Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-08, 21:32
  #5341
Medlem
Hej!

Så jag är Från Nederländerna men bor och jobbar i Sverige.
jag och min partner ansökte om att hon skulle få flytta till mig i Sverige. denna ansökan gjordes för ca 5 månader sen, men vi har dess värre ej fått någon inbjudan till intervju eller hört nått från migrations verket.

vi uppnår alla kraven som migrations verket ställer även, gällande försörjning och boende osv.
min partner är från Sydafrika, och väntar på att få höra nånting.

läst däremot tidigare i tråden att ens partner får vänta på beslutet i Sverige om man är eu medborgare som bor i Sverige, stämmer detta?
i så fall undrar jag hur man ska gå tillväga för detta
Citera
2021-04-08, 21:59
  #5342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordey7
Hej!

Så jag är Från Nederländerna men bor och jobbar i Sverige.
jag och min partner ansökte om att hon skulle få flytta till mig i Sverige. denna ansökan gjordes för ca 5 månader sen, men vi har dess värre ej fått någon inbjudan till intervju eller hört nått från migrations verket.

vi uppnår alla kraven som migrations verket ställer även, gällande försörjning och boende osv.
min partner är från Sydafrika, och väntar på att få höra nånting.

läst däremot tidigare i tråden att ens partner får vänta på beslutet i Sverige om man är eu medborgare som bor i Sverige, stämmer detta?
i så fall undrar jag hur man ska gå tillväga för detta
Hej! Är ni gifta eller på annat sätt har ett registrerat partnerskap?

Eftersom du är EU-medborgare så är unionsrätten tillämplig här. Du har jobb i Sverige och således uppehållsrätt, det gäller även dina familjemedlemmar. Kärnfrågan här är huruvida din partner kan räknas som en familjemedlem.
Citera
2021-04-15, 06:37
  #5343
Medlem
Hej!
Jag är tillsammans med en tjej som är medborgare i ett icke EU land, nu vill vi ansöka om uppehållstillstånd för att bli sambos i Sverige.
Jag är född svensk medborgare och har en tillräcklig inkomst för att klara av försörjningsstödet, jag har en lägenhet på 1rum+kokvrå 20kvadrat.
Vi har haft kontakt i två år och träffats flera gånger under korta och längre perioder, vi har massor av bilder/chatthistorik m.m.

Jag har försökt att kontakta Migrationsverket utan resultat, så tänkte ställa några frågor här och se om någon har svar.

Här kommer frågorna:

-Jag har som sagt tillräcklig lön för försörjningskravet, är även med i A-kassan, dock så har jag provanställning, tror ni att det spelar någon roll?

-Jag har även tillräckligt med pengar på banken för att klara försörjningskravet i några år, tänkte om man ska skicka med ett kontoutdrag på det också? Spelar det någon roll om pengarna är i ”cash” eller aktier/fonder?

-Trotts att bostaden är liten så uppfyller den ju kravet på 1 rum med kokvrå, så det borde väl inte vara några problem? Det är bara vi två, inga barn inblandade

-Bostaden jag nämnde blir tillgänglig för mig cirka 1 månad efter att vi har skickat ansökan, men jag kommer att ha ett kontrakt att skicka in direkt, har fattat det som att bostaden ska vara tillgänglig senast när hon kommer hit. Stämmer det?

-vi ska ansöka online, så nu ska vi förbereda alla dokument, scanna in dem i datorn. Är det bara att skicka med så mycket information man kan nu, bilder/chattloggar/dokument/tillgångar osv?

-Flickvännen har hört att hennes dokument ska stämplats med en apostille, vet ni något om det?
Om ja, så undrar hon om dem översatta kopiorna också ska stämplas eller om det räcker med en underskrift av en auktoriserad översättare

-Får hon besöka Sverige som turist medans vi väntar på svar? Hon är viseringsfri i 90 dagar med sitt pass, (bortsett från Corona)

Hoppas att någon här har fler svar än Migrationsverket

Tack på förhand
__________________
Senast redigerad av svarafragor 2021-04-15 kl. 07:23.
Citera
2021-04-15, 19:23
  #5344
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarafragor
Hej!
Jag är tillsammans med en tjej som är medborgare i ett icke EU land, nu vill vi ansöka om uppehållstillstånd för att bli sambos i Sverige.
Jag är född svensk medborgare och har en tillräcklig inkomst för att klara av försörjningsstödet, jag har en lägenhet på 1rum+kokvrå 20kvadrat.
Vi har haft kontakt i två år och träffats flera gånger under korta och längre perioder, vi har massor av bilder/chatthistorik m.m.

Jag har försökt att kontakta Migrationsverket utan resultat, så tänkte ställa några frågor här och se om någon har svar.

Här kommer frågorna:

-Jag har som sagt tillräcklig lön för försörjningskravet, är även med i A-kassan, dock så har jag provanställning, tror ni att det spelar någon roll? Det finns de som ar gått på A kassan har fått ett ja!

-Jag har även tillräckligt med pengar på banken för att klara försörjningskravet i några år, tänkte om man ska skicka med ett kontoutdrag på det också? Spelar det någon roll om pengarna är i ”cash” eller aktier/fonder? Inte fel att göra det !!! Det visar du har resurser och behöver ej bidrag

-Trotts att bostaden är liten så uppfyller den ju kravet på 1 rum med kokvrå, så det borde väl inte vara några problem? Det är bara vi två, inga barn inblandade Vet ej, tro det är inga problem

-Bostaden jag nämnde blir tillgänglig för mig cirka 1 månad efter att vi har skickat ansökan, men jag kommer att ha ett kontrakt att skicka in direkt, har fattat det som att bostaden ska vara tillgänglig senast när hon kommer hit. Stämmer det? Vet ej

-vi ska ansöka online, så nu ska vi förbereda alla dokument, scanna in dem i datorn. Är det bara att skicka med så mycket information man kan nu, bilder/chattloggar/dokument/tillgångar osv? JA!!!, ju mer desto bättre

-Flickvännen har hört att hennes dokument ska stämplats med en apostille, vet ni något om det?
Om ja, så undrar hon om dem översatta kopiorna också ska stämplas eller om det räcker med en underskrift av en auktoriserad översättare Det stämmer, ska det översättas till engelska, så ska den göras av aukortiseierad översättare och stämpplas

Citat:
-Får hon besöka Sverige som turist medans vi väntar på svar? Hon är viseringsfri i 90 dagar med sitt pass, (bortsett från Corona)
Ja förr fick man göra det pågrund av den långa vänte tiden, vet ej hur det är nu! Det viktigaste hon får ej befinna sig i sverige när beslut kommer, var reglen då

Hoppas att någon här har fler svar än Migrationsverket

Tack på förhand

Fettning är mina svar, men ta dem ej till 100 % , det är några år sedan jag höll på med det. Och deras regler han ändrats sedan dess. lycka till...
Citera
2021-04-16, 09:46
  #5345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Fettning är mina svar, men ta dem ej till 100 % , det är några år sedan jag höll på med det. Och deras regler han ändrats sedan dess. lycka till...

Tack så mycket!😄
Citera
2021-04-22, 13:03
  #5346
Medlem
Hej,

Hade uppskattat lite tips och hjälp om det finns några kunniga här.

Jag har varit bosatt och jobbat i ett land utanför EU i 7 år nu. Träffade min sambo här och vi har varit förlovade i 5 år nu. Vi har bott på samma address och äger land tillsammans. Hon har varit i Sverige 5 gånger med turistvisum. Senaste gången vi sökte turistvisum så fick hon automatisk multiple entry på 90 dagar i 2 år.

Jag är inte utskriven ur Sverige och har fixat ett hus med hyreskontrakt där jag står skriven och kan få fram ett anställningsbevis, men inte lönespecifikation då jag bor och jobbar här.

Vi vill verkliga ansöka om uppehållstillståndet härifrån så att vi kan flytta hem samtidigt och undrar om det håller med anställningsbevis och hyreskontrakt.

Tacksam för svar.
Citera
2021-04-22, 14:59
  #5347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugong
Hej,

Hade uppskattat lite tips och hjälp om det finns några kunniga här.

Jag har varit bosatt och jobbat i ett land utanför EU i 7 år nu. Träffade min sambo här och vi har varit förlovade i 5 år nu. Vi har bott på samma address och äger land tillsammans. Hon har varit i Sverige 5 gånger med turistvisum. Senaste gången vi sökte turistvisum så fick hon automatisk multiple entry på 90 dagar i 2 år.

Jag är inte utskriven ur Sverige och har fixat ett hus med hyreskontrakt där jag står skriven och kan få fram ett anställningsbevis, men inte lönespecifikation då jag bor och jobbar här.

Vi vill verkliga ansöka om uppehållstillståndet härifrån så att vi kan flytta hem samtidigt och undrar om det håller med anställningsbevis och hyreskontrakt.

Tacksam för svar.
Jag kanske missförstod ditt inlägg, kan du förtydliga några saker?
Är du svensk medborgare? Eller är hon/du medborgare i ett EU-land eller inte?
Citera
2021-04-22, 15:33
  #5348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zolotukhin
Jag kanske missförstod ditt inlägg, kan du förtydliga några saker?
Är du svensk medborgare? Eller är hon/du medborgare i ett EU-land eller inte?


Jag är svensk medborgare och hon är medborgare utanför EU.
Citera
2021-04-22, 16:06
  #5349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugong
Jag är svensk medborgare och hon är medborgare utanför EU.
Hon kan få uppehållstillstånd genom att du är svensk medborgare och att ni är sambos. Har inte stenkoll på exakt hur det går till, men det krävs att du ska kunna försörja din sambo och ha tillgång till en bostad. Som jag tolkar ditt inlägg så verkar du ha jobb och bostad (oklart huruvida det är i Sverige eller utomlands?).

Får hon permanent uppehållstillstånd kan hon dessutom efter ett antal års hemvist i Sverige göra en ansökan om medborgarskap genom naturalisation. Hon kan få dispens för att hon är sambo med en svensk medborgare.
Citera
2021-04-22, 16:08
  #5350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zolotukhin
Jag kanske missförstod ditt inlägg, kan du förtydliga några saker?
Är du svensk medborgare? Eller är hon/du medborgare i ett EU-land eller inte?


Beklagar borde nog förtydliga lite mer, vi bor tillsammans utomlands utanför EU och har gjort det i 7 år. Jag är svensk medborgare men har inte utvandrat och har nu registrerat mig på en address för ett hus med hyreskontrakt, jag har också fixat anställningsbevis som förklarar att jag blir anställd när jag anländer till Sverige. Men lönespecifikation ifrån Sverige kan jag inte få eftersom jag är bosatt och jobbar utomlands.
Citera
2021-04-22, 16:21
  #5351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugong
Beklagar borde nog förtydliga lite mer, vi bor tillsammans utomlands utanför EU och har gjort det i 7 år. Jag är svensk medborgare men har inte utvandrat och har nu registrerat mig på en address för ett hus med hyreskontrakt, jag har också fixat anställningsbevis som förklarar att jag blir anställd när jag anländer till Sverige. Men lönespecifikation ifrån Sverige kan jag inte få eftersom jag är bosatt och jobbar utomlands.
Som jag har förstått det ska det inte vara några problem om det är så att du 1) har jobb och 2) bostad i Sverige. Ansök om uppehållstillstånd (alltså din tjej).
Citera
2021-04-23, 07:54
  #5352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zolotukhin
Som jag har förstått det ska det inte vara några problem om det är så att du 1) har jobb och 2) bostad i Sverige. Ansök om uppehållstillstånd (alltså din tjej).


Tack för info!

Så ett anställningsavtal som förklarar att man blir anställd vid ankomst till Sverige borde vara bra nog? Är dom inte hårda när det gäller lönespecifikationer osv?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback