2013-08-14, 22:37
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
BSIC går att utläsa, men inte i det program jag körde. Eventuellt blir det laxfiske nedströms Bodens kraftstation till helgen och isåfall kompletterar jag upp kartan med den infon.
http://en.wikipedia.org/wiki/Base_station_identity_code

Mycket bra jobbat. Kan man då i alla fall gissa att de, eller iaf mobilen, rört sig i Sävast-området aktuella e.m./kvällen?
Citera
2013-08-14, 22:39
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Ett hjärnspöke jag har är dessa artiklar, av vad det förefaller olika källor, som tar upp att fyndplatsen/märkena på kroppen hade rituella/arrangerade inslag. Varför kommer detta upp lite här och där? Och varför dementerar inte någon det? Kan det ligga något i det? Jag blir inte klok på det här! Det låter ju som värsta påhittade skräckfilmen.

---
Det kan vara så att någon polis uppfattat det så, fast det inte stämmer. Men går man bara ut i olika media och säger det? Tror de har ganska styrda direktiv vem som får prata med media och vad man får säga i en mordutredning.

Ingen av dessa uttalanden har väl kommit från officiella talespersoner för utredningen? Det rör sig i en del fall om källor från polisen och i en del fall (eventuellt) om personer som var med i eftersöket när benen hittades.

Personligen är jag mer intresserad av knivhuggen på torson än uppgifterna om hur benen låg. Dels finns det motsägande uppgifter angående dem och dels tror jag att man i den uppjagade stämning som måste ha rått på platsen lätt kan ha fångat upp förstärkta rykten från de få som verkligen såg något (tänk hur det måste ha pratats i sökgruppen!). Sen tillhör ju jag dem som tror att det är rätt sannolikt att mördaren helt enkelt lämpat in benen i huset och att de i denna process kan ha hamnat på ett vis som väckt en massa tankar hos de som såg dem. Men visst, det går inte att utesluta att de placerats på ett medvetet vis.

Uppgiften om knivhuggen finner jag intressantare eftersom de kommer från en enda källa som var i kontakt med tidningen Expressen och mig veterligen ingen annan. Denna källa har ju visat sig ha rätt i så måtto att vi från officiellt håll vet att hon verkligen blev knivhuggen och att detta också var dödsorsaken. Jag tror inte att Expressen publicerat detta utifrån någon random persons påståenden och att denna random person av en slump visat sig ha rätt om något vederbörande inte alls kände till något om. Jag tror vi kan utgå från att källan är en trovärdig person som rapporterade något den faktiskt sett och tolkat med egna ögon (Möjligen att den fått direktinfo från någon som sett kroppen och att denna person i så fall lämnat en klar och detaljerad beskrivning till källan). Möjligheten finns förstås att den kan ha tolkat vad den såg fel, t ex att den kan ha fallit för hjärnans grundläggande tendens att läsa in mönster och regelbundenheter även i sådant som i själva verket är helt slumpartat. Säkerligen är det under alla omständigheter något som beaktats och analyserats noga i utredningen.
Citera
2013-08-14, 22:53
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ingen av dessa uttalanden har väl kommit från officiella talespersoner för utredningen? Det rör sig i en del fall om källor från polisen och i en del fall (eventuellt) om personer som var med i eftersöket när benen hittades.

Personligen är jag mer intresserad av knivhuggen på torson än uppgifterna om hur benen låg. Dels finns det motsägande uppgifter angående dem och dels tror jag att man i den uppjagade stämning som måste ha rått på platsen lätt kan ha fångat upp förstärkta rykten från de få som verkligen såg något (tänk hur det måste ha pratats i sökgruppen!). Sen tillhör ju jag dem som tror att det är rätt sannolikt att mördaren helt enkelt lämpat in benen i huset och att de i denna process kan ha hamnat på ett vis som väckt en massa tankar hos de som såg dem. Men visst, det går inte att utesluta att de placerats på ett medvetet vis.

Uppgiften om knivhuggen finner jag intressantare eftersom de kommer från en enda källa som var i kontakt med tidningen Expressen och mig veterligen ingen annan. Denna källa har ju visat sig ha rätt i så måtto att vi från officiellt håll vet att hon verkligen blev knivhuggen och att detta också var dödsorsaken. Jag tror inte att Expressen publicerat detta utifrån någon random persons påståenden och att denna random person av en slump visat sig ha rätt om något vederbörande inte alls kände till något om. Jag tror vi kan utgå från att källan är en trovärdig person som rapporterade något den faktiskt sett och tolkat med egna ögon (Möjligen att den fått direktinfo från någon som sett kroppen och att denna person i så fall lämnat en klar och detaljerad beskrivning till källan). Möjligheten finns förstås att den kan ha tolkat vad den såg fel, t ex att den kan ha fallit för hjärnans grundläggande tendens att läsa in mönster och regelbundenheter även i sådant som i själva verket är helt slumpartat. Säkerligen är det under alla omständigheter något som beaktats och analyserats noga i utredningen.

Jag håller med dig i allt. Jag tror att dumpningen i ödehuset blev avbruten. Men kan det vara så att GM, innan delarna började transporteras dit, ordnade till där inne på nåt sätt? Jag vet inte, ett skynke, en filt, nåt skrivet, ett stöd, vad som helst. Att det var därför platsen kändes arrangerad.
Jag har också svårt att tro att en journalist bara tar en random person som källa, och jag har också svårt att tro att de hittar på detta ur tomma intet. Så klart kan saker förvrängas, men rent påhitt?
Citera
2013-08-14, 22:58
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, tackar så mycket. Men om vi utgår ifrån det område som polisen sökte i inledningsvis mht till sista position på mobilen, skulle du kunna precisera på en karta var den bör ha varit. Vi har ju läst i media i svepande ordalag, men du kan kanske peka ut ett område(terrängavsnitt) som hetare än något annat?

Officiella uppgifterna är att mobilen var uppkopplad mot Sävastklinten vid 21-tiden.

Man kan söka fram detta på nätet på vissa siter/appar via mcc(mobile country code=240 för Sverige) och mnc(mobile network code= 01 Telia, 05 Sweden 3G, 07 Tele 2, etc

Till exempel är Cell Id 1872 = dvs Sävastklinten (Latitud 65.7803, Longitud 21.7300)

http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_country_code
Citera
2013-08-14, 23:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Officiella uppgifterna är att mobilen var uppkopplad mot Sävastklinten vid 21-tiden.

Man kan söka fram detta på nätet på vissa siter/appar via mcc(mobile country code=240 för Sverige) och mnc(mobile network code= 01 Telia, 05 Sweden 3G, 07 Tele 2, etc

Till exempel är Cell Id 1872 = dvs Sävastklinten (Latitud 65.7803, Longitud 21.7300)

http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_country_code

Jo, tack, det förstår jag, men är inte så kunnig, och kan troligen inte dra rätt slutsatser. Tänkte att kanske du eller någon annan tekniskt begåvad med hjälp av det här kan ringa in ett bestämt troligt terrängavsnitt där mobilen befann sig. När jag tittar på kartan så är det ju en massa plottar, vid vilken av dem bör mobilen ha varit, om man gör en cirkel kring den, typ så jag menar.

Jag kluddar kanske till det, sorry i så fall, tänkte mest om det går att snäva in begreppet...nära Sävastmasten.
Citera
2013-08-14, 23:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag håller med dig i allt. Jag tror att dumpningen i ödehuset blev avbruten. Men kan det vara så att GM, innan delarna började transporteras dit, ordnade till där inne på nåt sätt? Jag vet inte, ett skynke, en filt, nåt skrivet, ett stöd, vad som helst. Att det var därför platsen kändes arrangerad.
Jag har också svårt att tro att en journalist bara tar en random person som källa, och jag har också svårt att tro att de hittar på detta ur tomma intet. Så klart kan saker förvrängas, men rent påhitt?

Nej påhitt tror jag inte heller det rör sig om. Jag tror det t ex kan röra sig om en vanlig polisman som vänt sig till tidningen med sina iakttagelser. Jag har flera gånger i tråden pekat på att nyhetsflödet från utredningen i form av "läckor" har ett starkt samband med antalet involverade poliser. Under de intensiva dagarna då fynden gjordes, kom det in en hel del till tidningarna. Därefter har det i stort sett sinat vad gäller interna poliskällor. Det pekar enligt mig mot att det troligen är enskilda polismän som inte ingått i själva den inre utredningsstyrkan som glappat. Men det kan också vara någon MPS:are i tillräckligt central position för att tidningen ska bedöma att man kan lita på att vederbörande rapporterar faktiska iakttagelser (oavsett om nu tolkningen av dem är rimlig eller inte). Sen kan man ju även ha fått in tips från personer som varit på platsen och tagit del av snacket som gick, men någon förstahandskälla utgår jag från att man har vid ödehuset också.
Citera
2013-08-14, 23:26
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Jo, tack, det förstår jag, men är inte så kunnig, och kan troligen inte dra rätt slutsatser. Tänkte att kanske du eller någon annan tekniskt begåvad med hjälp av det här kan ringa in ett bestämt troligt terrängavsnitt där mobilen befann sig. När jag tittar på kartan så är det ju en massa plottar, vid vilken av dem bör mobilen ha varit, om man gör en cirkel kring den, typ så jag menar.

Jag kluddar kanske till det, sorry i så fall, tänkte mest om det går att snäva in begreppet...nära Sävastmasten.

Det är ju så med radiosignaler du kan aldrig vara 100% säker. Förhållanden som är föränderliga såsom väder, växtlighet, andra basstationer, terräng, byggnader etc inverkar alla på resultatet men genom olika typer av mätningar och mätningar över tid kan man uppnå en ganska hög tillförlitlighet.

Jag skulle säga en inom en cirkel med en radie på ca 1km runt Sävastklinten, minus området närmast Sävast och minus området nord-nordväst om Åbergsfortet sen tar andra basstationer över. Beroende på vilken cell kan man även utläsa ungefärlig riktning från antennens öppningsvinkel.
Citera
2013-08-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Eftersom jag är övertygad om att målet kommer att stå och falla med just de där blodspåren som huvudbevisning (såvida inget nytt och avgörande tillkommer) tänkte jag kasta in lite intressant läsning i tråden kring DNA-bevisningens teori och praktik.

HD:s utslag om värderingen av DNA-bevisning från 2003 (gäller fortfarande):

https://lagen.nu/dom/nja/2003s591

Rätts-PM fån 2008, som ska tjäna som vägledning för åklagare. En undersökning från Utvecklingscentrum i Göteborg kring hur domstolarna har tolkat och tillämpat HD:s riktlinjer:

http://www.aklagare.se/Dokumentsamling/RattsPM1/2008-05-DNA-som-bevispdf/

Sedan kan det ju vara lite intressant med några fall där domstolar har friat trots närvaron av DNA-bevisning. Ett litet axplock:

http://www.dagensjuridik.se/2013/04/frias-valdtakt-pa-fosterbarn-trots-dna-bevis-hon-kan-sjalv-ha-fort-sperman-i-sin-kropp

http://www.metro.se/nyheter/frias-fran-bankran-efter-dna-historia/ObjghA!08_2516-42/

http://www.dagensjuridik.se/2013/05/hovratten-friar-tidigare-domda-broder-mordforsok-dna-inte-tillrackligt-fallande-dom

(...)"En DNA-träff på en brottsplats kan vara ett bra bevismedel men innebär självklart inte per automatik att ett brott har blivit uppklarat. Det kan finnas många förklaringar till att en persons DNA avsatts på en viss plats." (...)
Källa: FREDRIK WERSÄLL
Lisbeth Johansson
(Utvecklingscentrum Göteborg)
"DNA som bevis – en sammanställning av domar"
Promemoria
RättsPM 2008:5
Utvecklingscentrum Göteborg Februari 2008
ÅKLAGARMYNDIGHETEN http://www.aklagare.se/PageFiles/3825/2008-05%20DNA%20som%20bevis.pdf

I en artikel daterad 15 maj 2007, som lyfter fram frågan om DNA-teknik hundraprocentigt kan binda en person till ett brott säger Marie Allen (som nu är professor vid Institutionen för immunologi, genetik och patologi, Genomik; Forskargrupp Allen vid Uppsala universitet) bland annat att (...) "Det är ju inget brott att sitta i en bil där ett mord begås några dagar senare. En brottsplats kan vara nedlusad med DNA-spår, och ju fler spåren är desto lägre blir bevisvärdet.

Dessutom behöver en person inte ha befunnit sig på plats bara för att dennes DNA finns där. Det är mycket lätt för en brottsling att placera ut falska DNA-spår – mycket lättare än att placera ut falska fingeravtryck.

– Om du har ett fingeravtryck med de tolv unika punkter man behöver, är det ett högre bevisvärde i det. Det kommer från en viss person, det är definitivt, säger Marie Allen.

Gamla hederliga fingeravtryck har alltså fortfarande ett högre bevisvärde än högteknologiska DNA-analyser."

Källa: http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/myten-om-att

Det kan finnas många förklaringar till DNA-träffarna i detta rättsfall, och fortfarande är
många viktiga frågor obesvarade, bl a; Vad är motivet? Hur ser händelseförloppet ut? Var är händerna? Vilket mordvapen har använts? Var är brottsplatsen? Åklagarna har ju sagt att 22-åringens lägenhet eller bil är inte brottsplatsen.

Kom även ihåg att det är mycket lätt för en brottsling att placera ut falska DNA-spår.
Senast redigerad av tankar 2013-08-14 kl. 23:42.
Citera
2013-08-14, 23:28
Medlem
Citat:
Okej, tackar så mycket. Men om vi utgår ifrån det område som polisen sökte i inledningsvis mht till sista position på mobilen, skulle du kunna precisera på en karta var den bör ha varit. Vi har ju läst i media i svepande ordalag, men du kan kanske peka ut ett område(terrängavsnitt) som hetare än något annat?

Du tog min fråga OY..

Kompletterar med att söken var väldigt intensiva söder åbergets "södra fort" samt efter luleåälv från norra nedfarten (finns vid uppfart åberget, se kartan) ned till bebyggelse där sävast startar med strandtomter. Det finns en nedfart till älven strax innan denna bebyggelse (båtplats) och där lade även polisen ner en båt vid söken.
Hade man pejling att mobilen slocknade i detta område. Sen hade MPS särskild grupp även sök i området vid ett par tillfällen.

Kraftsamlingen i söken som gjordes där borde styrka tesen som zero73 anför:

"Min egen slutsats... är nog att farbror Blå vet ganska exakt var VB's telefon befann sig kl 18.40 och klockan 21.00(jag antar att VB inte ändrat några inställningar utan hade 3G igångslagen och Telia/Tele2 abg eftersom det är vanligast här uppe)."
Citera
2013-08-14, 23:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Du tog min fråga OY..

Kompletterar med att söken var väldigt intensiva söder åbergets "södra fort" samt efter luleåälv från norra nedfarten (finns vid uppfart åberget, se kartan) ned till bebyggelse där sävast startar med strandtomter. Det finns en nedfart till älven strax innan denna bebyggelse (båtplats) och där lade även polisen ner en båt vid söken.
Hade man pejling att mobilen slocknade i detta område. Sen hade MPS särskild grupp även sök i området vid ett par tillfällen.

Kraftsamlingen i söken som gjordes där borde styrka tesen som zero73 anför:

"Min egen slutsats... är nog att farbror Blå vet ganska exakt var VB's telefon befann sig kl 18.40 och klockan 21.00(jag antar att VB inte ändrat några inställningar utan hade 3G igångslagen och Telia/Tele2 abg eftersom det är vanligast här uppe)."

Kan man tänka sig att mobilen dumpats i något av vattenhålen kring Sävast? Någonstans finns den ju, så varför inte där, ligger ju i mastens närhet iaf.

Vad tror ni, är lägenheten avskriven som mordplats, eller är det polisens taktik som låter oss tro det? Kan nämligen inte släppa grannens uppgift om två skrik vid 21-22 tiden, och klockslaget är han säker på. Två skrik - två hugg?
Citera
2013-08-14, 23:47
Medlem
Citat:
Tack OY! Det är det jag menar.

VB har uppmuntrat någon att göra polisanm. p.g.a att denna någon var hotad! då blev VB s.a.s indragen i den härvan och med det skulle hon ha känt sig el. blivit hotad! så har jag fått det berättat för mej!
Citera
2013-08-14, 23:59
Medlem
Citat:
Kan man tänka sig att mobilen dumpats i något av vattenhålen kring Sävast? Någonstans finns den ju, så varför inte där, ligger ju i mastens närhet iaf.

Vad tror ni, är lägenheten avskriven som mordplats, eller är det polisens taktik som låter oss tro det? Kan nämligen inte släppa grannens uppgift om två skrik vid 21-22 tiden, och klockslaget är han säker på. Två skrik - två hugg?

Min fetning, det som talar emot den tiden är att hennes mobil slocknar minst 1,5-2 km därifrån samtidigt ca 21.00. Det går inte ihop, tiden för skriken och hennes mobil slocknar på annan plats.

Antingen stämmer inte uppgiften om var mobilen befann sig 21.00 eller så har vittnet hört fel, hört annat kopplat till t.ex. ishockeyn samma kväll eller fest i huset.
Har även för mig att vittnet inte var säker på att det var just den kvällen men trodde det iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in