Citat:
Ringde MiV. Försökte ännu en gång att få ett så bra svar som möjligt på frågan
"Hur är det möjligt att vissa bara får vänta i ett par veckor, möjligtvis 3-4 månader, ett par dagar (timmar!) och andra får vänta betydligt längre, när vi alla sitter i samma båt?"
Telefonisten hade 4 meningar som hen upprepade gång på gång:
1. "Det stämmer inte. Den som sa att de fick besked efter xx dagar/månader/timmar ljuger"
2. "Det stämmer inte. 90% av de sökande får vänta i 11 månader"
3. "Det stämmer inte. De som får besked tidigare har förtur, t.ex. graviditet eller svår sjukdom"
4. "Det stämmer inte. Det är för att ni kanske ansöker om olika slags tillstånd, t.ex. arbete, studier eller liknande"
........
Vet inte hur många gånger jag sa
"Det handlar INTE om förtur! De som jag har pratat med är varken gravida, svårt sjuka, gifta eller något i den stilen. De är pojkvän/flickvän, precis som vi."
"Det gäller SAMMA SLAGS ärende som vårt! Kärlekspar som ansöker om uppehållstillstånd för att bo ihop, inget arbete eller studier"
"Men DET STÄMMER ju uppenbarligen inte att väntetiden är 11 månader, jag säger ju att folk får besked betydligt tidigare, varje vecka läser man om nya beviljade uppehållstillstånd och jag undrar varför varför varför de får gå före, när det gäller EXAKT samma typ av ärende?!"
Till sist:
- Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor
- VEM kan göra det om inte er kundtjänst?
- Det får väl personen som fick beviljat uppehållstillstånd göra. Men den personen ljuger, jag kan inte tänka mig att det går så fort att få besked, det händer liksom inte. De ansökte om besöksvisum.
- Men herregud, NEJ. Hur många gånger ska jag behöva säga att det handlar om personer i liknande samma situation som mig och min pojkvän?
- Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor. I 90% av fallen så....
Ja, sen fick jag nog. Avslutade samtalet och sitter nu och gråter som ett litet barn i min soffa. Öppen kran.
Och som jag tidigare sagt; jag vet att vi bara har väntat i 4 månader. Jag gnäller inte över det. Jag gnäller över att vissa ärenden går före andra, att de inte tas i datumordning utan att det är någon slags slumpmässig dragning som sker på MiV:s kontor.
Trevlig helg. Eller inte (och kom uppenbarligen ihåg att det som skrivs här i forumet om beviljade uppehållstillstånd bara är ljug, enligt Migrationsverkets kundtjänst. Ärligt talat.....).
"Hur är det möjligt att vissa bara får vänta i ett par veckor, möjligtvis 3-4 månader, ett par dagar (timmar!) och andra får vänta betydligt längre, när vi alla sitter i samma båt?"
Telefonisten hade 4 meningar som hen upprepade gång på gång:
1. "Det stämmer inte. Den som sa att de fick besked efter xx dagar/månader/timmar ljuger"
2. "Det stämmer inte. 90% av de sökande får vänta i 11 månader"
3. "Det stämmer inte. De som får besked tidigare har förtur, t.ex. graviditet eller svår sjukdom"
4. "Det stämmer inte. Det är för att ni kanske ansöker om olika slags tillstånd, t.ex. arbete, studier eller liknande"
........
Vet inte hur många gånger jag sa
"Det handlar INTE om förtur! De som jag har pratat med är varken gravida, svårt sjuka, gifta eller något i den stilen. De är pojkvän/flickvän, precis som vi."
"Det gäller SAMMA SLAGS ärende som vårt! Kärlekspar som ansöker om uppehållstillstånd för att bo ihop, inget arbete eller studier"
"Men DET STÄMMER ju uppenbarligen inte att väntetiden är 11 månader, jag säger ju att folk får besked betydligt tidigare, varje vecka läser man om nya beviljade uppehållstillstånd och jag undrar varför varför varför de får gå före, när det gäller EXAKT samma typ av ärende?!"
Till sist:
- Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor
- VEM kan göra det om inte er kundtjänst?
- Det får väl personen som fick beviljat uppehållstillstånd göra. Men den personen ljuger, jag kan inte tänka mig att det går så fort att få besked, det händer liksom inte. De ansökte om besöksvisum.
- Men herregud, NEJ. Hur många gånger ska jag behöva säga att det handlar om personer i liknande samma situation som mig och min pojkvän?
- Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor. I 90% av fallen så....
Ja, sen fick jag nog. Avslutade samtalet och sitter nu och gråter som ett litet barn i min soffa. Öppen kran.
Och som jag tidigare sagt; jag vet att vi bara har väntat i 4 månader. Jag gnäller inte över det. Jag gnäller över att vissa ärenden går före andra, att de inte tas i datumordning utan att det är någon slags slumpmässig dragning som sker på MiV:s kontor. Trevlig helg. Eller inte (och kom uppenbarligen ihåg att det som skrivs här i forumet om beviljade uppehållstillstånd bara är ljug, enligt Migrationsverkets kundtjänst. Ärligt talat.....).
Lider med er
men kan samtidigt inte låta bli att fundera på hur otacksamt det måste vara att vara telefonist på MigVs kundtjänst när man måste sitta och trycka i folk rena dumheter samt inte ha någon som helst möjlighet att hjälpa till med det som (förmodligen) majoriteten ringer in om.Hoppas jag inte strör salt i såren men för ordningens skull vill jag upprepa hur det gick till för mig och min fru (vilket alltså enligt MigV är ren och skär lögn
)Pappersansökan för tillfälligt uppehållstillstånd med anhörigsanknytning.
Ansökande part hade just spenderat 5 månader i Sverige på besöksvisum (Schengen)
Innan det hade jag spenderat 2 månader i hennes land och när ansökan lämnades in hade vi varit ett par i ca 18 månader.
Hon var INTE gravid och vi sökte INTE förtur av något slag.
19 Juli 2011 - Återvänder till hemlandet, har redan en tid inbokad för att lämna in ansökan på Svenska ambassaden.
20 Juli 2011 - Då detta land får ytterst få ansökningar om UT så genomförs intervjun samma dag.
15 Augusti 2011 - Ärendet registreras på MigV i Sverige (Solna) och får ett ärendenummer/diarienummer
20 Augusti 2011 - Jag får hem frågeformuläret man ska fylla i för att bekräfta ansökan och skickar in den med vändande post.
10 September 2011 - Jag mailar och frågar om en blankett jag trodde jag behövde fylla i men inte blivit ombedd att göra.
14 September 2011 - Får brev med snigelpost och besked att jag inte behöver fylla i blanketten, signerad av en assistent på MigV och jag chansar och drar ett mail till henne med lite detaljfrågor om ärendet.
16 September - 2011 - Får mailsvar med standardformuleringarna att väntetiden för närvarande ligger på ca 8-9 månader räknat från när man lämnade in ansökan på ambassaden och att vi inte har en handläggare för närvarande.
26 September 2011 - Ärendet får, enligt MigVs hemsida, en handläggare tilldelad.
30 September 2011 - UT beviljat, 54 dagar efter inlämnad pappersansökan.
Men sånt händer ju då uppenbarligen inte enligt MigV och jag ljuger så tungan svartnar