Citat:
Ursprungligen postat av failure
Det finns inga "sannorlika" platser för självmord. Hon kan ha hoppat i älven och då hittar inte MPS eller polisen henne om de bara söker på marken.
Jo, det finns sannolika platser där folk begår självmord baserat på statistik, och är en faktor som används i MSO metoden. Tyvärr har jag inget material att länka till, har dock utbildning, övning och skarp erfarenhet av MSO och vet således detta. Har ingen anledning att fara med osanning, tro mig eller inte, bryr mig inte, men delar gärna mina kunskaper för den intresserade.
Precis som jag skrev, om den försvunne bedöms självmordsbenägen, eller att man i övrigt har skäl att anta detta som ett alternativ så utgår man ifrån platser som den saknade har koppling till, starka känslomässiga band till, t ex kan den saknade gått in i en depression för att en nära anhörig gått bort, då kan t ex platser som den anhörige kan kopplas till vara platser som den saknade besöker/besökt, och det kan vara en plats som väljs för att ta sitt liv på. Vet man att den eftersökte besökt en sådan plats får den platsen en högre poäng så att säga i jämförelse med en annan plats som inte har koppling till vederbörande. Detta är ett förenklat exempel.
Man tar också hänsyn till andra kända omständigheter för att hitta "hotspots" och gör en prioritetsordning på sådana platser. Då tittar man bl a på den försvunnes fysiska möjligheter, ålder, sinnestillstånd osv. Om till fots, hur långt kan den personen ta sig i rådande väderlek, hur pass orienterad är vederbörande i området, mat/vatten, osv. Då kan man utesluta vissa områden/platser som mindre heta, och inleder söken på de heta platserna, och därefter utvidgas sökområde/området i prioritetsordning.
Om den eftersökte bedöms ha gått vilse tillämpar man bl a ledstångssök, därför att man vet att förirrade personer med normalstatus oftast rör sig längs med vägar, stigar, bäckar, kraftledningsgator osv. Då börjar man med att söka längs ledstänger, beaktat vad jag skrev ovan. Det går snabbt, och om man inte hittar något förfinar man söken genom att tillämpa mer noggranna metoder inom heta sektorer.
Givetvis är inte MSO heltäckande, men anses vara den bästa metoden vi har att tillämpa, och alla eftersök utvärderas och nya erfarenheter resulterar i förfining av konceptet.