Citat:
Ursprungligen postat av cutcut1337
Jag gick på samma gymnasium som vb och under den tiden jag gick där kan jag konstatera att det ryktades och skvallrades väldigt mycket om vb (ploy), just för att hon var så konstig av sig...
jag är ganska säker på att hon har någon form av diagnos, förmodligen asperger.
jag har själv aldrig direkt varit i kontakt med henne men minns att hon blev helt besatt av en nära vän till mig efter att hon tydligen hade sett honom i skolkatalogen.
Dagens asgarv. Du är ganska säker på att hon har någon form av diagnos. Du förmodar asperger. Hon blev besatt av din vän efter att hon tydligen sett honom i skolkatalogen. Vadå tydligen?
Allt detta utan att du själv varit i direkt kontakt med henne. Imponerande.
Aspergers syndrom är en diagnos inom autismspektrumet och en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Inom diagnossystemet DSM IV krävs i sammanfattning att personen har normal eller hög intelligens samt normal språklig förmåga och specifika intressen, men signifikant nedsatt social interaktionsförmåga .
För att ställa diagnosen är det även nödvändigt att symtomen framträder under tidig barndom och att det leder till en signifikant funktionsnedsättning i det dagliga livet.
Aspergers syndrom kan vara svårt att avgränsa från snarlika begrepp som högfungerande autism och autistiskt syndrom.
I de föreslagna kriterierna för DSM V, kommer Aspergers syndrom att helt försvinna som diagnos. Istället blir diagnosen autism mer tydligt specificerad i olika underkategorier.
Personer med Aspergers syndrom kan uppvisa ett annorlunda beteende. De blir därför ofta missförstådda och kan uppfattas som ohyfsade, ouppfostrade eller blyga.
Aspergers syndrom anses primärt ha genetisk och biologisk grund. Omkring 2–4 personer per 1 000 anses ha Aspergers syndrom. Fler är pojkar än flickor (3–6 män/1 kvinna)