Det beror på vad mobilen gör. Det kan dröja timmar för gamla GSM-telefoner från yngre stenåldern innan den kommunicerar med en mast, om det inte sker någon trafik (samtal eller SMS), eller att den byter mast. Moderna telefoner kan kommunicera näst intill oavbrutet.
Men sen tolkar operatörerna lagen om elektronisk kommunikation olika, så det variera hur mycket trafikdata de sparar.
Enligt uppgift ska tjejen haft en mobiltelefon av märkert samsung galaxy
Fast nu har ju vännen bekräftat att hon hade träningskläder på sig och vittne ska även sett henne vid hans bostad, rimligvis även då i träningskläder för att det blir trovärdiga uppgifter. Långpromenad kan ju räknats som motion. Blir ju inte mer svettig av att gå i träningskläder vs vanliga kläder.
Vännen "kompisen" är ju höljt i dunkel, polisen passar ju på den frågan och medger endast en "han".
Var mötet skall ha skett är också höljt i dunkel, polisen svävar på svaren.
Vittnet anses trovärdigt men var har då vittnet sett henne, adress ??
Har hon lämnat området frivilligt och haft sm tankar så är bron i närheten bästa alternativet, hög höjd, strömt kallt vatten. Hon kan ju blivit deppad av mötets utgång om det nu var ex eller annan kärlek och beslutat sig för att ta ta...
Eller så har hon helt enkelt bragts om livet.
Nu avbryter man sökandet, vad det betyder i spaningsläget vet bara polisen.
Det finns bara två diffusa vittnen som sett henne denna em, inte en enda person har ännu sett henne mellan bostad och området.
Det beror på vad mobilen gör. Det kan dröja timmar för gamla GSM-telefoner från yngre stenåldern innan den kommunicerar med en mast, om det inte sker någon trafik (samtal eller SMS), eller att den byter mast. Moderna telefoner kan kommunicera näst intill oavbrutet.
Men sen tolkar operatörerna lagen om elektronisk kommunikation olika, så det variera hur mycket trafikdata de sparar.
Det känns inte jättetroligt att en så ung tjej har en gammal mobil.
Men en android som tystnar kan alltså ganska snart konstateras död?
Om nu Bodengrabb bara är ett så kallat troll så undrar man verkligen vad han skulle ha för syfte med detta. Det är väl han som har talat om T*mm* Tompy P*rsson som skulle vara skriven i Sävast och ha flyttat till Bodsvedjan. Han har berättat om den gula plastpåsen från ICA som hon skulle ha burit läxböckerna i o s v.
Han har sagt att han träffade Tompy på skallgången. Detta innebär ju att Bodengrabb själv är med i MPS. Att Tompy har erbjudit sina tjänster till MPS har jag för mig är sant. Men Tompy själv säger sig vara förtvivlad och har inget med saken att göra. Det har även påståtts på tråden att Tompy har kontaktats av diverse nyhetsmedier som har velat intervjua honom på grund av att han har hängts ut här på FB.
För mig låter hela historien mycket besynnerlig, en del saker verkar vara sanna och andra inte. Vad har Bodengrabb för avsikter med att lägga ut desinformation om Tompy om han nu har gjort det?
Hur stor är sannolikheten att gärningsmannen själv följer denna diskussion?
Avundsjuka inom MP? Vännen till T*mpy skrev att han hade hjälpt dom så då har han ju varit med där i alla fall. Och den här Bodengrabb verkar även han varit med i MP. En konflikt? Nån som ville jävlas med T*mpy? Med tanke på att endast Boden-bor känner till att ICA-påsar kan vara gula så kan man väl dra slutsatser utifrån det. Mycket märklig historia det där. Hmm.
Varför har ingen sett henne i motionsspåret? När hon lämnade hemmet? Mellan hemmet och motionsspåret? Mellan motionsspåret och vännen? Det finns ju inte ett enda vittne sträckan: Hemmet - Motionspåert - Vännen. Den enda som har sett henne är vännen + ett vittne utanför vännens bostad sent på kvällen. Varför har ingen sett henne på den långa tiden mitt på dagen?
Varför låser du dig vid motionsspår? Förutom hennes egen fb-uppdatering om att hon skall ut på en träningsrunda/joggingrunda finns det ingenting som pekar mot ett joggingspår. Telefonpositioneringen möjliggör detta men indikerar egentligen bara att mobilen befunnit sig i närheten av en viss mast.
Om jag inte missminner mig från andra fall så delas mastens "upptagningsområde" upp i sektorer som dels begränsas i grader och dels i avstånd. En sådan sektor kan exempelvis utgöras av gränserna 0-45 grader, 0-500 meter(detta blir mina egna ord, för att förklara och är ingen exakt beskrivning) Länk för hur sådant funkar exakt finns i Klissbergsfallet om någon mot förmodan skulle orka plöja den
Det är egentligen mer eller lika troligt att en sådan löptur så här års i Boden skulle genomföras på gator, cykel o gångvägar, då flera från trakten påpekat att det fortfarande kan vara både blött och snö/isfläckar i skogen. Ingenting, förutom bristen på vittnesiakttagelser talar emot att hon kan ha "sprungit asfalt"
Att telefonens positionering inte är så mycket att gå på tycker jag redan har framkommit här och i media. Kopplar mot sama mast i ett område med stor omkrets/radie. Dessutom kan ju telefonen dumpas av någon annan i det fall det här handlar om ett brott. Kastas från en bil t.e.x.
Vill bara peka på att man måste vara öppen, tänka brett.
Jag håller dörren till olycksteorin halvöppen också, än så länge. Olyckor kan ofta framstå som oförutsägbara eller oförklarliga när man senare har facit i hand.
Det viktigaste av allt: Är det fastslaget att träffen med studiekamraten verkligen ägde rum?
Kan någon länka, i så fall? Eller är det bara så att vi/man tar det för givet då polisen gått ut och informerat att det inte finns misstankar mot studiekamraten. Det behöver nämligen inte vara samma sak.
Var finns den officiella källan på att detta möte ägt rum och var finns den officiella källan på att hon iakttagits vid vännens adress?
Avundsjuka inom MP? Vännen till T*mpy skrev att han hade hjälpt dom så då har han ju varit med där i alla fall. Och den här Bodengrabb verkar även han varit med i MP. En konflikt? Nån som ville jävlas med T*mpy? Med tanke på att endast Boden-bor känner till att ICA-påsar kan vara gula så kan man väl dra slutsatser utifrån det. Mycket märklig historia det där. Hmm.
100 % sannolikhet skulle jag vilja påstå.
"Min" affär, Kvantum i Luleå använder gula kassar och har gjort så i flera år. Pluggar man i Luleå kan det även hända att man handlar på kvantum i Luleå. Jag har flera gula kassar i mitt hem. Blev jag misstänkt nu? Jag är inte med i Missing people, har alibi för hela förra helgen, ja, för varenda dag det här året tror jag. Dessutom känner jag inte/har aldrig sett kvinnan i fråga. Jag kör inte i fyllan och har aldrig gjort det. Går inte heller på droger eller äter mediciner, inte ens Alvedon. Av någon anledning har jag alltid tyckt att hela Boden är motbjudande (till skillnad från t ex Piteå, dit åker jag gärna!) och undviker stan så långt jag bara kan. Jag har varit inne och vänt på Ltu, fast det var många år sedan nu.
16 a § Den som bedriver verksamhet som är anmälningspliktig enligt 2 kap. 1 § är skyldig att lagra sådana uppgifter som avses i 20 § första stycket 1 och 3 som är nödvändiga för att spåra och identifiera kommunikationskällan, slutmålet för kommunikationen, datum, tidpunkt och varaktighet för kommunikationen, typ av kommunikation,kommunikationsutrustning samt lokalisering av mobil kommunikationsutrustning vid kommunikationens början och slut.
Skyldigheten att lagra uppgifter enligt första stycket omfattar uppgifter som genereras eller behandlas vid telefonitjänst, meddelandehantering, internetåtkomst och tillhandahållande av kapacitet för att få internetåtkomst (anslutningsform). Även vid misslyckad uppringning gäller skyldigheten att lagra uppgifter som genereras eller behandlas.
Den som är skyldig att lagra uppgifter enligt denna paragraf får uppdra åt någon annan att utföra lagringen.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrifter om vilka uppgifter som ska lagras enligt denna paragraf. Lag (2012:127).
Jag ser ingen skyldighet för operatören att spara tidpunkt för senaste anrop som inte är trafik.
Vet vi någon om personen som skulle "ha" retat upp henne under lördagen?
Läste tidigare i tråden om nån som skulle ha tagit hennes jobb?
Aftonbladet kunde i dag berätta att Vatchareeya under lördagen skickade ett sms till en manlig bekant och skrev att det var någon som hade retat upp henne, men polisen vill inte lämna några kommentarer kring uppgiften om sms:et.
Vi vet faktiskt inte alls om det finns någon "gärningsman" här. Jag tycker inte att det här är ett försvinnande som pekar särskilt entydigt åt något håll. Det finns absolut inte skäl att anta att ett brott måste vara begånget eller ens att det är den mest sannolika förklaringen. Fortfarande gäller att en förkrossande majoritet av alla försvinnanden är frivilliga och även när den försvunne visar sig vara avliden så är det i majoriteten av fallen pga självmord, olycka eller sjukdom.
Jag tycker allt tyder på ett brott i nuläget. Hon skall alltså gå 2 km genom Boden klockan 21 på kvällen.
Vad kan hända på den sträckan utom brott. Även en smitningsolycka är ett brott.
Självmord tror jag är uteslutet och att hon skulle gått vilse likaså.
Tror kärleksflinget kan vara någon i skolans värld, dock inte studiekamrat. Jag gissar på att hon fallit för någon lärare. Tankarna går till Örebro-fallet, där rektorn levde dubbelliv.