2013-05-06, 22:57
Medlem
Banksters avatar
Hej!

Game of Thrones som TV-serie har blivit väldigt populärt de senaste månaderna, vilket de flesta kanske har märkt. Innan jag fortsätter kan jag berätta att serien är baserad på en serie böcker av George R. R. Martin som har funnits ett tag i jämfört med serien.

Jag själv tittar på serien och vill, likt många andra tittare, läsa och diskutera serien. Varför? För er som inte har sett serien är det sinnessjukt mycket karaktärer och olika sub-handlingar hela tiden, vilket gör flashback exemplariskt för att läsa samt diskutera Game of Thrones.

Tråden har idag (6/5 2013 kl 22.46) 1 136 727 visningar med 9 728 svar. Den är alltså rätt populär och jag är inte ensam om att vilja gå in och läsa folks tankar och diskussioner.

Tråden ligger i Kultur > TV-serier och TV-program för de som inte vet. Dock blir jag jävligt förbannad på att var och varannat inlägg handlar om TV-serien i relation till böckerna. Folk spoilar alltså saker hela tiden - även om de använder spoilerfunktionen. Vissa skiter ju självklart även i detta. Jag vet att man har upplyst folk om att använda spoilerfunktionen osv etc bla bla bla bla. Men det är inte min poäng. Folk med över 50 i IQ förstår vad användaren menar även om "the message" är inom spoilertaggen. Det är också tröttsamt att läsa sidor av spoilertaggar.

Skall inte TV-serien diskuteras i tråden? För visst har böckerna en egen tråd?

Förslag:

a) Städa upp i tråden en gång för alla och förbjud folks diskussioner om böckerna i den och b) Starta en ny tråd (jag kan gärna göra det även om jag inte läser böckerna) där TV-serien VS. böckerna diskuteras ---> Detta för att det endast är bokläsarna som pratar med varandra i den riktiga tråden. Ingen annan är intresserad av detta.

Vad tycker ni?

Högaktningsfullt

Bankster
Senast redigerad av Bankster 2013-05-06 kl. 23:06.
Citera
2013-05-06, 23:13
Medlem
robomans avatar
Det finns en tråd om böckerna, och det finns en tråd om skillnader. Det står ju i moderator-meddelandet inför varje inlägg man skriver vart man ska vända sig om man vill diskutera det andra.

Hit: https://www.flashback.org/t979706
Och hit: https://www.flashback.org/t2077094

Men jag håller med om att spoilers är ett problem. Det är därför jag föreslår skärpning av regel 0.07 eller en förbättrad spoilerfunktion, se länkar i min signatur.
Citera
2013-05-06, 23:15
Medlem
consultezs avatar
Instämmer! Böckerna borde knappt få nämnas i den tråden, det spoilar massor!

Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Håller helt klart med dig, och det borde skapas en tråd för serien resp. boken.

Har det senaste avsnittet släppts än? Om nej, när? Kan ju inte runka innan jag kollar på avsnittet, Khaleesi<3

De brukar dyka upp på en tracker nära dig strax efter klockan 4, natten till måndag varje vecka!

Citera
2013-05-06, 23:15
Medlem
Banksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Det finns en tråd om böckerna, och det finns en tråd om skillnader. Det står ju i moderator-meddelandet inför varje inlägg man skriver vart man ska vända sig om man vill diskutera det andra.

Men jag håller med om att spoilers är ett problem. Det är därför jag föreslår skärpning av regel 0.07 eller en förbättrad spoilerfunktion, se länkar i min signatur.

Det var pinsamt. Har aldrig postat i tråden.

Dock står jag kvar vid min ståndpunkt även om lösningarna finns - Det fungerar inte.
Senast redigerad av Bankster 2013-05-06 kl. 23:22.
Citera
2013-05-06, 23:18
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankster
Det var pinsamt. Har aldrig postat i tråden.

Dock står jag kvar vid min ståndpunkt även om lösningarna finns - Det fungerar inte.
Jag håller helt med, och det är därför jag tycker att man måste försöka göra något åt eländet. Få in i ännu fler användares medvetande att det inte är okej att spoila. Att man alltid måste tänka till vad man skriver och var man skriver det.
Det är därför jag hoppas att man med utgångspunkt från den tråd jag startat ska kunna jobba fram någon slags lösning: https://www.flashback.org/t2133734
Citera
2013-05-07, 00:21
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Faaandå, ett avsnitt utan Khaleesi är inte lika sevärt
Margaery Tyrell tar dock över babe-tronen snart då jag tycker att Khaleesi har fått lite degigare kropp - faktiskt.

http://www.katewithoutcable.com/wp-content/uploads/2012/04/Margaery.jpg
http://www.imdb.com/media/rm2885330432/ch0251974
Älskar hur hon putar så sexigt med munnen

Du kanske har missförstått den här tråden. Den här tråden var skapad för att diskutera problem med bokspilers och liknande, inte till att diskutera vad som händer i serien. Eftersom att jag inte vill ha den här tråden slängd i papperskorgen eftersom att detta är ett seriöst problem så föreslår jag att du skriver i seriens tråd istället: https://www.flashback.org/t431044

Jag sitter också och läser i tråden till och från, riktigt irriterande när folk diskuterar boken, även om det är inom spoiler-taggar. Generellt så ska en person som är up-to-date på en serie inte behöva frukta för att läsa en spoiler men det är aldrig garanterat i GOT-tråden. Tydligare regler behövs sättas upp.

Wosp
Citera
2013-05-07, 02:39
Medlem
eskalerads avatar
Citat:

Den tråden har ju ett helt annat syfte. Att löpande kunna diskutera serien men också dra paralleller till böckerna är inte samma sak som att jämföra serie med bok. Det är dessutom inte alltid så tydligt vad som är en spoiler och i många fall skriver folk långa inlägg där endast en liten del är en spoiler. Allt utom spoilern (om inte den också) skulle ju i så fall vara OT i jämförelse-tråden. Att be alla som läst böckerna dra till bok-tråden är inte heller ett alternativ eftersom i princip allt som diskuteras hör till serien och skulle vara OT även i bok-tråden.

Vill man rensa i serie-tråden bör man skapa en tråd snarlik den existerande i serie-forumet och klargöra att den ena är till för folk som läst böckerna och vill fortsätta diskutera som de gör nu, medan den andra ska hållas helt fri från spoilers.
Citera
2013-05-07, 05:59
Moderator
skunkensunes avatar
Har du rapporterat inläggen som bryter mot reglerna?

Jag vet ju svaret på det, så det kanske är dags att börja göra det istället för att först starta en gnälltråd. Moderatorerna kan inte livemodda allt som skrivs här. Det tror jag nog att du förstår.
Citera
2013-05-07, 06:23
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Har du rapporterat inläggen som bryter mot reglerna?

Jag vet ju svaret på det, så det kanske är dags att börja göra det istället för att först starta en gnälltråd. Moderatorerna kan inte livemodda allt som skrivs här. Det tror jag nog att du förstår.
Svaret är naturligtvis att vi rapporterar alla inlägg som använder spoilerfunktionen på ett felaktigt sätt. I alla fall jag. Men det hindrar ju inte användarna från att göra det i förstaläget, det hindrar inte mig från att dagligen ofrivilligt läsa om vilka karaktärer som kommer dö osv helt utan förvarning.

Som jag påpekat i tråden jag länkar finns det ju inte uttryckt regelmässigt att man måste förklara vad en spoiler innehåller, bara att man ska använda spoilers. Man skulle behöva ändra attityden gentemot spoilers för att minska andelen som spoilar saker ytterligare. Jag tror att något av de två sätt jag förespråkar skulle medverka till detta.
Citera
2013-05-07, 09:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Svaret är naturligtvis att vi rapporterar alla inlägg som använder spoilerfunktionen på ett felaktigt sätt. I alla fall jag. Men det hindrar ju inte användarna från att göra det i förstaläget, det hindrar inte mig från att dagligen ofrivilligt läsa om vilka karaktärer som kommer dö osv helt utan förvarning.

Jag inser också att spoilerfunktionen inte alltid fungerar, man borde kunna hitta samma problem i filmforumet t ex.

Trots allt får man räkna med att det "läcker ut" information när så många medlemmar postar i samma ämne. Vill man absolut inte veta vad som händer i en serie (eller film) tror jag man tvingas inse att man får hålla sig ifrån dom trådarna.
Citera
2013-05-07, 10:21
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag inser också att spoilerfunktionen inte alltid fungerar, man borde kunna hitta samma problem i filmforumet t ex.

Trots allt får man räkna med att det "läcker ut" information när så många medlemmar postar i samma ämne. Vill man absolut inte veta vad som händer i en serie (eller film) tror jag man tvingas inse att man får hålla sig ifrån dom trådarna.
Självklart händer det i filmforumet också, och självklart är det enda säkra att låta bli att läsa helt. MEN...

därmed inte sagt att det är helt omöjligt att minska antalet öppna spoilers. Jag tror absolut att det är möjligt om man bara skapar förutsättningarna för det, men många användare verkar tycka att det vore onödigt att ens diskutera om man inte kan eliminera spoilers helt i samma veva. Vilket naturligtvis är omöjligt.
Citera
2013-05-07, 17:09
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Som jag påpekat i tråden jag länkar finns det ju inte uttryckt regelmässigt att man måste förklara vad en spoiler innehåller, bara att man ska använda spoilers. Man skulle behöva ändra attityden gentemot spoilers för att minska andelen som spoilar saker ytterligare. Jag tror att något av de två sätt jag förespråkar skulle medverka till detta.

Jag kan se rapporterade inlägg i alla forum och jag ser sällan eller aldrig rapporterade inlägg i GoT-tråden och jag läser ändå den varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in