2015-05-07, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangod
Jag förstår, jag vet bara vad som står på hemsidan, och det är smått galet att ambassaden gett er tid utan migv inblandning, låter ovanligt? Det känns som om ambassadernas rätt att påverka beslutet inte är lika stark längre, förut kunde man läsa om beslut som gavs samma dag som intervju men jag har inte läst om ett sådant fall på länge..

Om de går på ansökningsdatum är det bra (tycker jag) och det känns som om detta är det nya och det är därför det varit så segt nu efter nyåret med beslut? Vad tror ni?

Lycka till iaf och hoppas er ambassad har rätt

Jag blev lika pass som du. Hon kollade vårt ärendenummer och sa att vi fått en handläggare. Sen bad hon mig vänta. Hon försvann någon minut från telefon och kom tillbaka och sa att hon kan erbjuda min man en intervjutid. Vi fick den i slutet av augusti men hon bad mig återkomma om två veckor för att se om intervjun kan ske tidigare.
Jag får se vad som sägs när jag ringer tillbaka om två veckor.
Citera
2015-05-08, 05:09
Medlem
choiz_88s avatar
Citat:
En utlänning ska ges uppehållstillstånd om han eller hon är make, maka eller registrerad partner med någon som är bosatt i Sverige.

Vad menas med Registrerad Partner ? Folkbokförd eller ?
Citera
2015-05-08, 07:19
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av choiz_88
Vad menas med Registrerad Partner ? Folkbokförd eller ?

Wikipedia: Registrerat partnerskap
Citera
2015-05-08, 07:51
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Gifta och sambos har samma rättigheter. Kan omöjligt gå fortare det är beroende vilket datum ni sökte som de kommer öppna er ansökan. Just nu har ingen från september fått beslut (vad jag har sett).

Jag tro personligen det går fortare om man är gift.
Det är för man som gift är mer seriös. De tro det är mindre chans för "köpt förhållande" som gift, Vilket de ska förhindra.. stoppa "lyckosökare" vilket var vanligare förr.
Gift= Mer seriöst förhållande enligt svensk synsätt.
Ogift= hmmmm är de seriösa, eller hon /han är lyckosökare? Om älskar de varandra ?? Det eftersom de är inte gifta. Vilket är så hårt utomlands. Inte gifta= tabu bo tillsammans. Så de tänker?? De måste lista ut det!!

Därför svårare ta rättvist beslut om de är ogifta.. För det är deras uppgift förhindra skenäktensap också eller lyckosökare, som bor ihop med sin partner. Sedan skilja sig och leva på bidrag sedan.
Citera
2015-05-08, 08:50
Medlem
choiz_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av choiz_88
Thaikonsult :

Ett giftermål ger ingen rätt till förtur i handläggningskön men giftermålet kan ändå påverka handläggningstiden på så sätt att dessa ärenden oftast är enklare att handlägga på grund av att det föreliggen en rätt till uppehållstillstånd för sökanden och att det då inte ska göras någon seriositetsutredning.

Utlänningslagen :

En utlänning ska ges uppehållstillstånd om han eller hon är make, maka eller registrerad partner med någon som är bosatt i Sverige. Det framgår avb5 kap. 3 paragrafen första stycket 1 utlänningslagen (2005:716). Av 8 paragrafen första stycket i samma kapitel framgår att tillståndet ska tidsbegränsas vid första beslutstillfället om makarna inte stadigvarande sammanbott utomlands. Uppehållstillstånd kan vägras i vissa fall enligt 5 kap. 17 a och 17 b paragraferna i samma lag."
Men vart tog sambo vägen ?
Citera
2015-05-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag tro personligen det går fortare om man är gift.
Det är för man som gift är mer seriös. De tro det är mindre chans för "köpt förhållande" som gift, Vilket de ska förhindra.. stoppa "lyckosökare" vilket var vanligare förr.
Gift= Mer seriöst förhållande enligt svensk synsätt.
Ogift= hmmmm är de seriösa, eller hon /han är lyckosökare? Om älskar de varandra ?? Det eftersom de är inte gifta. Vilket är så hårt utomlands. Inte gifta= tabu bo tillsammans. Så de tänker?? De måste lista ut det!!

Därför svårare ta rättvist beslut om de är ogifta.. För det är deras uppgift förhindra skenäktensap också eller lyckosökare, som bor ihop med sin partner. Sedan skilja sig och leva på bidrag sedan.

Oj håller inte alls med och tror också det finns en anledning till varför sambo (i över två år) har lika starka bevis som gifta. Jag och min partner hade kunnat gifta oss men vill göra det i Sverige. Alla kan gifta sig - och många gör det just för det blir enklare med visa. I

Jag hoppas jag och min partner får PUT direkt! Har ni fått ert svar om beslut än?
Citera
2015-05-08, 09:29
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Oj håller inte alls med och tror också det finns en anledning till varför sambo (i över två år) har lika starka bevis som gifta. Jag och min partner hade kunnat gifta oss men vill göra det i Sverige. Alla kan gifta sig - och många gör det just för det blir enklare med visa. I

Jag hoppas jag och min partner får PUT direkt! Har ni fått ert svar om beslut än?

Ja !! Men de kanske inte ser det som så även om vi tycker så. Jag är överens med dig om sambo = gifta. Men det är inte säkert de ser det så.

Men varför gifter ni er inte då ? Det går gifta sig i en svensk kyrka utomlands, det finns ju "sjömanskyrkor" där man kan viga sig.

Jag ville inte gifta mig med kort varsel, men då ville inte min dam flytta till mig. Sambo finns inte i deras värld!. Så vi gifta oss utomlands, både kulturellt och kyrkligt.

Jadå vi fick beslut på ja!! Så nu väntar vi på kortet ska anlända till ambassaden tar 3 veckor enligt utsago från ambassaden. För det är brådis, så jag o min fru åker den 14th june from jakarta. Men tidigarelägga biljetten vid behov, hoppas kortet kommer tidigare.
Citera
2015-05-08, 10:46
Medlem
Citat:

PUT kan beviljas om man varit sammanboende i mer än två år.
Citera
2015-05-08, 10:46
Medlem
Citat:
Ja !! Men de kanske inte ser det som så även om vi tycker så. Jag är överens med dig om sambo = gifta. Men det är inte säkert de ser det så.

Men varför gifter ni er inte då ? Det går gifta sig i en svensk kyrka utomlands, det finns ju "sjömanskyrkor" där man kan viga sig.

Jag ville inte gifta mig med kort varsel, men då ville inte min dam flytta till mig. Sambo finns inte i deras värld!. Så vi gifta oss utomlands, både kulturellt och kyrkligt.

Jadå vi fick beslut på ja!! Så nu väntar vi på kortet ska anlända till ambassaden tar 3 veckor enligt utsago från ambassaden. För det är brådis, så jag o min fru åker den 14th june from jakarta. Men tidigarelägga biljetten vid behov, hoppas kortet kommer tidigare.

Grattis! Måste vara så skönt att inte oroa sig mer. Fick ni PUT eller tidsbegränsat?

Jag vill gifta mig i Sverige med familj och vänner, kyrka är inte väsentligt
Min partner är från Thailand och här är sambo helt ok så vi väntar!

Lycka till nu
Citera
2015-05-08, 10:51
Medlem
Citat:

Grattis till er. Vi är oxå gifta två gånger, religiöst har vi varit gifta 3.8 år och borgerligt nästan 3 år. Men jag tror att det är bara det borgerliga dem räknar som riktigt äktenskap? Eller?
Citera
2015-05-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
PUT kan beviljas om man varit sammanboende i mer än två år.

Halva meddelandet försvann....

Skulle oxå stå att vi hoppas oxå på PUT.
Det krävs massa bevis på att vi verkligen bor tillsammans men det ska inte vara nåt problem.
Om min man bara skulle få UT, kan man överklaga det då?
Citera
2015-05-08, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
Halva meddelandet försvann....

Skulle oxå stå att vi hoppas oxå på PUT.
Det krävs massa bevis på att vi verkligen bor tillsammans men det ska inte vara nåt problem.
Om min man bara skulle få UT, kan man överklaga det då?

Jag har också funderat på det! Eller ska man bara vara glad för att ha fått UT?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in