Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man börjar nästan få en kuslig känsla av att den här familjen B*rg håller delar av Boden i skräck.
Det är förvånansvärt tyst, men det har kommit någon enstaka kommentar från någon som verkar ha känt till familjen och man kunde läsa mellan raderna att han menade att det nog var de som låg bakom på något sätt. Han skrev att pappan ytligt verkade trevlig men att han också hade en obehaglig hårdhet under ytan och att han troligen var kapabel att göra något liknande.
Man kan ju även titta på pappans sida på FB. Hans foton visar något som ser ut som blodstänk och en bild av ett inplastat ansikte som kommer från Dexter som var en TV-serie som handlade om en seriemördare.
Mammans kommentar om kackerlacka kan även tolkas lite halvt rasistiskt, men det kan ju ha varit sonen eller pappan som har haft hennes inloggningsuppgifter.
Ni är flera som skriver inlägg som får det att låta som att Boden är någon liten håla där alla känner alla och där tystnadens kultur härskar. Jag har aldrig varit i Boden själv, men jag tvivlar på att en ort med 18000 invånare (27000 i hela kommunen) på pendlingsavstånd från Luleå skulle vara som hämtad ur Jägarna, än mindre vara tyranniserad av någon maffialiknande familj som skrämmer alla till tystnad.
Att folk förvånas över att det är "tyst" från vänner och anhöriga till personer som hängs ut här är väl på ung. samma nivå som ungen som slåss och stjäl andra barns leksaker och sen sitter och är förvånad att ingen vill leka med honom. Folk märker ju vad som händer om man skriver här och försöker ta någon i försvar. Plus att hela världen inte intresserar sig för Flashbackforumet.
Känns som att det gamla välkända fb-fenomenet slår till alltmer: I brist på nya detaljer virvlar gamla runt i allt mer bisarra hopkok och lösa spekulationer som inte är något annat än fantasifulla gissningar (i vissa fall bara rena fantasier utan nån grund i kända fakta)
Det vi vet är egentligen bara detta (i stora drag)
- En 21-årig kvinna av thailändsk härkomst har någon gång under lördagen den 3:e maj försvunnit i Boden utan att hittills lämnat några spår efter sig. Anmäld försvunnen först tisdag 6:e maj
- Sista kända (uppgivna) iakttagelse av henne är vid 21-tiden på kvällen och kort därefter en sista pejling från mobilen i samma område. Denna person är i nuläget ej misstänkt för något brott.
- Viss mobil/SMS-trafik har förekommit innan - innehåll/innebörd ej känt utöver att något skule ha gjort henne upprörd. Polisen har gjort vissa beslag för att analysera detta närmare.
- Ett facebook-konto tillhörigt en person med familjeband till en tränare i en kampsportklubb där kvinnan var medlem har använts för att skriva flera kommentarer som tyder på agg/ilska mot den försvunna kvinnan.
- Flera skallgångar har genomförts av polis och MPS i ett relativt stort sökområde utan att några fynd som kan kopplas till den försvunna kvinnan har gjorts
- Polisen arbetar vidare med att utreda försvinnandet. Misstanke om människorov finns.
Det är det hela såvitt jag kan begripa. Resten är bara spekulationer och gissningar utifrån uppgifter som är mer eller mindre osäkra och/eller ej kunnat verifieras. Till stor del bygger de på relationer som Flashbackar studerat via den försvunna kvinnans Facebook-konto. Samt de vanliga inhoppen i tråden och PM från folk som säger sig veta olika saker. Påståenden som väldigt lätt tas för sanningar. Två exempel:
- Att den försvunna skulle ha en Aspergerdiagnos. Ej verifierat från någon officiell källa (polis/tidning) och bygger tror jag i princip helt på några personers påståenden om att hon är konstig, samt FB-användares mer eller mindre fantasifulla tolkningar av sådant hon skrivit på sina facebook-konton
- Gravlyktan någon ska ha satt upp vid huset där den försvunna bor (eller är skriven). Det är rapporterat av en person (ToZon) som i första inlägget skriver:
Citat:
Har någon en förklaring till detta olustiga jag fått till mig.
Mellan husen Ugglegatan 4 och Ugglegatan 2, på en gräsremsa har det 1-3 dagar sedan satts upp en svart gravlykta samt en röd blomma (ros eller liknande) och den fanns enligt annan iaktagelse kvar idag ca 18 tiden. Källan är 100% säker samt även iaktagelsen ca 18-tiden ikväll.
Är det nåt freak som är bisarr ????
Senare skriver hen att det är två oberoende iakttagelser, men jag får intrycket av att det är andrahandsuppgifter hen har fått i PM från någon. Mig veterligen har ingen annan person i tråden verifierat uppgiften. Jag säger inte att den är felaktig, men det är ett rätt klent underlag för att slå fast som sanning.