2013-05-14, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varför tror du att ingen intevjuar/förhör VB:s familj? Har du inside information om polisens arbete?

Nej naturligtvis inte. Men man tycker att om polisen hade förhört familjen så borde dom ha kunnat gå ut och tala om vad VB hade sysslat med under det senaste dygnet. Nu vet vi ju inte ens om hon gick hemifrån till kompisen eller hade varit någon annan stans.
Antingen är alltså denna information av känslig karaktär eller så har polisen inte lyckats luska ut detta fortfarande. Detta tycker jag är anmärkningsvärt.
Vill polisen verkligen ha allmänhetens hjälp att lösa fallet så borde man ju rimligtvis kunna dela denna information som kan vara viktig för att komma vidare.
Citera
2013-05-14, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Så kan det kanske vara, men hans inriktning har väl varit mer i rehabiliteringssyfte för människor med olika fysiska funktionshinder? Tror inte han skulle kasta ut en icke handikappad person, dock kan man ju tänka att icke fysiskt handikappade skulle ha ut mer att träna med de på samma nivå? Oavsett vilket så kan man väl utesluta att han skulle ha med detta att göra.

Rehabiliteringsträning? Nej, möjligen om du vill kalla det rehabilitering när folk med medfödda handikapp tränar. Dom blir inte friska, men ofta mer funktionella. Vilket förvisso även friska blir av fysisk träning.

Mer ut? Beror väl på vad man önskar med sin träning. Gillar man kata och individuell träning så funkar det nog mycket bra hos Pontus gillar man dessutom den japanska traditionen/kulturen så finns det bara en klubb i Luleå och det är PJs, men vill man sparra med jämbördigt motstånd eller rent av tävla så bör man söka sig till andra klubbar.
Citera
2013-05-14, 12:02
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa66
här nämns sms:et:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16749787.ab

Tack, här står faktiskt att han fick sms:et strax innan hon försvann.

Citat:
Polisens sista spår är ett sms hon skickat till en manlig bekant samma dag.

– Det kom just innan hon försvann. Något verkade ha retat upp henne, säger mannen som fick sms:et.

Frågan är om sms:et skickades 18:40 eller skickades när hon lämnade "kompisen".

Det sistnämnde skulle kunna tala för att hon var upprörd och kanske detta ledde till självmord. Om det skickades innan, vid 18:40, så var hon hos sin kompis och då är det möjligt att det var kompisen som retade upp henne.

Han hade druckit och kanske det blev bråk och han la henne i bilen och körde ut henne från Boden.

Jag tror att han behöver synas i varje liten söm. Vi har bara hans uppgifter på vad som hände denna kväll, efter att hon lämnat lägenheten så har ingen sett henne.

Varför skulle hon helt plötsligt stänga av telefonen när hon lämnade lägenheten. Jag tror telefonen stängdes av innan hon lämnade och att hon sedan fick hjälp därifrån genom att någon lyfte in henne i bilen och körde iväg.
Citera
2013-05-14, 12:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BERNF
/.../ Däremot verkar det som vad jag förståt det som att dom har hållt förhör samt att ett vittne har sett henne lämna bostaden vid 21 tiden.
Inga säkra iakttagelser finns kring tiden då hon ska ha lämnat KJ:s bostad; det är endast dennes ord vi har att kalkylera med.
Citera
2013-05-14, 12:04
Medlem
hur fort och långt rör sig en björn ??

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1668873-bjorn-attackerade-man
Citera
2013-05-14, 12:05
Medlem
Cinnabars avatar
Dags för konspirationsteori och foliehatt, emedan polisen famlar.

VBs mamma är inte hennes mamma, den riktiga mamman "försvann". VB har kommit på det här och hotade att avslöja mammans riktiga identitet. Därför befinner sig dottern på "annan ort" och mamman dröjde länge och väl med att anmäla "dottern" försvunnen. Logiskt? Tja, varför inte?

Observera att mamman blev påkommen med att logga in på dotterns konto, hon erkände att hon var inne och "gillade"... i dotterns namn. Känns det rätt i en sådan här situation? Möjligen glömde mamman att hon var inne på dotterns konto, och inte sitt eget när hon började "gilla". Vad var det hon gillade nu igen, var det något som känns relevant när hennes dotter misstänks ha utsatts för brott? Jag får inte ihop detta.

Det är konstigt att mamman har tillgång till dotterns kod, men kanske kunde hon logga in på dotterns konto för att VB har "autoinloggning", det behövs ingen kod om man går in från hennes dator. Sedan är mamman inte så begåvad att hon förstår att dotterns konto borde stå orört? (Foliehatten minskar i omfång när man prövar teorier.)
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-14 kl. 12:18.
Citera
2013-05-14, 12:06
Medlem
Sleepwalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BERNF
Men har polisen sagt att man har hittat den gula ica påsen hemma hos henne?
För jag har inte set det någonstans. Däremot verkar det som vad jag förståt det som att dom har hållt förhör samt att ett vittne har sett henne lämna bostaden vid 21 tiden.

Nej mig veterligen har bara påsen nämnts här och är ju isåfall ett starkt tillägg på signalement därför jag tänker inom den ramen att påsen blir "oviktig" att nämna för oss men viktig för herrn att nämna när han syns i sammanhang som rör hennes letande etc. "att polisen visst kollat mig"
Citera
2013-05-14, 12:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepwalkin
Nej mig veterligen har bara påsen nämnts här och är ju isåfall ett starkt tillägg på signalement därför jag tänker inom den ramen att påsen blir "oviktig" att nämna för oss men viktig för herrn att nämna när han syns i sammanhang som rör hennes letande etc. "att polisen visst kollat mig"
Ja, han kan ha lagt till den detaljen för att få sin historia att låta mer trovärdig. - Hade MB:s påse gått sönder, eller bar hon sina böcker på huvudet från Åberget?
Citera
2013-05-14, 12:13
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Rehabiliteringsträning? Nej, möjligen om du vill kalla det rehabilitering när folk med medfödda handikapp tränar. Dom blir inte friska, men ofta mer funktionella. Vilket förvisso även friska blir av fysisk träning.

Mer ut? Beror väl på vad man önskar med sin träning. Gillar man kata och individuell träning så funkar det nog mycket bra hos Pontus gillar man dessutom den japanska traditionen/kulturen så finns det bara en klubb i Luleå och det är PJs, men vill man sparra med jämbördigt motstånd eller rent av tävla så bör man söka sig till andra klubbar.

Rehabilitering och habilitering, blir det korrekt då?
Poängen var att han har träningspass där mestadels människor med olika funktionshinder tränar och att det inte finns någon större anledning att tro att VB skulle ha tränat för honom då hon uppenbarligen tränar i de "vanliga" grupperna i Luleå och Boden i övrigt. Och att PJ med största sannolikhet inte öht har med detta att göra, karatekunnig eller inte, han skulle ha väldigt svårt att få med sig en ovillig person med tanke på sitt funktionshinder.
Kan vi lägga ner PJ nu då han är i allra högsta grad ointressant vad gäller VBs försvinnande?
Citera
2013-05-14, 12:14
Medlem
Mic*e B*rgs sympatiske son::: https://www.facebook.com/alex*nder.berg.9887?fref=ts
Citera
2013-05-14, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Tack, här står faktiskt att han fick sms:et strax innan hon försvann.

Frågan är om sms:et skickades 18:40 eller skickades när hon lämnade "kompisen".

Det sistnämnde skulle kunna tala för att hon var upprörd och kanske detta ledde till självmord. Om det skickades innan, vid 18:40, så var hon hos sin kompis och då är det möjligt att det var kompisen som retade upp henne.

Han hade druckit och kanske det blev bråk och han la henne i bilen och körde ut henne från Boden.

Jag tror att han behöver synas i varje liten söm. Vi har bara hans uppgifter på vad som hände denna kväll, efter att hon lämnat lägenheten så har ingen sett henne.

Varför skulle hon helt plötsligt stänga av telefonen när hon lämnade lägenheten. Jag tror telefonen stängdes av innan hon lämnade och att hon sedan fick hjälp därifrån genom att någon lyfte in henne i bilen och körde iväg.

För det första tror inte jag att man begår självmord om man är "uppretad" som det står i tidningen. Detta talar snarare för motsatsen. En uppretad person går inte och dränker sig.

Det som talar emot att att han skulle ha burit henne till bilen är väl att ett vittne påstås ha sett henne lämna hans bostad eller området där han bodde. Men man kan aldrig vara säker på vittnesuppgifter så klart.
Citera
2013-05-14, 12:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Först ska hon ta sig från den position vid Åberget där hon mastades 18:40 - med de skolböcker hon sedan behövt en gul plastpåse till. - Eller menar du att hon stack hem emellan? - Hon ska ju haft sina träningskläder på sig när hon anlänt till KJ.

Du kan se mina tidigare inlägg i den här frågan. I stora drag fokuserar jag på att hennes facebook uppdaterats 14:23 samt 15:22 och detta är inte gjort från mobil. Övriga omständigheter försöker jag passa in i detta faktum.

De sista spåren från Vatch*reeya uppgavs tidigare ha kommit från en mast vid Åberget i Boden som mottagit en signal från hennes mobil vid 15-tiden i lördags.
Strax innan hade hon uppdaterat sin Facebookstatus:
”Ska nu ut och motionera lite och sedan till kompis och plugga”, skrev hon.

Vad som givit upphov till den här signalen vet vi inte, och att en mast vid Åberget mottagit en signal kan lika gärna betyda att VB var i Bodsvedjan som invid masten om jag förstått saken rätt.

Att uppdateringarna på facebook gjorts från en fast anslutning utgår jag ifrån, den sista 15:22 nämns inte i det här citatet. Men bör betyda att hon vid 15 tiden befann sig i en bostad, inte vid Åberget utomhus.

Det media menar med strax innan är tiden 14:23.

Om man tittar lite på avstånden mellan hennes bostad och Bodsvedjan/Åberget och funderar lite på promenad/jogga/springa eller bil, och jämför med vad jag skrivit om fast anslutning så ... Får ni allt att passa in? Stämmer det att hon kan ha gjort inläggen själv och i synnerhet, var bör hon ha befunnit sig när inläggen gjordes.

Lägg härtill att inga kända vittnesuppgifter styrker att hon varit ute och tränat, eller varit gående/joggande/springande mellan hemmet och Bodsvedjan eller Åberget.

Jag säger inte att det är något skumt, men behöver hjälp med att reda ut om det är något här som är motsägelsefullt. Spontant känner jag att tidsramarna är lite snäva för att allt känt och hennes intentioner skall kunna passa som hand i handske.

Om vi sedan bakar in vittnes iakttagelse i Luleå blir det än mer förvillande, jag får inte just den uppgiften att passa in med mindre än att hon färdats i bil, frågan är då med vem, vart och varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in