2013-05-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man kan vara en bra människa trots att man är en MÖP eller har ett specialintresse för vapen, dock är det inte liktydigt med att man är lämplig som soldat inom Försvarsmakten. Jag talar av erfarenhet, det är inte ovanligt att personer som befinns olämpliga råkar ha ett onormalt intresse för vapen, snudd på fixerad. Och blev kan kickad, vilket ett rykte säger, då är man inte lämplig. Det finns några alternativ, visat bristande omdöme, kanske gjort sig skyldig till förseelse, det kan vara olämplig/otillåten vapenhantering, uttalat missaktning mot någon och att det strider mot Försvarsmaktens policys m.m.

Han verkar inte vara urtypen för studier på högskolenivå, särskilt inte om han avslutat utbildning i förtid, det talar emot att han skulle kunna vara en studiehjälp för VB.

Men okej. vi förutsätter att det är kompisen som har haft ihjäl flickan.

om vittnesmålet stämmer om att någon sett flickan i området efter 21tiden, då måste det krävts att hon kommit tillbaka, alternativt att han sprungit efter. Att han ska ha sprungit efter tvivlar jag på. Att han kan ha ringt och bett henne komma tillbaka - ja en möjlighet. ett samtal eller sms efter att han bett henne komma tillbaka hade polisen dock kunnat spåra. Kommit tillbaka frivilligt? ja, möjligtvis. Men vem är det då hon ringt och smsat med halva kvällen? Och om det varit ett bråk, borde inte grannar hört detta? om han överföll henne utomhus, hur lyckas han då sopa igen spåren? Om han nu är en ex-pojkvän, borde inte folk i hennes närhet veta om han är/varit våldsam mot henne? För är man kapabel att ha ihjäl någon, då är det inte ovanligt att det finns tidigare domar om misshandel eller att man på annat sätt tappat kontrollen.

Redogör gärna för hur du tror att detta gått till, för jag kan inte riktigt se hur det kan ha hänt, och hur han samtidigt sopat igen spåren så snyggt.
Citera
2013-05-13, 12:32
Medlem
Frun kanske har lejt en torped?
Citera
2013-05-13, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaldo
Den 29e november 2011 har VB skrivit detta på hans fb-logg:

"JAg vill inte fråga men jag måste fråga har du Ica/coop kort? hur sätta man in pengarna på kortet? jag fick ica kortet i torsdags och vet inte hur man använda den :=)" Lite märkligt, enligt mig.

Exakt en vecka senare dvs. den 6e december 2011 har VB delat en länk på hans logg där det är en video på 2 hundar som äter. Antar att And*rs blir less på henne och tar bort henne som vän på FB. Det gör du såklart henne ledsen och det är då nästa dag VB twittrar om att "And*rs ,My teacher , took me away from his friends list I think he doesn't like me."

Den här And*rs blir bara mer och mer intressant för mig. En sak som jag inte begriper är att han har 3 följare på Facebook varav en utav dom är Chr*stian S*lberg som nämns längre bak i tråden. Är det så att den här killen försöker ta reda på någonting om sin vän VB? Eller vet han någonting men berättar inte? Kan VB ha gått/åkt till And*rs efteråt? Hmm...

Snälla lägg ner!
Jag känner personen i fråga väl, och nej, han har inte med detta att göra. Det är en otroligt god & varmhjärtad människa och han är förmodligen den siste på denna jord att utnyttja/skada/whatever någon annan.
Någon skrev att han inte delat MPS foto av henne på Facebook och att detta var suspekt, men jo-det har han visst gjort. Däremot är det många som bara delat fotot till sina vänner (dvs ej publikt) och han är en av dom. Därför syns det inte för er.
Citera
2013-05-13, 12:33
Medlem
Cinnabars avatar
För att rätta till några missförhållanden i huvudena på en del i tråden kan jag förtälja att jag själv hade en väninna från Thailand som bodde i Sverige för många, många år sedan, redan på den tiden fanns "pattaya" med i bakhuvudet på folk. Den här tonårstjejen längtade väldigt mycket tillbaka. Det fanns en sorgsenhet över att ha hamnat här, men hon var samtidigt en glad, och helt vanlig tjej.

Dravlet om att det skulle vara en kulturkrock bakom "Ploys" beteende köper jag inte, det handlar allra högst troligast om handikappet aspergers. Det brukar tyvärr se ut så här, personen hakar upp sig på en person, och stalkar. Det är sorgligt.

Min thailändska väninna flyttade tillbaka till Thailand, lämnade sin familj här, mor och syskon, efter gymnasiet. Hon skulle plugga till läkare i Thailand. "Ploy" är nu i samma ålder som min vän, och var också fri att göra vad hon ville. Hon valde att stanna i Boden, och jag tror att hon satt fast i sitt handikapp. Hon har tagit livet av sig, det är min övertygelse nu.

Oerhört tragiskt, är min uppfattning, om att hon blev tilltufsad av livet, eftersom kunskapen om det här handikappet är låg. Jag hade inte susning själv förrän jag träffade på de två grabbarna som hade det här handikappet, då förstod jag att jag tidigare träffat på en person med detta. Han cirkulerade som en udda satellit bland oss andra, och fick vara i fred, men folk skrattade ju bakom ryggen på honom, åt hans stereotypa rörelsemönster, hans "kokkonst" med mera (vi bodde på korridor och han var aldrig tillsammans med oss andra och sökte sig inte till oss, tur var väl det för han hade nog blivit utfryst då, ja, det är hemskt). För andra är handikappet mer dolt, det finns så många grader, men tyvärr, handikappet leder till att människor kan regrediera och vissa förakt, och då om man känner sig hotad. Jag tror att AN känt sig maktlös i kontakterna med VB, och AN borde ha läst på, och tagit reda på varför allt var som det var. Men, det är väl inte förstahandsvalet att man fundera på handikapp, kan förstå det med.

Jag tror att VB kommer att hittas i ån, alternativt aldrig hittas. Dödsorsaken lär vara stigmatisering på grund av handikapp. Hur kan man hjälpa en tjej som uppenbart inte förstår att motparten inte är intresserad? Vems ansvar är det? Väldigt svårt! Självklart kan en del män ha behandlat Ploy som vandringspokal, vilket ytterligare skapat förvirring hos henne. För en ohandikappad person kan det vara jobbigt att ta sig igenom sådant, och för hennes del, antagligen katastrof.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-13 kl. 12:42.
Citera
2013-05-13, 12:34
Medlem
Labolina70s avatar
Citat:
Man kan vara en bra människa trots att man är en MÖP eller har ett specialintresse för vapen, dock är det inte liktydigt med att man är lämplig som soldat inom Försvarsmakten. Jag talar av erfarenhet, det är inte ovanligt att personer som befinns olämpliga råkar ha ett onormalt intresse för vapen, snudd på fixerad. Och blev kan kickad, vilket ett rykte säger, då är man inte lämplig. Det finns några alternativ, visat bristande omdöme, kanske gjort sig skyldig till förseelse, det kan vara olämplig/otillåten vapenhantering, uttalat missaktning mot någon och att det strider mot Försvarsmaktens policys m.m.

Han verkar inte vara urtypen för studier på högskolenivå, särskilt inte om han avslutat utbildning i förtid, det talar emot att han skulle kunna vara en studiehjälp för VB.

MEN det finns dom som är väldigt lämpliga också.
Jag är väldigt nära ett flertal av dessa killar som håller på med det intresset.
Smarta, disciplinerade, kloka killar!
Med tanke på hur många det finns med detta intresse så finns det nog väldigt smarta och mindre smarta, som överallt annars
Tänk om alla följde en mall och va perfekta?
Bara för att man hoppat av skolan osv behöver det inte innebära att man är dum eller obegåvad!
Citera
2013-05-13, 12:36
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Exakt. Jag är övertygad om att Bodengrabbs historia inte var helt uppdiktad.
Antingen har han träffat denna https://www.facebook.com/krist*ffer.k.j*hansson.3
eller så är det han själv. Men varför angav han namnet T*mm* P. Detta är ju en riktig person i boden.

Den här KKJ har kanske ett förhållande med TP. Han skriver på fb att han är intresserad av både män och kvinnor. Kanske är TP vittnet som såg henne lämna lägenheten. Jag tycker att polisen skulle kika närmare på den här KKJ. Verkar som om de har avfärdat honom väldigt snabbt. Har han nån nära släkting inom polisen, tro?
Citera
2013-05-13, 12:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wera8888
Men okej. vi förutsätter att det är kompisen som har haft ihjäl flickan.

om vittnesmålet stämmer om att någon sett flickan i området efter 21tiden, då måste det krävts att hon kommit tillbaka, alternativt att han sprungit efter. Att han ska ha sprungit efter tvivlar jag på. Att han kan ha ringt och bett henne komma tillbaka - ja en möjlighet. ett samtal eller sms efter att han bett henne komma tillbaka hade polisen dock kunnat spåra. Kommit tillbaka frivilligt? ja, möjligtvis. Men vem är det då hon ringt och smsat med halva kvällen? Och om det varit ett bråk, borde inte grannar hört detta? om han överföll henne utomhus, hur lyckas han då sopa igen spåren? Om han nu är en ex-pojkvän, borde inte folk i hennes närhet veta om han är/varit våldsam mot henne? För är man kapabel att ha ihjäl någon, då är det inte ovanligt att det finns tidigare domar om misshandel eller att man på annat sätt tappat kontrollen.

Redogör gärna för hur du tror att detta gått till, för jag kan inte riktigt se hur det kan ha hänt, och hur han samtidigt sopat igen spåren så snyggt.

Jag förutsätter inte alls att han är inblandad i försvinnandet, det är lite väl magstarkt att rikta en misstanke mot någon på det viset tycker jag. Och att han skulle ha tidigare domar på sig rimmar illa med åldern. Och det där med folk i hennes närhet, nej det tror jag inte på, hon verkar tämligen anonym på orten, inte många som vet mycket om henne, så har jag uppfattat henne.
Citera
2013-05-13, 12:39
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej inte explicit men kanske implicit. Jag menar att VB uppenbarligen genom sitt beteende har retat folk och det kan vara orsaken till att hon inte finns mer.
Har du någon bättre teori?

Att någon "retat upp" någon annan är förvisso en av orsakerna till att mord begås i Sverige. Problemet är att denna typ av mord så gott som alltid är familjetragedier eller bekanta med missbruksproblem som börjar slåss med knivar i fyllan på en lägenhetsfest. Tror inte på teorier om svartsjuka fruar/flickvänner eller män som vill dölja sina snedsteg genom att röja älskarinnan ur vägen. Skulle faktiskt då se ett överfall som gick snett som mer troligt. Fast problemet är att det är en typ av brott där gm ytterst sällan försöker transportera undan kroppen. Att hon fått kontakt med en ytterst olämplig man är väl inte heller otroligt. Sen kan jag inte se varför självmordshypotesen skulle vara så orimlig som många påstår här. Att hon håller sig undan frivilligt verkar inte så sannolikt, men kan inte uteslutas det heller.
Citera
2013-05-13, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegoldenjet
Snälla lägg ner!
Jag känner personen i fråga väl, och nej, han har inte med detta att göra. Det är en otroligt god & varmhjärtad människa och han är förmodligen den siste på denna jord att utnyttja/skada/whatever någon annan.
Någon skrev att han inte delat MPS foto av henne på Facebook och att detta var suspekt, men jo-det har han visst gjort. Däremot är det många som bara delat fotot till sina vänner (dvs ej publikt) och han är en av dom. Därför syns det inte för er.

Jag vill faktiskt hålla med här, *nd*rs är en riktigt fin lärare på björknäsgymnasiet som verkligen bryr sig om sina elever. (jag har själv haft honom)
förmodligen har han varit trevlig som han alltid är mot sina elever och vb har misstolkat hans intentioner och helt enkelt börjat stalka honom och gått över gränsen.
*nd*rs har förmodligen varit tvungen att ta avstånd till henne på facebook för att hon gått för långt när hon börjat blanda sig in i hans privatliv.
Citera
2013-05-13, 12:44
Medlem
engultomats avatar
Citat:
Var det inte så att Bodengrabb påstod att T*mpy INTE fick tjänstgöra i Hemvärnet då han inte klarade någon form av psyktest? Alltså, han har aldrig tjänstgjort som hemvärnssoldat, aldrig antagits och således inte kunnat bli kickad, så uppfattar jag saken.

Den här TP kan dock ha varit inneboende hos KJ. De har en sak gemensamt, ett intresse för Försvarsmakten vilket framgått av Bodengrabbs inlägg angående det jag beskriver ovan, samt vad som framkommit om KJ. Bodengrabb menade att TP är skriven i Sävast, men har tillgång till bostad i Bodsvedjan.

Nej, jag tror inte att KJ hade någon TP inneboende. KJ har aldrig skrivit något sånt/inga bilder med någon TP, och han har ingen kompis som heter T*mmy/T*mpy P*ersson bland sin vänlista.
Bodengrabbs berättelse verkar stämma, alltså allt information om TP som han skrev (hemvärnet osv). Det enda som inte stämde var namnet.

Kom ju fram en person i tråden, som varit medlem sen Nov 12, och skrev "Jag känner T*mpy och han är en av mina bästa vänner.. Hon känner inte jag, aldrig sett.. Inte T*mpy heller.."

Den riktiga TP hade nog ingen aning om vem VB är.

Bodengrabb verkade veta jäkligt mycket, hade varit intressant att få veta varför han skrev fel namn.
Citera
2013-05-13, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrologeen
Kan addera att jag har för mig att han gick vidare på IV-programmet, har för mig att det heter så. Där går det inga raketforskare.

Utifrån det du berättat så kan vi dra den säkra slutsatsen att hennes besök inte alls handlade om studier.
Detta kan betyda att hon hade "fler kulor i luften" och då kanske man skall ta reda på vem eller vilka de andra kulorna tillhörde.
Kan garantera, att pluggar man teknisk fysik på universitetet så pluggar man tillsammans med kurskamrater.
Citera
2013-05-13, 12:45
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutcut1337
Jag vill faktiskt hålla med här, *nd*rs är en riktigt fin lärare på björknäsgymnasiet som verkligen bryr sig om sina elever. (jag har själv haft honom)
förmodligen har han varit trevlig som han alltid är mot sina elever och vb har misstolkat hans intentioner och helt enkelt börjat stalka honom och gått över gränsen.
*nd*rs har förmodligen varit tvungen att ta avstånd till henne på facebook för att hon gått för långt när hon börjat blanda sig in i hans privatliv.

Ja, och hemskt nog kanske han var en oerhört viktig person för henne. Ingen kan lastas för det här, det är bara en stor tragedi tror jag, på temat "alla känner apan, apan känner ingen". Grunnar på vad polisanmälningarna kan ha handlat om? Kanske har folk faktiskt hotat henne, och då har hon blivit rädd? "Om du inte slutar att xxx, kommer jag att xxx."
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-13 kl. 12:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in