Citat:
Ursprungligen postat av OY
/.../ De sista spåren från Vatch*reeya uppgavs tidigare ha kommit från en mast vid Åberget i Boden som mottagit en signal från hennes mobil vid 15-tiden i lördags.
Strax innan hade hon uppdaterat sin Facebookstatus:
”Ska nu ut och motionera lite och sedan till kompis och plugga”, skrev hon.
Vad som givit upphov till den här signalen vet vi inte, och att en mast vid Åberget mottagit en signal kan lika gärna betyda att VB var i Bodsvedjan som invid masten om jag förstått saken rätt.
Uppgifterna har uppdaterats - och betr. mobilmastningen förfinats. Vill minnas att spaningsledaren t o m sade att man fått signaler inifrån, alt. helt nära, fortet.
Citat:
Att uppdateringarna på facebook gjorts från en fast anslutning utgår jag ifrån, den sista 15:22 nämns inte i det här citatet. Men bör betyda att hon vid 15 tiden befann sig i en bostad, inte vid Åberget utomhus.
Vid 15-tiden, ja - men inte kl. 18:40 som är den tidsuppgift som finns betr. sms:et hon ska ha avsänt.
Citat:
Det media menar med strax innan är tiden 14:23.
Ja, det förefaller troligt. - Men det var väl bara hennes näst sista uppdatering?
Citat:
Om man tittar lite på avstånden mellan hennes bostad och Bodsvedjan/Åberget och funderar lite på promenad/jogga/springa eller bil, och jämför med vad jag skrivit om fast anslutning så ... Får ni allt att passa in? Stämmer det att hon kan ha gjort inläggen själv och i synnerhet, var bör hon ha befunnit sig när inläggen gjordes.
När inläggen gjordes bör hon ha befunnit sig i sin bostad; således till 15:22. Hon kan sedan ha lämnat bostaden runt 15:30. Här får du också in en ev. bilfärd till Luleå, för att där kunna vara synlig vid 16-tiden (som vittnet JH uppgett). Eftersom hon varken hade bil eller behörighet att köra (hon höll enl. uppgift på att försöka ta körkort) bör hon i så fall ha fått skjuts dit. - Sedan kan man tänka sig alla möjliga alternativ, t ex att hon vid återkomsten till Boden fått några körlektioner - och varför inte i trakterna av Åberget? - Eller att föraren ville visa några intressanta bunkrar och grotthål.
Citat:
Lägg härtill att inga kända vittnesuppgifter styrker att hon varit ute och tränat, eller varit gående/joggande/springande mellan hemmet och Bodsvedjan eller Åberget.
Nej, det verkar som att tänkt träning ställts in.
Citat:
Om vi sedan bakar in vittnes iakttagelse i Luleå blir det än mer förvillande, jag får inte just den uppgiften att passa in med mindre än att hon färdats i bil, frågan är då med vem, vart och varför?
Det vittnet måste naturligtvis höras mer ingående. - Eftersom polisen också bedriver inre spaning så delges inte media allt man kommit fram till. - Helt säkert en hel del vi på nuvarande stadium inte får veta.