2013-05-10, 11:23
Moderator
v50s avatar
Kanske har tagits upp tidigare men polisen jobbar efter fyra olika spår gällande detta försvinnande

* Att hon försvunnit och håller sig undan frivilligt
* Att hon har utsatts för ett brott
* Att hon skadat sig och finns i terrängen
* Att hon har gått vilse

Polisen har upprättat en förundersökning gällande människorov i händelse av att det rör sig om ett brott

Citat:
Polisens arbete med anledning av 20-åriga Vatchareeya Bangsuans försvinnande fokuserar fortfarande på eftersöket i terrängen i Boden. Men parallellt med det arbetar vi efter flera olika scenarion, det vill säga tänkbara orsaker till att hon är borta. Teorierna kan sammanfattas så här: att hon har försvunnit frivilligt och håller sig undan, att hon har utsatts för ett brott, att hon har skadat sig och finns i terrängen eller att hon har gått vilse.
När det gäller brottsmisstanken är det möjligt att inleda förundersökning om det finns misstanke att "anta att ett brott kan ha begåtts" och en förundersökning med brottsrubriceringen "Människorov" pågår.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7649386
Citera
2013-05-10, 11:26
Medlem
Men herregud...vad spelar det för roll om hon var lesbisk? Hon är ju försvunnen, oavsett sexuell läggning. tycker polisen verkar helt otroligt lam däruppe just nu. Med hjälp av kläderna borde de kunna utröna en del tycker man. finns inga vittnen som sett henne jogga?
Citera
2013-05-10, 11:29
Medlem
Mertins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leverflundra
Om hon håller presskonferensen för att prata om sökarbetet så är det väl bra att hon inte uttalar sig om saker som hon inte har koll på? Jag tycker det är bättre att hon säger att hon inte vet (alternativt håller på saker som hon inte är helt hundra på) än att hon fläker ut sig till media som nappar på allt möjlig skit.

Ja, självklart. Men lite kött på benen ska man väl ha innan man ställer upp på presskonferens.
Citera
2013-05-10, 11:33
Medlem
Astrologeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krazzan
Vad har du för magkänsla då? vart ska man söka?

Kan det vara kvinnan som sågs i Björkelund? Kan hon ha tagit buss eller bil till Luleå och därmed har masten tagit upp signaler från telefonen. Man hade väl även fått tips om en snarlik kvinna i en galleria i Luleå.

Jag tror mer på att hon håller sig borta, eller brott.. än att hon skulle ha gått vilse eller skadat sig.

Edit; Håller med om familjemisstankarna, hon borde ha blivit anmäld tidigare som försvunnen. Riktigt skumt.
Kanske vill hon komma bort från föräldrar som inte bryr sig för fem öre. Å andra sidan, 20 årig student ska väl kunna flytta till en 1:a utan problem med lite studielån? Även om det nu är bostadsbrist så dyker det upp lägenheter.
Senast redigerad av Astrologeen 2013-05-10 kl. 11:37.
Citera
2013-05-10, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrologeen
Hah, eller hur.
Inte hela Norrland som ju är enormt stort. Synen säger en skoterstuga innan man kommer till Boden, nära asfalt och bebyggelse. Jag vet att det finns duktiga synska, även om de flesta är "jultomtar".

Kopierar in igen vad den synska skrev:

..." Jag fick en syn om att hon finns i eller intill nån stuga man kan åka till me skoter på vinten å nån vandringsled,sök efter en sån kändes heller inte långt bort från en väg me asfalt ej heller från bebyggelsen och före innan man kommer till Boden???Jag har haft rätt många ggr när jag fått såna syner vid försvinnaden,Jag vet inte hur det ser ut däruppe.."
Citera
2013-05-10, 11:34
Medlem
Soffpotatis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Channy
Men herregud...vad spelar det för roll om hon var lesbisk? Hon är ju försvunnen, oavsett sexuell läggning. tycker polisen verkar helt otroligt lam däruppe just nu. Med hjälp av kläderna borde de kunna utröna en del tycker man. finns inga vittnen som sett henne jogga?

Alltså, hennes läggning är ju information. Klart det är viktigt när man försöker pussla ihop vad som har hänt.

Jag tycker att det är jävligt märkligt att hon har blivit anmäld försvunnen först på tisdag. Någonting skumt inom familjen...
Citera
2013-05-10, 11:36
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrologeen
Magkänslan är att man söker på helt fel ställe, men men.

Kan inte släppa det, vem fan var kompisen som hon skulle plugga hos.. och varför blev inte denne orolig när hon inte hörde av sig.
Är det ens bekräftat att hon skulle till en kompis och plugga? Hon skrev det, ja, men det betyder inget.

Om hon skriver på Facebook att hon ska till en kompis så finns det ingen anledning att bli oroligt och undra var hon är.

Brukade hon skriva på Facebook när hon skulle till kompisar? Brukade hon vara ute och springa?

Jag personligen tror inte att hon skulle plugga hos någon. Den personen borde ha frågat efter henne i SMS, Facebook och säkert kommentera hennes status på Facebook.

Det var ett sätt att vinna tid. Hon skulle ut och springa och sedan plugga. Det är 4-5 timmar som ingen kommer lägga märke till om hon försvinner.
Citera
2013-05-10, 11:36
Medlem
inter-preters avatar
Det är väldigt lite som kommit fram hittils, ingen här som vill berätta mer om henne?
Sk "skvaller" kan faktiskt vara värdefullt i ett sånt här fall, för att få något att nysta vidare runt..

Vad har hon för intressen? Är hon utåtriktad eller inbunden, har hon många vänner? Hur länge har hon bott i sverige?
Citera
2013-05-10, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Channy

I en brottsutredning är det väldigt viktigt att veta så mycket som möjligt om personen. Även sexuell läggning kan spela in. Det är ju väldigt svårt att veta på förhand exakt vilket motiv en eventuell gärningsman har haft och vilken information som visar sig vara avgörande.

Håller helt med om att polisen verkar halvsova. Med hjälp av hundar eller med hjälp av föräldrarna borde man kunna avgöra om kläderna har tillhört henne.
Troligtvis har inga vittnen sett henne och själv är jag skeptisk till att hon över huvud taget har varit ute och joggat. Skulle mer tro på att hon hade andra avsikter när hon gick ut. Att hon skulle plugga hos en kompis efteråt verkar också vara lögn eftersom ingen kompis verkar ha saknat henne. Jag tror att hon medvetet la ut ett villospår på FB.
Citera
2013-05-10, 11:38
Medlem
Vbeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toj
Det är ju inte ovanligt att joggare använder sig av Runkeeper (eller liknande) för att hålla koll på sina löprundor. Dom borde väl kunna ge polisen tillgång till hennes konto om hon nu hade ett?

Hon finns på Runkeeper under sitt riktiga namn. Tyvärr har hon inte lagt upp några aktiviteter, i alla fall inte vad jag kan se. Man kanske måste vara vän med henne för att komma åt dom? Är det någon som har koll på det?
Citera
2013-05-10, 11:38
Medlem
Astrologeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
I en brottsutredning är det väldigt viktigt att veta så mycket som möjligt om personen. Även sexuell läggning kan spela in. Det är ju väldigt svårt att veta på förhand exakt vilket motiv en eventuell gärningsman har haft och vilken information som visar sig vara avgörande.

Håller helt med om att polisen verkar halvsova. Med hjälp av hundar eller med hjälp av föräldrarna borde man kunna avgöra om kläderna har tillhört henne.
Troligtvis har inga vittnen sett henne och själv är jag skeptisk till att hon över huvud taget har varit ute och joggat. Skulle mer tro på att hon hade andra avsikter när hon gick ut. Att hon skulle plugga hos en kompis efteråt verkar också vara lögn eftersom ingen kompis verkar ha saknat henne. Jag tror att hon medvetet la ut ett villospår på FB.

Gamla kläder och skräp påträffas ofta ute i skogen, det lät som att detta var fallet. Att de legat där en längre tid, en längre tid än i lördags.
Citera
2013-05-10, 11:41
Medlem
Astrologeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Är det ens bekräftat att hon skulle till en kompis och plugga? Hon skrev det, ja, men det betyder inget.

Om hon skriver på Facebook att hon ska till en kompis så finns det ingen anledning att bli oroligt och undra var hon är.

Brukade hon skriva på Facebook när hon skulle till kompisar? Brukade hon vara ute och springa?

Jag personligen tror inte att hon skulle plugga hos någon. Den personen borde ha frågat efter henne i SMS, Facebook och säkert kommentera hennes status på Facebook.

Det var ett sätt att vinna tid. Hon skulle ut och springa och sedan plugga. Det är 4-5 timmar som ingen kommer lägga märke till om hon försvinner.

Ja det håller jag med om. 'Vännen' borde ha undrat varför hon inte hörde av sig, eller kom.
Så det var nog ett villospår, om nu ingen träder fram som kompisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in