Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-28, 17:57
  #4861
Medlem
Fiiskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Japp, jag menar om ni har bott ihop med varandra där nere, så kan de bli knepigt bevisa det. Eftersom din blivande fru kanske har sin adress skriven hos sina föräldrar.

Det verka som du har tillräckligt med "bevis" för övrigt, så det ser lugnt ut. I mina ögon..

Ja det är inte bråttom skicka in dem. Jag hade min fru på besök 1 gång och gifte oss här då, under tiden handläggningstiden varade. DE godkänner sådana turistbesök under handlingstiden.
Kanske bara är jag (som gärna vill veta exakt vad som behövs och skall bifogas) men det känns som det finns väldigt dåligt med information om hur beslutet fattas (Vad som läggs vikt på, hur mycket efterforskning som görs osv) och hur ansökan görs. Man kommer ju inte längre än att skapa en användare om man bara vill kolla hur det ser ut. Vilka dokument som ska fyllas i, vad som ska bifogas etc.

När saker och ting skall bifogas. När ska jag som anhörig i Sverige skicka in hyreskontrakt, lönespecar, bilder, biljetter etc. Ska jag göra det direkt när hon ansöker eller ska jag vänta på att jag får frågeformuläret eller ska jag vänta på att dokumentet efterfrågas direkt av MV.

Hatar sådana här grejer, samma sak med Schengen Visumet, helt hopplöst.
Citera
2018-07-28, 18:55
  #4862
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiiskar
Kanske bara är jag (som gärna vill veta exakt vad som behövs och skall bifogas) men det känns som det finns väldigt dåligt med information om hur beslutet fattas (Vad som läggs vikt på, hur mycket efterforskning som görs osv) och hur ansökan görs. Man kommer ju inte längre än att skapa en användare om man bara vill kolla hur det ser ut. Vilka dokument som ska fyllas i, vad som ska bifogas etc.

När saker och ting skall bifogas. När ska jag som anhörig i Sverige skicka in hyreskontrakt, lönespecar, bilder, biljetter etc. Ska jag göra det direkt när hon ansöker eller ska jag vänta på att jag får frågeformuläret eller ska jag vänta på att dokumentet efterfrågas direkt av MV.

Hatar sådana här grejer, samma sak med Schengen Visumet, helt hopplöst.
När jag sökte första gången för min fru (besök/turistvisum) så fick jag ett bra tips, skicka in så mycket som möjligt. Allt som bevisar att ni är seriösa. Kontrollen vet jag inte hur det funkar exakt, eftersom historierna skiljer sig mellan olika "sökande". Men för mig kontrollerade de att vi verkligen kände varandra, med titta på bilder och biljetterna och min arbetsintyg från det företaget jag jobbade för. Men jag hade problem bevisa att hon bodde hos mig.

Ansökan sker online precis som de andra, skillnaden är ni bägge (eftersom hon ska flytta som gift till dig)ska fylla i . I ansökan får du besked vilka dokument ni ska ha, men aldrig fel med mera.

Det är bland annat de jag nämnde, men kommer du på mer så är det inte fel. VIKTIGASTE det är sant och kan bevisa ni är seriösa.

Tanke på det lilla du berättade så borde det inte vara några problem. 2 år är länge tycker jag, vet de som känt varandra knappt ett halvår, som har fått ett ja på sin ansökan. Där bland en hade inga större inkomster. Så jag vet inte ärligt, när de säger NEJ. Sedan kanske de skiljer sig mellan olika handläggare.

Viktigaste är ni kan bevisa ert förhållande, som tex gifta. Så är det bröllopsbilder m.m bröllopsintyg, att hon är inte gift i sitt hemland med en annan. Att det är registrerat som gifta i hennes hemland.

De olika dokumentärerna kan du skicka in direkt med den online ansökan eller i efterhand, men då se till kontroll numret kommer med. Men du kan aldrig skicka in för lite.....

Ja du kan skicka in långt efteråt, skulle de vilja ha fler intyg så kommer du/ni få besked på det.

oja om din frus dokumenter är inte på svenska, så måste de översättas till engelska eller svenska av en översättare, som har tillstånd. Då måste bägge papperna vara med som kopior.

När hon eventuellt kommer bli kallad på interjuv, så ska hon ha alla papper o original om de skulle fråga efter dem. På intervju är det inte fel ha med mer papper och fotografier.

Ja du det är inget lätt grej.... tar mycket tid o pengar .. Men känslan när man få ett ja är obeskrivlig.
Citera
2018-08-23, 14:12
  #4863
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolleprovaren
Nej, hon har uppehållsrätt i och med att hon är EU-medborgare och har redan ett sk samordningsnummer och har rätt att arbeta utan personnummer. Allt detta vet vi för det har vi kollat med alla myndigheter. Jag vet också att man kan få svenskt personnummer om man får ett arbete som har ett kontrakt som sträcker sig över minst ett år. Frågan är dock vad som gäller tillsvidareanställning, som ju de facto är samma sak som fast arbete. Detta borde med andra ord vara giltigt för att hon ska få ett svenskt personnummer.

Det du talar om är icke EU-medborgare. Inser dock att jag inte var tydlig med att hon är detta...

Hur löste ni det ang sjukförsäkring till uppehållsrätt?
Citera
2018-08-26, 22:27
  #4864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aphuset
Hur löste ni det ang sjukförsäkring till uppehållsrätt?

Hon hade ingen, så det var lite risky. Nu har hon dock fått svenskt personnummer med allt vad det innebär. Gick snabbt!
Citera
2018-09-23, 06:13
  #4865
Medlem
Hej. Jag är svensk medborgare som är skriven i Australien där jag bor med min australienska partner sedan 4 år tillbaka. Vi vill flytta till Sverige. Har läst att jag måste ha jobb och bostad i Sverige vid ansökan och att partnern måste ansöka från utlandet. Det verkar som att det betyder rent praktiskt att jag måste flytta till Sverige först, medan han bor kvar i Australien tills han får uppehållstillstånd. I så fall kan vi vara separerade i mer än 1 år (väntetiden är just nu 13-19 månader).

Jag undrar om det finns något sätt vi kan flytta tillsammans på samma gång och inte behöva separeras så länge? Kan jag stanna i Australien tills vi får beskedet eller kan vi flytta till Sverige och sen göra en ansökan därifrån? (Går det förresten att använda mitt jobb i Australien som bevis på att jag kan försörja oss?)
Citera
2018-09-23, 08:56
  #4866
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alice543
Hej. Jag är svensk medborgare som är skriven i Australien där jag bor med min australienska partner sedan 4 år tillbaka. Vi vill flytta till Sverige. Har läst att jag måste ha jobb och bostad i Sverige vid ansökan och att partnern måste ansöka från utlandet. Det verkar som att det betyder rent praktiskt att jag måste flytta till Sverige först, medan han bor kvar i Australien tills han får uppehållstillstånd. I så fall kan vi vara separerade i mer än 1 år (väntetiden är just nu 13-19 månader).

Jag undrar om det finns något sätt vi kan flytta tillsammans på samma gång och inte behöva separeras så länge? Kan jag stanna i Australien tills vi får beskedet eller kan vi flytta till Sverige och sen göra en ansökan därifrån? (Går det förresten att använda mitt jobb i Australien som bevis på att jag kan försörja oss?)

Hej alice, jag är ingen expert. Men enligt reglerna, så är det så tyvärr. Du måste först ha boende o försörjning i sverige. Den regeln kom till på grund "staten" ska slippa försörja i 3:e hand.

Men dina föräldrar eller någon annan, kan hyra ut något till er? Det verka funka. Jobb är en fördel eller så tillräckligt med pengar på bank, så ni kan försörja er bägge under längre tid. Din partner måste ansöka utanför sveriges gränser ja... Men efter ansökan finns inget som stoppar han ansöka om Besökvisum/turistvisum för högst 90 dagar. Skylla på den långa väntetiden, de bruka acceptera det. Då blir väntetiden ej så lång, plus du kan stanna där under vänte tiden. Du kan väl ansöka om boende redan nu?

Innebär ditt nuvarande jobb att du kan jobba från Sverige? Om det är så, så räcker det tillsvidare. Jag gjorde det, fick godkänt. Jag jobbade i Indonesien, men vi ansökte innan jag fick jobb i Sverige. Så jag kunde jobba hemirfrån här i sverige också delviss. Men jag hade lägenhet fortfarande här i Sverige.
Citera
2018-09-23, 19:11
  #4867
Medlem
Vet nån av er hur bra MIG:s uppskattade väntetid är? Jag var in på deras hemsida och fyllde i att min flickvän (som är i Peru nu) ansöker uppehållstillstånd här (ansökte 3 mars i år) och ska bo hos mig (ursvensk) samt "ansökt för första gången" och så vidare. Svaret MIG säger är 10-15 mån för personer från Peru.
Flickvännen var in på intervju på svenska ambassaden i Lima den 12 juni. Hon hade med sig kopior på min flygbiljett till henne (9 juli) samt påsar från Wish med hennes namn och min adress (det tänkte jag ska bevisa att vi bott tillsammans hos mig).... Jag har ju tidigare skickat in papper på min status ifråga om boende och arbete.
Nu har jag loggat in på hennes sida på MIG (jag har fullmakt) och ser att de registrerat bla. flygbiljetten och andra dokument.

Jag undrar ju om det är 10 mån eller 15 mån eller är det bara en dålig uppskattning från dem?
Att ringa dem är ju svårt. Fullt i växeln hela tiden. Mailade och de svarade ganska generellt.
Citera
2018-09-24, 17:52
  #4868
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedland
Vet nån av er hur bra MIG:s uppskattade väntetid är? Jag var in på deras hemsida och fyllde i att min flickvän (som är i Peru nu) ansöker uppehållstillstånd här (ansökte 3 mars i år) och ska bo hos mig (ursvensk) samt "ansökt för första gången" och så vidare. Svaret MIG säger är 10-15 mån för personer från Peru.
Flickvännen var in på intervju på svenska ambassaden i Lima den 12 juni. Hon hade med sig kopior på min flygbiljett till henne (9 juli) samt påsar från Wish med hennes namn och min adress (det tänkte jag ska bevisa att vi bott tillsammans hos mig).... Jag har ju tidigare skickat in papper på min status ifråga om boende och arbete.
Nu har jag loggat in på hennes sida på MIG (jag har fullmakt) och ser att de registrerat bla. flygbiljetten och andra dokument.

Jag undrar ju om det är 10 mån eller 15 mån eller är det bara en dålig uppskattning från dem?
Att ringa dem är ju svårt. Fullt i växeln hela tiden. Mailade och de svarade ganska generellt.


Det är uppskattning bara, det kan bli mer och mindre. Finns de som har fått väntat 22 månader, det finns de som har fått det på 7 månader. Så det är svårt begrepp hur deras kösystem funkar. Men det verka sjunka nu sakta men säkert. När jag ansökte för 4 år sedan precis innan den stora flyktströmmen, så var genomsnittet 11 månader, den hade precis ändrat från 9 månader.
Citera
2018-10-07, 06:16
  #4869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alice543
Hej. Jag är svensk medborgare som är skriven i Australien där jag bor med min australienska partner sedan 4 år tillbaka. Vi vill flytta till Sverige. Har läst att jag måste ha jobb och bostad i Sverige vid ansökan och att partnern måste ansöka från utlandet. Det verkar som att det betyder rent praktiskt att jag måste flytta till Sverige först, medan han bor kvar i Australien tills han får uppehållstillstånd. I så fall kan vi vara separerade i mer än 1 år (väntetiden är just nu 13-19 månader).

Jag undrar om det finns något sätt vi kan flytta tillsammans på samma gång och inte behöva separeras så länge? Kan jag stanna i Australien tills vi får beskedet eller kan vi flytta till Sverige och sen göra en ansökan därifrån? (Går det förresten att använda mitt jobb i Australien som bevis på att jag kan försörja oss?)

För det första borde du kontakta Sveriges ambassad i AUS och registrera din partner. Hen kommer att få ett nummer liknade persn nummer, fördelen är din partner nu finns i det Svenska systemet.
Jag har bott i Kina sen mitten 90 talet och vi gjorde det för min fru och våra barn. När ädsta dottern blev 18 bestämde hon själv att bli Svensk medborgare och ej Kinesisk. Det gick mycket fort.
__________________
Senast redigerad av svensk0kina 2018-10-07 kl. 06:17. Anledning: Stavning
Citera
2018-10-11, 08:54
  #4870
Medlem
Uppehållstillstånd för flickvän utanför EU?

Hur går det till när man tar en flickvän till Sverige från ett annat land som ej är EU?
Håller de på och snokar i ens liv för att se att allt står rätt till eller räcker det med att man har lägenhet och jobb och att man har över för att betala för personen?

En sak jag inte är klar över är efter hur länge den personen kan börja jobba? Jag kan försörja henne i ett år men då kan jag ju inte spara lika mycket längre så jag vill inte ha det så i flera år.

Kan hon starta egen business om hon har uppehållstillstånd utan arbetstillstånd? Alltså, ger egen verksamhet arbetstillstånd?

Migrationsverkets sida är inte helt klar på några punkter, svårt att få koll helt.
Citera
2018-10-11, 09:24
  #4871
Medlem
Rätta mig om jag har fel men hon kommer aldrig få arbeta med enbart ett besöksvisum.
Hon behöver söka arbetsvisum vilket kan vara svårt att få om hon inte har någon utbildning. Alternativt om något företag skulle erbjuda henne jobb innan hon kommer till Sverige går det att lösa, men det är knepigt. Finns vissa jobb man kan göra i Sverige utan visum (typ bärplockare) men de är riktiga skitjobb.

Ni får väl gifta er eller också får hon säga att hon är en 15 årig afghan
Citera
2018-10-11, 10:03
  #4872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cipex
Rätta mig om jag har fel men hon kommer aldrig få arbeta med enbart ett besöksvisum.
Hon behöver söka arbetsvisum vilket kan vara svårt att få om hon inte har någon utbildning. Alternativt om något företag skulle erbjuda henne jobb innan hon kommer till Sverige går det att lösa, men det är knepigt. Finns vissa jobb man kan göra i Sverige utan visum (typ bärplockare) men de är riktiga skitjobb.

Ni får väl gifta er eller också får hon säga att hon är en 15 årig afghan
Hon har en bra utbildning och bra jobb redan i sitt eget land. Gifta sig gör vi efter ett år om allt funkar.
Löser sig allt automatiskt då?
Får man automatiskt uppehållstillstånd och arbetstillstånd? Blir det permanent?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback