man är så beroende av vad andra tycker så är det ju inte bara KJ som drabbas av brottet utan sannolikt kommer hela hans släkt för evigt känna sig påverkade och utskämda av detta. Tro mig, det är inte en stad du vill bo i och försöka få jobb eller ens vänner om du är från en mördarsläkt. Visst, alla är inte fördomsfulla men det lär viskas och pratas bakom ryggen en hel del vare sig han blir dömd eller ej. Blir han frikänd kommer säkert massor bestämma sig att han är skyldig men familjen kommer då i så fall åtminstone ha det lite lättare som bara släktingar till en misstänkt mördare. Jag tror alltså att finns det en medbrottsling så är det någon som försökt skydda dels KJ men säkert också hans familj från det hemska.

Jag har en teori om händerna. Att de antingen gömdes av medbrottslingen för att KJ inte skulle kunna berätta var de finns eller att de gömdes först och att då den som gömde dem inte ännu nått den panik som personen hade när det kom tid till de större delarna och att dessa är så väl gömda att de inte kommer hittas. När det kom tid till torson och benen så var paniken så stor och rädslan för upptäckt så vansinnig att det gjordes på ett rätt taffligt sätt. Jag tror dock mer på en medbrottsling och att denne gömde de ännu saknade delarna men att KJ gömde de som har återfunnits och att han då redan var så koko av allt han gjort att han gjorde som han gjorde. Jag känner som sagt inte KJ men jag tror det är han baserat på det klassiska att han är ett ex och att det finns teknisk bevisning men han var min enda misstänkta även innan han greps. Jag ger inte mycket för de alternativa teorierna om ev gift älskare och hans fru.
Citera
2013-07-19, 23:46
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztify
I tidigare inlägg har det framkommit att VB haft en kärleksaffär med sin karatetränare och detta kände karatetränarens flickvän/sambo/fru om, i min värld har honett klart större motiv att undanröja VB än KJ, att det sedan kanske inte är flickvän/sambo/fru till karatetränaren som utfört handlingen, men helt klart ett motiv, det finns ju folk som gjort saker för pengar innan.

Den pucken är jag med på! Kan inte då KJ gått hennes ärende?
Citera
2013-07-19, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag uppfattar att du driver hypotesen om tortyr, eventuellt rituellt betingat mord och flera gärningsmän. Vilka observationer har du gjort för att komma till en sådan hypotes (om jag har uppfattat det rätt)?

Blotta omständigheten att likdelar spritts på flera ställen talar för bristande kontroll, om inte det irrationella eller ofullständiga ska ge sken av just brist på kontroll... Om det nu kan vara så utstuderat. Jag antar att ett rituellt betingat mord borde vara planerat och då borde alla led i brottsgärningarna vara noga genomgångna och prövade mentalt, om de kan utföras. Men det är klart, även en plan kan ju störas av oförutsedda händelser eller kanske revideras pga osäkerhet eller av annat skäl.

Vi har en del utsagor, som så vitt jag har uppfattat det, har sina ursprung i publicerade nyhetsartiklar, som sätter något slags ram för förutsättningarna: ett vittne (trovärdig och sann alt. trovärdig men ej sann alt. ej trovärdig och ej sann...?) som anger att BO lämnat KJ:s lgh vid 21-tiden den 4/5, då också den senaste länkningen till en mobilstation ska ha gjorts; rättsmedicinskt utlåtande som drar slutsatsen att döden inträffat någon gång den 4--5/5 (kanske vi inte ska ta detta för bokstavligt trots allt, med tanke på att fynden gjordes drygt 2½ vecka efter försvinnandet?); KJ:s grannes vittnesmål om skrik kvällen BO försvann (var det BO:s skrik, kan det då ha varit harmlöst, om det andra vittnesmålet noterade att BO gick därifrån, eller kan BO rent av ha återvänt till KJ:s lgh efteråt, men varför ingen mer länkning till mobilmasten efter kl 21?); BO:s blod i KJ:s lgh samt åtminstone på en plastpåse som påträffats i KJ:s bil; en minderårig flickas observation av fordon uppe på höjden i närheten av fyndplatserna #1 och #2 samt två personer varav den ene sades ha varit KJ, den 16/5 (?).

I övrigt har vi ett persongalleri med frågetecken rörande en förment sen polisanmälan av BO:s föräldrar (mor och styvfar) som väckt frågetecken; lösa spekulationer om förmenta psykiatriska diagnoser hos både BO och mtGM; närmast hatiska inlägg (innan det försvunna BO påträffades död och styckad) på något socialt medium av BO:s karatetränares hustru som verkar suspekt, mm mm.

I något tidigare inlägg har någon postat ett foto som sägs föreställa mtGM, som sägs vara taget 11/5 (?), alltså en vecka efter BO:s försvinnande, på vilket han verkar vara involverad i något airsoft-sammanhang. Det finns också uppgift om deltagande i eftersökning vid åtminstone ett tillfälle med MPS någon av dagarna efter BO:s försvinnande.

Det är mycket som verkar skumt utifrån den torftiga information som givits via medierna, men faktum kvarstår: BO:s blod finns i KJ:s lgh och åtminstone på ett föremål som legat i hans bil. Han var också den senast kände som sett BO i livet; hans eget vittnesmål är att BO lämnade lgh kl 21 och ett kvinnligt vittne sägs ha sett BO lämna ungefär vid den tiden i det området... Vittnesmålets värde och eventuella medsvurna kan vi inte veta något om, men blodet på två komprometterande lokaler går inte att snacka bort.
Senast redigerad av Kinuski 2013-07-19 kl. 23:59.
Citera
2013-07-20, 00:04
Medlem
Quarrels avatar
Nu har jag fått förslag på tre platser från UE, alla nära FP1 och FP2, och märkta med violetta kartnålar. Kan någon kolla? 65.817012,21.796635 65.822004,21.75575 65.823362,21.7559 http://goo.gl/maps/Easu2
Citera
2013-07-20, 00:07
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har fått ett tips från UE-tråden, märkt med violett kartnål. Jag vet inte alls värdet. http://goo.gl/maps/Easu2

Vad är det för grustag som ligger ca 3 km rakt norr den violetta nålen? Har det sökts av med hund?
Citera
2013-07-20, 00:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Vad är det för grustag som ligger ca 3 km rakt norr den violetta nålen? Har det sökts av med hund?
Ingen aning.

Expressen: Misstänkte 22-åringen tiger i förhören
Citat:
– Vi har inget vapen eller något mordplats såvitt jag vet, men vi har mycket graverande omständigheter och teknisk bevisning mot den misstänkte, säger hon.

Utredarna utgår från att mordet ägde rum någonstans i Boden, men eftersom 22-åringen, som är ensam misstänkt, inte har gjort några medgivanden eller sagt något som kan leda dem dit finns ännu inget spår.
Citera
2013-07-20, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Det har i tråden sagts att pappan är guide i dessa bergsbefästningar i Boden. Min tanke var då att KJ hade mer information om dessa hemliga utrymmen än vad gemene ungdom i Boden har.

Som jag tolkat det så har han guidat i Rödbergsfortet, som är museum och i.o.m detta även guidat i något fort som nu är plomberat.

Gissningsvis är KJ:s pappa medlem i någon förening som sköter om guidningen, men det innebär ju inte att de har egna nycklar till samtliga anläggningar liggande hemma.

Citat:
Hur jävla svårt kan det vara?

Red ut var farsgubben hans har guidat och sök igenom varje jävla millimeter fort i 3 mils omkrets med UV-ljus och likhund.

Det går ju sålla rätt hårt där. En hel del är ju rätt ordentligt låst. Det som verkar mest sannolikt är nog nån mindre bunker i någon avskiljd del
Citera
2013-07-20, 00:28
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ingen aning.

Expressen: Misstänkte 22-åringen tiger i förhören

Har för mig det finns en del bunkrar/skyttevärn i detta område. Jävligt svåra att se från vägen även om man tittar noga - försökte spotta dem från google streetview men jag ser dem fan inte.

Inbillar mig att fler än KJ är inblandade i denna soppa. Varför?

1) Ytterst få spår har hittats - lite för perfekt?
2) Mordvapnet har inte hittats.
3) Händerna har avlägsnats.
4) Fyndplatserna ligger i andra änden av stan sett från VB's lägenhet.
5) Fyndplatserna ligger i terräng som hans släktingar granterat känner till väl - mitt mellan föräldrarnas hus och stuga.
6) KJ håller sig till samma story eller tiger som muren.

Blod är som bekant tjockare än vatten...
Citera
2013-07-20, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikespeak11
han tar det lugnt... vad jag hört (har bra källor!) kör han samma historia hela tiden omigen...för att att inte ljuga till det.. !typ! !"hon har hälsat på mig , sen farit hem."...." ungefär på den nivå lägger han hela baletten...cant blame him, Jag hade gjort samma sak.
Om ditt påstående stämmer, med insideruppgifter, och mtGM är den skyldige, då talar ett sådant monotont nekande för brist på ånger och sannolikheten för planering och uppsåt är högt. En dråpare i affekt, på gränsen till mord, kan vara mycket ångerfull när det går upp för vederbörande vad som inträffat, med ett brottsoffer och den egna kommande fängeslevistelsen, skammen, ångern, skulden osv. Men tillägget griftefridsbrott (om inte styckningen gjorts medan BO ännu levde) talar för ett mer utstuderat mord än ett affektpräglat eller impulsivt mord. Det är dock teoretiskt möjligt att kombinationen affekt, avsaknad av planering, och ett rationellt efterarbete förekommer; jag tror (!) dock att den kombinationen är sällsynt. Ej att förväxla med luststyrda mördare som kombinerar offensiv med defensiv styckning.
Citera
2013-07-20, 00:52
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Har för mig det finns en del bunkrar/skyttevärn i detta område. Jävligt svåra att se från vägen även om man tittar noga - försökte spotta dem från google streetview men jag ser dem fan inte.

Edit: Hittade bunkern tillslut: http://s24.postimg.org/9j2pm0qrp/Bunker.jpg

Bättre upplösning här(Klicka på bilden) http://bayimg.com/banIkAaeN
Senast redigerad av zero73 2013-07-20 kl. 00:54.
Citera
2013-07-20, 00:56
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztify
I tidigare inlägg har det framkommit att VB haft en kärleksaffär med sin karatetränare och detta kände karatetränarens flickvän/sambo/fru om, i min värld har honett klart större motiv att undanröja VB än KJ, att det sedan kanske inte är flickvän/sambo/fru till karatetränaren som utfört handlingen, men helt klart ett motiv, det finns ju folk som gjort saker för pengar innan.
Har detta verkligen framkommit?
Det handlar ju knappast om fakta iaf. Rykten möjligtvis. Tycker inget framkommit om detta, bara spekulerats om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in