Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-18, 20:58
  #5461
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Hon var inte gravid när ansökan gjordes som sagt.

Är du säker på att man automatiskt blir nekad om man har en etta och barn?
Dessvärre är jag det. Här nämns ekonomi och bostadskraven:
https://www.migrationsverket.se/Priv...i-Sverige.html

Har du stor etta kanske du kan dela upp den så det blir fler rum.
Citera
2023-01-18, 23:32
  #5462
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Dessvärre är jag det. Här nämns ekonomi och bostadskraven:
https://www.migrationsverket.se/Priv...i-Sverige.html

Har du stor etta kanske du kan dela upp den så det blir fler rum.

Ja, den är ganska stor. Jag ska nog chansa och berätta för dem att vi väntar barn. Läste lite mer på hemsidan igen och det verkar som att det kan vara en fördel.

Bor i Göteborg och det är svårt att få tag i en billig tvåa tyvärr. Känns inte så kul att lägga mer pengar på hyra och då kanske inte ha råd att resa och träffa fru och barn. Mamman till min första dotter tjafsar också mycket, vilket gör det svårt för mig att arbeta mer än ~80%. Måste nog nästan satsa på att bli någon form av egenföretagare för att ekonomin ska bli bra.
Citera
2023-02-13, 13:15
  #5463
Medlem
Om en person vill flytta till Sverige från Turkiet,hur går man till väga då?
Måste man ha jobb innan?
Asyl söker man väl bara om man flyr från krig?

Han vill att jag ska hjälpa honom men vet inte var jag ska börja..
Citera
2023-04-14, 10:56
  #5464
Medlem
Är det någon som vet vad som gäller när en person med tidsbegränsat uppehållstillstånd ska förnya sitt utländska pass? Kan man göra det i hemlandet, och sen resa tillbaka in i Sverige utan problem, trots att uppehållstillståndet är kopplat till det gamla (och därmed ej längre giltiga) passet?

Detta gäller en Thailändsk person, och det är osäkert om det kommer gå att förnya passet i tid via ambassaden i Sverige pga reseplaner och ambassadens öppettider och bokningsbara besökstider.

Edit: Kom nu till slut fram till migrationsverkets kundtjänst. Dom säger att det är uppehållstillståndskortet som är det viktiga, och att hon har ett pass där namnet matchar UT-kortet. Dvs migrationsverket har inget krav på att det måste vara samma pass som användes när kortet utfärdades. Däremot kan gränspolisen vara av en annan åsikt, sa dom. Så nu sitter jag i telefonkö för att fråga dom...
__________________
Senast redigerad av standardpapper 2023-04-14 kl. 11:12.
Citera
2023-04-30, 06:17
  #5465
Medlem
RustNeverSleeps.s avatar
Jag är svensk medborgare och planerar att gifta mig med en kvinna som kommer från ett land utanför EU. Jag har dock skuldsanering så jag når inte upp till försörjningskravet. Undantag från kravet kan göras (enligt Migrationsverket) om man t ex har nedsatt arbetsförmåga, sjukdom eller funktionsnedsättning. Finns det nån loophole om man har skuldsanering då? T ex om personen som ska flytta hit är högskoleutbildad och kan försörja sig själv direkt?
Citera
2023-04-30, 21:48
  #5466
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustNeverSleeps.
Jag är svensk medborgare och planerar att gifta mig med en kvinna som kommer från ett land utanför EU. Jag har dock skuldsanering så jag når inte upp till försörjningskravet. Undantag från kravet kan göras (enligt Migrationsverket) om man t ex har nedsatt arbetsförmåga, sjukdom eller funktionsnedsättning. Finns det nån loophole om man har skuldsanering då? T ex om personen som ska flytta hit är högskoleutbildad och kan försörja sig själv direkt?
Det finns tre sätt hon kan komma hit på:
1) Studier (hon kommer få betala avgift, brukar vara runt 300000kr och uppåt per termin
2) Arbete - hon kan söka jobb hemifrån. Jobbet måste vara utlyst internationellt i Europa har jag för mig för att det ska vara godkänt.
3) Anknytning till dig. Försörjningskrav gäller med vissa undantag, som du nämnde nedsatt arbetsförmåga etc. Rent teoretiskt om hon har förmögenhet skulle hon kunna klara försörjningskravet. Sen om giftermålet påverkar din skuldsanering vet jag inte. Men du kan inte säga hon är högutbildad och kommer snabbt få jobb och därmed undgå försörjningskravet - jobbet ska finnas där först.
Citera
2023-05-01, 04:32
  #5467
Medlem
RustNeverSleeps.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Det finns tre sätt hon kan komma hit på:
1) Studier (hon kommer få betala avgift, brukar vara runt 300000kr och uppåt per termin
2) Arbete - hon kan söka jobb hemifrån. Jobbet måste vara utlyst internationellt i Europa har jag för mig för att det ska vara godkänt.
3) Anknytning till dig. Försörjningskrav gäller med vissa undantag, som du nämnde nedsatt arbetsförmåga etc. Rent teoretiskt om hon har förmögenhet skulle hon kunna klara försörjningskravet. Sen om giftermålet påverkar din skuldsanering vet jag inte. Men du kan inte säga hon är högutbildad och kommer snabbt få jobb och därmed undgå försörjningskravet - jobbet ska finnas där först.

Ok, men om hon skulle få signera nåt sorts kontrakt eller garanti med en arbetsgivare att hon får jobb så fort hon fått uppehållstillstånd (giftemål) - hade det teoretiskt fungerat som ett sätt att kringgå försörjningsstödet, tro?
Citera
2023-05-02, 10:11
  #5468
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustNeverSleeps.
Ok, men om hon skulle få signera nåt sorts kontrakt eller garanti med en arbetsgivare att hon får jobb så fort hon fått uppehållstillstånd (giftemål) - hade det teoretiskt fungerat som ett sätt att kringgå försörjningsstödet, tro?

MÖD har fastslagit att framtida inkomst för tredjelands medborgare inte anses tillräckligt för att anse försörjningen är tryggad. Detta gällde förvisso student men bör kunna gälla även de som söker på anknytning.
https://lifos.migrationsverket.se/do...ummaryId=35658

I MV rättsliga ställningstagande står det uttryckligen att det är anknytningspersonen (dvs du) som ska stå för försörjningskravet.


Kursiv ovan från originaltext. Men längre ner kan man läsa följande om makar:


Ovanstående kan alltså läsas i MV rättsliga ställningstagande angående Försörjningskravet sidan 7 och 9.
https://lifos.migrationsverket.se/do...ummaryId=46608

Hypotetiskt om du gifter dig rik skulle hon genom besparingar kunna nå upp till försörjningskravet om ni har gemensam ekonomi och du förfogar över hennes medel. Detta är specialfall så du bör konsultera med en utbildad jurist vilket jag inte är, de är nog mer erfarna på området.

Nu vet vi inte så mycket om din situation så svaren ovan är mer generellt hållna och behöver nödvändigtvis inte gälla just ditt fall. Det är sällan män gifter sig rika och är det en importfru brukar hon komma från "trejde världen" där mannen i väst anses rik och förmögen. Du förväntas då kunna stå för försörjning och betala bröllop och alla kostnader hänförliga till anknytningsärendet. Dessa lär uppgå till minst 50000 kr. Med tanke på du genomgår skuldsanering och då får leva på existens minimum under 5 år kan man undra hur denna kalkyl går ihop.
__________________
Senast redigerad av gammgubbe 2023-05-02 kl. 10:16.
Citera
2023-05-04, 16:02
  #5469
Medlem
Hmmm....

Nej. Någon verkar ha mindre koll här, i sina svar / kommentarer - utan att överhuvudtaget ha sökt på korrekt tillgänglig information från bland annat själva MG och likaså det som direkt står i förarbetena till de nyare lagreglerna kring anhöriginvandring (det är inte så pass svårtillgängligt att man behöver vara utbildad jurist för det heller, just kring detta....).

Enda fallet när en förmögenhet från den som flyttar hit accepteras som svensk inkomst / försörjning är faktiskt uteslutande det fall när en sådan förmögenhet genererar inkomster. Det kan alltså vara aktier, fastigheter, delägarskap, mm. Och det är ett strikt krav på att en sådan förmögenhet, i så fall, måste kunna ersätta vanlig arbetsinkomst, dvs. kunna betala för skatter, nå upp till krav för att betala boende, livet i övrigt - utifrån den nivå som ställs upp som ett minimikrav (per månad). Med andra ord - det går inte alls att bara flytta och spendera / leva på själva den förmögenheten till uppehället tills denna är slut, t.ex.....

Detta är inte heller någon regel där det finns särskilt många undantag, enligt samma principer som används vid bedömningar i överklaganden, osv. Det är nog inte heller en särskilt vanlig situation.

Några "hypoteser" är det nog inte ens fråga om, då det finns ganska klara svar på mycket av detta. Nog bättre att veta läget som det är, istället för luddiga antaganden och därmed fel förhoppningar.....
Citera
2023-05-04, 17:25
  #5470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustNeverSleeps.
Jag är svensk medborgare och planerar att gifta mig med en kvinna som kommer från ett land utanför EU. Jag har dock skuldsanering så jag når inte upp till försörjningskravet. Undantag från kravet kan göras (enligt Migrationsverket) om man t ex har nedsatt arbetsförmåga, sjukdom eller funktionsnedsättning. Finns det nån loophole om man har skuldsanering då? T ex om personen som ska flytta hit är högskoleutbildad och kan försörja sig själv direkt?

Som du framställer det så saknas det lite grundläggande info för att kunna besvara din fråga, verkar det som.

Det här angående att inte nå upp till försörjningskravet. Är du så säker på att du inte når upp till det?

Du borde ju få behålla mer per månad av Kronofogden - i och med ändrad status (redan enligt Kronofogdens regler för sambo, oavsett om det skulle gälla utmätning eller skuldsanering - och i princip - då din partner måste försörjas, om partnern inte har jobb alls för tillfället. Bara den omständigheten att du inte längre bor själv, och är sammanboende, t.ex. - skapar förutsättningar för omprövning av din skuldsanering, dvs möjlighet att betala mindre per månad (dock förmodligen med en förlängd betalningstid som det också kan innebära hos KFM....). Det belopp (per månad) som Migrationsverket ställer upp som krav för din partners försörjning - borde ju då vara samma belopp som du ev. får behålla för att försörja er båda? ....Kanske värt att titta på det.

Något mer är väl i så fall också bostaden, alltså kostnaden för dig / er - i relation till försörjningskravet samt skuldsaneringen, då. I vissa fall kan man kanske nå upp till försörjningskravet om man är beredd att byta boende(form), dvs. - få ner bostadskostnaden, helt enkelt.

Sedan är det av stor betydelse vilken typ av inkomster det handlar om i ens fall, då bedömningen kring vad som skall anses vad har blivit rätt ordentligt hård de senaste åren ....(dvs, vad som accepteras eller inte). Med det sagt, det kan vara en stor skillnad att ha skuldsanering och samtidigt jobba heltid - alltså med löneinkomst, eller om man främst har andra inkomster....

Varianten med att ansöka på att partnern "kan försörja sig själv" början, har högskoleutbildning...Det handlar om fall med ett säkrat jobbkontrakt från början, att man då ansökt utifrån regler som gäller för det, och inte anknytning - först utifrån det faktum att man verkligen har fått ett jobb.

Vad gäller nedsatt arbetsförmåga så är detta tyvärr bland de jobbigaste situationerna för en hel del människor idag, och med partner från utlandet. Sådana frågor har nämnts lite löst i denna tråd, men i en del fall är det långt ifrån att det finns självklara svar eller förtydliganden alls.....
Citera
2023-05-07, 18:24
  #5471
Medlem
När de gäller uppehållstillstånd, spelar det någon roll om man är gift eller inte och snabbar det på processen om man t.ex är gift? Jag och min flickvän har varit tillsammans i fyra år, men covid och hennes hemlands extremt hårda restriktioner försenade våra planer i över två år. Vi har träffats flera gånger i hennes hemland och har precis skickat en ansökan om Schengen visum. Vi vill egentligen inte skynda på ett giftermål för vi vill att det ska vara en speciell händelse och inte något som snabbt blir överstökat, men är det värt det med tanke på snabbhet i ansökningen och om den blir godkänd eller inte om man är gift?
Citera
2023-05-08, 10:29
  #5472
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misonbos
När de gäller uppehållstillstånd, spelar det någon roll om man är gift eller inte och snabbar det på processen om man t.ex är gift? Jag och min flickvän har varit tillsammans i fyra år, men covid och hennes hemlands extremt hårda restriktioner försenade våra planer i över två år. Vi har träffats flera gånger i hennes hemland och har precis skickat en ansökan om Schengen visum. Vi vill egentligen inte skynda på ett giftermål för vi vill att det ska vara en speciell händelse och inte något som snabbt blir överstökat, men är det värt det med tanke på snabbhet i ansökningen och om den blir godkänd eller inte om man är gift?

För att UT ska beviljas ska relationen framstå som seriös. I det finns inte rekvisitet att man är gift. Ni har känt varandra i fyra år och träffats några gånger så det ser bra ut. Nu gäller det bara att ni känner varandra väl också för ni kan få svara på vad varandras föräldrar och syskon heter och hur de bor, vad de jobbar med osv. Min fru fick frågan om min favoritfärg och hon drog till med en färg Ni behöver inte gifta er det kommer inte snabba på processen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback