2013-05-14, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Se några sidor bak så ser du bild på hur "mörkt" det är vid 21.
Anledningen till att dom släcker är ju för att vi har ljust så pass länge. Blir knappt mörkt alls under sommartid.

Fast det är trots allt ganska skumt den här tiden på året, särskilt om det är molnigt så är det nästan mörkt. Går man dessutom klädd i svart blir man svår att se i tid för en bil.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om du är så säker bör du ha en teori om sambandet. Personligen så kan jag inte se hur en sådan teori skulle kunna se ut.

Har via PM fått antydningar om att passagerare i olycksbilen kan ha sysslat med karate där finns måhända kopplingen till både VB och tränarens fru.

Föraren kan dessutom ha varit här illegalt. Det skrivs några artiklar om att han och familjen ska utvisas och sedemera hamnar i förvar inför utvisning men har inte hittat någon artikel på nätet som säger att utvisningen hävdes. Ändå avlider föraren tragiskt i Boden trots att han före jul satt på Migrationsverkets förvar i Gävle. Olyckan verkar ha tystats ned en del, polisen går t.ex. inte ut med info om den omkommne men uppgifterna går att finna på sociala nätverk.

Kanske har något hänt innan eller efter bilolyckan som gjort att tränarens fru är upprörd på VB. VB kanske har sagt, gjort eller fått skulden för något och VB själv kanske tar så illa vid sig att hon gömmer sig självmant alternativt utsatts för hämdaktion kopplat till olycksbilens förare.

Eller så finns det ingen koppling alls men på väg hem i svarta kläder genom ett förmodat nedsläckt elsparande Boden blir hon påkörd av någon eller utsätts för oprovocerat våld.
Senast redigerad av Reckie 2013-05-14 kl. 02:15.
Citera
2013-05-14, 01:20
Medlem
wire2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackztah
Var och gick skallgång i Söndags 12/5 12:00-17:00 och det enda vi hittade som kan vara av intresse var ett pannband och ett par läsglasögon. VB ska tydligen använda sig av läsglasögon när hon läser.
Mer än så hitta vi inte.
Var hittades dessa saker och sattes hund in vid fyndplatsen för att upptäcka fler spår...?
Citera
2013-05-14, 01:25
Medlem
Kan detta vara Ploy? Hittade massa videos bla. En med minnen från thai + massa.djurfilmer.
Vad tror ni?

http://m.youtube.com/#/watch?v=gwfWtt2z2DQ&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3Dgwf Wtt2z2DQ
Citera
2013-05-14, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wire2
Var hittades dessa saker och sattes hund in vid fyndplatsen för att upptäcka fler spår...?

Nere vid älven, bara några hundra meter nedanför kraftstationen. Det var inte vår grupp som hittade grejerna utan de andra grupperna som gick på södra sidan av älven.
Citera
2013-05-14, 01:38
Medlem
extremtlagoms avatar
2 omständigheter sticker ut och är fria från spekulationer och antaganden.

* Ett flertal polisanmälningar är gjorda av Vatch*reeya Bangsu*n innan försvinnandet.
Det har hitills inte framkommit vad de handlar om eller när de gjorts.

* Aggressiva och hatiska kommentarer om Vatch*reeya Bangsu*n har postats på facebook.
Här har tråden mer att nysta i.
Det vore möjligt att svart på vitt få fram och lägga upp bevis för om posterna är autentiska eller ej.
Citera
2013-05-14, 01:57
Medlem
Någon skrev tidigare idag om ett fjärde facebook konto.
länk någon?
Citera
2013-05-14, 02:18
Medlem
Vädret kvällen den 4 maj var rätt fint. Det var klart, men blåste en del. Det bör ha varit ganska ljust vid 21-tiden.

Jag har försökt läsa hela tråden, men vet inte om det kommit fram hypoteser om den mest naturliga färdvägen. Enligt mig är den Svedjevägen genom Bodsvedjan, Kanslihusvägen genom gamla A8-området (där nu ett antal företag som Fällkniven och Guldfisken huserar). Vid gamla vakten A8 fortsatt längs gång/cykelvägen Åbergsleden och vidare Hermelinsgatan och hem. Jag ser det som mer osannolikt att "gena" längs Slipvägen bort mot Brandstationen/Boden Arena. Tråkigt, ensligt öppet fält och inga gc-vägar förrän vid Brandstationen.

Längs denna färdväg finns några mer intressanta delar.
1. Svedjevägen/Kanslihusvägen. Fortsätter man rakt fram kommer man till Hängbron. Den är numera gc-väg. Innan hängbron kan man vika av mot reningsverket och det finns en "sportfiskerelaterad" byggnad, typ klubbstuga precis vid brofästet.

2. Passagen längs Kanslihusvägen är sannolikt ganska enslig en lördagkväll. Möjligen finns där personal på någon enstaka arbetsplats/kontor. Med tanke på antalet företag kan det också finnas övervakningskameror, men det är en hypotes.

3. Åbergsleden - sträckan fram till bron vid gamla Ing 3 (Dammvägen - Sveavägen). Grönområde/slybevuxen mark på sidan som vätter mot älvsidan. Bodån rinner här till en pumpstation. Längs denna sträcka har ett överfall skett tidigare (nämnt tidigare i tråden).

Om hon är utsatt för ett brott av någon okänd gärningsman ser jag dessa tre som de mest naturliga platserna. Avsaknad av spår gör dock att jag inte tror på Åbergsleden. Varför? Jo, därför att upptäcktsrisken där är avsevärd med en förhållandevis hög trafikintensitet längs Åbergsleden den tiden och många som färdas längs gc-vägen. En impulsiv gärningsman hade kanske kunnat attackera henne, men upptäcktsrisken hade varit enorm och bortforslande av en kropp hade krävt att man stannat med bil där det inte finns något naturligt sätt att stanna. Därför bort med 3.

1 och 2 är bättre ur den synpunkten. Mer glest med folk den tiden en lördagkväll men ändå tycker jag något inte riktigt stämmer med en okänd gärningsman.

Nu är det väldigt svårt att dra några slutsatser om henne som person utifrån andra-, tredjehandsuppgifter och rena spekulationer, men det verkar ju finnas delar i hennes personlighet som känns något knepiga och jag skulle inte hålla det för otroligt att hon var en person som skulle kunna uppvisa en ökad suicidrisk. Som många påpekat så står det inte i pannan på folk som tänkt ta livet av sig och ofta sker det under stundens ingivelse. En känsla som gnager i en, en allmän melankoli och tomhet. En promenad en sen kväll, kanske ner till älven för att bara titta. Går ut på bron, tittar ner i det svarta vattnet. Känner dragningen men osäkerheten. Vill inte, men känslan av att vara otillräcklig blir starkare. Sätter sig på räcket bara för att testa känslan. Sen sker det bara.

Luleåälvens kalla och strömmande vatten är skoningslöst och hon försvinner snabbt, mobilen upphör sin kommunikation till Åbergsmasten, klockan är strax efter 21 på lördag kväll.

Jag tror detta är den mest troliga förklaringen.

Men det verkar heller inte saknas uppslag bland hennes personliga relationer men avsaknad av spår innebär också det ett problem. Hur tänker jag? Jo, mobilen upphör enligt uppgift att prata med masten strax efter 21-tiden. Varför gör den det? Om vb lämnar sin kamrat (och där finns tydligen ett vittne samt polisens uppgifter om att kamratens historia verkar stämma) vid 21-tiden och mobilen upphör att fungera en kort tid därefter ger det ett ganska smalt tidsspektra för en eventuell gärningsman. Om hon skulle träffa någon hon kände, vore det inte då mer naturligt att själva gärningen skett som en följd av t ex en hetsk diskussion om känslor och relationer.

Alternativt så sker brottet ganska direkt efter att de träffats och gärningsmannen sätter även mobilen ur funktion. Detta låter inte heller riktigt troligt tycker jag, men skulle om det gick till så tyda på en planerad gärning. Men att någon med berått mod planerat att mörda vb känns väldigt osannolikt. Den typen av agerande är väldigt sällsynt.

Ett ord om prostitutionsspekulationer. Iskallt. Den ena annonsen som nämndes ("asiat" med tatuering) finns fortfarande publicerad under adoos Sthlm-del ett par sidor bak. Jag provade maila och fick direkt ett automatgenererat svar där man skulle gå vidare till camsnusk.se och registrera sig.
Citera
2013-05-14, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extremtlagom
2 omständigheter sticker ut och är fria från spekulationer och antaganden.

* Ett flertal polisanmälningar är gjorda av Vatch*reeya Bangsu*n innan försvinnandet.
Det har hitills inte framkommit vad de handlar om eller när de gjorts.

* Aggressiva och hatiska kommentarer om Vatch*reeya Bangsu*n har postats på facebook.
Här har tråden mer att nysta i.
Det vore möjligt att svart på vitt få fram och lägga upp bevis för om posterna är autentiska eller ej.

A*nikas poster på FB är 100% autentiska och det är hennes eget konto, bekräftat både genom att hon hade status som "gift" med MB, och jag har även via ett FB konto med ett flertal gemensamma vänner sett kommentarerna som både skrivits på MPS FB och på en privatpersons FB som hon känner, vill inte skriva ut någon mer info, då den person som hon kommenterat hos, genuint tyckte att detta var en hemsk händelse.

Fan vilken lång och rörig mening det blev?

Anyways, Annik*s FB kommentarer kommer från henne och är (tyvärr) garanterat äkta...
Citera
2013-05-14, 02:24
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Erbjud era konsulttjänster till polisen grabbar! Jag tror dom skulle behöva några fler skarpa hjärnor med förmåga att dra deduktiva slutsatser i utredningen. Dom kanske rentav skickar er att förhöra alla skummisar med FB-konton som på något vis är indragna i den här härvan.

Tja. Vi kanske inte är de skarpaste knivarna i lådan direkt. Men det verkar inte heller
polisen vara.

En kick framåt skulle vi kanske få om inte polisen höll inne med vad hon har polisanmält.
Senast redigerad av Starback 2013-05-14 kl. 02:28.
Citera
2013-05-14, 03:22
Medlem
BERNFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Just_A_thieF
A*nikas poster på FB är 100% autentiska och det är hennes eget konto, bekräftat både genom att hon hade status som "gift" med MB, och jag har även via ett FB konto med ett flertal gemensamma vänner sett kommentarerna som både skrivits på MPS FB och på en privatpersons FB som hon känner, vill inte skriva ut någon mer info, då den person som hon kommenterat hos, genuint tyckte att detta var en hemsk händelse.

Fan vilken lång och rörig mening det blev?

Anyways, Annik*s FB kommentarer kommer från henne och är (tyvärr) garanterat äkta...
Du har nog rätt i det att dom är äkta kommentarerna. Men tyvärr tror jag iaf inte att det har något med hennes försvinande att göra. Tror snarare det rör sig om en fru som känner att VB har kränkt hennes familj. Det stog tidigare i tråden (obekräftat) att Vb var bästa kompis med hennes dotter. Skär det sig mellan dom två och vb gör/säger massa elaka saker samtidigt som hon kanske halvflörtat med hennes man...
Ja då helt plötsligt kan man säga såna saker (Vill dok gärna säga direkt att det är rena spekulationer).

Men min generalla uppfattning var snarare bitter/arg, att vb inkräktat på hennes revir. Hennes familj. Hon tycker verkligen inte om VB hon vet hur VB kan vara och antar att någon trötnat...

Ungefär så ser jag det.
Senast redigerad av BERNF 2013-05-14 kl. 03:24.
Citera
2013-05-14, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BERNF
Du har nog rätt i det att dom är äkta kommentarerna. Men tyvärr tror jag iaf inte att det har något med hennes försvinande att göra. Tror snarare det rör sig om en fru som känner att VB har kränkt hennes familj. Det stog tidigare i tråden (obekräftat) att Vb var bästa kompis med hennes dotter. Skär det sig mellan dom två och vb gör/säger massa elaka saker samtidigt som hon kanske halvflörtat med hennes man...
Ja då helt plötsligt kan man säga såna saker (Vill dok gärna säga direkt att det är rena spekulationer).

Men min generalla uppfattning var snarare bitter/arg, att vb inkräktat på hennes revir. Hennes familj. Hon tycker verkligen inte om VB hon vet hur VB kan vara och antar att någon trötnat...

Ungefär så ser jag det.

Poängen med att spekulera vidare i denna schism mellan *nnika och VB är ju att utröna vem VB var och hur hennes liv såg ut. Om vi vetat vad ilskan bottnade i så skulle det kanske kunna ge svar på frågor kring VB:s person.

Det är väl väldigt få som tror att *nnika har någon direkt skuld i försvinnandet.

VB kan ju på samma vis ha förargat andra personer och det vore intressant att få reda på detta. Kanske skulle det ge bilden av att hon har skäl att frivilligt hålla sig undan - för att Boden i ett visst läge blivit för litet. Kanske visste VB något känsligt om någon person/kvinna.
Kanske skyldig pengar?
Senast redigerad av ophiaghushannah 2013-05-14 kl. 04:34.
Citera
2013-05-14, 05:12
Medlem
Bish0pTh3Pimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Det är väl alltid intressant att höra vad vänner till dom inblandade har att säga
Du menar såklart "vänner till misstänkt nummer 2". Misstänkt nummer 1 är ju, eller var i alla fall tidigare, Herr Eld i Håret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in