Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-09, 19:39
  #133
Medlem
Tycker det är väldigt obehagligt när folk försvinner på det här viset. Har inte läst hela tråden under dagen men snappat upp det här om att det funnits mobilsignal i området....men man har inte hittat mobilen va?

När man läser på Missing people på Facebook så får iaf jag intrycket av att många människor bara försvinner. Väldigt obehagligt....den här tjejen hade väl inga kända psykiska besvär heller?

HOPPAS hon hittas!!
Citera
2013-05-09, 19:44
  #134
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aergia
Vet inte var du joggar, men jag (tjej, 25) joggar ofta i skog och på elljusspår. Och möter ofta andra tjejer på ödsliga stigar.

Jag har bott både här http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.9...-i-motionsspar och där http://www.expressen.se/nyheter/flic...d-motionsspar/.

Jag vet att det finns modiga tjejer som är ute och joggar ensamma, grattis till er.
Citera
2013-05-09, 19:47
  #135
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Jag gissar att vattnet är iskallt så sannolikheten att hon överlevt och ligger på en strand, och överlevt där också, är obefintlig. Iskalla kläder skyndar på dödandet på land. (jag säger inte att du påstår att hon lever och ligger på en strand, men någon kommer säkert tro det, och då är det lika bra att avfärda det direkt)

"A water temperature of 10 °C (50 °F) can lead to death in as little as one hour, and water temperatures hovering at freezing can lead to death in as little as 15 minutes." - http://en.wikipedia.org/wiki/Hypothermia#cite_ref-32

Statistk på hur länge man överlever i vatten. Ni som inte kan Fahrenheit kan Googla X Fahrenheit in Celsius

http://www.usps.org/national/ensign/...ypothermia.htm

Förmodligen ligger hon på botten, tyvärr.
Hamnar man i luleälvens vatten den här årstiden är det finito (speciellt där i det strömmande vattnet efter kraftverket), det är nog frågan om några få minuter innan man fryser ihjäl men förmodligen har man drunknat redan innan dess. Några av de som drunknat i älven tidigare har hittats i Luleå skärgård efter lång tid.
Citera
2013-05-09, 19:56
  #136
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Aha, du är en gammal flashbackrasse alltså. Ville bara få det klarlagt.
Slår vad om att du skulle bli bra nöjd om det visade sig att en blatte låg bakom det hela. Slår också vad om att vad du hittills skriver är ogrundade rykten inom den lokala inaveln.
Jag tror faktiskt inte att man behöver vara rasist för kunna se att det finns problem i Boden, denna gången är inte misstankarna om detta så ogrundade som det ofta kan vara vill även jag påstå.
Kommentar från MPS sida:
Citat:
Jag tror man borde kolla runt A8 ing3 området mycke oroligt där dag som kväll vet många bekanta som blivit påhoppade där även själv stört och skingrat ett rånförsök där när jag var ute med hunden. Efter som jag bor i närheten. Jag har tipsat polisen
Citera
2013-05-09, 20:00
  #137
Medlem
Quarrels avatar
Den här artikeln handlar om en man som var ute och joggade ensam och försvann. Aftonbladet: Försvunne L*rs hittad död under brant stup Inget brott misstänktes. Samma sak kan ha hänt här.
Citera
2013-05-09, 20:00
  #138
Avstängd
Men varför är polisen så snabba och säkra med att gå ut och säga att dom inte misstänker något brott?

Det borde väl mycket till att så snabbt verkligen avfärda misstanke om brott? Mord, kiddnappning, våldtäkt osv...?
Citera
2013-05-09, 20:02
  #139
Medlem
Josef Fritzls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man inser att det måste vara extremt viktigt att kunna följa telefonens position sista tiden innan signalen försvann.
Kan man exempelvis se om hon sprang joggingspåret och sedan plötsligt stannade och gick upp till fortet, eller var hon kanske aldrig på joggingspåret och gick direkt till fortet. Såna små detaljer kan ge avgörande information.
Vad finns det för tekniska möjligheter att följa en telefons position?

De (polisens tekniker) får inte fram exakta gps-positioner, vad de kan se är vilken/vilka master som telefonen senast var uppkopplad till (samt givetvis data till & från telefonen). Det kan ju dock hända att hon har haft igång en gps-sändare på mobilen som gör att hennes rutt finns sparad, vilket jag dock inte finner speciellt troligt.
Citera
2013-05-09, 20:05
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roc-A-Fella
Men varför är polisen så snabba och säkra med att gå ut och säga att dom inte misstänker något brott?

Det borde väl mycket till att så snabbt verkligen avfärda misstanke om brott? Mord, kiddnappning, våldtäkt osv...?

Det var just det jag tyckte var så konstigt också. Om så en 84-åring försvinner så säger dom att dom inte kan utesluta brott. Här är det en ung tjej som ska ut och jogga och mitt på blanka dagen då en olycka lätt skulle upptäckas och en tjej utan som det verkar depressioner osv. Borde inte allt peka mot brott?
Citera
2013-05-09, 20:10
  #141
Medlem
Josef Fritzls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tusenfia
Det var just det jag tyckte var så konstigt också. Om så en 84-åring försvinner så säger dom att dom inte kan utesluta brott. Här är det en ung tjej som ska ut och jogga och mitt på blanka dagen då en olycka lätt skulle upptäckas och en tjej utan som det verkar depressioner osv. Borde inte allt peka mot brott?

Om polisen avfärdar brott så vet det garanterat mer än gemene man, sedan ska man inte lita blint på allt aftonbladet skriver, de kan vrida och vända saker ganska friskt! (Har inte läst artikeln om kvinnan i fråga så jag vet inte vad de skrivit).

Hoppas att kvinnan återfinns oskadd, håller dock med flertalet andra att ett brott verkar ligga bakom det här försvinnandet.
Citera
2013-05-09, 20:10
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag har bott både här http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.9...-i-motionsspar och där http://www.expressen.se/nyheter/flic...d-motionsspar/.

Jag vet att det finns modiga tjejer som är ute och joggar ensamma, grattis till er.

Spåret i Heby har jag sprungit på ett antal gånger. Tokar kan man ha otur att möta överallt.

Poängen var att det inte alls är osannolikt att denna tjej gav sig ut för att jogga på ett ensligt ställe. Hur många tjejer som helst gör det.
Citera
2013-05-09, 20:11
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Den här artikeln handlar om en man som var ute och joggade ensam och försvann. Aftonbladet: Försvunne L*rs hittad död under brant stup Inget brott misstänktes. Samma sak kan ha hänt här.

Ja det kan ju vara så, men det faktum att man har haft ganska mycket sökande i området redan och inte hittat något talar ju inte för detta. Just stup och raviner är väl bland de första ställena man söker på.
Att telefonen försvann talar inte direkt för detta heller. Det troligaste är ju inte att telefonen skulle gå sönder eller att den skulle hamna i radioskugga, men det kan ju inte uteslutas.
Citera
2013-05-09, 20:12
  #144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om det skulle vara så att hon har fallit i Lule-älven så undrar man hur stor chans det är att hon skulle flyta i land nedströms. Finns det någon som har koll på såna saker. Sedan undrar man ju hur strandkanten ser ut. Finns det risk att man kan halka och falla i vattnet och finns det fortfarande is på älven?

För ca 20-25 år sedan gick en person ner sig (frivilligt) några hundra meter nedströms bodens kraftverk och långt senare återfanns han vid unbyn/avan där han hade fastnat i ett grenverk invid stranden. Avståndet bör vara ca 13-14 km. Nu är det troligen ganska strömt också i luleå älv p.g.a. vårfloden och kraftverken brukar få öppna luckorna och släppa överskottsvatten. Har hon trillat i älven så kan hon fara lång väg vad jag förstått.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback