2014-04-25, 16:47
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purplelady
Ringde MiV. Försökte ännu en gång att få ett så bra svar som möjligt på frågan

"Hur är det möjligt att vissa bara får vänta i ett par veckor, möjligtvis 3-4 månader, ett par dagar (timmar!) och andra får vänta betydligt längre, när vi alla sitter i samma båt?"

Telefonisten hade 4 meningar som hen upprepade gång på gång:

1. "Det stämmer inte. Den som sa att de fick besked efter xx dagar/månader/timmar ljuger"

2. "Det stämmer inte. 90% av de sökande får vänta i 11 månader"

3. "Det stämmer inte. De som får besked tidigare har förtur, t.ex. graviditet eller svår sjukdom"

4. "Det stämmer inte. Det är för att ni kanske ansöker om olika slags tillstånd, t.ex. arbete, studier eller liknande"

........

Vet inte hur många gånger jag sa

"Det handlar INTE om förtur! De som jag har pratat med är varken gravida, svårt sjuka, gifta eller något i den stilen. De är pojkvän/flickvän, precis som vi."

"Det gäller SAMMA SLAGS ärende som vårt! Kärlekspar som ansöker om uppehållstillstånd för att bo ihop, inget arbete eller studier"

"Men DET STÄMMER ju uppenbarligen inte att väntetiden är 11 månader, jag säger ju att folk får besked betydligt tidigare, varje vecka läser man om nya beviljade uppehållstillstånd och jag undrar varför varför varför de får gå före, när det gäller EXAKT samma typ av ärende?!"

Till sist:

- Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor

- VEM kan göra det om inte er kundtjänst?

- Det får väl personen som fick beviljat uppehållstillstånd göra. Men den personen ljuger, jag kan inte tänka mig att det går så fort att få besked, det händer liksom inte. De ansökte om besöksvisum.

- Men herregud, NEJ. Hur många gånger ska jag behöva säga att det handlar om personer i liknande samma situation som mig och min pojkvän?

- Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor. I 90% av fallen så....

Ja, sen fick jag nog. Avslutade samtalet och sitter nu och gråter som ett litet barn i min soffa. Öppen kran. Och som jag tidigare sagt; jag vet att vi bara har väntat i 4 månader. Jag gnäller inte över det. Jag gnäller över att vissa ärenden går före andra, att de inte tas i datumordning utan att det är någon slags slumpmässig dragning som sker på MiV:s kontor.

Trevlig helg. Eller inte (och kom uppenbarligen ihåg att det som skrivs här i forumet om beviljade uppehållstillstånd bara är ljug, enligt Migrationsverkets kundtjänst. Ärligt talat.....).

Lider med er men kan samtidigt inte låta bli att fundera på hur otacksamt det måste vara att vara telefonist på MigVs kundtjänst när man måste sitta och trycka i folk rena dumheter samt inte ha någon som helst möjlighet att hjälpa till med det som (förmodligen) majoriteten ringer in om.

Hoppas jag inte strör salt i såren men för ordningens skull vill jag upprepa hur det gick till för mig och min fru (vilket alltså enligt MigV är ren och skär lögn )

Pappersansökan för tillfälligt uppehållstillstånd med anhörigsanknytning.
Ansökande part hade just spenderat 5 månader i Sverige på besöksvisum (Schengen)
Innan det hade jag spenderat 2 månader i hennes land och när ansökan lämnades in hade vi varit ett par i ca 18 månader.
Hon var INTE gravid och vi sökte INTE förtur av något slag.

19 Juli 2011 - Återvänder till hemlandet, har redan en tid inbokad för att lämna in ansökan på Svenska ambassaden.

20 Juli 2011 - Då detta land får ytterst få ansökningar om UT så genomförs intervjun samma dag.

15 Augusti 2011 - Ärendet registreras på MigV i Sverige (Solna) och får ett ärendenummer/diarienummer

20 Augusti 2011 - Jag får hem frågeformuläret man ska fylla i för att bekräfta ansökan och skickar in den med vändande post.

10 September 2011 - Jag mailar och frågar om en blankett jag trodde jag behövde fylla i men inte blivit ombedd att göra.

14 September 2011 - Får brev med snigelpost och besked att jag inte behöver fylla i blanketten, signerad av en assistent på MigV och jag chansar och drar ett mail till henne med lite detaljfrågor om ärendet.

16 September - 2011 - Får mailsvar med standardformuleringarna att väntetiden för närvarande ligger på ca 8-9 månader räknat från när man lämnade in ansökan på ambassaden och att vi inte har en handläggare för närvarande.

26 September 2011 - Ärendet får, enligt MigVs hemsida, en handläggare tilldelad.

30 September 2011 - UT beviljat, 54 dagar efter inlämnad pappersansökan.

Men sånt händer ju då uppenbarligen inte enligt MigV och jag ljuger så tungan svartnar
Citera
2014-04-26, 19:42
Medlem
Migrationsverkets prognos från 2014-04-24 finns nu tillgänglig:
http://www.migrationsverket.se/download/18.220d99db144da03853b5597/1398351637692/Verksamhets-+och+kostnadsprognos+2014-04-24.pdf

Finns lite information om anknytningsärenden på sid 38.
Citera
2014-04-26, 22:36
Medlem
purpleladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sansmoral
http://www.migrationsverket.se/download/18.220d99db144da03853b5597/1398351637692/Verksamhets-+och+kostnadsprognos+2014-04-24.pdf

Bra tips. Tack!

Citera
2014-04-28, 11:16
Medlem
Citat:

Jag tror vi har ansökt om anknytning under den absolut värsta tiden tyvärr, övergångar till nya system och nya arbetssätt sätter alltid stopp för massa annat och ökar väntetider innan det går fullt igång! Men tack för länken, man mår lite bättre när man läser att de åtminstone försöker ..
Citera
2014-04-28, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
Jag tror vi har ansökt om anknytning under den absolut värsta tiden tyvärr, övergångar till nya system och nya arbetssätt sätter alltid stopp för massa annat och ökar väntetider innan det går fullt igång! Men tack för länken, man mår lite bättre när man läser att de åtminstone försöker ..

Ja, om någon funderar på att söka UT nu skulle mitt råd vara att vänta till nästa år. Går det att lösa praktiskt och ekonomiskt under 2014 med resor till varandra är det troligen en bättre och mer uthärdlig kortsiktig lösning. Man kan ju få besökstillstånd till Sverige för upp till ett halvår i taget, med knappt nån väntetid för handläggning.

Finns helt klart redan nu de som hamnar i det snabbare systemet och då går det jättebra att söka UT nu, men risken är som sagt att man fastnar mitt i Migrationsverkets omorganisation istället.
Senast redigerad av Sansmoral 2014-04-28 kl. 14:08.
Citera
2014-04-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ja, om någon funderar på att söka UT nu skulle mitt råd vara att vänta till nästa år. Går det att lösa praktiskt och ekonomiskt under 2014 med resor till varandra är det troligen en bättre och mer uthärdlig kortsiktig lösning. Man kan ju få besökstillstånd till Sverige för upp till ett halvår i taget, med knappt nån väntetid för handläggning.

Finns helt klart redan nu de som hamnar i det snabbare systemet och då går det jättebra att söka UT nu, men risken är som sagt att man fastnar mitt i Migrationsverkets omorganisation istället.

Jag tror att om man söker nu o lägger till allt som krävs i ansökan o väldigt mycket bevis så går det fort. Dvs inte kompletterar med något. Så jag skulle definitivt inte vänta med o söka.
Citera
2014-04-29, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suselisan
Jag tror att om man söker nu o lägger till allt som krävs i ansökan o väldigt mycket bevis så går det fort. Dvs inte kompletterar med något. Så jag skulle definitivt inte vänta med o söka.

Det beror framförallt på vilken relation man har. Är det en nyetablerad relation där man inte hunnit träffats så mycket är risken nog stor att utredningen tar tid och inte prioriteras. Är man däremot gift sedan flera år och har träffats mycket så att UT ansökan mest är en formalitet kan det gå fort. Men finns inga garantier. Finns exempel på "solklara" fall i den här tråden som dragit ut på tiden och väldigt nyetablerade relationer där svar kommit rekordsnabbt. Ett litet lotteri är det.

Ska man söka kan det nog vara bra att anlita någon jurist/firma som kan hjälpa till så att allt blir hundraprocentigt rätt och att allt som kan vara relevant för att bevilja ansökan kommer med.
Citera
2014-04-29, 22:02
Medlem
Hej,

Jag och min kille ansökte i Oktober förra året. Han fick tid för intervju först i Februari pga av att det var mkt syrier som sökte via samma ambassad.
Vi har varit tillsamman i några år och träffats regelbundet både i Turkiet och här.
Han som intervjuade honom på svenska ambassaden sa att det här kommer att gå fort. Vi har idag fortfarande inte fått någon handläggare idag 6 månader senare
Vi är inte gifta då vi vill vänta tills vi är tillsammans. I augusti tvingas han in till militärtjänst där, migrationsverket säger som vanligt att man får vänta på sin tur vilket inte verkar stämma enligt det här forumet.. Hoppas att alla får sina tillstånd och att det går fort, det är inte lätt att vara ifrån sin partner
Citera
2014-04-29, 23:32
Medlem
arboratoruss avatar
Det här är det klokaste som sagts i denna tråd, ni som inte följt den i ett halvår har nog inte sett detta:

Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Ja "slumpmässigt" kan man nog kalla det men det går nog ofta till så att varje handläggare har en FET bunt med ärenden på sitt skrivbord som han/hon ska hantera.
Tänk er nu att det är fredag eftermiddag, Hasse Handläggare sitter på sitt trånga kontor i migrationsverkets lokaler och tittar modstulet på den stora högen ansökningar framför sig.

"Hur sjutton ska jag hinna med detta så att alla får besked inom den utlovade vänteteiden" tänker Hasse och känner kärlkrampen picka lite extra under skjortan.

Hasse bläddra lite slumpmässigt i högen och tänker på den iskalla fredagsölen som står i kylen hemma när hans blick faller på en mapp som ser lite annorlunda ut.

"Vad är det här......flerårig, dokumenterad bekantskap, foton från både Sverige och det främmande landet med bägge sökanden poserande tillsammans och med respektives vänner/familj.....flygbiljetter....mailkonversationer.... gemensamma språkkunskaper....korrekt och komplett ifylld ansökan...."

Hasse tittar sig omkring och drar sedan ansökan från sin plats långt ner i högen och stämplar ett fett "GODKÄNT" över framsidan och tittar nöjt på den något mindre ärendehögen på skrivbordet innan han glatt stänger ner datorn, slänger kavajen över axeln och beger sig hem mot fredagsölen.

Handläggare är människor dom med.

Lycka till alla ni som väntar!
Citera
2014-05-01, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Det här är det klokaste som sagts i denna tråd, ni som inte följt den i ett halvår har nog inte sett detta:

När jag läser detta kan jag inte låta bli att nämna att beslutet i vårat ärende togs ~15:30 på en fredag
Citera
2014-05-03, 20:41
Medlem
Ansökte 7:e Okt 2013, intervju 15:e Jan 2014. Webbansökan. Skickade komplettering med skatteverkets registrering av vigseln elektroniskt.

Har loggat in på Migs CAS sida, fast det har stått still där sen de registrerade dokumenten som kom in från intervjun.

Samma goja varje gång man ringer. Har begärt att få ärendet flyttat från Solna till Malmö, samt nu begärt förtur pga universitetsantagning (troligen nekas). Har tagit reda på tillståndsenheternas nummer i både Solna och Malmö, samt mejlat personer som jobbar på dem direkt. Kundtjänst är ju helt körda.

Är så galet trött och förbannad att hela vårt liv kretsar runt denna gudsförgätna myndighet.

Har läst SÅ många historier här på flashback, familjeliv och thelocal om folk som utan förtur får svar timmar efter intervjun.

De har tittat på vår ansökan och konstaterat att den är komplett, det har jag skriftligt, trots det får vi inte ens någon handläggare.

Har JOs sida uppe jämt och försöker formulera en anmälan. Om Mig var något att lita på hade de inte hållt på med allt hemlighetsmakeri. Har läst alla studier, statistik etc. Har bättre koll på allt än deras egna anställda, men det är fortfarande orimligt. De har def. något fuffens för sig.
Citera
2014-05-04, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harkelharkel
Ansökte 7:e Okt 2013, intervju 15:e Jan 2014. Webbansökan. Skickade komplettering med skatteverkets registrering av vigseln elektroniskt.

Har loggat in på Migs CAS sida, fast det har stått still där sen de registrerade dokumenten som kom in från intervjun.

Samma goja varje gång man ringer. Har begärt att få ärendet flyttat från Solna till Malmö, samt nu begärt förtur pga universitetsantagning (troligen nekas). Har tagit reda på tillståndsenheternas nummer i både Solna och Malmö, samt mejlat personer som jobbar på dem direkt. Kundtjänst är ju helt körda.

Är så galet trött och förbannad att hela vårt liv kretsar runt denna gudsförgätna myndighet.

Har läst SÅ många historier här på flashback, familjeliv och thelocal om folk som utan förtur får svar timmar efter intervjun.

De har tittat på vår ansökan och konstaterat att den är komplett, det har jag skriftligt, trots det får vi inte ens någon handläggare.

Har JOs sida uppe jämt och försöker formulera en anmälan. Om Mig var något att lita på hade de inte hållt på med allt hemlighetsmakeri. Har läst alla studier, statistik etc. Har bättre koll på allt än deras egna anställda, men det är fortfarande orimligt. De har def. något fuffens för sig.

Det är riktigt irriterande, jag kan inte mer än att hålla med dig. Vi ansökte i September och har fortfarande inte fått någon handläggare, slutet på Maj blir det 8 månader sen webbansökan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in